MISSION IMPOSSIBLE a legelőn Aszód, 2017. szeptember 2. Sziráki György Evangélikus Pedagógiai Intézet gyorgy.sziraki@lutheran.hu
Miről lesz szó? Kérdésfelvetések lesznek. Alapfogalmak Ágazati etikai „kódexek” Kitekintés külföldre Ha van hazai pedagógusetika A Mission impossible
Értelmezés – szabályozás Évszázados értékválság Szocialista erkölcs – kapitalista erkölcs 1970-es évektől jogszabályok túlburjánzása iránti igény
2.1. Ágazati etikai „kódexek” – orvosi etika Hippokratészi eskü – levezethető normák Orvosi etikai kódexek 1847-től A jelenlegi 1998-as, minden orvosra kötelező, akár kamarai tag, akár nem.
2.2. Ágazati etikai „kódexek” – ügyvédi etika Ügyvédi etikai kódex az 1998. évi XI. törvény alapján – részletes, tételes szabályozás. Csak olyan jogászra vonatkozik, aki ügyvéd.
3.1. Külföldi példák USA 1968, 1975 NEA Code Mire irányul? A tanuló védelmére. A gondolkodás szabadságának védelmére. Egyenlő bánásmódra. Kollégák iránti tiszteletre. Döntést befolyásoló ajándékok elfogadásának tilalmára.
3.2. Külföldi példák - Fülöp szigetek (Magna Carta 1966), Code of ethics 1994, 1997 Jogszabályok (elnöki rendelet, nem etika) Ugyanakkor viselkedést, értékrendet is előírnak (etika)
3.3 Külföldi példák - finn pedagógiai-etikai példák Pedagógiai etika vagy pedagógus-etika? Elméleti gondolkodás: középpontban a tanár tanulót segítő viselkedése és lehetőségei. Nem az a jó kérdés, hogy mit szabad, hanem hogy mi juttatja a legközelebb a tanulót a céljához, mi a lehetőség erre.
Ha van pedagógus-etika hazánkban… Mikor és ki vetette fel annak szabályozását? Független Pedagógus Fórum -1995, Magyarországi Pedagógusok Egyesülete – 1996, 2001, ajánlás volt AZ ETIKA ÖNSZABÁLYZÁS ELVEINEK ELFOGADÁSA PEDIG (KÖZÖSSÉGENKÉNT IS) ÖNKÉNTES!
4.2. Ha van pedagógus-etika hazánkban… Mi a következménye az etikátlan viselkedésnek? Nkt. 62.§ (1) bekezdés q) pont: a pedagógus kötelessége, hogy „hivatásához méltó magatartást tanúsítson” Mi jelent? Mi történik, ha mégsem?
4.3. Ha van pedagógus-etika hazánkban… Miért aktuális éppen most? Politikai szándék? Rosszabbak a gyerekek, mint korábban? Rosszabbak a szülők? Rosszabbak-e a pedagógusok? „Házi feladat!”
4.4. Ha van pedagógus-etika hazánkban… Miért van ellenállás vele szemben? Mert kötelező? Igen. Mert minden kódex jellegében elavult, azaz preskriptív (előíró)? Igen. Mert van éppen elég szabály az életünkben, munkánkban? Igen! Mert a pedagógusok is SOKFÉLÉK? IGEN, ÉS EZ TERMÉSZETES!
4.5. Ha van pedagógus-etika hazánkban, akkor mi is tudunk dönteni. Etikusan és szabályosan dönteni. Próbáljuk ki! Gyakorlati példák A) Minősítés és gyermekhalál (Szontagh Pál, 2017) B) Dohányzás egy finn híd alatt (Mission impossible – a lehetetlen küldetés – Jukka Husu, 2003)
4.6. Ha van pedagógus-etika hazánkban, akkor szerepe is van! Mi az? Szabályoz? Véd? Uralkodik?
5.1. De van-e pedagógus-etika? Eddig feltételeztük, hogy van. Szélsőségesen megoszló vélemények! A) Van: mert ez egy hivatásrend és professzió. B) Nincs. Etikus vagy nem etikus emberi viselkedés van.
5.2. Min alapul az etikánk? A) Éthosz – a legelőtől az iskoláig. B) Interiorizált, felnőttként megélt hit alapján hozott őszinte döntések? C) Központban a gyermek érdeke áll-e? D) Személyen, helyen és helyzeten múlik-e minden?
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! HA ELGONDOLKODTATTAM ÖNÖKET, AZT MEGKÖSZÖNÖM. HA TOVÁBBGONDOLJÁK, AZT NAGYON KÖSZÖNÖM! Sziráki György Evangélikus Pedagógiai Intézet 2017