Az EU regionális politikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Regionális politika a területrendszer működésébe történő
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió és Magyarország
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
EU regionális politikája
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Strukturális Alapok működése
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Regionális politika reformjai Görögország csatlakozása (1981) 1.Közösségi szinten nőtt a területi egyenlőtlenség 2.Görögország GDP-je a Közösség.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Térszerkezeti sajátosságok Közép-Kelet-Európában
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Regionális politika.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
EU II..
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az EU strukturális politikájának eszközei
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
Európai Unió regionális politikája. Az EU alapító atyjai Jean Monnet ( ) Robert Schuman ( )
Az Európai Unió regionális politikája
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Pályázatírás módszertana
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Az EU támogatási politikája és pénzügyi alapjai Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2005/2006.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
NUTS rendszer.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG 2004 December HU Szabályozás 1 Kohéziós politika ( ) A Bizottság új rendeleteket érintő javaslata július.
Európa regionális földrajza
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
„A régiók kialakulásának jogi és társadalmi előfeltételei, gazdasági szerepük” „nincs olyan régióalkotási lehetőség, amely homogén területeket fog össze,
Európai Uniós ismeretek
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Az EU regionális politikája 2016. 12. 01.

Mit értünk régió alatt? A régió alatt egyedi sajátosságokat felmutató, valamilyen közös jellemzőket magában foglaló s ezek alapján földrajzilag elhatárolható területi egységet értünk. Kialakulásuk okai: - politikai - gazdasági - kulturális értékek - tervezés, fejlesztés

A regionális politika fogalma a területrendszer működésébe történő tudatos beavatko-zásokat jelenti célja az egyes területek fejlettségbeli eltéréseinek korrigá-lása, az elmaradott, leszakadó térségek felzárkóztatása Mo-n inkább a területfejlesztés fogalmat használják, ami ugyanazt jelenti alkalmazásának alapvető feltétele, hogy a területi jellem-zőket számszerűsítsük, összehasonlíthatóvá tegyük (pl.: egy főre jutó GDP, munkanélküliségi ráta)

A regionális politika indokai A régiók közötti különbségek az utóbbi évtizedekben növekedtek: Legfejlettebb és legkevésbé fejlett EU régió közötti különbség: 2000: 6,5x 2010: 12x … de az elsősorban a bővítés következménye! A gazdasági válság is felerősíti a különbségeket.

A regionális politika története A Római Szerződésben (1957) már megfogalmazódik,hogy a nyugat-európai integráció nem képzelhető el a regionális különbségek mérséklése nélkül „ a szerződés célja a tagállamok harmonikus fejlődésének elősegítése és az életminőség javítása”. A 60-as évek még a fellendülés korszaka – úgy tűnt, hogy a fejlett centrum és elmaradott periféria között a különbségek tartósan csökkenek.

A regionális politika története 1967-ben a Bizottságon belül megszületett a regionális politikáért felelős Főigazgatóság 1972 Párizsi csúcsértekezlet A területi különbségek a Közösség bővítésének előkészítésekor kerültek igazán felszínre, hiszen az akkor újonnan csatlakozó országokban (Nagy-Britannia, Írország,Görögország) jelentős regionális fejlettségbeli különbségekkel kellett számolni.

Az ERDF megalakítása 1975-ben létrehozták az Európai Regionális Fejlesztési Alapot (ERDF - ERFA), amelynek működése során 1975–1988 között 24,4 milliárd ECU-t (kb. 22 milliárd USD-t) fordítottak mintegy 41 ezer közösségi strukturális beruházás finanszírozására. A tagállamok befizetésének újraelosztását valósította meg, a regionális fejlesztés szempontjainak figyelembevételével. (kvótarendszer alapján)

Regionális politika fejlődése A további bővítések (Spanyolország, Portugália 1986), valamint a regionális folyamatok hatásának felismerése indította el a regionális politika átfogó reformjának előkészítését és kidolgozását. A regionális politikát 1988/89-ben reformálták meg. (Egységes Európai Okmány) – beemelte az elsődleges közösségi joganyagba Ennek keretében emelték az ERDF támogatási alapját.

