A kórháztörvény megsemmisítése utáni jogi helyzet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés jogi szabályozásának és finanszírozási rendszerének változásai. Tóth László szakképzési osztályvezető január.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése és a szolgáltatást támogató eszközök beszerzése a sajátos.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYRENDSZERT ÉRINTŐ JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK FŐBB KÖVETKEZMÉNYEI. KAPACITÁSOK ÉS FINANSZÍROZÁS VÁLTOZÁSAI A SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYRENDSZERT.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Egyéb munkaerő-piaci programok
Vagyongazdálkodás a GYEMSZI fenntartású intézményeknél
Teljesítési garanciák a svájci építőiparban
Adományok adózási kérdései
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az ellátottjogi képviselő feladata az
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
SZÁMVITEL.
Az „Út a munkához” program évi változásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Kereskedelmi szerződések joga
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Állampolgári jogok és kötelességek
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Iskolai szociális segítő
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az „Út a munkához” program évi változásai
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

A kórháztörvény megsemmisítése utáni jogi helyzet Mottó: Az Alkotmánybíróság a kórháztörvénnyel együtt nem helyezte hatályon kívül a jogrendszert. A kórháztörvény megsemmisítése utáni jogi helyzet Dr. Kökény Mihály 2003. december 16. 1/20

Az Alkotmánybíróság döntése FORMAI okból, a JÖVŐRE NÉZVE (határozatának kihirdetésétől) semmisítette meg az egészségügyi szolgáltatókról és az egészségügyi közszolgáltatások szervezéséről szóló 2003. évi XLIII. Törvényt, a „kórháztörvényt”. 2/20

Az Alkotmánybíróság NEM ÍTÉLTE ALKOTMÁNYELLENESNEK a ”kórháztörvény” egyetlen rendelkezését sem, csupán a törvény megszavazásának módját minősítette alkotmányellenesnek. 3/20

A törvény megsemmisítése NEM VISSZAMENŐLEGES HATÁLYÚ, tehát a törvény előtt és a törvény alapján végrehajtott átalakulások, és létrejött szerződések továbbra is jogszerűek és érvényesek. 4/20

A részletekről… Mi változik és mi nem? 5/20

I. Egészségügyi szolgáltatók működésének általános szabályai Nem változnak, mert ezek a szabályok az egészségügyi törvényben és az egészségügyi törvény alapján kiadott rendeletekben találhatók meg. Nem változnak tehát az egészségügyi szolgáltatások minimumfeltételei és a működési engedélyezés. 6/20

II. Az egészségügyi közszolgáltatások szervezése Az egészségügyi közszolgáltatások szervezéséért az egészségügyi törvény, az Önkormányzati törvény és az Államháztartási törvény alapján továbbra is a helyi önkormányzatok, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium, más (intézménytulajdonos) minisztériumok (BM, HM, GKM) felelősek. 7/20

Az egészségügyi közszolgáltatás továbbra is megszervezhető: saját szolgáltató /költségvetési szerv vagy többségi állami, önkormányzati tulajdonú gt., kht./ fenntartásával, más közszolgáltatásért felelős szervvel megállapodva (pl. önkormányzati társulásban), a közszolgáltatást szerződésben, ellátási kötelezettséggel átvállaló magánszolgáltatónál. Ezeket az Önkormányzati törvény és az Államháztartási törvény teszi lehetővé. 8/20

Ami megszűnt a közszolgáltatás szervezésben: a garanciák kötelező rendszere A közszolgáltatásért felelős szerv nem köteles ötéves szakmai programot készíteni. A közszolgáltatásra vállalkozó magánszolgáltató pályázat nélkül kiválasztható. A közszolgáltatás átvállalására jelentkezők közül nem kell előnyben részesíteni az egészségügyi dolgozókból alakult vállalkozásokat. A szerződés megkötésekor nem kell vagyoni biztosítékot adni. A közszolgáltatás átvállalásáról szóló szerződések tartalmát, beleértve a vagyoni eszközökkel való rendelkezést is, az - Önkormányzati törvény és az Államháztartási törvény keretei között - a felek szabadon állapítják meg. 9/20

III. Közreműködői szerződések Ez a szerződéstípus megszűnik, DE az egészségügyi szolgáltatók, - ahogy más szolgáltatási ágakban is a vállalkozók - a Polgári Törvénykönyv rendelkezései szerint „teljesítési segédet” /közreműködőt, alvállalkozót stb./ vehetnek igénybe szolgáltatásaik nyújtásához. 10/20

Az Eüszt. szerinti „közreműködői szerződés”, mint nevesített szerződéstípus megszűnésével a „teljesítési segéd” igénybe vételéhez a köz-szolgáltatásokban sem kötelező a közszolgáltatásért felelős szerv hozzájárulása; a „teljesítési segédet” csak közbeszerzési eljárásban lehet majd kiválasztani azoknál a szolgáltatóknál, melyek a közbeszerzési törvény hatálya alá tartoznak, és a „teljesítési segéd” szolgáltatása eléri a közbeszerzési értékhatárt; az egészségügyi dolgozókból alakult vállalkozásoknak nincsenek „előjogai” a közbeszerzési eljárásokban. 11/20

A szolgáltatók felelőssége Az egészségügyi szolgáltató és az általa igénybe vett „teljesítési segéd” felelősségét a beteggel szemben ugyancsak a Ptk. általános szabályai rendezik: a beteggel szemben továbbra is közvetlenül az egészségügyi szolgáltató felel, mind a saját maga, mind a „teljesítési segédje” által elkövetett hibákért. 12/20

A „teljesítési segéd” finanszírozása Az egészségbiztosítás finanszírozási szabályai a jövőben is kizárják, hogy a „teljesítési segéd” közvetlenül szerződjön az egészségbiztosítás szerveivel, tehát az egészségügyi szolgáltató fizeti ki a helyette és nevében a betegnek teljesített szolgáltatásokat a „teljesítési segédnek”. 13/20

Egészségügyi intézmények átalakulása, privatizációja Az Államháztartási törvény és az Önkormányzati törvény több mint egy évtizede lehetővé teszi, hogy az állami szervek és az önkormányzatok a közszolgáltatásaikat ne az általuk fenntartott költségvetési szervekkel valósítsák meg, hanem e szolgáltatásokra gazdasági társaságot vagy közhasznú társaságot, esetleg közalapítványt alapítsanak. Az állami vagy önkormányzati társaságokban magánszemélyek és vállalkozások tulajdoni részesedést szerezhetnek. 14/20

Az átalakulás és privatizáció szabályai közül Változatlanok: az Államháztartási törvény és az Önkormányzati törvény általános szabályai, megszűnt: a tőkeemelés kötelezettsége a társasági részesedés megszerzésénél, a befektetők sorában az egészségügyi dolgozók előnyben részesítésének kötelezettsége, az egészségügyi ingatlanvagyon védelmét szolgáló „célvagyon” jogintézménye. 15/20

A végrehajtási rendeletekről… A törvényi alap megszűnésével javasoljuk a Kormánynak, hogy helyezze hatályon kívül: az egészségügyi ellátási szerződések pályáztatásról és a vagyoni biztosítékról, és a közreműködői szerződésekről szóló kormányrendeleteket. 16/20

Egészségügyi Fejlesztési Hitelprogram A Hitelprogram célja és rendeltetése módosul. A tárca 40 milliárd Ft hitelkeret biztosítását javasolja az egészségügyi kis- és középvállalkozások beruházásainak és eszközfejlesztésének kedvezményes hitellel történő támogatására. 17/20

A jövőről… A Kormány fontosnak tartja mindazoknak a garanciáknak a törvényi rendezését, amelyek most az Alkotmánybíróság döntésével kikerültek az egészségügy megújulását szolgáló jogi szabályozásból. A Kormány az egészségügyi reform céljaival összhangban megkeresi azokat a jogi szabályozási lehetőségeket, amelyek az egészségügyi közszolgáltatások sokszínű szervezeti és tulajdoni formái közepette kellő garanciákat nyújtanak az egészségügyi ellátáshoz való jog érvényesüléséhez. 18/20

Összegzés Az alkotmánybíróság döntése nem okoz működési zavart az egészségügy működésében, a közszolgáltatások szervezésében, és nem akadályozza az egészségügyi szolgáltatók átalakulását, privatizációját. A törvény hatályon kívül helyezésével egy szabályozatlanabb helyzet alakult ki: megszűntek egyes garanciális szabályok, amelyek az intézmény működési biztonságát szolgálták és megakadályozták az áron alul való eladását, megszűntek az egészségügyi dolgozók érdekeit, elsőségi jogait szolgáló szabályok. Mindenkit kellő önmérsékletre kérünk! 19/20

Köszönöm megtisztelő figyelmüket ! 20/20