Turisztikai márka-fejlesztés a desztinációkban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
Advertisements

Dr Raffay Ágnes Dr Lőrincz Katalin Hajmásy Gyöngyi
A Turizmus sajátosságai a marketingben
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Termék és márka politika
Az üzleti terv.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
EZERMESTER a magyar barkácsbolt hálózat
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalkozások környezete
A külső környezet elemzése
Településmarketing Stratégiatípusok. 2 Marketingstratégia Tudatos piacorientált vezetés Tudatos piacorientált vezetés életképes kapcsolatok kialakítása.
Településmarketing Értékaudit.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Családi vállalkozás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
7. Előadás Termék stratégia
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Stratégia célrendszer
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Balaton régió turizmusában
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A fenntarthatóság anyagi és kommunikációs motivációja CARBON SOLUTIONS GLOBAL LTD.
Termék & Márka Kopcsay László.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítási ismeretek
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
„A fürdő és a marketing kapcsolata”. Amire a válaszkeresés irányul:  Hogyan lehet túlélni és kiemelkedni az egészségturizmust jellemző erős versenyben?
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Valami Extra a FŐGÁZ-tól Kovács Richárd marketing vezető
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Desztináció-marketing
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A külső környezet elemzése
A határtérség.
2/18/2018 Marketingterv Név.
A kutatási program leírása
Retailtainment.
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
Sipos Erika BGE KVIK Turizmus Intézet
1.1 Marketing előadás Az élmény szerepe a marketingtevékenységben
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A marketinginformációs rendszer
Előadás másolata:

Turisztikai márka-fejlesztés a desztinációkban

A Fenntartható Turisztikai Termékek fejlesztésének menete Folyamatos tervezés! Múltbéli fejlesztések hatásainak vizsgálata Új trendek vizsgálata Fenntarthatóság elve …a turisztikai erőforrásokat, vonzerőket úgy használjuk ki, hogy arra még a jövőben, hosszú távon is legyen lehetőség…

A fenntartható turizmusfejlesztés céljai A fogadó terület lakosságának életminőségének javítása Az odalátogatók számára színvonalas ismeretszerzési és rekreációs lehetőségek biztosítása A tágan értelmezett környezet „konzerválása”

A fenntartható turizmusfejlesztés feltételei A jelenlegi károk felszámolása A környezet védelmének fokozása Egyértelmű működési keret Folyamatos kontroll

A turisztikai termékfejlesztés menete Fő feladat Részfeladatok 1. A jelenlegi helyzet értékelése Meglévő termék esetén annak versenyképessége, továbbfejlesztésének lehetőségei Új termék esetén mások tapasztalatai 2 A hazai és nemzetközi tendenciák vizsgálata A turizmus keresleti és kínálati tendenciáinak vizsgálata, különös tekintettel az adott turisztikai termékre (hazai és nemzetközi kitekintés). 3. Az 1. és a 2. feladat eredményeinek, következtetéseinek szintézise A kérdéses turisztikai termékfejlesztés eredményessége, várható versenyképessége 4 A termékfejlesztési terv kidolgozása A turisztikai termékfejlesztés megtervezése: az egyes kínálati elemek összehangolása, a terméket alkotó szolgáltatáskínálat pontosítása, ütemezése, felelősök megnevezése, költségek meghatározása 5. A terv megvalósítása A termék kiajánlása, piacra vitele Forrás: Jandala Cs. http://uni-nke.hu/downloads/konyvtar/digitgy/bmop/jandala_2modul.pdf

A tervezett turizmus fejlesztés előnyei Tervezéssel Tervezés nélkül (spontán) Hosszú távon jelentősebb problémák nélkül képes fejlődni a turizmus Környezeti, társadalmi problémák a fogadó területeken A fogadó terület szempontjából a legoptimálisabb méretű és formájú turizmus A gazdasági haszon csökken Erősödnek a turizmus pozitív hatásai Romlik az imázs A versenyképesség csökken, az utólagos tervezés költséges Forrás: Jandala Cs. http://uni-nke.hu/downloads/konyvtar/digitgy/bmop/jandala_2modul.pdf

Desztináció-marketing A márka-építés

Desztinációmenedzsment központi eleme = márkaépítés A desztináció-menedzsment központi eleme a desztináció, mint márka. Márkaépítés a desztinációmarketing feladata. Az eddig végzett turisztikai marketingtevékenység lényegében nem változik, a változás lényege a marketing fókuszában van, ez pedig az egységes desztináció-márka építés. Termékmárka – Desztináció-márka

Márkaépítés Jelenlét: Relevancia: Teljesítés: Előny: Kötődés: a márka ismertségének megteremtése Relevancia: Megfelelő márkaígéret kialakítása Teljesítés: Az ígéret beváltása Előny: Differenciálás a versenytársakhoz képest Kötődés: Lojalitás kialakítása

MÁRKAÉPÍTÉS LÉPÉSEI

Márkaépítés elemei A paritásos elemek A differenciáló elemek olyan asszociációk, amelyek a márka szempontjából nem feltétlenül egyediek és más márkához is kapcsolódhatnak. Ezek az asszociációk lehetnek kategória- és versenyképességi asszociációk. A kategória asszociációk azok, amelyeket a fogyasztók a hiteles ajánlathoz alapvetőnek tartanak, vagyis a márkaválasztás szükséges, de nem elégséges feltételei. A versenyképességi asszociációk célja, hogy a versenytársak differenciáló elemeinek hatását kioltsa. A differenciáló elemek olyan tulajdonságok vagy előnyök, amelyeket a fogyasztók határozottan kapcsolnak össze a márkával, pozitívan értékelnek és úgy vélik, a rivális márkák nem tudják ugyanezt nyújtani. A differenciálóelemeket alkotó erős, kedvező és egyedi márkaasszociációk bármely tulajdonságra vagy előnyre támaszkodhatnak. A paritásos elemek esetében elegendő, ha a fogyasztó megfelelőnek ítéli a márkát, beleesik az elfogadási tartományába, differenciáló elemek esetében azonban a márkának egyértelműen jobbnak kell lennie.

