Fenntarthatóságra nevelés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Advertisements

Környezetszennyezés A mai emberek felelőtlenek. Szennyezik a levegőt, folyókat. Ezért napjainkba sok ezer ember hal meg környezet szennyezéstől.
AZ ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSEK NEMZETGAZDASÁGI ELŐNYEI Knauf Insulation Kft Kanyuk László.
Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
Készítette: Gondos Borbála
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Integráció-szegregáció:probléma, eszközök, gyakorlat Havas Gábor Lillafüred, április 24.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
A „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia aktuális kérdései Magyarországi feladatok a „Szegénység és társadalmi kirekesztés elleni küzdelem Európai.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Jogok és kötelességek a családban.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Biztonságos, fenntartható és tiszta energia a Duna-medencében
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Üzleti Statisztika és Előrejelzési Tanszék
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Az LMP helyi programja a klímaváltozás elleni küzdelemben
Gondoskodás Gyermekeinkért Közhasznú Alapítvány (Budapest)
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Helyszín Dátum Előadó Előadó szervezete.
Vízkeresők csoport: Beke Szabolcs Bojtor Cintia Hegedüs András
Magyarország: logisztikai központ
Fenntartható fejlődés
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Egészségügyi közbeszerzések
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Környezetgazdaságtan 1
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Szociális ellátást igénybevevők szükségletei – és szolgáltatásai
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
13. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
Élj ökosan – generációkon át II.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Vállalati fenntarthatóság
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A nagyváros–vidék kettősség az európai térszerkezetben
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
Baranya Megyei Önkormányzat
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Válság után, válság előtt
Előadás másolata:

Fenntarthatóságra nevelés Saly Erika saly.erika@ofi.hu Budapest, 2017. március 21.

Helyzetkép Ha a világon mindenki átvenné az amerikai fogyasztók szokásait, további öt Földre lenne szükségünk. A népességnövekedés (7,3 milliárd fő) és a túlhasználat miatt csökken a Föld eltartó képessége. (2050: kb. 9,5 milliárd fő!) Szegénység. 1,2 milliárd ember él mélyszegénységben! Több mint 800 millióan éhínségben szenvednek. Klímaválság, ivóvíz hiánya, országok közti konfliktusok. Minden 4. percben meghal egy gyermek! (Megelőzhető okok miatt.)

Túlfogyasztás napja 2016. aug. 8. Saját országuk hányszorosát fogyasztják az adott országok lakói? Már a bolygó tartalékait éljük föl! Az emberiség jelenlegi életmódjának fenntartásához 1,6 bolygóra lenne szükségünk.

Hány Földre lenne szükségünk, ha a világon mindenki úgy élne, ahogyan ezekben az országokban? Itthon egy évben 1,3 Magyarországnyit fogyasztunk, ha pedig mindenki úgy élne, ahogy mi, akkor 1,7 Földre lenne szükségünk.

Túlnépesedés

A világnépesség elhelyezkedése a Földön egyenlőtlen: 88% északi félgömbön, 12% déli félgömbön

Szegénység, éhínség

Szegénység, éhínség

Mértéktelenség

Klímaválság

Vízhiány

Ökológiai kapacitás és lábnyom Ökológiai kapacitás Megmutatja, hogy mennyi természeti forrás áll a rendelkezésünkre. Feladat: Ökolábnyom készítése (országok „cipőtalpa”) Ökológiai lábnyom Megmutatja, hogy a természet forrásainak (a természetnek) mekkora részét használjuk. Táplálkozási és közlekedési szokások, lakásviszonyok, fogyasztási cikkek és szolgáltatások igénybevétele alapján számítják ki.

