Szervezeti kultúra / vállalati kultúra 2018.04.20. 4. téma Szervezeti kultúra / vállalati kultúra NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
Szervezeti kultúra a munkával, a fogyasztókkal, az üzleti partnerekkel, az emberekhez és a környezethez való viszonnyal kapcsolatos feltételezések, normák, értékek és ezek belső összefüggése, mintája, ami függ külső körülményektől: földrajzi környezet, eltérő kulturális hagyományok, társadalmi értékrend, szervezetre jellemző tényezőktől: a szervezet tevékenységi köre, a szervezet történelme.
Szervezeti kultúra A csoportviselkedés normái (példák): az alkalmazottak gyorsan válaszolnak a vevők igényeire a menedzserek bevonják a döntéshozatalba az alsó szervezeti szinteket a menedzserek naponta legalább egy órát túlóráznak A közös értékek (példák): a menedzserek törődnek a vevőkkel a pénzügyi vezetők előnyben részesítik a hosszú lejáratú hiteleket az alkalmazottakat jobban érdekli a minőség, mint a mennyiség
Megnyilvánulási formái a szervezeti struktúra, a szervezet tagozódása, a szervezet ideológiái, szervezeti mítoszok, szimbólumok, rituálék és ceremóniák.
A STRATÉGIA ÉRVÉNYESÜLÉSÉRE HATÓ TÉNYEZŐK Szervezeti kultúra,vezetési stílus és elfogadott értékek STRATÉGIA Szervezeti felépítés és rendszerek Adottságok és erőforrások
7S-modell A szervezet elemeinek kölcsönhatása /McKinsey/ 2018.04.20. 7S-modell A szervezet elemeinek kölcsönhatása /McKinsey/ Struktúra Stratégia Stílus Szaktudás Rendszerek Alkalmazottak Közös értékek NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
A szervezeti kultúra négy szintje (Schein) kulturális tartalmú, tárgyi elemek (közvetlenül érzékelhetőek), viselkedési minták, szabályok, normák (tudatosan formált, de nem megfogható), általánosan elfogadott értékek (nem tudatos), közös feltételezések, hiedelmek (nem tudatos)
Szervezeti kultúra Vállalati kultúra jelentősége A kultúra szintjei 2018.04.20. Vállalati kultúra jelentősége A kultúra szintjei Schein szerint NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg: 2018.04.20. Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg: erő típusú - kisméretű vállalkozó szervezet, hatalom a középpontban (pókháló közepe), bizalom, empátia, tolerancia. szerep típusú - racionális, logikus, bürokratikus, erős funkcionális egységek, eljárási szabályok érvényesülnek, a személyeket szerephez választják, modellje görög templom. NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
2018.04.20. (folytatás) feladat típusú - mátrix szervezetekre jellemző, feladatokra orientált, ezekre választ embert, fiatalok kedvelik, relatív függetlenség, kifutási lehetőség. személyiségen alapuló kultúra - fókuszban az egyéniség, egyéni célkitűzés dominál, egyének viszonylag szabadon társulnak, minimálisan kiépített szervezet, magas kvalifikáltságú emberek társulása egy-egy feladatra (tervezők, kutatók), modellje problémamegoldó team. NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg: Magas szintű formalizáltság Alacsony szintű formalizáltság Magas szintű centralizáltság Szerepkultúra - a hatalom gyakorlója egy hierarchia tetején áll. Erőkultúra - a hatalom gyakorlója a középpontban áll. Alacsony szintű centralizáltság Feladatkultúra - a hatalom az ideiglenes csoportokhoz tartozik. Személykultúra - a hatalom az egyes személyekhez kötődik.
Az egyes népcsoportok vállalati kultúrája: Individualista / közösségi jelleg: Az egyéni vagy a közösségi értékekre helyezi a társadalom a fő hangsúlyt? Hatalmi távolság: Milyen mértékű a hatalom egyenlőtlen elosztása? közvetlen / távolságtartó Bizonytalanságtűrés: kockáztat / óvatos Férfi / női jelleg: Az önérvényesítést vagy az emberi kapcsolatok fontosságát hangsúlyozza a társadalom?
2018.04.20. G. Hofstedte összeállítása szerint az egyes népcsoportok vállalati kultúrája: NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
Nyolc ország kultúradimenziójának összehasonlítása Hatalmi távolság Individua- lizmus Férfiasság Bizonytalanság kerülés Hosszú távú orientáció USA Alacsony Magas Németország Közepes Japán Franciaország Hollandia Hong-kong Indonézia NY-Afrika
Végül, tájékoztatásul: 2018.04.20. A vállalati kultúra változtatása: csak igen lassan megy, körültekintő vezetői feladat. Végül, tájékoztatásul: A sikeres vállalati működéshez általában szükséges a dolgozók megelégedettsége. A vállalat dolgozói elégedettek, ha a vállalati kultúra az egyén számára elfogadható. Azt, hogy az egyénnek milyen vállalati kultúra felel meg, az alábbi összeállítás mutatja be: NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
2018.04.20. NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.
Köszönöm a figyelmüket! 2018.04.20. Köszönöm a figyelmüket! NyME KtK egy. kieg. alapképz., Menedzs.