A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
Advertisements

„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek fejlesztési és együttműködési kapacitásának megerősítése A társadalmi együttműködés útjai Önkormányzat - - Civil.
A vállalkozások környezete
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A sokezer éves birodalom kihívásai az új évezredben Kína népességének jövője a növekedés és a környezeti tudatosság tükrében május 11.
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Tudásvezérelt újraiparosítás az EU-ban De mi lesz a hazai Kkv-kal?
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az EU többéves pénzügyi kerete
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
PUBLIC RELATIONS TEMATIKA
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
Mit kíván a külföldi befektető? Alacsony adót vagy költségvetési fegyelmet? Kormányzati hatékonyság és üzleti környezet: adalékok a növekedés intézményi.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A vidéki tér sikertényezői
Bevezető információk Terv volt egy könyv, de … Így kissé rövidített változatban az interneten: geo.u-szeged.hu/~rjanos/ Jegy: írásban – rövid kifejtős.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Az emberi tőke vizsgálatának lehetőségei társas vállalkozások körében Kutatási terv Pótó Zsuzsanna.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Az erdélyi magyar fiatalok értékrendjének sajátosságai. Összehasonlító vizsgálat a román és a magyar fiatalok körében Veress Ilka Nemzeti Kisebbségkutató.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Civil Európa – civilek Európában
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
TÁRSADALMI INNOVÁCIÓ GENERÁLÁSA BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉNMEGYÉBEN (T – MODELL) KOCZISZKY GYÖRGY „Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj- Zemplén megyében”
ZALA MEGYEI VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉSI ALAPÍTVÁNY Nagy András Ügyvezető igazgató.
A társadalmi marketing integrált modellje
Kék gazdaság, mint a KTK stratégiai iránya
Nemzetek közötti kommunikáció
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Dr. Papanek Gábor Európa versenyképessége
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A kÖrkÖrös gazdaság szempontjainak alkalmazása a közbeszerzések során
Innováció-menedzsment a könyvtárban
A szervezetek teljesítményének
Előadás másolata:

A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései Prof. Dr. Dinya László 2016. 12. 05.

Tárgyalt kérdések Bevezetés, háttér Társadalmi marketing és versenyképesség Non-business marketing és versenyképesség Fenntartható gazdaság – fenntartható társadalom Konklúziók

1. Bevezetés, háttér Társadalmi marketing: (1) „Az üzleti marketing technikáinak alkalmazása társadalmi problémák megoldása érdekében. Vagyis ugyanazokat az elveket felhasználva…arra késztetjük az embereket, hogy megváltoztassák viselkedésüket.” (Kotler – Roberto, 1989; Goldberg et al., 1997) (2) „Szervezetek (intézmények?) marketing… tevékenysége, mely …társadalmi feladatok megoldására irányul… Célcsoport(ok) befolyásolása …, hogy „önszántukból” … változtassák meg viselkedésüket (értékrendjüket?), szolgálva ezzel társadalmi érdekeket.” (Piskóti et al., 2012; Kotler – Zaltman, 1971) Nyitott kérdések, például: Ki(k) dönt(het)i(k) el és milyen alapon, hogy mi a (köz)jó, azaz társadalmi feladat (érdek, probléma), és mi nem az? Ki adhat ilyen programok megvalósítására felhatalmazást, és ki kontrollálja az ennek során alkalmazott marketing eszközök korrektségét (legitimitását)?, stb…

Non-business marketing: „a non-business marketing az üzleti marketing technikáinak alkalmazása a non-business jellegű tevékenységek kapcsán.”(???) Non-business tevékenységek: alternatívák! (1) Institucionális megközelítés= közszektor + civil szektor (?) (2) Funkcionális megközelítés= a tevékenység célja dönti el(!) Társadalmi és non-business marketing kapcsolata: sokrétű! Civil szektor = a gazdaság és egyéni szféra „keresztútján” Közszektor = a gazdaság és a politika „keresztútján” Aktualitás = az innovációs gazdaság / innovációs társadalom / globális versenyképesség kihívásai! Alkalmazási cél: változtatás! Jellemzői: jobb / hatékonyabb / előrevivő = innováció! Exponenciális változások = innovációs szakadékok tágulása! Tech- és non-tech, üzleti / non-business / társadalmi innovációk sajátosságai!

