Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkaerőhiány és szakképzés, pályaorientáció
Advertisements

Sisák Zoltán HTTP Alapítvány
Pásztor Tibor főosztályvezető
 A szakképzés az elmúlt 20 év vesztese: számbeli és presztízs veszteség egyszerre jelentkezett.  Az egyre fogyatkozó számú tanulók közül egyre kevesebben.
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
A szakképzési rendszer változásai Szabó András. Új kihívások, régi problémák Tanulói létszám folyamatos csökkenése Szakképzés presztízsének hanyatlása.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Bevezetés a pályatanácsadási rendszerek összehasonlító elemzésébe
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A rendészeti (rendőr) (szak)képzés jelene és jövője
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
1 A paradigmaváltás lehetséges irányai a felsőfokú szakképzésben Prof. Dr. Roóz József Hajdúszoboszló, 2010.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A szakképzés helyzete Magyarországon
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Gépgyártástechnológiai technikus
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Kompetenciák tartalmi értékelése : A Természetvédelmi Mérnök és Környezetgazdálkodási Agrármérnök BSc szakok megítélése a munkaadók körében.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
A probléma forrása! általános iskola
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakképzés munkavállalói szemmel
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János

„Körülmények” - A hallgatók Tömeges megjelenése a felsőfokú képzésben Egyenetlen előképzettség, felkészültség Homályos ismeretek, tapasztalat hiánya a tanult szakmáról / munkáról / munkaszervezetről Egyenetlen motiváltság Egyenetlen teljesítő képesség / szándék

„Körülmények” - Az intézmények: főiskolák és egyetemek Eltérő toborzási tradíciók: más-más társadalmi csoportokat vonzottak Eltérő oktatói kultúra / értékrendszer: Cél: használható emberek képzéses a vállalatok számára vs. A hallgatókat – akiket lehet – eljuttatni a szakmai csúcsra Eltérő oktatási tradíciók a gyakorlatias képzés terén: gyakorlatra épített elmélet vs. elméletre épített gyakorlat Eltérő igény és tapasztalat a vállalati kapcsolatépítés / működtetés terén

Feszültségek, akadályok Növekvő kritika a foglalkoztatók részéről A tömegképzés társadalmi kényszere Lassan alakuló munkaerőpiaci kapcsolatok A tömegképzés finanszírozási kényszere Gyakorlat- orientáltság A bolognai rendszerű képzés céljainak eltérő értelmezései A laboratóriumok, intézményi gyakorlat-kapacitás hiánya ? Csak abban van egyetértés, hogy „valami nincs jól” Pénzhiány, tanárhiány A tudásátadás alkalmas módszereinek hiánya, - eszközszegény tudásátadás Elszemélytelenedő oktatás Egyenetlen hallgatói teljesítmény

A bolognai rendszerű képzés megoldatlanságai Bsc képzés: főiskolák és egyetemek egyaránt vesztesnek érzik magukat A képzési programok az 5 éves képzés sűrítményei Nincs egyetértés abban, hogy mi az intézmények és mi a foglalkoztatók feladata a hallgatók / pályára lépők képzése terén A hallgatók nem tudják, hogy „mire lesz elég” a Bsc diploma Még egyetértés sincs a munkaerőpiaci alkalmazkodást megalapozó készségek fejlesztésének szükségességről Gyakorlat- orientáltság ?

Egy megközelítés a sok közül: szakképzés-e a bolognai képzés Egy megközelítés a sok közül: szakképzés-e a bolognai képzés? Avagy… a tovább-tanulásra kell felkészítenie? Tudományegyetemek:  Msc  kutatás Főiskolák: Zavar van, kizökkentek eredeti gyakorlatias feladatukból, most csak kevesen tudják , hogy mihez igazodjanak Oktatáspolitika: Leértékelt szakképzés a közismereti oktatással szemben (9. 10. évfolyam) Felértékelt technikusképzés a szakmunkásképzéssel szemben Felértékelt felsőfokú képzés a szakképzéssel szemben Leértékelt felsőfokú szakképzés a Bsc-vel szemben Munkaadók: Nem küldenek egyértelmű üzeneteket Tanulók, hallgatók, (szülők): igazodnak ……….

Kereslet-kínálat és karriervágyak elszakadtak a valóságtól Nem megoldott az előrejelzés Túlkínálat egyes diplomás területen Túlképzettség számos munkakörben Szakmunkaerő-hiány a termelés / szolgáltatás területén Hiányzik a technikusi szinten felkészült szakmunkás Instabil foglalkoztató szervezetek = rövidlátó foglalkoztatási kultúra 30-40% szakképzetlen lép ki a munkaerőpiacra: diplomások, lemorzsolódott egyetemista, érettségizett, lemorzsolódott szakiskolás Eredmény: feszültségek a munkaerőpiacon, instabil fiatal egzisztenciák, ha mindez tudatosodna óriási felőttképzési szükséglet lenne

Egy vízió: álljon a szakképzés a középpontban és legyen minden szinten munkaerőpiaci kimenete A szakiskolák és szakközépiskolák Képezzenek szakmára (OKJ-s oklevél) Aki tud és akar szerezzen mellette érettségit Szakközépiskolák és erre vállalkozó felsőfokú intézmények képezzenek technikusokat és asszisztenseket (ez legyen beszámítható a Bsc képzésbe) Főiskolák, egyetemek a felsőfokú szakképzésre építve képezzenek BA szinten Aki tud és akar tanuljon tovább Msc, Phd szinteken A rendszer sugallja: a munkaerőpiacon értékes szakmára épül a még magasabb elméleti felkészültséget igénylő szakma Megjegyzés: a K+F is szakmai gyakorlatra épül, sőt a tudós is szakember

A mai, nem ideális feltételek mellett is lehetséges gyakorlatorientált Bsc képzés: egy jó példa - a BMF Informatikai kar modellje

BMF Informatikai kar modellje Jelen jogi és szervezeti keretek között a legjobb válasz a kihívásra. Kulcstudások = Kulcskompetenciák = Kompetencia központok Hosszú távú K+F+I együttműködések Új tudáselemek és technológiák beépülése a tananyagba Gyakorlati lehetőségek éles munkaerőpiaci / kutatói közegben Oktatói bérkiegészítés lehetősége Tudományos karrier lehetőségek = tudományos és oktatói utánpótlás ”Nem lehet mindenki nyertes!”

E-mail: consens@mail.datanet.hu Köszönöm a figyelmet! Dávid János E-mail: consens@mail.datanet.hu Web: www.3kconsens.hu