Ökolábnyom

Ökológiai lábnyom Térség Lábnyom (ha/fő) Kapacitás Egyenleg Afrika 1,1 1,3 - 0,2 Ázsia 1,7 + 0,6 Kína 1,6 0,8 + 0,8 D-Amerika 2, 0 5,4 - 3,4 USA 9,6 4,7 + 4,9 EU 4,8 2,2 + 2,6 Magyarország 3,5 2,0 + 1,5 Világ 1,8 + 0,4 http://www.glia.hu/okolabnyom/index.php http://tavoktatas.kovet.hu/okolabnyom.html http://www.mkne.hu/pie/piekonyv3.htm Magosfa Alapítvány: Fogyasztó kúra c. kötete

Fenntarthatóság és nevelés ? NEVELÉS=„NÖVELÉS” testi, lelki, szellemi fejlődés, „növekedés” segítése Nem mennyiségi növekedés, hanem minőségi fejlődés a cél!

A fenntarthatóság „összetevői” társadalom környezet gazdaság méltányos életképes elviselhető

Mi is a fenntarthatóság?! „A fenntarthatóság nem attól valósul meg, hogy ha többet birtokolunk, hanem ha kevesebbet igénylünk.” (Wackernagel – Rees: Our Ecological Footprint, 1995)

Mire is nevelünk? Mi a cél? A termelés és fogyasztás fenntarthatóvá tétele. Kisebb ökológiai lábnyommal magasabb életminőséget elérni.

Mire is nevelünk? Mi a cél? megvalósítása Fogyasztói felelősség és tudatosság Egyéni szint Társadalmi szint Értékrend változása: életszínvonal vagy életminőség Megelőzés elve Viselj gondot a világra... ...és láss munkához otthon!

A világban egyetlen dolog állandó: a változás NÖVEKEDÉS VAGY FEJLŐDÉS? = mennyiségi változás Nagyobb, több, anyagi, korlátos lehetőségek, ellenséggé tesz, életszínvonal (GDP) = minőségi változás Jobb, szellemi-tudati-kulturális, megújuló lehetőségek, társsá tesz, életminőség

Mit és hogyan tettünk eddig? Környezeti nevelés kb. 30 éves múltja Tbilisziben 1977-ben tartott környezeti nevelési konferencia zárójelentése (KN) Brundtland Bizottság 1987-ben megjelent Közös Jövőnk című jelentése (FF) 1998. Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia (mkne.hu) Fenntartható fejlődésre nevelés évtizede (2005-2014)

ENSZ fenntarthatósági fejlődési célok (2016-2030)

Pápai üzenet Ökológiai megtérés kell! „A szabadon és tudatosan megélt mérsékletesség felszabadító. Nem ad kevesebbet az életből, nem jelent alacsonyabb intenzitást, ellenkezőleg. Kevesebb szükséglettel is sokat lehet élni."

Pápai üzenet Ökológiai kiáltvány az emberiséghez: egymás iránti szolidaritás pazarlás visszafogása fenntartható fogyasztás, termelés

Pápai üzenet Minden emberhez szól „Közös otthonunk” gondozása a téma (vagyis a természeti és az emberi környezet védelme egyaránt) Átfogó ökológiára tesz javaslatot: egészben gondolkodik, a földi élet összes dimenzióját figyelembe veszi. „Minden mindennel összefügg.”

Pápai üzenet Csak úgy lehetünk úrrá a környezeti válságon, ha az egész emberiség változtat az életfelfogásán és az életvitelén; vagyis az ökológiai megtérés erkölcsi-társadalmi megtérést feltételez. 6 fejezetből, ezen belül 246 pontból áll Bizakodó: összefogásra és őszinte, nagylelkű párbeszédre hív bennünket.

Mit tegyünk? „Zöld kompetenciák”! Mindenki tehet valamit… élethosszig tartó folyamat… Kritikus tömeg elérése a változáshoz (tudati és intézményi szinten, minden területen)

Kinek a dolga? Fenntarthatóságra nevelő/környezeti nevelő: nagyszülő, szülő, virágboltos, nőgyógyász, mérnök, pedagógus… Jellemzőik: holisztikus látásmód, rendszergondolkodás, felismerés, tudatos döntéshozás (megfontolás), természetszeretet, mértéktartó életmód, a környezettel való „békés” együttélésre nevelés

Kinek a dolga? A család szerepe Az óvodák, iskolák lehetőségei A nem formális oktatás szereplői Informális tanulás Helyi közösség szerepe Feladat: Hálószövés (mindenki feladata)