A szakiskola jelene és jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

A szakképzés jelene és jövője
Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Esélyegyenlőség az oktatásban Ifi István ügyosztályvezető október 28.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
1 válságban van a közoktatás Készítette dr. Benda József, éve.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Szakiskolai fejlesztési program
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Készítette: Farkasné Veres Edina
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Előadás másolata:

A szakiskola jelene és jövője Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, 2009. 10. 14.

A szak(iskolai)képzés válság tünetei Magas arányú tanulói lemorzsolódás – rövid tanulói utak Nem elfogadható mértékű tanári fluktuáció Az iskolai agresszivitás, mint tanulást gátló tényező A szakiskola elvégzéséhez szükséges tanulói kompetenciák hiánya A pályakezdő(k)/szakmunkások)/ munkanélküliségének komplex problémája A (szak)képzés tartalmi kínálata és a munkaerő-piaci igények inkoherenciája Az szakmunkásképzés presztízsének csökkenése A fizikai munka leértékelődése

Mi következik a válságból? Az azonnali változtatás igénye Milyen elképzelések állnak szemben egymással? Eltérő elképzelések a képzés időtartamáról (3 vagy 4 év, vagy ennél rövidebb idő) Mi legyen a képzés tartalma (közismeret és szakképzés aránya) Az általános iskolai végzettség szükségessége vagy ennek a kemény korlátnak a feloldása

Lehet-e ebben a helyzetben jó döntés hozni? Az bizonyos, hogy nem lesznek sikeresek az „igen” – „nem” típusú „egydimenziós” válaszok Miért nem? Mert a problémák egy része Kezelhető pedagógiai eszközökkel más része pedig a pedagógián túlmutató eszközöket igényel.

Mi jelentheti a jó megoldást? A szektoriális (oktatás, szociális szféra, munkaügy, egészségügy)támogató együttműködések feltételrendszerének megteremtése Az egyénre szabott tanulási útvonalak kidolgozása és alkalmazása a tömegoktatásban A különféle tanulási formák (formális- non-formális, informális) között szerzett ismeretek „kreditelhetőségének” a megteremtése

Mi nehezíti a gondolkodást? Válság esetén felértékelődik a történelem elmúlt periódusa → Az „aranykor” mítoszok megszületése → És a kritikai „él” tompulása Végül ne felejtsük el: az a kor –”tőke-intenzív megoldások helyett munka-intenzív megoldások” kora volt!

De mit is kellene átgondolni? A társadalom –és mentalitástörténeti kontextust A társadalmi értékrendszerek és hierarchiák megváltozását A globalizációs folyamatok konzekvenciáinak az intézményi szintű azonosításának és értékelésének a gyakorlatát

A munkásosztály átalakulása /eróziója A rendszerváltás következményei: Az ipari forradalmak teremtette gazdasági környezet radikális átalakulása: csökken az írást-olvasást nem igénylő munkahelyek/munkakörök száma/aránya Az egypártrendszer által biztosított ideológiai támogatás elvesztése A társadalom értékrendszerében bekövetkezett változások – a fehér és rózsaszíngalléros szakmák felértékelődése : a specifikus készségek leértékelődnek, a kékgalléros munkakörökben megszerezhető jövedelmek kedvezőtlenül alakulnak az életpálya egészét illetően

Az átalakult szakiskolák világa

A következmények a középfokú oktatásban sem maradhatnak el!

A legnagyobb probléma: a nem tanulók

A második nagy probléma: a kimaradók

Szülők legmagasabb iskolai végzettsége (%)

Szülők jelenlegi (vagy utolsó) foglalkozása (%)

A szülők munkaerő-piaci helyzete

Iskolatípusok és tanulói problémák

Tanulási nehézségek (%)

Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában)

Különórák gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában)

Egyes szabadidő-eltöltési módok gyakorisága (a válaszok százalékos részarányában/ hét)

„Szeretne-e Ön gyermeke iskolájába járni?” (%) –szülő -

„Szeretsz ebbe az iskolába járni?” (%) - tanuló

„Szeretne- e Ön saját iskolájukba járni diákként?” (%) - pedagógus

Az Ön gyakorlatában előfordulnak-e az alábbi tanulásszervezési módok, módszerek?” (%)

Az előadás az alábbi kutatások eredményeire épült: A tanulók munkaterhei Magyarországon - 2005. Versenyképesség a közoktatásban – 2007. Frontvonalban (Adalékok az iskolai agresszióhoz) 2008. A szakiskolai tanulók iskolai eredményességének elősegítése – 2009. Köszönöm a figyelmüket! mayer.jozsef@ofi.hu