A számítástechnika története

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Advertisements

A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Jelátalakítás 1.. Számok története A történelem előtti időkben a számokat fából vagy kövekből faragott „pálcikák” reprezentálták. A kőkorszaki kultúráknál.
Készítette: Káldi Laura 9.b
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
Neumann elvek 1946-ban teszi közzé a korszerű számítógép felépítésének alapelveit: 1.Soros működés (az utasítások végrehajtása időben egymás után történik.)
2. A szoftverek csoportosítása: a. Rendszerszoftverek: A számítógép zavartalan mûködését biztosítják: BIOS (alapvetõ bemeneti/kimeneti rendszer): olyan.
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
: az első elektronikus számítógép, az ENIAC  áramköri eleme az elektroncső (18 ezer)  nagy energia-felhasználás, gyakori meghibásodás 
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Internet tudományos használata
Póker.
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Számítógépes szimuláció
Számítógépek jellemzői, ügyfél - kiszolgálók jellemzői, számítógépházak, tápegységek elnevezései, funkciói, főbb jellemzői Elmélet 1.
Valószínűségi kísérletek
Logo Országos Számítástechnikai Tanulmányi Verseny
Vezetékes átviteli közegek
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium
Mikrovezérlők alkalmazástechnikája laboratóriumi gyakorlat
Becslés gyakorlat november 3.
Informatikaoktatás módszertana (2)
Számítógép generációk
TESZTSOR.HU REGISZTRÁCIÓ, VÁSÁRLÁS ÉS TESZTKITÖLTÉS ELKEZDÉSE
Átváltás a számrendszerek között
Scilab programozás alapjai
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.
Az integrált áramkörök (IC-k) típusai és tervezése
LabVIEW bevezetéstől a feszültség-áram karakterisztikáig Vida Andrea
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
A korai Egyház Az első közösségek.
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
Számítógépes Hálózatok
Rádiótechnikai Vállalat
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Nap és/vagy szél energia
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A SZÁMÍTÓGÉP TÖRTÉNETE
Informatika - 1. alkalom szeptember 27. E1 előadó
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Informatikai eszközök a földrajzórán
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II
A számítástechnika története
Számítógép- generációk
A számítógép története
Adatbázisok használata
Megújuló energiaforrások
A számítógép története
Informatika - 1. alkalom szeptember 27. E1 előadó
„Vásárolj okosan” Mobil kiegészítők vásárlási szokásai
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
A SZÁMÍTÓGÉP TÖRTÉNETE
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ
Társadalmi integráció kistelepüléseken
TITKOSÍTÓ ALGORITMUSOK
A SZÁMÍTÓGÉP TÖRTÉNETE
Szöveges adatok tárolása
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Háttértárak Merevlemezek.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
Háttértárak Merevlemezek.
Orsós szabolcs Zalaapáti
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Előadás másolata:

A számítástechnika története Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Számolás, számírás kialakulása Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium A számolás már az ősember számára ismert dolog volt, csontba, fába vésett rovások segítségével számoltak Kutatások azt igazolják, hogy kezdetben csak az egy, a kettő és a sok között tettek különbséget Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Az ókori keleti kultúrákban nagy mennyiségű számolási feladatot kellett megoldani, és rögzíteni is kellett azokat Az írás már a III. évezred elején kialakult, ekkoriban jelentek meg a számjegyek is Az ókori Babilóniában fejlesztették ki a 60-as számrendszert, ezzel a mai napig találkozhatunk. (pl.: 60 perc 1 óra) Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium A hindu matematika virágkorát 200 és 1200 között élte. Legfontosabb érdeme a tízes számrendszer és ennek során a nullának mint számjegynek a bevezetése. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Mai számírási módszerünk egyértelműen innen származik, csak a számjegyek formája változott egy kicsit. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Számolási segédeszközök Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