Pozícionálás (STP) Vevői (cél)szegmensek igényeinek megfelelni Versenytárstól megkülönböztetni (USP) Nem elég jónak lenni, másnak kell lenni.

A desztináció mint márka, azaz a márka-desztináció Egy kínálatnak, egy turisztikai terméknek, egy desztinációnak csak akkor van esélye, hogy egyáltalán a vásárlói döntésben figyelembe vegyék, ha a vevő számára a turisztikai termék jól felismerhető, világos hasznot (vonzerőt,élményt) ígér. A turisztikai márkák létrehozását ily módon a kínálati profil egyedivé tételének adekvát versenyeszközeként tekinthetjük. A márkaképzés és a márka menedzsmentje a nemzetközi marketing szakirodalomban, mint a „marketing legmagasabb szintű művészete” jelenik meg. A piac résztvevői szerint „a márkateremtés művészet és egyben a marketing sarokköve”. (KOTLER,1999:491.)

A desztinációnak mint márka a sikeres differenciálás és pozicionálás esetén a vendégnek az alábbi hasznot eredményezi (BIEGER, 2002: 185): A desztináció a vendég számára azonosíthatóvá válik A speciális márka- és pozicionálási politika révén a desztináció speciális fogyasztói igények kielégítésére alkalmas egyedi, megbízható, és kiszámítható turisztikai termékké válik. (HOLLOWAY/PLANT, 1992: 64).

A kínálati oldal számára az alábbi előnyökkel jár: A marketingeszközök célirányosabban és eredményesebben vethetők be. A kommunikációs politika szempontjából ez nagyobb hatékonyságot eredményez.  A termékfejlesztési politika szemszögéből pedig mindez a turisztikai kereslet igényeihez való tudatos alkalmazkodást és célirányos, speciális fejlesztéseket tesz lehetővé. A megcélzott piacszegmensek, ill. azok célközönségeinek igényeivel és szükségleteivel szembeni know-how növekszik. A turisztikai márkatermék egyszerű helyettesíthetősége és kicserélhetősége megszűnik. A desztináció a turisztikai piacon felismerhetővé válik, ez a vevők hatékonyabb megkötését, megtartását eredményezheti.

versenyelőnyt képez, piaci korlátot állít fel a versenytársakkal szemben, lehetővé teszik a saját áraik versenytársaival szembeni emelését, hatékonyabb, olcsóbb marketing, értékesítési tevékenységet tesz lehetővé, kulcsinformációkat közvetít a vevő felé, vásárlói hűséget eredményez, javítja a cég üzleti pozícióit, kiterjeszthető ereje más termékekre is, növeli a vállalkozás nyereségét, a márka értéke tőkeként is megjelenik, nem csupán az üzletmenet eredményességét növeli.

A márkakép elengedhetetlen tulajdonságai: a megbízhatóság, az egyediség, az összetéveszthetetlenség, valamint a pozitív termék-imázs. FERNER a (turisztikai) márkával szemben támasztott követeléseket négy pontban összegzi: azonos minőség hosszú időn keresztül, megfelelő ár-érték arány, a termék könnyű elérhetősége magas elosztási szint által, azonos megjelenési kép viszonylag hosszú időn keresztül. Ehhez egy speciális ismertetőjel társul vagy ezen jelek kombinációja, amely a fogyasztó, ill. vendég számára lehetővé teszi, hogy a terméket mint márkaterméket azonosítsa, s azt a versenytársakkal szemben megkülönböztesse.

MÁRKAÉRTÉK A márkaérték a fejekben keletkezik, mégpedig érzelmi élmények segítségével, adagolt információkkal anélkül, hogy a fogyasztót szöveggel „túlterhelnék”, képek, zene, illet és élmény révén. (Trommsdorf 2002.)

Védjegy = speciális jogi védelmet élvező márka/termék szó, szóösszetétel, beleértve a személyneveket és ajelmondatokat, betű, szám, ábra, kép, sík, vagy térbeli alakzat, beleértve az áru vagy csomagolás formáját szín, színösszetétel, fényjel, hologram, hang, vagy az előzőekben felsorolt egyes megjelölések összetétele

Ajánlott irodalom Horkay Nándor: Turisztikai márka és márkapolitika a desztináció menedzsmentben I. rész. Turizmus Bulletin 2003/1. Horkay Nándor: Turisztikai márka és márkapolitika a desztináció menedzsmentben II. rész Turizmus Bulletin 2003/2. Hidvéginé Molnár Judit, Piskóti István, Pataki Sándor, Schupler Helmuth, Gulyás István: Desztináció-menedzsment lépésről-lépésre Módszertani füzet desztináció-menedzsment szervezetek létrehozásához és működtetéséhez az Észak-magyarország Turisztikai Régió példáján - munkaanyag – Eger-Miskolc