A demográfiai robbanás, a migráció és a terrorizmus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Új utak a földtudományban március 17. • • Január 20. Nyersanyag- és energiakincs – a fenntartható fejlődés felé • Március 17. Természeti veszélyforrások.
A változó éghajlattal összefüggő változások, problémák
A környezetszennyezés forrásai
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
„Biztonságunk érdekében” Oktatási- és Tanácsadó
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
A hazánkat fenyegető biztonságpolitikai tényezők és kockázatok Készítette: Faludi Miklós.
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
1872 : 1. nemzeti park megalakítása Yellowstone
Katasztrófa alatt a különböző, károsító tényezők által váratlanul kiváltott, a lakosság jelentős hányada sérülésével, egészségi állapotának és életfeltételeinek.
Természeti erőforrások védelme
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA SGTVATI219BAL Dr. Szilágyi Tivadar
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA SGTVT001BC Dr. Szilágyi Tivadar
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Az ellátási láncok biztonsága
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
A veszélyeztető hatások (saját település és környezete) és a veszély-elhárítási tervezés Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére.
1 Tanpálya Munkavédelmi mutatók 3 4 A számok kedvezőek, de tanulni kell a múlt hibáiból !! A tevékenység megkezdése előtt mindig vegyük számba.
Munkahelyi egészség és biztonság
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A kárhelyparancsnok feladatai
Ipari katasztrófáknyomában 6. előadás1 Mélységi védelem Célok: Eszközök meghibásodása és emberi hibák esetén bekövetkező meghibásodások kompenzálása A.
Környezetjogi alapelvek
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Dr. Dobó Marianna október 4..  vízkár elhárítás: az árvizek belvizek, helyi vízkárok, vízminőségi haváriák károkozó hatásának megelőzésére, csökkentésére.
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Környezettan Előadás Ajánlott irodalom:
Ember és környezetének viszonya
A VÁLTOZÓ ÉGHAJLATTAL ÖSSZEFÜGGŐ PROBLÉMÁK BEMUTATÁSA ( KATASZTRÓFAVÉDELEM K ÁRPÁT - MEDENCE )
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék VIDÉKBIZTONSÁG Dr. Szilágyi Tivadar GTK3196BAN.
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék
Környezet és egészség.
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
VIDÉKBIZTONSÁG Dr. Szilágyi Tivadar
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
VIDÉKBIZTONSÁG Dr. Szilágyi Tivadar GTK3196BAN
Lisszaboni Szerződés tükrében
A polgármesterek támogatása árvíz esetén, a támogatás megvalósulása
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Előadás másolata:

A demográfiai robbanás, a migráció és a terrorizmus Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A demográfiai robbanás, a migráció és a terrorizmus biztonsági aspektusai Dr. Szilágyi Tivadar szilagyi.tivadar@gtk.szie.hu

Mottó: „ ... mindenféle biztonság az egyén és a család biztonságával kezdődik, az pedig az élethez, az emberhez méltó élethez való jog érvényesítésének követelménye. A következő láncszem a társadalom biztonsága, amelyet az állam biztonsága és a világ, az emberiség biztonsága követ.” (Dr. Pirityi Sándor) .

A biztonság fogalma: „Valamely dolog veszélyektől vagy valamely bántódástól mentes, zavartalan állapota, fizikai veszély hiánya vagy a veszéllyel szembeni védelem, mentesség a nélkülözéstől és félelemtől, az önálló cselekvés szabadsága.” .

A biztonság célja: „Olyan környezet biztosítása, amely hozzájárul az ember harmonikus, békés fejlődéséhez, az egyén kiegyensúlyozott életének, egészségének megóvásához, jó közérzetének kialakításához, az életfeltételek, a megteremtett javak fennmaradásához. .

Társadalmi Politikai Gazdasági Környezeti Rendvédelmi Katonai A biztonság alapvető területei Alapvetés: Társadalmi Politikai Gazdasági Környezeti Rendvédelmi Területei: a környezet- és természetvédelem, az egészségvédelem, az ipari biztonság, közlekedésbiztonság, katasztrófavédelem Katonai

KATASZTRÓFA-VESZÉLYEZTETETTSÉGE Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék MAGYARORSZÁG KATASZTRÓFA-VESZÉLYEZTETETTSÉGE .

A) MAGYARORSZÁG BIZTONSÁGÁT VESZÉLYEZTETŐ TÉNYEZŐK FENYEGETÉSEK KOCKÁZATOK, KIHÍVÁSOK VÁLSÁGOK VÁLSÁGOK Nem katonai jellegű Katonai jellegű Globális Kontinentális Környezeti és civilizációs kihívások KATASZTRÓFÁK Regionális Belső Természeti eredetű Civilizációs eredetű Egyéb veszélyek 7

B) A KATASZTRÓFÁK CSOPORTOSÍTÁSA I. Eredetük vagy jellegük szerint II. Helyük és kiterjedésük szerint III. Hatáserősség, intenzitás szerint IV. Tér- és időkoordináták szerint V. Időparaméter szerint VI. Lakosságfelkészítési szempontból

I. Eredetük vagy jellegük szerint Természeti katasztrófák Az emberi tevékenységtől függetlenül, a természet erőinek hatására elemi csapásként fordulnak elő. Meteorológiai felhőszakadás szélvihar, forgószél, jégeső jegesedés, aszály, hőhullám tornádó, hurrikán hideghullám hófúvás, lavina, köd, villámcsapás erdőtűz: felszíni tűz aljzattűz, koronatűz belvíz, árvíz, tengerár, szökőár vízminőség romlása stb. Földtani földrengés vulkánkitörés földcsuszamlás talajroskadás hegy- és kőomlás talajsüllyedés iszapár gátszakadás stb. Biológiai járványok, emberi, állati, növényi kártevők elszaporodása,stb. 9