* A Püthagorasz-féle számolótábla A számoláshoz kezdetben a kéz ujjait használták, majd már az ókorban megjelentek a számolási segédeszközök. A felső soron az egyik szorzótényezőt kell kikeresni, az első oszlopon pedig a másikat. A szorzat a kiválasztott sor és oszlop metszéspontjában leolvasható: az ábrán a 7ˇ8=56 szorzás elvégzése látható. * A Püthagorasz-féle számolótábla Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Általánosan használt számolási eszköz volt az abakusz: valószínűleg mezopotámiai eredetű összeadásra és kivonásra alkalmas eredetileg kőtáblácska, melynek hornyaiba kavicsot tettek napjainkban is használatos Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium A középkorban új számolási módszerek jelentek meg. Ezek között volt a rácsos módszer, amely a szorzást segítette elő. A gelosia-módszer (rácsos módszer) a középkor kezdete táján széles körben elterjedt a szorzás elősegítésére (emlékezzünk rá, az összeadásra és a kivonásra igen hatékony eszköz az abakusz). Először Indiában, Perzsiában, Kínában és az arab országokban jelent meg. Európában a XIV. sz. elején vált ismertté. Nevét a korai olasz építészet geometrikus, osztott rácsos ablakkereteiről kapta. Az eszköz már az arab számok használatára épül. Egy négyzetrácsot kell készíteni. Az egyik tényezőt a legfelső sorba kell írni, a másikat pedig a jobb szélső oszlopba (a legnagyobb helyiérték kerül felülre, a legkisebb alulra. A táblázat maradék részén a négyzeteket átlósan kétfelé kell osztani. Az egyes négyzetekbe az adott oszlop tetején és az adott sor jobb végén álló számjegy szorzatát írjuk, mégpedig a tízeseket az átló fölé, az egyeseket az átló alá. A teljes szorzatot úgy kapjuk meg, hogy az ábrán látható ferde sávok mentén összeadjuk a számjegyeket (az egyes sávokban összeadandó számjegyek felváltva kékkel és pírossal írva láthatók). A jobb alsó sáv adja az eredmény legkisebb helyiértékű számjegyét, a bal felső sáv pedig a legnagyobbat. Ha egy sávban az összeg két számjegyű, akkor az első számjegyet a felette (és tőle balra lévő) sáv összegéhez adjuk. Ha jól belegondolunk, ez a módszer megfelel annak, ahogy mi végezzük írásban a szorzást és a rész-szorzatokat egy-egy hellyel jobbra tolva írjuk le. * A gelosia-módszer Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium A XV. századtól kezdve a gelosia-módszer használatát egy számhengereket tartalmazó gép segítségével igyekeztek könnyíteni Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Schikard rekonstruált számológépe (1960) William Schikard (XVII. század) thübingeni csillagász. A csillagászati számítások megkönnyítésére alkotta meg eszközét 1623-ban. Schikard a négy alap-művelet elvégzésére alkalmas számológépet készített Az egyes számjegyeket a pálcák megfelelő elforgatásával lehet beállítani. A pálcák alatt fogaskerekekből készített számlálómű található. A felhasználónak a pálcákról leolvasott részeredményeket kézzel kellett bevinni a számlálóműbe és azzal összeadni. A számlálómű elvégezte a kétjegyű összeg első jegyének átvitelét is a következő nagyobb helyiértékre: az egyik kerék egy teljes körülfordulása egy külön fog segítségével a következő helyiértéknek megfelelő fogaskereket egy számjeggyel elforgatta (hasonló megoldás látható pl. a jelenleg is használt villanyórákban, gázórákban, kilométer-órákban, stb.). A végeredmény a gép alján lévő kis nyílásokban jelent meg. Schikard külön számtárcsákat is felszerelt a gépre, amelyek megfelelő elforgatásával a legfeljebb hatjegyű részeredményeket lehetett tárolni, megkímélve ezáltal a felhasználót a leírástól. A gép jelezte a túlcsordulást is: ha a hetedik helyiértékre is szükség lett volna, megszólalt egy csengő. Schikard rekonstruált számológépe (1960) Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Charles Babbage (XIX. század) -angol matemematikus. 1822-ben tervezte meg Difference Engine nevű mechanikus számológépet - ezután egy programozható, lyukkártyavezérlésű gépet tervezett. Az Analytical Engine azonban nem készült el teljesen Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Ada Byron (XIX. század) - Tehetséges, a matematika iránt érdeklődő hölgy -Babbage barátja, külföldi előadásait olaszról angol nyelvre fordította, sőt: Babbage ösztönzésére saját jegyzeteivel is ellátta Jegyzeteiben leírta, hogy miképpen lehetne az Analytical Engine géppel Bernoulli-számokat számítani Ez a jegyzet a világ első számítógépes programja, Ada a világ első programozója! Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Herman Hollerith (1860-1929) Gépet készített az USA-ban a népszámlálás megkönnyítésére. A gép lyukkártyával működött Egy kártyára egy ember adatait lyukasztotta A kártyákat egy leolvasóba helyezte. Ebben a leolvasóban elektromos érintkezők voltak. Ahol a kártyán lyuk volt ott az áramkör bezárult. Céget alapított, ebből alakult meg 1924-ben az IBM. Lyukkártyát az 1960-as évekig használtak Az Egyesült Államok 1880-as népszámlálásán 55 millió ember adatait gyűjtötték össze. Az adatokat 500 ember összesítette 36 szempont szerint 7 éven keresztül. Herman Hollerith (1860-1929) német származású amerikai statisztikus ennek láttán találta ki, hogy a Jacquard deszkalapjaihoz hasonló perforált kártyákat adatfeldolgozásra is lehet használni. 1889-ben szabadalmat kapott, ezzel dolgozta fel az USA 1890-es népszámlálási adatait — mindössze négy hét alatt! Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium MARK 1. számítógép A 20. század negyvenes éveinek elején építette az IBM. relékből épült fel, de fogaskereket is tartalmazott Tízes számrendszerben tárolta az adatokat Az adatot lyukkártyával vitték be A gépet lyukszalag vezérelte A tengeri tüzérség részére készítettek vele lőtáblázatot (szorzáshoz 4, osztáshoz 11 másodpercre volt szüksége) Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium * Mark I. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Az elektromosság kora Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Az ún. 0. generáció (1943 előtt) Elektromechanikus (relés) megoldások Legjelentősebb alakja Konrad Zuse: német származású mérnök, a II. világháború idején is Németországban élt programozható, digitális számítógépeket tervezett Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Az első generációs elektronikus számítógépek (1943-1958) Az elektroncsövet 1904-ben találták fel, azonban a csövek kezdetben drágák, megbízhatatlanok és rövid életűek voltak, csak az 1940-es évektől használták őket számítógépek készítésére. Elektroncsövek felhasználásával készült az első számítógép-generáció, amely nagyjából az 1943-1958 közötti évekre tehető. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Az ENIAC 17.468 elektroncsövet tartalmazott és 450 m2 helyet foglalt el. A gép tömege 30 tonna volt, megépítése tízmillió dollárba került. Az ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Computer ) 1943 és 1946 között a Pennsylvania Egyetemen fejlesztették ki az első elektronikus számítógépet. A gép elkészülését sürgette a II. világháború miatt rohamosan fejlődő hadiipar. Ezt az eszközt a lövedék röppályájának számításához fejlesztették ki. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Neumann-elvek - Soros működésű legyen - Teljesen elektronikus számítógép - Kettes számrendszer alkalmazás - Adatok és programok ugyanabban a belső memóriában - Univerzális legyen Neumann János (1903-1957) Az EDVAC (Electronic Discrete Variable Automatic Calculator) 1944 és 1948 között fejlesztették ki. Ez a gép már Neumann János (1903-1957) magyar matematikus elvei alapján készült. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Az második generációs elektronikus számítógépek (1958-1965) A tranzisztort 1947-ben fedezte fel William Shockley, aki ezért aztán Nobel-díjat is kapott. A tranzisztorokból épített számítógépek jelentették a második számítógép-generációt. A gépek megbízhatósága jelentősen megnőtt, az alkatrészek kisebbek és olcsóbbak lettek. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

