A történelemtanítás eszközei Tankönyvek, atlaszok, munkafüzetek,
Elméletileg csak eszközök, médiumok, aminek segítségével a tantervi elvárások megvalósíthatóak, DE önálló életre keltek, A történelemdidaktika és metodika fontos fejezetei lettek, A tantervek vázlatosan tartalmazzák a tankönyveket is A referencia miatt lettek fontosak, Komparatisztikai szempontból lényegesek (mert maradandóbb dokumentumok, mint a szóbeli szövegek a leírt vázlatok), Könnyebben szabályozható, ellenőrizhető mint a tanári produkció, A generációk nemcsak egymásutániságot jeleznek, hanem megközelítési metódust is,
A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat A nulladik generáció; Orális információ átadásának hagyománya, A diktálások révén standardizálódik a tudás, de megmarad az egyéni tanári profil is A generációk egymásra épülhetnek, de nem biztos, hogy leváltják egymást; A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat
A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat Az első generációsok; A felvilágosodás révén kiteljesedik a nyomtatott verziók szerepe, Az állam híve a tankönyvnek, támogatja, előírja (1772) – így ellenőrzi az oktatás tartalmát, Megjelenik a nagy tankönyvírók nemzedéke – közvetíti, „lefordítja” a pyéniozitivista tudomány eredményeit (+historizmus), A tankönyv életkorhoz igazított tudástár, A nemzetépítés alapköve A tömegoktatás főfegyvere Kialakulnak a kiadók – állami/felekezeti változatokban Írott szövegek + a 19. század végétől képi információkkal, Változó tantervi követelmények – változó tankönyvek, Információs szemléltető eszköztárok bővítése; térképek, faliképek, ábrák, A modernizálódó államok oktatásügye kiadói bizottságokkal homogenizál és ellenőriz, 1925 Tankönyvügyi bizottság, 1946 Országos Köznevelési Tanács 1945 Államosított kizárólagos rendszer – Tankönyvkiadó Vállalat A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat
A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat Második generáció, Az információátadás dominált, Az anyag temporálása megmaradt Megjelennek a didaktikai szempontok, Kérdések, Munkáltató modulok, Munkafüzetek, Tananyaghoz kapcsolódó munkacsomagok Munkatankönyvek megjelenése, Hangsúly az információ gyors és hatékony befogadására helyeződik, Gazdagszik a kiegészítő információs anyagok száma Tanulói térképek, olvasókönyvek, Megjelenik a képességfejlesztés szempontsora Egységek tankönyvcsaládok kialakulása; közös; Koncepció, desing, didaktikai program, Megjelennek a tanári kézikönyvek tartalmi és módszertani eligazítókkal A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat
Závodszky Géza: Történelem III. osztály Tanári kézikönyv. 7. o. „A tankönyv szabatosan, egységes fölfogásban képes eljuttatni az ország minden részébe azt a szakmai és módszertani sztenderdet (és a hozzá kapcsolható szemléltető anyagot), amelyre társadalmunknak ma vagy holnap szüksége van.” Závodszky Géza: Történelem III. osztály Tanári kézikönyv. 7. o.