2. Civilizációs katasztrófák Az emberi mulasztás, technikai hibák, szándékosság hatására következnek be. Társadalmi jellegű terror, szabotázs, felkelés bűnözésből adódó fegyveres összecsapás háború sztrájk, blokád politikai, etnikai, vallási zavargás elszegényedés gyilkosságok, merényletek légi kalózkodás migráció, tömegmozgás stb. Technikai jellegű vegyi jellegű: gyártás, tárolás, szállítás során kémiai anyag kerül a környezetbe, nukleáris jellegű: veszélyes radioaktív anyagok kerülnek a környezetbe, nukleáris tömegpusztító fegyverek alkalmazása, közművek hibái: víz, gáz, villany, csatorna közlekedési jellegű: légi, vízi, vasúti stb.

II. Helyük és kiterjedésük szerint Helyi Egy településen, üzemben, vállalatnál következik be, a következmények felszámolásához elegendőek a helyi erők és eszközök. A károk felszámolását a polgármester, az adott üzem vezetője irányítja. Térségi Több településen következik be, vagy hatása több településre terjed ki. A következmények felszámolását a helyi erők összehangolt irányításával kezdik meg. Országos Több megyére kiterjedően következik be az esemény. A következmények felszámolásához a központi erőforrás is szükséges. Nemzetközi Egy országban, térségben bekövetkezett katasztrófa, amely nagyságrendjénél fogva több országra, vagy tengeri térségre terjed ki. Felszámolásához nemzetközi összefogásra van szükség. 11

III. Hatáserősség, intenzitás szerint Relatív Lehet természeti, akár társadalmi. Közös jellemzője, hogy viszonylag kis területet érintő, gyors lefolyású, nagy károkat okozó katasztrófa. A következmények felszámolása helyben (település, üzem) a rendelkezésre álló erőkből megoldható. Pl.: szélvihar, hóvihar, felhőszakadás, közlekedési baleset, stb. A károk felszámolását a polgármester, az adott üzem vezetője irányítja. Közepes Több településre, nagyobb térségre kiterjedő, nagy pusztítással, jelentős károkkal járó esemény – lehet természeti és társadalmi is – amikor a védekezés, a helyreállítási munkák, a következmények felszámolása a helyi erőkkel nem oldható meg. A károk felszámolásának irányítása megyei szintű is lehet. Küszöb Lehet akár természeti akár civilizációs katasztrófa, közös jellemzőik, hogy nagy kiterjedésű, alacsony intenzitással jelentkező események. Esetenként túlnőnek egy-egy megye, ország határain és ennek következményeként elhárításuk, elterjedésük megakadályozása, a bekövetkezett következmények felszámolása országos vagy nemzetközi feladattá, nemzetközi együttműködéssé válik. Abszolút Lehet akár természeti, akár társadalmi katasztrófa. Közös jellemzőik, hogy a körültekintően megszervezett, megtervezett és létező védekezési, megelőzési munkák ellenére tehetetlenek vagyunk ellenük. Olyan óriási méretű károk keletkeznek, pusztulás következik be aminek felszámolása társadalmi, alkalmanként nemzetközi összefogást igényel.. 12

IV. Tér- és időkoordináták szerint Dinamikus katasztrófa Lehet természeti és civilizációs katasztrófa. Bekövetkezését baleset idézi elő, amely szakaszosan, ugrásszerűen vagy folyamatosan fejlődik és túlterjed a üzem, település, ország határain. A tovaterjedés megakadályozására, a következmények felszámolására nemzetközi összefogásra van szükség. Pl.: nukleáris baleset, árvíz, vízszennyezés, járványok, fegyveres összecsapások. Statikus katasztrófa Egy meghatározott, jól körülhatárolható, megjelölhető katasztrófa, a keletkezés helyén zajlik le, és a következmények felszámolása is az adott helyen történik. Az adott helyen rendelkezésre álló erők és eszközök elegendőek a károk felszámolásához. Pl.: üzemi baleset, épületomlás, robbanás, helyi tűz. 13

V. Időparaméter szerint Gyors Lehet természeti és civilizációs katasztrófa, melynek alapvető jellemzője a nevében szereplő „gyors” lefolyás, amely másodpercek, percek történését jelenti. Egyik pillanatról a másikra következik be. Felkészülni rá, előre jelezni ritkán lehet. Pl.: robbanás, földrengés, közlekedési baleset. Közepes Lehet természeti és civilizációs katasztrófa, alkalmanként előre jelezhető, számítani lehet rá, fel lehet készülni. A bekövetkezésre meg lehet szervezni a védekezést, megelőzési rendszabályokat lehet bevezetni. A lakosságot tájékoztatni lehet a várható veszélyről, a bekövetkezés esetén a betartandó magatartási szabályokról, mivel az esemény bekövetkezése órák, napok múltán várható. Lassú Lehet természeti, akár civilizációs katasztrófa is. Bekövetkezésére számítani lehet, pl.: környezetszennyezés, atomerőművi baleset, másrészt az idő előre haladtával következik be, mint az aszály, árvíz, különféle zavargások stb. Részben fel lehet készülni az esemény bekövetkezésére, annak „kezelésére”, másrészt a bekövetkezését követően erők, eszközök megfelelő átcsoportosításával meg lehet akadályozni az elterjedést, fel lehet készülni a következmények felszámolására. Ez a munka hónapokat, éveket vehet igénybe. 14 14 14

VI. A lakosságfelkészítés szempontjából 15 15 15

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!