A harmadik generációs elektronikus számítógépek (1965-1972) Az integrált áramkört (IC-t) 1958-ban fedezte fel Jack S. Kilby Az integrált áramkörökből épített számítógépek jelentették a harmadik számítógép-generációt. Az integrált áramkörök tovább csökkentették a számítógépek árát, méretét és meghibásodási gyakoriságát. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

A negyedik generációs elektronikus számítógépek (1972-1990) Megjelenik a mikroprocesszor, majd ezt felhasználva megjelenik és rohamosan elterjed a személyi számítógép. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

A PC (Personal Computer) Azt a számítógépet, amelyet ma egyszerűen PC (personal computer – személyi számítógép) néven emlegetünk, eredetileg az IBM cég fejlesztette ki a ’80-as évek elejére. Ez volt az első kimondottan személyes felhasználásra tervezett asztali számítógép. (Általánossá vált a használata szövegszerkesztésre, táblázatkezelésre, grafikára, adatbáziskezelésre, stb.) A PC mára a világ legelterjedtebb számítógépévé vált. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Ötödik generációs elektronikus számítógépek (1990-) Jellemzői: többprocesszoros gépek párhuzamos adatfeldolgozás összekapcsolt rendszerek – a hálózatoknak nagy szerepe van Az emberi idegrendszer felépítését modellező komplex, nagykapacitású számítógépek Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium

Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium Hivatkozások http://www.ttk.pte.hu/ami/phare/tortenet/tartalom.html http://sdt.sulinet.hu Hans Breuer, SH atlasz Informatika (ford.: Ungvárai János és Ungvárainé dr. Nagy Zsuzsanna). Bp., 1995. Budapest Fasori Evangélikus Gimnázium