Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Felvonók méretezése Összhang az épülettel Hlatky Endre.
Mobilitás-utazási módok
A személyszállítási szolgáltatások költségeinek és hasznainak értelmezése és számítása.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG I Eco Taxe I Oldal 1 ECO Taxe Budapest 2012 Franciaország.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
A piac Szakiskola.
HÁLÓZATOK.
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
A gazdasági fejlettség mutatói
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
FOTÓ március 2010 Wuhan pályaudvar A legmodernebb kínai szupergyors vasút.
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
Hogyan közlekedünk? Emberek a 3-as metrón. Felszállás „Harc”a legjobb helyekért Ülőhelyek: Minél messzebb a másik embertől Ülőhelyek hierarchiája.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Logisztika 6.előadás.
Szoftver bonyolultsági mértékek alkalmazási területei Király Roland 2011.
VISUM 11.x Közlekedéstervezési rendszer
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
Közforgalmú közlekedés technikai elemei
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
 A járműmotorok környezetszennyezését korlátozó előírások az alábbiakra vonatkoznak: › A kipufogógázok káros összetevőire › A típusvizsgálaton ellenőrzött.
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
FUTÁR projekt – célok és eszközök
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Az előadás tartalma módválasztás
A fenntartható városi mobilitás fejlesztésének döntéstámogató, értékelési módszerei Dr. Mándoki Péter Magyar Mérnökakadémia „Innováció és fenntartható.
Az áramlástan szerepe az autóbusz karosszéria tervezésében Dr
TÖMEGKÖZLEKEDÉS SZABÁLYAI Amennyiben a megállóhelyen várakozunk: - ne hangoskodjunk, próbáljunk meg barátainkkal halkan beszélgetni, hogy másokat ne zavarjunk;
Monostory Enikő (JJG6MF) ISZAM I. Az utazás eszközének megválasztása a mindennapokban is figyelembe vett szempontok alapján.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Kommunikáció a hálózaton Kommunikáció a hálózaton.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
ÜZEMELTETÉST TÁMOGATÓ MŰSZAKI FEJLESZTÉSEK AZ AUTÓIPARBAN.
Cégautó vásárlás és üzemeltetés a Ford támogatásával
Számítástechnika az UVATERV-ben
Készítette: Májer Dávid
Alkalmazott egészségügyi informatika
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Az utazási igények megismerése
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
A városi tömegközlekedés
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kapacitástervezés.
Előadás másolata:

Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola

Minőség – szolgáltatási színvonal A helyváltoztatásra fordított idő A helyváltoztatás körülményei Megbízhatóság, kiszámíthatóság, tervezhetőség Service Level Concept

Eljutási idő Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megállóhelyen járatsűrűség menetrendszerűség utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság

utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség menetrendszerűség leszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön zsúfoltság átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága

Eljutási körülmények Elérési, megközelítési körülmények a helyváltoztatás körülményei a rá- és elhordó közlekedésben megállóhelyek, végállomások megközelíthetősége Várakozási körülmények rendelkezésre álló hely várakozóhely kiépítettsége, komfortfokozata igénybevehető szolgáltatások utastájékoztatás a megállóhelyen, végállomáson Felszállási körülmények Leszállási körülmények ua., mint a felszállási időnél, mivel az időfelhasználást kiváltó tényezők a kényelemmel is összefüggnek

Utazási körülmények ülőhely-állóhely arány zsúfoltság horizontális gyorsulás vertikális gyorsulás hőmérséklet zajszint szellőzés intenzitása óránkénti levegőcsere mértéke egyedi szellőzés ülőhelyenként megvilágítás erőssége egyedi világítás ülőhelyenként ülőhelyek méretei ülésmagasság - ülés szélessége - ülés mélység üléstávolság ülőhelyek formája, anyaga utastájékoztatás az utazás alatt utazás alatt igénybevehető szolgáltatások

Átszállási körülmények utastájékoztatás átszállásnál kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése egyebekben ugyanaz mint a felszállási körülmények

Hasznosság kifejezése Hasznosság (negatív) = user`s cost Operational cost + user`s cost + external cost = total cost Időköltség: eltöltött idő x idő pénzértéke Az idő egyes részei eltérően súlyozandók – generalized travel time

