A képzőművészet-terápia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Advertisements

Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Képességszintek.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
4. Kreatív döntéshozatal
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A képzőművészet-terápia
Térábrázolás különböző életkorokban
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A művészet mint terápia?
A képzőművészet-terápia
Csoportos művészetterápia gyermekeknek
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Személyiség- pszichológia II
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
E-learning Kovácspál Eszter.
A pánikbetegség kezelése
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Mindig az a drága, ami többe kerül? Kis Zoltán Balassa János Kórház.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
NÉPMŰVÉSZET ÉS ORVOSI REHABILITÁCIÓ Dr. Pető Zoltán SZTE ÁOK, Neuropsychiátriai Rehabilitációs Osztály S z e g e d.
Művészetterápia csoportban
Rajzfejlődés-áttekintés
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az innováció-átvételi döntési folyamat
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
Az első pszichoterápiás interjú
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Tanácsadás az iskolában
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A képzőművészet-terápia
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Módszertani alapismeretek
Csoportos művészetterápia gyermekeknek
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A Biblia és a képzőművészet
Játékosított keretrendszerben történő tanulásból nyert log-adatokra alapozó profilírozás Pitlik Mátyás, Pitlik László (sen) és Pitlik László (jun) ELTE/IK,
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

A képzőművészet-terápia metodikája II.

Képzőművészet + Terápia Előzmények Pszichodinamika Pszichoterápiás elvek, alapok Anyagok és eszközök Az alkotó folyamat Az alkotás A kapcsolódási felület A helyszín kialakítása Az önkifejezés előhívása Az önkifejezés facilitálása A szavakba fordítás: reflexió A művészet lélek-gyógyító hatását sokan megtapasztalhatták már, akár magukon, akár környezetükben alkotó tevékenységet végzőkön. Metodikai szempontból azonban tudatos felhasználónak kell lenni, nem mindig elég megérzésekre hagyatkozva tevékenykedni. A művészet-terápiának, mint mesterségnek módszertana van. Gyakorlásához ismerni kell a képzőművészeti kifejezés alapjait, elengedhetetlenek bizonyos terápiás, pszichoterápiás alapismeretek, és - nem utolsó sorban – a két terület kombinálásának feltételeit, lehetőségeit, buktatóit és kihívásit is ismerni kell.

A művészetterápia színhelye Az intézmény közege A közvetítő kolléga Az ülés helyszíne

Az intézményes közeg Az intézmény, mint rendszer Értékrend, erővonalak, fejlődési irány Történeti elemzés Dinamikus perspektíva A rendszer elemzésekor hasonló pragmatikus szempontok érvényesülnek, mint a terápiában

Első találkozás a klienssel A kliens és/vagy szülője személyesen jelentkezik Az első kontaktus a lehetős legrövidebb ideig legyen telefonon, minél előbb személyes találkozás Manifeszt és rejtett üzenetek Tapintatosan, de mindent pontosan körüljárni „Beutalás”, átirányítás történik Közvetítő személy, kolléga Meghatározza, hogy hogyan alakul majd a terápia első szakasza Zavaró lehet a túl sok információ

Időhatárok Időtartam: előre rögzíteni Gyakoriság – kevéssé rugalmas Rugalmasság, de: kiszámíthatóság (meddig tud koncentrálni; mi a cél) 1,5-2 órás ülések optimálisak, időnként hosszabb is lehet Gyakoriság – kevéssé rugalmas A terápia teljes hosszától függ (rövidterápia: gyakoribb ülések) Minél ritkábbak az ülések, annál nagyobb a realitás bevonódása (gyakori ülések, intenzív áttételi jelenségek)

Térbeli elrendezés A helyiség A berendezés Megvilágítás, víz, zavartalanság, elegendő tér A berendezés Igazodjon A beteghez (életkor, patológia) A terápiás célokhoz Biztonságos, barátságos

A munkaasztal Főképp a terápia kezdetén sokkal fontosabb, mint hinnénk! Méret Berendezés, tárgyak az asztalon Elrendezés (visszavonultan vagy csoportban) Meghatározott (nem változtathat helyet) Saját, független döntés alapján (mozgástér)

