Tervezési folyamat
A tapasztalati tanulás 4 szakasza John Dewey szerint 2. Tervezés 3. Cselekvés 4. Tanulság levonása 1. Megfigyelés
Tapasztalati tanulás
IKSZ – HÁRMAS EGYSÉG és tapasztalati tanulás TERVEZÉS TEVÉKENYSÉG - cselekvés ÉRTÉKELÉS – tapasztalatok ÚJRATERVEZÉS - megfigyelés
IKSZ folyamata TERVEZÉS: ALAPELVEK – CÉLOK – ERŐFORRÁSOK SZÁMBAVÉTELE TEVÉKENYSÉG: FELADATOK – ESZKÖZÖK, ERŐFORRÁSOK FELHASZNÁLÁSA – PEDAGÓGIAI CÉLOK MEGVALÓSÍTÁSA ÉRTÉKELÉS, REFLEXIÓ: INTÉZMÉNYI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS – DIÁKOK FEJLESZTÉSE
A tervezés szempontjai Célok Alapelvek Adottságok, lehetőségek, tapasztalatok Tevékenységek, fogadóintézmények Humán erőforrás a szervezésben, a lebonyolításban és a dokumentációban
Önkéntességre nevelés IKSZ – célok Érzelmi intelligencia Önbizalom Felelős döntéshozatal Önkéntességre nevelés Közösségépítés Aktív állampolgárságra nevelés Személyiség fejlesztés Pályaorientáció Felelősségvállalás Kritikus gondolkodás Vezetői készségek Szociális érzékenység Állampolgári kompetencia Kommunikációs készség Konfliktuskezelés Együttműködés Problémamegoldás Társadalmi felelősségvállalás Empátia
FENNTARTHATÓSÁG SZERVEZETT KERETEK ANYAGI ÉRDEKTŐL FÜGGETLENSÉG KÖLCSÖNÖSSÉG FENNTARTHATÓSÁG ARÁNYOSSÁG KÖZVETLENSÉG KETTŐS CÉL: SZOLGÁLAT/TANULÁS EGYÜTTMŰKÖDÉS SZERVEZETT KERETEK VÁLTOZATOSSÁG RÉSZREHAJLÁS ELLENESSÉG
IKSZ – érintett személyek Intézményvezető, iskolavezetőség Pedagógusok: IKSZ koordinátor, IKSZ munkacsoport, osztályfőnökök, szaktárgyi pedagógusok Iskolatitkár Diákok Szülők Fogadó szervezet képviselői: mentor, kapcsolattartó
FELKÉSZÍTÉS, ÉRZÉKENYÍTÉS KAPCSOLATTARTÁS EGYÜTTMŰKÖDÉS KOMMUNIKÁCIÓ FELKÉSZÍTÉS, ÉRZÉKENYÍTÉS ÉRTÉKELÉS, REFLEXIÓ
A tanulók bevonása a tervezésbe
A tanulók bevonása a tervezésbe, újra tervezésbe Milyen szerepekre alkalmas egy tanuló? megfigyelő kreatív megoldásokat kereső döntéshozó szervező egymást nevelő értékelő TAPASZTALATI TANULÁS!
A tanulók bevonása a tervezésbe – értékelésük, reflexióik felhasználása CÉLJA: Az aktív állampolgári szerepre nevelés Demokráciára nevelés Együttműködésre nevelés Felelősségvállalásra nevelés Hosszú távú nevelő hatás elérése összhangban az IKSZ CÉLJAIVAL
PDCA szemlélet és ciklus
A bevezetés nehézségei TERVEZÉS ? az IKSZ főbb problémái tisztázatlan célok felkészítetlen pedagógusok, fogadó intézmények pedagógus, fogadó szerv, diák motivációjának hiánya magas diákszám, elhelyezési problémák kommunikációs, adminisztratív hiányosságok valós feladat hiánya, "papírozás"
Van MEGOLDÁS a problémákra? MEGFELELŐ CÉLOK KIJELÖLÉSE – INTÉZMÉNYI ARCULATHOZ IGAZÍTVA ÁTGONDOLT TERVEZÉS – SZABÁLYZAT, ÜTEMTERV, ERŐFORRÁSOK ALAPELVEK BETARTÁSA – PEDAGÓGIAI PROGRAM, SZABÁLYZAT GONDOS FELKÉSZÍTÉS – ÉRZÉKENYÍTÉS, MOTIVÁLÁS VALÓS, ÉRTELMES FELADATOK KIJELÖLÉSE - PROJEKTEK FOLYAMATOS KÍSÉRÉS – REFLEXIÓ, ÉRTÉKELÉS DOKUMENTÁLÁS - MEGFELELŐ MÓDSZEREK KIVÁLASZTÁSA HATÉKONY, ŐSZINTE KOMMUNIKÁCIÓ
IGEN A TOVÁBBKÉPZÉS SORÁN IGYEKSZÜNK SEGÍTENI, HOGY A FELMERÜLŐ KÉRDÉSEKRE KÖZÖSEN MEGTALÁLJUK A VÁLASZT.
FELADAT IKSZ SZABÁLYZATOK ÁTTEKINTÉSE CSOPORTOKBAN Mit tartalmaz? – szükséges / felesleges elemek Megfelelő mélységben tárgyalja az egyes témaköröket? Mit szabályoz? Tevékenységek Illeszkednek az intézmény arculatához? Milyen területeken szervezi az iskola az IKSZ-et? Szabályozza az intézményen belül végezhető feladatokat? Hogyan? Ki miért felelős a szervezetben? Tartalmazza az intézményben alkalmazott dokumentummintákat? Mit tartalmaznak a dokumentumok? Alkalmazott záradékok megtalálhatók?
SZABÁLYZAT Jogszabályok - csak lista, nem ismétlés Célok, alapelvek – inkább PP Iskola feladatai Résztvevők / szereplők – kinek mi a feladata (szülő, tanár, of., diák, koordinátor, iskola vezetősége) Fogadóintézmények teljes köre – nem ide, inkább honlapra Helyszínek – külső / belső Időkeretek Dokumentáció, záradékok – mellékletben minták
PDCA szemlélet és ciklus PDCPDCAA szemlélet és ciklus PDCA szemlélet és ciklus Check- ellenőrzés- értékelés Act- beavatkozás Do- megvalósítás Plan – tervezés IKSz több szinten diák- iskola- fogadó intézmény Tevékenység Kísérés - reflexió Visszacsatolás - korrekció