Hosszú út vezet az „ígéret földjére”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

A munkanélküliség lehetséges egészségügyi hatásai
A sport mint stratégiai ágazat az állami szerepvállalás tükrében
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Egészségügyi finanszírozás
© GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február 27.1 A MIKROSZINTŰ FOGYASZTÁS MAKRO HATÁSAI © GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február.
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
A területfejlesztés dinamikája Magyarországon Egy f ő re jutó jövedelmek rendszere Európában és Magyarországon Készítette: Hollanda Timea.
A gazdasági fejlettség mutatói
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Környezetértékelési módszerek
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Egészségpolitika.
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Az egészségügy ma és a távlatok
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
A VÍZÜGY STRATÉGIÁJA „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M IKLÓS „C ÉLKERESZTBEN A VÍZGAZDÁLKODÁS ” K ONFERENCIA D R. V ARGA M.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Az európai szociális modell esélyei és a fenntartható fejlődés
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
Nők egészsége - védőnők egészsége Nők egészsége – védőnők egészsége Bózsváriné Ferencz Irén és Cieslarné Nádasdi Katalin védőnő Kőbányai.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
A hippokratészi eskü értelmezése
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Dr.
Kormányszóvivői tájékoztató A KORMÁNY NOVEMBER HAVI NYUGDÍJINTÉZKEDÉSEI szeptember 22.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Egészség-egyenlőtlenségek Magyarországon Vitrai József PhD Országos Egészségfejlesztési Intézet.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Az egészségi állapotot eleve meghatározó társadalmi tényezők
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
„Út a munkához” program tapasztalatai
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
Készítette: Koleszár Gábor
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Hosszú út vezet az „ígéret földjére” Egészségügy 5 Dimenzióban XXI. konferenciája Budapest, 2017. augusztus 31.

A helyzet, avagy helyzet van! Ágazati bérhelyzet a jelen évtizedben 2012/13 2016 jelentős, de messze nem elégséges eredmények Specialitások Alapellátás (fogorvosok!!) ők is szakorvosok! Védőnők Műszaki-gazdasági szféra Kis – gondozatlan – csoportok Személyi bérek sorsa 2017.01.01- 

Az ágazat bérhelyzete rangsor szerint Átmenetileg elmozdulni látszott az utolsó helyről, ám a legfrissebb statisztika ismét ott mutatja. Miért is? Mi múlik 30 Mrd Forinton? Terhelés, felelősség vö. javadalmazás. A teljes munkaidőben alkalmazásban állók nemzetgazdasági szintű átlagos bruttó keresete – a legalább öt főt foglalkoztató vállalkozásoknál, a költségvetési intézményeknél és a megfigyelt nonprofit szervezeteknél – 290 300 forint volt. A bruttó átlag keresetek a pénzügyi, biztosítási tevékenység gazdasági ágban voltak a legmagasabbak (574 100 forint), a humán- egészségügyi, szociális ellátás területén a legalacsonyabbak (179 800 forint).

Mire elég mindez? Emigráció Belső migráció fokozódik kétségtelenül mérséklődik, de nem szignifikáns mértékben Belső migráció fokozódik ezt nem tartják nyilván hiányzik a minőség ellenőrzése A mellőzött csoportokban a megtartó erő jelentéktelenné zsugorodik, mivel Magyarországon sok helyütt a munkanélküliséget a krónikus munkaerőhiány váltja fel

A belső migráció Dinamikusan növekszik, amint azt a magánegészségügyi szolgáltatások igénybevételének gyors növekedése is mutatja Egyenlőtlenségek fokozódnak területi alapon jövedelmi alapon Ez már ma is bizonyos kettészakadás, amellyel felelősen nem törődik senki. Megint előkerülni látszik a régi mantra, a közfinanszírozott ellátás nem képes..., de majd a magán. SZELEKCIÓ!! Immorális és a közt túlterhelő, ahonnan migráltak a magánba

Útkeresés Több évtized tapasztalatából leszűrhető, hogy a „megszokott”, valójában megszokhatatlan metodika egyben eredménytelen is, ami a ráfordítások, elsősorban bérek iránti küzdelmet illeti. „Majd ha jobban nő a GDP, több juttatható az egészségügynek”. Ezért a Deklaráció. Egyéves szakértői munka kvintesszenciája Könyv kiadása néhány hét múlva Először „nemzetünk nagyjai” kapták, majd a teljes nyilvánosság