A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat Harmadik generáció A programozott tankönyv Alternatív irány a távoktatás tapasztalataira épül, ahol minimális az információk szavakkal történő közvetítése, Egyéni munkára és folyamatos ellenőrzésre épül, Rigid tudást ad, Bölcsészeti tárgyaknál nem szerencsés – természettudománynál igen, Algoritmizált szisztémára épül, A történelemnél nem vált be, Erős katekizáló modellre épül, Pl. JPTE Regionális Távoktatási Központ sorozatai Negyedik generáció A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat
A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat Negyedik generáció Megjelenik a tankönyvhöz/tankönyvcsaládhoz tartozó modern tudatosan készített digitális kiegészítő eszközök halmaza, Elektronikus változatban; gazdagszik az információszerzés lehetősége, Fokozódik a készségfejlesztés Differenciált munka lehetősége Hátránya; iskolai alkalmazása komoly feltételeket igényel, Nagy a hiátus Otthoni alkalmazása társadalmilag behatárolt, A tankönyvek fajtái – a funkcionalista olvasat
A tankönyvek fajtái – szerkezetek szerint Hagyományos nyomtatott tankönyvek, Versenyjellegű – többféle kiadvány a tankönyvpiacon Alakítható, variálható nyomtatott hordozók, A tankönyv elemei variálhatóak, Tasakos, spirális változatokban, gyűjtőkben Tankönyvcsaládok, Évfolyamokra, iskolatípusokra, Tankönyv, munkafüzet, olvasókönyv/ forrásgyűjtemény, Kiegészítők: tanári kézikönyvek. Pl. Nemzeti Tankönyvkiadó, Műszaki Kiadó, Mozaik Kiadó Modulrendszerű tankönyvek, Csak egy/egyes részeket dolgoz fel, változatos, A tantervi szabályozással kiírthatóak, A tankönyvek fajtái – szerkezetek szerint
Tankönyvelemző modellek 1. A Stein-féle modell 1970-es évek Németországa, Tág kontextusban vizsgálja, Iskolapolitikai és politikai dimenzióban Tartalmi Pedagógiai Politikai funkciója egyaránt van, Tankönyvelemző modellek 1.
Tankönyvelemző modellek 2. A Tonhauser-féle modell Osztrák Kritikai-analitikus, Konstruktív-szintetikus A minőségre helyezi a hangsúlyt, Tankönyvelemző modellek 2.
Tankönyvelemző modellek 3. A Weinbrenner-féle modell Bielefeldi Multidimenzionalitás, Multiperspektivitás, A tankönyvkutatás fajtái: Folyamatorinentált – a születés folyamata, Produktumorientált a hangsúly a tartalmon van, Hatásorientált, m Tankönyvelemző modellek 3.
Tankönyvelemző modellek 4. A „magyar modell” Oktatásirányítoknak, Tantervi Pedagógus Tanuló Szülő, Kevés szereplő a piacon, Szerény az elméleti háttér, Inkább az ideológiai vita dominál, Intézményesített tankönyvírás OFI Tankönyvelemző modellek 4.
A tankönyvkutatás dimenziói A kutatás szempontjai A tankönyv mint kordokumentum Történeti A tankönyv mint informatorium Szaktudományi /tantárgypedagógiai A tantárgy mint politikum Politikai-ideológiai A tantárgy mint pedagogikum Pedagógia/didaktika A tankönyv mint médium Kommunikációelméleti/ nyelvészeti/ recepcióelméleti A tankönyv mint szocializációs faktor Szociológiai, pszichológiai A tankönyv mint termék Okonómiai, oktatásgazdaságtani, Esztétikai A tankönyvkutatás dimenziói
A tankönyvi konszenzusgyártás Szaktudományos standardok – kánon oktatása, Didaktikai standardok, Didaktikai divatok Pl. kompetencia Preferált témák és szempontok Pl. forrásalapú történelemoktatás, Tevékenykedtető történelem oktatás A tankönyvi konszenzusgyártás
Tankönyvelemzési tartalmi szempontok A. oktatás szervezhésetősége Tanulhatóság Taníthatóság Tantervi megfeleltetés, Eredetiség Újszerűség Műfaji kritériumok, Tankönyvelemzési tartalmi szempontok
Tankönyvelemzési szempontok B. Szakmai követelmények Szakmai megbízhatóság, Szakmai korszerűség, Pszichológiai szempont, Motiválás, Didaktikai finomságok, Logika és rendszerelmélet Nyelvi vizuális kommunikációs követelmények, Nyelvhelyesség, Tankönyvelemzési szempontok
Tankönyvelemzés tartalmi szempontjai C. Nevelési szempontok A nevelési lehetőségek, Életszerűség Tankönyvelemzés tartalmi szempontjai
A tankönyvelemzés formai szempontjai észeAz ábrák Esztétikum Olvasáshigiéniai követelmények Könyvészeti szempontok A tankönyvelemzés formai szempontjai
További szakirodalmak Katona András – Sallai József További szakirodalmak