Növekvő innovációs szakadékok?

TÁRSADALOM TERMÉSZETI KÖRNYEZET GAZDASÁG ELEMZÉSI MODELL TÁRSADALOM Egyének / csoportok Értékrend / kultúra Politikai rendszer Jogrendszer TERMÉSZETI Innovációk KÖRNYEZET Közszektor / intézmények Civil szektor /NP- szervezetek Üzleti szektor / vállalkozások „Árnyék- gazdaság” GAZDASÁG

2. Társadalmi marketing és versenyképesség Hipotézis: a társadalmi értékrend és a gazdasági versenyképesség nem függetlenek egymástól. Elemzés: Induló: 19 mutató = 6 Hofstede + 12 GCI + 1 GDP/fő / 28 EU-tagország / 2014 Szűrés: 14 mutató = 3H + 10 GCI (4 NB+6 BUS) + 1 GDP / 24 ország Faktoranalízis / klaszteranalízis Klaszterprofil elemzés / összehasonlítás

MAGYAROK EURÓPÁBAN – ÉRTÉKRENDÜNK SAJÁTOSSÁGAI /KIHÍVÁSAI „FELÜLEMELKEDÉS” „INDIVIDUALIZMUS” „HOSSZÚ TÁV” Forrás: G. Hofstede

EREDETI FAKTORSÚLYMÁTRIX FAKTORANALÍZIS EREDMÉNYEK MUTATÓK EREDETI FAKTORSÚLYMÁTRIX F1 F2 PDI -,763 -,108 IDV ,639 ,209 IND ,811 -,234 GCINSTIT ,960 ,139 GCINFRA ,815 -,441 GCHEALT ,805 -,309 GCQUEDU ,860 -,038 GCMARKET ,922 ,189 GCLABMARK ,699 ,618 GCFINMARK ,605 ,641 GCTECHN ,952 -,066 GCBUSSOP ,948 -,155 GCINNOV -,084 GDP ,911 -,242 KUMULÁLT INFO-TARTALOM 70,6% 80,2% FAKTORANALÍZIS EREDMÉNYEK Értékrend Non-business GCI Business GCI

AZ EU-TAGORSZÁGOK VERSENYKÉPESSÉGI RANGSORA AZ F1 MUTATÓ ALAPJÁN

KLASZTERPROFILOK ÉS MAGYARORSZÁG

3. Non-business marketing és versenyképesség

További kérdések Bővebb mutatórendszer / indirekt és közvetlen hatáskapcsolatok? Hosszabb idősorok / autokorrelációk? Magyarország és a fejlettek távolsága - Gap-elemzés / időbeli alakulás / magyarázatok? Kívánatos értékrend / hosszú távú értékrend formáló társadalmi marketing program? Fenntarthatósági paradigmaváltást támogató társadalmi marketing program? Az elodázhatatlan non-business innovációkat támogató non-business marketing programok?

? 4. Fenntartható gazdaság – fenntartható társadalom Piac-világ Szokványos világ Politikai reform Forrás: NAEM, 2014. Erőd-világ ? Jelen trendek Barbarizáció és politikák Hanyatlás Öko-közösségek Nagy átmenet “A nagy kérdés nem az, mit hoz a holnap? Az igazi kérdés, mit hoz a tegnap?” Márai Sándor Új paradigma

Hosszú távú társadalmi és non-business marketing – sok buktatóval

Társadalmi és non-business marketing a térségfejlesztésben

5. KONKLÚZIÓK Igen erős a „kamaszlány-effektus” mindkét területen… Tisztázandó a „tyúk – tojás” dilemma… …meg az innováció és a marketing(ek) értéksemlegessége is. Ideje lenne túllépni a „kalapács – szög” szindrómán… …mert az „innovációs szakadékok” csökkentése sorsdöntő a jövőnkre nézve. És ez nem lesz egyszerű, mert Szent-györgyi Albert meglátása ma időszerűbb, mint anno… … de minden negatívum pozitívumba fordítható!

HÁROM NEGATÍV SZÓ POZITÍVUMA „Nincs Semmi Baj!” (Fodor Ákos, 2005) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!