A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
A Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) évi Szellemi Tőke Jelentése 2006 MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
M I A HASZNA A KLASZTEREKNEK A GYORS FEJLŐDÉSBEN ? A Z AKKREDITÁLT KLASZTER KKV - K SZÁMÁRA KIHASZNÁLHATÓ ELŐNYEI, AZ INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT LEHETŐSÉGEI.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Versenyelemzés 8.fejezet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Logisztika 6.előadás.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Az ellátási láncok biztonsága
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Újraiparosítási folyamatok a Dél-Dunántúlon Feldolgozó ipari helyzetkép a Dél-Dunántúli régióban Kovács Szilárd PhD-hallgató PTE KTK Regionális Politika.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
Dr. Lőre Vendel Győr, május 4. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Operatív menedzsment és versenyképesség
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Róbert Péter Győr, május 4.
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
OUTSOURCING Lehetőségek a vállalat építésben
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Előadás másolata:

A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012. május 4.

A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012. május 4. Járműipari beszállítói kapcsolatok alapvető sajátosságai és területi differenciálódása

Tartalom Célok Indokoltság Kiindulópont Járműipari beszállítói hálózat Tartalom Célok Indokoltság Kiindulópont Korábbi vizsgálatok fontosabb eredményei Sikerességi paraméterek Új eredmények Beszállítói és megrendelői kapcsolatok alapvető tulajdonságai Regionális eltérések Hatótényezők

Célok Beágyazódás Együttműködés Hálózatosodás 1) Beszállítói és Járműipari beszállítói hálózat Célok Beágyazódás Együttműködés Hálózatosodás 1) Beszállítói és megrendelői kapcsolatok leírása 2) Területi különbségek feltárása 3) Gazdasági és szervezeti hatótényezők

Miért fontos a hálózatokba történő belépés? Járműipari beszállítói hálózat Miért fontos a hálózatokba történő belépés? közvetlen hatás a pénzügyi eredményekre, nagy volumenben rendelő, korrekten fizető, akár műszaki segítségre is kész megrendelők jobb piaci teljesítmény, hatékonyság javítása, új piacok meghódítása, nemzetközi tevékenység beindítása vagy bővítése, üzleti tevékenység kiszámíthatóbbá tétele, hozzáférés új ismeretekhez, tudásokhoz, kapcsolatokhoz, termelési kultúrák és hálózati hatások áramlása a helyi gazdaságban

Legfrissebb hazai kutatások eredményei Járműipari beszállítói hálózat Legfrissebb hazai kutatások eredményei A magyar kis és középvállalatok beszállítói szerepének erősítéséről szóló stratégia kidolgozása a gép- és járműipari ágazatban: a jelenlegi helyzet tanulságai és a lehetőségek kihasználásának eszközei 2011. Kopint Konjunktúra Kutatási Alapítvány – Commerzbank – Noerr és Társai Iroda, 2011. május. Munkacsoport vezető: Klauber Mátyás. Gém Erzsébet – Mikesy Álmos – Szabó Zsolt 2011. Beszállítói kapcsolatok: a méret a lényeg? A beszállítói kapcsolatok természete és hatása a vállalti működésre az ipari szektorban. Magyar Fejlesztési Bank Zrt. 2011. május.

A korábbi vizsgálatok tapasztalatai Járműipari beszállítói hálózat A korábbi vizsgálatok tapasztalatai Elmaradott fejlettségű hierarchikusan felépülő, vertikális beszállítói hálózat Hazai vállalkozások kiszorulnak (másod vagy alacsonyabb szintű beszállítói státusz a reális) Alacsony a beszállítók száma, zártkörű elitklub? Lapos és kötött kapcsolatok – egy vagy néhány termék beszállítása Beszállításon túli együttműködési formák hiánya Beszállítók támogatása nem egyenletes de elég elterjedt (minőségbiztosítás, logisztika, technológiai segítség) Kialakulásukban szerepet kap: személyes ismeretség, korábbi üzleti kapcsolatok, referenciák, ajánlások Akadályozó tényezők: minőségi követelményeknek való nehéz megfelelés, kevés a kiegészítő szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás Nehezen kielégíthető igények: megrendelők által elvárt mennyiség, ehhez szükséges kapacitások kiépítése, folyamatos fejlesztési igények kielégítése

