Nemzeti parkok szerepe az ökológiai szemlélet megismertetésében és formálásában Malatinszky Ákos
Hétköznapi hasonlatok Ha a Föld akkora, mint egy alma, akkor a földkéreg tizedolyan vékony, mint az alma héja, a földi élet és a vízburok pedig nem több, mint az alma héján a hamvasság a kéreg alatt forró, izzó óceán: a földköpeny ennek legfelső része kemény, a kéreggel együtt mozog, mint a tutaj a víz színén
Hétköznapi hasonlatok Ha a Föld története egy könyvsorozat, amelynek minden oldalára 1 millió év történetét írták, akkor ez összesen 4500-4600 oldal. 9 kötetbe rendezve (kötetenként 500 oldallal) az embert az utolsó kötetben az utolsó előtti lapon találjuk meg először, az emberiség írott történelme pedig az utolsó lapon, az utolsó előtti sorban kezdődik.
A szemléletformálás eszközei 1. Erdei iskolák „Az erdei iskola az anyaiskola székhelyétől különböző helyszínű, a környezet adottságaira építő többnapos tanulásszervezési forma. A terepi ismeretszerzést közös cselekvéshez köti. A tanítás helyszínével szorosan és szervesen összefügg a tananyag, a képességfejlesztés és a közösségi tevékenységekhez kötődő szocializáció.” (Lehoczky J.)
Tehát: fontos tanulásszervezési forma, legfontosabb sajátossága a komplexitás a tanulókat a természetes környezet egészével ismertetjük meg, nincsenek tantárgyak, a megismerés célja, hogy a diákok minél inkább elmerüljenek az adott jelenségben és felfedezzék a fontos összefüggéseiket nem csak az oktatás a feladata, fontos, hogy a diákok közösen részt vegyenek a tevékenységrendszer kialakításától kezdve az utólagos értékelésig tartó valamennyi fázisban.
A nemzeti parkokban 2012-ben összesen 1,4 millió látogatót regisztráltak, ami az előző évhez képest 10%-kal több vendéget jelent. 2011-ben a regisztrált vendégek 59%-a kifejezetten a nemzeti park meglátogatása céljából kelt útra, többségük (51%) családdal együtt érkezett
Az igazgatóságok fenntartásában jelenleg 28 fogadó-, látogató- és oktatóközpont üzemel, emellett 161 saját fenntartású tanösvény, 8 tájház, 3 arborétum és botanikus kert, 52 egyéb bemutatóhely és 42 turizmus számára megnyitott barlang
Duna-Ipoly Nemzeti Park
Balaton-felvidéki Nemzeti Park
Duna-Dráva Nemzeti Park
Kiskunsági Nemzeti Park
Duna-Ipoly Nemzeti Park, Nagykőrös
Matsalu Nemzeti Park látogatóközpontja, Észtország
Museonder: De Hoge Veluwe Nemzeti Park, Hollandia
Glacier Nemzeti Park, Kanada
Jelenleg erdészeti vállalatok üzemeltetésében 29, nemzetipark-igazgatóságok fenntartásában 15 erdei iskola működik
A szemléletformálás eszközei 2. Táborok (természetismereti / természetvédelmi) Az egyik legnagyobb múltra visszatekintő és máig egyik leggyakoribb környezeti nevelési forma. MME: három évtizede rendszeresen szervezett ornitológiai és természetvédelmi táborok Göncöl Szövetség és tagszervezetei: húsz éve indított Süni táborok gyerekek általi természetmegfigyeléstől fiatalok természetvédelmi munkavégzéséig, tanösvények kialakításáig élőhely-rekonstrukcióig számos szinten kínálnak programokat, a tábort átívelő keretmese révén egységes rendszerbe foglalva a botanikai, zoológiai, geológiai, csillagászati, néprajzi és gyakorlati túravezetési ismereteket.