Hogyan épül az IKSZ az iskola életébe és dokumentumaiba? Farkasné Bocskor Anikó Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs
Pedagógiai program SZMSZ Házirend Szabályzatok Éves munkaterv
Törvényi háttér NKT (2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről) 97.§ (2) Az érettségi megkezdéséhez a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni. 6. § (4) A középiskola elvégzését közvetlenül követő érettségi vizsgaidőszakban az érettségi vizsgák megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása, kivéve a) a felnőttoktatásban részt vevő tanulókat és b) azon sajátos nevelési igényű tanulókat, akiket a szakértői bizottság javaslata alapján a közösségi szolgálat alól az igazgató határozatban mentesített. 326/2013. (VIII. 30.) Kormányrendelet Egyéb foglalkozás a tantárgyfelosztásban tervezhető, rendszeres nem tanórai foglalkozás, amely közösségi szolgálattal kapcsolatos foglalkozás
A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 133. § (1) A középiskola feladata és az intézmény vezetőjének felelőssége a tanuló választása alapján az iskolai közösségi szolgálat megszervezése állami, önkormányzati, civil, nonprofit szervezetnél, illetve a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervezetnél, középiskola magánszeméllyel kötött megállapodása alapján magánszemélynél vagy saját intézményben
Tevékenységi körök A közösségi szolgálat keretei között a) az egészségügyi, b) a szociális és jótékonysági, c) az oktatási, d) a kulturális és közösségi, e) a környezet- és természetvédelemi, f) a katasztrófavédelmi, g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős, h) az egyes rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerveknél bűn- és baleset-megelőzési területen folytatható tevékenység.
Pedagógiai program Közösségi szolgálat keretei – jogszabályi utalások Iskola arculatához illeszkedő – pedagógiai célok – alapelvek: az iskolán kívüli és belüli tevékenységek formái időszak - melyik évfolyam(ok) felelősök, feladatkörök – szervezés, pedagógiai kísérés, dokumentáció, reflexió Külső partnerkapcsolatok
Pedagógiai célok Fejlesztési célok Szociális, társadalmi érzékenyítés Személyiségfejlesztés - felelősségvállalás másokért Közösségfejlesztés - együttérzés, együttműködés… Egészségfejlesztés – testi, lelki Problémamegoldás Szociális, társadalmi érzékenyítés Tanár – diák – szülő viszony Pályaorientáció, pályaválasztás Kitörési lehetőségek Önismeret, életstratégia ösztönzése
Iratkezelési szabályzat Éves munkaterv SZMSZ Pedagógus helyi intézményi feladatai Koordinátorként, osztályfőnökként elszámolható 26-32 órában a szervezési feladat Tanulóknak a döntési joga, választási kötelessége van Tanár – diák viszony Házirend A szolgálati helyen is a házirend van életben. Iratkezelési szabályzat A dokumentációk kezelés, iskolai irattár Éves munkaterv
Kik és hogyan tudnak segíteni? Iskolavezetés Koordinátorok Fogadó intézmény munkatársai, mentorok Osztályfőnökök Iskolatitkár Iskola honlap szerkesztő Diákönkormányzat Idősebb diákok Szülők
Eljárásrend/szabályzat a közösségi szolgálathoz Tartalmazhatja: Jogi háttér Pedagógiai célok, alapelvek A közösségi szolgálat területei – az iskola által szervezett tevékenységek Felkészítés és feldolgozás rendje Fogadóintézmények kiválasztásának elvei Koordinátor tanár(ok) feladatai Ütemterv – felelősök és határidők megjelölésével Mellékletek: dokumentum minták, záradékok, pecsétek
Ütemterv 5+5+40 óra 5 óra érzékenyítés 5 óra reflexió, feldolgozás 40 óra tényleges munkavégzés
A közösségi szolgálat megszervezése az iskolában Előkészítés: Fogadó szervezetekkel megállapodás – együttműködési megállapodás Osztályfőnökök, koordinátor tanárok felkészítése A dokumentáció előkészítése – jelentkezési lap, szülői nyilatkozat, napló Szülők tájékoztatása szülői értekezleten A diákok felkészítése, érzékenyítés 5 órában, Előkészítő, ráhangoló előadások, interaktív foglalkozások osztályfőnöki órákon, lelki gyakorlaton (nővérek, atya, külső szakember, koordinátor, már végzett diákok)
A közösségi szolgálat megszervezése az iskolában 2. Tevékenység-kisérés ( 40 óra) A jelentkezési lapok alapján a szolgálati helyek elosztása, a koordinátorok kijelölése A szolgálati helyek felkeresése, találkozás a mentorokkal A naplók kiosztása, dokumentáció megbeszélése Tevékenységvégzés Kapcsolattartás, ellenőrzés rendszeresen, pl.: havonta Féléves értékelés, ellenőrzés
A közösségi szolgálat megszervezése az iskolában 3. Lezárás, értékelés ( 5 óra) Reflexiók, tanúságtételek iskola szinten ünnepélyes keretek között Naplók zárása, portfóliók bemutatása kiscsoportban Dokumentálás – e-napló, törzslap, bizonyítvány
A szabályzat mellékletei Jelentkezési lap Szülői nyilatkozat Együttműködési megállapodás Közösségi szolgálati napló (minta) Igazolás Záradékok (pecsétek) (Példák a dokumentációról szóló részben lesznek.)
Köszönöm a figyelmet. anikobocskor@gmail.com