„Mert Néha kell a romantika”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A romantika.
Advertisements

A romantika.
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde W. A. Mozart: A varázsfuvola Készítette: A „Nightingale” csapat (Al-Farman Petra, Nagy Titusz, Tikász Ábel, Végh Dóra)
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
HEREND MINT VILÁGMÁRKA VÉDELME MÁRCIUS 17.
JÁRVÁNYOK AZ EMBERISÉG TÖRTÉNETÉBEN Az Ókortól napjainkig Készítette: Héja Richárd
Az erő def., jele, mértékegysége Az erő mérése Az erő kiszámítása Az erő vektormennyiség Az erő ábrázolása Támadáspont és hatásvonal Két erőhatás mikor.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
Kölcsey és Vörösmarty (Összefoglalás)
Jókai Mór: Az arany ember
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
A közigazgatással foglalkozó tudományok
A SPANYOL VILÁGBIRODALOM ÉS NÉMETALFÖLD
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Csongor és Tünde / A varázsfuvola
Ország neve név Tanár Osztály.
Madách Az ember tragédiája elemzés
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Írta: Vörösmarty Mihály
A középkor kultúrája.
A korai Egyház Az első közösségek.
A Varázsfuvola - Csongor és Tünde
Liliom.
A magyar reneszánsz, és a reformkor irodalma
Saját név | Tanár neve | Osztályzat
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Érettségi eredmények május-június
Jókai Mór: Az arany ember
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Ország neve név Tanár Osztály.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
Felebarát – vagy tán egészen az?
Michelangelo Buonarroti
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A romantika.
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
Albert Schweitzer Tucy
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Új pályainformációs eszközök - filmek
A romantika.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
10. POLITIKAI FÖLDRAJZI ALAPFOGALMAK ÉS AZ ÁLLAMOK FAJTÁI.
Arany János Vojtina ars poétikája.
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Iglódi István rendezése
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
Űrkutatás súlytalanság.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..
Színházi élet - Németh Antal
Madách Imre Útravaló verseimmel
Készítette: Alvibegu csapat
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
Kultúra.
Szentpétervár mítosza
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

„Mert Néha kell a romantika”

Romantikus stílus A XIX. század első felének korstílusa Utolsó korstílus: stílusirányzat és világszemlélet A szó eredete: roman = regény

Történelmi háttér francia forradalom eszményei: szabadság, egyenlőség, testvériség napóleoni háborúk Napóleon hatása  az egyéniség felszabadítása („Mindenki a zsebében hordja a marsallbotot”)  Napóleon mítosza, az érvényesülés mítosza (Stendhal, Balzac) állandó történelmi változások hatása  elfordulás a jelentől és történelmi érdeklődés

Tartalmi jegyek - 1. történelmi érdeklődés  nemzeti érdeklődés nemzeti múlt népi kultúra, népi hagyományok és művészet felfedezése területi egzotikum, orientalizmus helyi sajátosságok (couleur locale) középkor felfedezése álom, fantázia szerepe

Eugene Delacroix (1798-1863)

Tartalmi jegyek - 2. szabadságra való törekvés korlátok elleni lázadás szembefordulás a klasszicista szabályokkal

William Turner (1775-1851)

Tartalmi jegyek - 3. KLASSZICIZMUS ROMANTIKA rend érzelmek szabadsága törvény ráció művészeti szabályok antik érdeklődés antik mítoszok egyensúly, harmónia ROMANTIKA érzelmek szabadsága egyediség, szabálytalanság irracionalitás, fantasztikum művészi szabadság középkor felfedezése egyéni mitológia teremtése váratlanság, diszharmónia

Formai jegyek egyedi műforma szabálytalanság, töredékesség, befejezetlenség ellentétek szerepe festőiség kevert műfajok, kevert hangnemek pátosz irónia, groteszk

Théodore Géricault (1791-1824)

Romantika a költészetben A modern költészet alapjait „rakja le”. Német romantika: Novalis, Heine Angol romantika: Byron, Shelley, Keats, E.A. Poe „A Szép: igaz, s az Igaz: szép!” Magyar romantika: Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi, Arany

Romantikus regények Német: E.T.A. Hoffmann: Az arany virágcserép Francia: Victor Hugo: Nyomorultak Orosz: Puskin: Anyegin (verses regény – műfajkeveredés!) Magyar: Jókai Mór: Az arany ember

Romantikus magyar drámák Katona József: Bánk bán Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde (drámai költemény, emberiségdráma) Madách Imre: Az ember tragédiája (emberiségdráma)

„Romantikusnak lenni annyit jelent, mint a köznapinak emelkedett értelmet adni, az ismertnek az ismeretlen tekintélyét, a végesnek pedig a végtelen ragyogását.” (Novalis)