Járműipari beszállítói hálózat A siker kulcsa technikailag bonyolultabb termékek előállításának a képessége, gyártáshoz kapcsolódó fejlesztés, gyártási technológiai hatékonyságának növelése, termékfejlesztés a vevő megbízásából, közös terméktervezés, mérnöki tudás, fejlesztési eredmények, szellemi munka eladásának a képessége, stratégiai építkezés, növekedési stratégia képzett munkaerő, mérnöki gárda, menedzsment színvonala, műszaki és gazdálkodási kommunikáció, adatszolgáltatás, nyelvtudás, elérhetőség, cég „bizalmi tőkéje” tagság szakmai szövetségekben, hálózatokban, klaszterekben, földrajzi vagy legalább időbeli közelség, kedvező közlekedési infrastruktúra

Beszállítói kapcsolatok Járműipari beszállítói hálózat Beszállítói kapcsolatok

Járműipari beszállítói hálózat Folytatás

Területi differenciálódás Járműipari beszállítói hálózat Területi differenciálódás

Hatótényezők Mire? Külföldi megrendelő/beszállító előfordulása Járműipari beszállítói hálózat Hatótényezők Mire? Külföldi megrendelő/beszállító előfordulása Hazai megrendelő/beszállító előfordulása Beszállítói szerződések időtávja Közvetlenül autógyárnak szállít Beszállítói kapcsolat erőssége (perspektivikus vagy szövetségen alapuló) Beszállítói tevékenység segítése a megrendelő részéről Együttműködés a megrendelővel/beszállítóval Beszállítók száma Mi? Vállalkozás mérete + Árbevétel + Járműipari beszállítás árbevételen belüli aránya + Külföldi tulajdoni hányad+ Gyártott termékcsoportok száma +

Járműipari beszállítói hálózat Példa

Járműipari beszállítói hálózat Következtetések I. Közelebb a tűzhöz - Meglepően közel vannak a megkérdezett cégek a beszállítói hálózatok, láncolatok központi szereplőihez (járműgyártók és első szintű beszállítók) Koncentrációk - A beszállítói és vevői együttműködési relációk mögött nagyon komoly erőforrás koncentráció rejlik, a fontos partnerek árbevételen és értékesítési hányadon belüli súlya igen kiemelkedő. Minőség, ár és rugalmasság szentháromsága - A nemzetközi és hazai kutatásokhoz illeszkedve a minőség, az ár és a rugalmas szállítói kapacitás jelenti a sikeres belépés és bennmaradás hármas alapbázisát. Lapos, kötött kapcsolatok - A kapcsolatok általában nem multiplexek, a többség esetében csak egyetlen dologra összpontosulnak. Nemzetközi integráció - A cégek fele, kétharmada egyszerre részese a hazai és a nemzetközi beszállítói láncolatoknak, hálózatoknak, csak egy kisebb hányad (25%) kapcsolatrendszere redukálódik le a hazai, belföldi gazdasági mezőre.

Regionális specifikum Járműipari beszállítói hálózat Következtetések II. Regionális specifikum Az Észak-dunántúli régió vállalatai korábban léptek be a beszállítói hálózatokba, nagyobb valószínűséggel alakítanak ki külföldi megrendelőkkel kapcsolatokat, amelyeket általában hosszabb távú keretszerződések vagy stratégiai szövetségi alapú szorosabb, erősebb relációk megrendelőként pedig a beszállítói hálózataik mérete is kiterjedtebb magasabb árbevételen belüli volumen koncentráció mellett.