A Deklaráció fő megállapításai Megengedhetetlenül nagyok az egészségi állapot és az indokolatlan korai halálozás elkerülhető egyenlőtlenségei. Teljességgel elfogadhatatlan, hogy azért haljunk meg 6-8 évvel hamarabb, és a rövidebb életünkből azért töltsünk sok évvel többet betegségben, mert ide születtünk! (Egy brit tanulmány szerint, ha egy adott populációból eltűnne az összes szívkoszorúér betegség az a várható élettartam 4,5 évvel való növekedését eredményezné.) A magyar emberek egészségének az ügye és a magyar egészségügy ügye, ideértve a benne dolgozó érdekeit és jogait egy olyan fejlettségű országban, mint Magyarország egyáltalán nem gazdasági kérdés. Ez elsődlegesen erkölcsi kérdés, mint ahogyan az ország éves költségvetése is elsődlegesen és alapvetően egy morális dokumentum.

A társadalmi jólét további növekedése évi 10 ezer USD egy főre jutó GDP felett egyáltalán nem a GDP további növelésétől függ, hanem a GDP igazságos megoszlásától

Bebizonyosodott, hogy - különösen egy fejlett, vagy közepesen fejlett országban, mint amilyen Magyarország is - az aggregált, vagy átlagos GDP nagy értéke, vagy nagy növekedése egyáltalán nem jár együtt automatikusan a társadalomban élő emberek jólétének, életminőségének, egészségi állapotának, halálozási mutatóinak a javulásával. Sok esetben legfeljebb emberek egy szűk csoportjának a jóléte növekszik a GDP növekedésével!

Következésképpen: Súlyos, nemzetközileg ismert adatok bizonyítják, hogy egy társadalom igazságos tehát tisztességes működése az emberek várható élettartamára, valamint az egészségben eltöltött éveik számára közvetlen hatással bír. Ezt a politikusok cselekvéseiből és nem-cselekvéseiből összeálló politika határozza meg. Ezért napjaink modern társadalmában a politika és a politikusok jelentik az elsődleges társadalmi és népegészségügyi egészségvédő faktort, vagy megbetegedési és halálozási kockázatot. A politikusok ezzel kapcsolatos erkölcsi felelőssége személyes, másra át nem ruházható, át nem hárítható, erkölcsileg elévülhetetlen és súlyos. Az adott állam költségvetése tehát alapvetően nem gazdasági, hanem morális kérdés! A költségvetés elsődlegesen morális dokumentum. Azt mutatja, hogy a kormányzó politika milyen prioritásokat képez, és ezek hogyan viszonyulnak az emberek élete, egészsége, teljeskörű funkcionálóképessége és önbecsülése szempontjából nélkülözhetetlen és ezért elsődleges prioritású társadalmi javak tisztességesen elegendő szintű biztosításához és fenntartásához.

Teendők I. Az egészséghez, egészségügyi ellátáshoz való jog, valamint a társadalmi egészségbiztosítás intézményének alkotmányos rögzítése és védelme. Nemcsak a társadalmi egészségbiztosítás intézményét és a magyar emberek egészségi ellátáshoz való jogát kell alkotmányos védelemben részesíteni, hanem az ehhez szükséges működés finanszírozás kötelező minimális szintjét is. A társadalmi egészségbiztosítás és az általa szervezett és finanszírozott egészségügyi közszolgáltatások és az egészségügyi ellátórendszer tisztességesen és alkalmasan elegendő szintű működéséhez éves szinten legalább az éves GDP 6,5%-ára, azaz a jelenlegi rendszeres éves működés finanszírozási szint legalább a GDP 2%-ában kifejezett növelésére, mai pénzben számolva éves 700 milliárd forint többlet finanszírozásra van szükség. Ezt, mint kötelező minimum szintet az alkotmányban kell rögzíteni.

Teendők II. A jelzett összeg egyik fele a benne dolgozók bérére, míg a másik az örökké – és nem véletlenül – eladósodó intézmények működésére fordítandó. Mindezt a legrövidebb idő alatt, hogy az intézkedés értékét ne veszíthesse. Nem lehet elhúzódó. Mint ahogy a hálapénz mindent átfertőző intézménye is ezzel egyidőben és egy lépésben, vasszigorral szüntethető meg csak, ami mindannyiunk alapvető érdeke! ÉS A HATALOMÉ?!?

VÉGEZETÜL „A Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal ötéves munkája ahhoz a felismeréshez vezetett, hogy emberközpontú egészségpolitika önmagában nem valósítható meg, csak az emberközpontú, alkotó erőket felszabadító közpolitika egyik fontos, harmonikus elemeként a többi szakpolitikával – kultúrával együtt” NEK, Az egészség, mint alapérték az új társadalmi szerződésben, (2009. június 18.)

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!