Elhelyezkedés a diszkusszió során A kliens maga tartja a rajzát zavaró lehet Földön fekvő rajzok előnye, hogy mindenki fizikai kapcsolatban maradhat alkotásával Falra, táblára kihelyezve Egyesével vagy egyszerre az egész csoporté

Az érzelmi közeg (Vágyak, elvárások, félelmek) Exploráció a fantáziákról Tisztázni, hogy mit fog látni, mit kérdezhetnek, stb. Félelem, hogy belélát a terapeuta Egyetemes vs egyéni szimbolika Félelem az ügyetlenségtől Félelem a regressziótól

Az önkifejezés előhívása Szabad anyag- és témaválasztás Strukturált feladat vs

Vannak esetek, amikor a strukturált anyag- és témaválasztásnak diagnosztikus ill. terápiás előnye van (rövid terápia, témacentrikus munka). De: az autentikus műalkotás amennyire csak lehet független döntéshozatalt igényel az alkotó részéről.

Strukturált feladat - ha tudjuk mi a cél a terápia adott pillanatában Diagnosztika Terápia Lazító, bemelegítő feladatok (test, médium, téma) Önbizalmat adó médiumok Hasznos tárgyak Erős érzelmek, agresszív impulzusok kifejezése Elfojtott anyag feltárása (szabad asszociáció képekben, strukturálatlan médium) Másokhoz való kapcsolat megjelenítés =(pl. párterápia)

Strukturálás vs. Szabad választás A strukturálás gyakran „medikális” jellegű: afféle „receptírás” Gyakran a terapeuta bizonytalansága van mögötte A szabad, személyes döntéshozatal jobban összefér a kreativitás lényegével, nagyobb teret kell, hogy kapjon Médium (többfélét ajánlani) Téma (nyitott, kevésé specifikus) Mód (lazán körvonalazott ötletek)

Az önkifejezés előhívása Asszisztálás a munka megkezdéséhez Bármely személy (vagy csoport) képes kreatívan használni a művészi közvetítőközeget A terapeuta, mint modell Az instrukció kijelentő (és nem feltételes) módban történik Nyíltan felajánlani a segítséget, amennyiben nehézség adódna

Az önkifejezés facilitálása Művész – A kreativitás szolgálatában Terapeuta – A megértés szolgálatában Tanár – Az értelmes produktum szolgálatában

A kreativitás szolgálata Asszisztencia A legkisebb kötöttséget okozó beavatkozás elve Beavatkozás a kliens kezdeményezésére Keretek definiálása A beavatkozás a „hogyan”-ra és nem a „mi”-re irányul

A reflexió A vizuális művészetterápia mindig két szakaszból áll: Alkotni, anyagba fordítani Majd pedig reflektálni A klienstől felvett interjú az alkotás folyamatáról és az alkotásról Az ülés legnehezebb része

Kétfajta megközelítés (életkortól, diagnózistól is függ) A művészet, mint kommunikáció: itt a reflexió sokkal központibb mozzanat A művészet, mint szublimáció: A művészet önmagában terápia. Ebben a megközelítésben kevésbé fontos, hogy beszéljünk is róla

„Interjú az alkotásról” Nyitott végű kérdések Saját projekciók minimalizálása, a kliens saját asszociációi, történetei Hidat képezni az alkotás és a kliens saját realitása között (Legyen egyre nyilvánvalóbb: magáról beszél, ha a képéről beszél.) Az alkotás nem különálló tárgy, melyről saját terminusaiban kell beszélni Hanem egy köztes tárgy, mely konkrét és absztrakt egyszerre. A kliens és a terapeuta közös terében van, ám mindkettő másképp látja.

A szimbolika felfejtése – jelentésadás - álomfejtéshez hasonló munka Sűrítés, eltolás, ellentétbe fordítás, szimbolizáció stb. – a képi nyelv többnyire sokrétűen meghatározott, így nem adható egyetlen, egyszerű jelentés. A jelentésadás önmagában még nem interpretáció Az interpretáció nagyon ritka Előkészítés, „érlelés” kell hozzá Nem azonos a kommentárral, megerősítéssel. Az intervenció toxikus, sértő is lehet A páciens saját kiterjesztésének éli meg alkotását!