A regionális politika alapelvei 1., Koncentráció (források, erőfeszítések) 2., Partnerség ( kollektív folyamat legyen) 3., Programozás (többéves, összehang) 4., Addicionalitás (tagállami hozzájárulás)

Delors I. csomag A regionális és strukturális fejlesztési célokra felhasználható pénzeszközök megduplázása. Egységes statisztikai rendszer kialakítása – a tagállamok tettek javaslatot, az Erostat véleményezte és hagyta jóvá

NUTS-rendszer Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS, Statisztikai Célú Területi Egységek Nómenklatúrája) hivatalosan az 1059/2003/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet rögzíti. Népességhatárok: NUTS I: 3-7 millió fő, NUTS II: 800 ezer – 3 millió, NUTS III: 150 ezer - 800 ezer 5 szintű hierarchikus szabályozás

NUTS-szintek az egyes tagországokban NUTS I. NUTS II. NUTS III. Lengyelország 6 16 45 Lettország 1 Litvánia 10 Luxemburg Magyarország 3 7 20 Málta 2 Németország 41 439 Olaszország 5 21 103 Portugália 30 Románia 8 42 Spanyolország 19 52 Svédország Szlovákia 4 Szlovénia 12

NUTS 1

NUTS 2 1999. évi XCII. törvény értelmében, ami az 1996. évi XXI. törvény módosítása.

NUTS 3

NUTS 4 (LAU 1) local administrative units, helyi közigazgatási egységek

Magyarország hármas térszerkezete Forrás: Enyedi, in: Magyar Tudomány 2004/9

A Maastrichti szerződés – a Kohéziós Alap Ezt a speciális szolidaritási alapot 1993-ban hozták létre, hogy a négy legszegényebb állam, Görögország, Portugália, Írország és Spanyolország helyzetén segítsen. Kedvezményezettjei a közösségi átlag GNP 90%-át el nem érő tagállamok.

A strukturális alapok A regionális politika finanszírozása négy alapból történik. Működésüket először az 1988-as reform során koordinálták. A cél az alapokból származó pénzösszegek hatékonyabb felhasználásának elősegítése volt. Ekkortól nevezik az Európai Regionális Alapot (ERFA), az Európai Szociális Alapot (ESZA) és az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alapot (EMOGA), Halászati Orientáció Finanszírozási Eszközeit (HOFE) együttesen Strukturális Alapoknak.

AGENDA 2000 Jóváhagyása 1999. március 24-25. (Berlin) 2000-2006-os pénzügyi keret meghatározása (célra: 213 milliárd euró) A hatékonyság növelése érdekében a regionális politika megvalósítása decentralizálódik, a tagállamok nagyobb mozgásteret kapnak. Átmeneti támogatást irányoznak elő azon területek számára, amelyek 2000-től már nem szorulnak segélyre

A regionális politika célkitűzései 2007-2013 között az EU költségvetés 47%-a. 1.,Ide tartoznak azok a régiók, ahol az egy főre jutó GDP nem éri el az EU átlag 75%-át 2., Versenyképesség erősítése 3., Határokon átnyúló kezdeményezések

A regionális politika elsődleges alapelvei Szubszidiaritás: a döntéseket és a végrehajtást arra a területi szintre kell helyezni, amely a legnagyobb átlátással és kompetenciával rendelkezik a feladat megvalósításához. Decentralizáció: központból v. az államigazgatásban a döntések jogát a helyi szerveknek adják át.

Kohéziós Alap 2014-2020 Azoknak a tagállamoknak a támogatása, amelyekben az egy főre jutó GNI kevesebb az EU-27 átlagának 90%-ánál Befektetés a környezetvédelembe Klímaváltozással kapcsolatos átállás és kockázatmegelőzés Vízkezelés és hulladékgazdálkodás Biodiverzitás „zöld” infrastruktúrák révén is Városi környezet Alacsony széndioxid-kibocsátású gazdasági modell Befektetés a közlekedésbe és a szállításba Transzeurópai szállítási hálózat (TEN-T) Alacsony széndioxid-kibocsátású szállítási rendszerek és városi közlekedés

A Kohéziós Alap által egy adott projekt számára nyújtott pénzügyi támogatás mértéke a projekt költségeinek legfeljebb 85%-át teheti ki. A 2014–2020-as időszakban az EU (2011-es árakon) több mint 66 milliárd eurót fog a Kohéziós Alapra fordítani. Forrás: Európai Bizottság (millió EUR, 2011-es árakon)

Regionális egyenlőtlenségek Legfejlettebb térségek: - „kék banán” - Milánó-Torinó-Genova

EU regionális politikája - Konvergencia „egy régió (NUTS 2) akkor konvergencia régió, ha az egy főre jutó GDP (PPS) értéke a rendelkezésre álló utolsó 3 év adata alapján az EU átlag 75%-a alatt volt”

A regionális politika jövője 11 tematikus célkitűzés 1., K+F 2., Információs és kommunikációs technológia 3., KKV-k versenyképessége 4., Alacsony szénfelhasználású gazd. 5., Klímaváltozáshoz történő alkalmazkodás 6., Környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság

A regionális politika jövője 7., Fenntartható közlekedés 8., Munkaerő mobilitása 9., Szegénység elleni küzdelem 10., Oktatás, képzés 11., Hatékony közigazgatás