Gyaloglási idő súlyszámai 1 Gyal. idő Ut. táv szgk busz vonat Metro 2 2.18 1.68 1.28 1.5 5 2.79 2.15 1.65 1.93 10 3.37 2.59 1.99 2.33 20 4.07 3.13 2.4 2.82 1.72 1.49 1.14 1.33 2.2 1.91 1.46 1.71 2.66 2.3 1.77 2.08 3.21 2.78 2.13 2.5

Gyaloglási idő súlyszámai 2 Gyal. idő Ut. táv szgk busz vonat metro 2 25 1.5 1.39 1.07 1.25 5 1.92 1.79 1.37 1.6 10 2.32 2.16 1.65 1.94 20 2.8 2.6 1.99 2.34 100 1.22 1.26 0.97 1.13 1.57 1.61 1.24 1.45 1.89 1.95 1.49 1.75 2.28 2.35 1.8 2.12

Várakozási idő súlyozása 1 Vár.. idő Ut. táv szgk busz vonat Metro 2 3.68 2.57 2.51 2.93 5 4.25 2.97 2.9 3.38 10 4.73 3.31 3.24 3.77 20 5.28 3.69 3.61 4.2 2.29 2.24 2.6 3.35 2.64 2.58 3.01 3.73 2.94 2.88 4.16 3.28 3.21 3.74

Várakozási idő súlyozása 2 Vár. idő Ut. táv szgk busz vonat Metro 2 25 2.53 2.14 2.09 2.41 5 2.92 2.47 2.42 2.81 10 3.26 2.75 2.69 3.13 20 3.63 3.07 3 3.5 100 2.06 1.93 1.89 2.2 2.38 2.23 2.18 2.54 2.65 2.49 2.43 2.83 2.96 2.77 2.71 3.16

Körülmények kifejezése Szorzószám alkalmazás az idő számításakor (a kényelmetlenség egyenértékét a számított pótidő tükrözi) Pénzértéket lehet tulajdonítani az egyes komfort szintekhez Ennek alapja a „willingness to pay” elv Átlagos érték – marginális érték

A zsúfoltsági kellemetlenség jelleggörbéje zsúfoltsági érzés ~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m2 ~ 5 fő/m2 férőhelykihasználás a járműben

Recommended crowding penalties for passengers (p / min) Leisure Business Load factor London Non- London 70% Sit 0.2 0.17 2.4 0.7 80% Sit 0.4 0.35 4.7 1.3 90% Sit 0.8 0.52 9.2 1.9 100% Sit 1.1 0.70 13.7 2.5 100% Stand 22.0 100.0 48.0 120% Stand 26.4 120.0 50.5 140% Stand 30.8 140.0 53,0

Valuation of bus service information levels Információ értéke Valuation of bus service information levels (pence per journey) Information accuracy Work Non-work 10 minute displays 3.0 1.9 5 minute displays 4.7 3.8 1 minute displays 6.5 5.1

Bus specific attribute - Value per trip (pence) Air conditioning at 20% extra fare 13 Wide entry/2 steps 7 Wide entry/no steps 8 Ride – generally smooth 16 Ride – very smooth 27 Clean enough 11 Very clean 15 Driver friendly enough Driver very friendly 32 Very safe Reasonably safe 12

Megbízhatóság Idő dimenzióban és pénzértékben is kifejezhető

Generalized cost Képzett utazási idő x idő pénzértéke + kényelmetlenségi pénzérték = felhasználói költség (user’s cost vagy generalized cost) Idő pénzértéke függ: Egyén jellemzőitől Gazdasági fejlettség, ár és bérszínvonal Az utazás jellemzőitől Átlag és marginális érték

Felhasználási célok Értékelés Változatok összehasonlítása, intézkedések hatásainak kimutatása Választási helyzetek modellezése (közlekedési mód és eszköz, útirány választása)

Számítások Forgalmi körzetek Hálózati modell Célforgalmi mátrix, időbeli bontások Keltés, megosztás, szétosztás Ráterhelés Időparaméterek számítása, felhasználói ktsg számítása Kínálat visszahat a keresletre

Optimalizálás A teljes költség minimuma

Értékelés Változatok összehasonlítása Jelenlegi helyzet és tervváltozatok összehasonlító értékelése Hatásos-hatékony Költség és haszon COBA