Gyerekesélyek Magyarországon 2010 ÉB jelentés bemutatója 2011, május 11
Értékelő Bizottság Értékelő Bizottság ebben a formában megszűnt – ez a második, egyben utolsó jelentése, Lesz új Monitorozó Bizottság – most készül a rendelet. Összetétel más. Feladat továbbra is: a Nemzeti Stratégia végrehajtásának tervszerű, módszeres monitorozása, és ennek, valamint a kormányzati intézkedések eredményeinek, hatásainak … alapján javaslatok megfogalmazása a Társadalmi Felzárkózási és Cigányügyi Tárcaközi Bizottság számára, illetve a nyilvánosság tájékoztatása.
Jelentés főbb témái Gyerekek helyzetének változása a válság nyomán (indikátorok, survey-elemzés) A gyerekesély program egy lokális metszete A gyerekeket érintő jogszabályváltozások 2010-ben A gyerekek egészsége A Szegénység Éve – civilek szerepe
1. Helyünk Európában Továbbra is igaz, hogy szokatlanul nagy a különbség az össznépesség és a gyerekek szegénységi arányában: 2009-ben az össznépesség 15, a gyerekes családokban élők 28 százaléka élt a jövedelmi szegénység fenti küszöbe alatt. szokatlanul nagy a munkanélküli háztartásokban élő gyerekek aránya szokatlanul nagy a falusi gyerekszegénység szokatlanul erős a gettósodás, az etnikai alapú kirekesztés (gettó-kistérségek, PISA, stb.)
Hiányok A „fontosnak” tekintett javak és szolgáltatások köre vitatott, de lassan közmegegyezés a mintegy tíz legfontosabb kielégítendő szükséglet körül. Például: van-e elég pénz legalább minden másnap húsételre, lakásrezsire, a lakás megfelelő fűtésére, évi egy hét nyaralásra, vagy van-e WC, mosógép, színes TV, telefon. Depriváltnak azokat a családokat tekintik, amelyeknél egyidejűleg áll fönn 4 vagy több hiány. 2008-ban a gazdagabb és jobb szociálpolitikai rendszerű országokban ez a deprivációs arány 2-15 százalék között volt, nálunk 26 százalék. Az EU tagországai között ennél rosszabb arány csak Bulgáriában, Romániában, Lettországban és Litvániában.
Azon háztartások százalékos aránya, amelyekben 3-6-féle depriváció van, SILC 2008 Bradshaw
2. Gyerekeket érintő jogszabályok -2010 Kedvező változás: Gyermekvédelmi szolgáltatások javítása Ingyenes étkezés 8. osztályban is Vitatható változás: iskolai hiányzás szankcionálása Gyes 3 évre (szegényeknek jó) Szegény gyerekek számára kedvezőtlen: Ellátások indexelésének folytatólagos hiánya Egykulcsos adó – családi adókedvezmény Közfoglalkoztatás-segélyezés kurtítása, CCT
3. Új intézkedések becsült hatása 2011-ben konvergencia program, Széll Kálmán terv, sb Hatásbecsléshez: Népesség és jövedelemeloszlási adatok
Veszélyeztetett csoportok megoszlása jövedelmi decilisek között, 2009 Munkanélküliek Nem tanuló gyermekek Tanuló gyermekek Összesen létszám, n 593 248 653 330 1 744 209 Jövedelmi tizedek közötti eloszlás, % Alsó három decilis együtt 62 56 49 Ebből: alsó deecilis 28 24 18 Középső négy decilis együtt 21 33 37 Felső három decilis együtt 7 11 14 KSH Háztartásstatisztika (VKF), 2009
Összes háztartási jövedelmek megoszlása jövedelmi tizedek (decilisek) között, 2009 Egy főre számított havi jövedelem,2009, Ft Összes jövedelemből az adott csoportba kerül, % Összes jövedelemből az adott csoportba kerül, milliárd Ft, Alsó három decilis együtt 35 000 14,2 1 250 Ebből: alsó deecilis 23 200 3,1 270 Középső négy decilis együtt 66 300 36,0 3 170 Felső három decilis együtt 122 430 49,8 4 380 TÁRKI 2009-es Monitor alapján végzett számítások Összesen 73 816 100,0 8,800
Elvonások becsült, bizonytalan hatása, 2012 Érintett terület Összes javasolt megtakarítás Ebből alsó 3 tizedet érintheto Munkaerőpiac, foglalkoztatás 195 md Adójóváíráas 180 md Gyógyszerkassza 83 md Rokkantnyugdij 88 md Összesen: 1000 md?
Szegények érintettsége: Alsó három tized összes jövedelme: 1 250 md Elvonásokból ezt a kört érinti: Legalább 300-350 md Ft Ebben a körben minimum 20% jövedelemcsökkenés. Itt él gyerekek több, mint fele.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !