Innováció, big data, adatbányászat (Pitlik László, SZIE/INNOREG KMRIÜ)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ITE az innovatív Tudás Egyeteme az Innováció Innovációja Innovatív kérdések és válaszok a fenntartható gazdasági, társadalmi, környezeti-ökológiai, kulturális.
Advertisements

Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
"SZELLEMI TÕKE, MINT VERSENYELÕNY" avagy a tudásmenedzsment szerepe a versenyképességben Révkomárom -
E-quilibrium Automated derivation of fact-based strategies for policy making Tény-alapú szakpolitikák automatikus levezetése Pitlik László, SZIE Gödöllő.
A számítástechnika és informatika tárgya
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Gyanúgenerálás HR-kockázatok minimalizálása érdekében hasonlóságelemzéssel Pitlik László SZIE Gödöllő, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, TATA Kiválósági.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 24. Készítette: Batár Ádám.
Bázisérték, monitoring avagy szemléletváltás a vidékfejlesztési döntések előkészítésében Pitlik László, Horváth Henrietta, SZIE Gödöllő 9. MY-X szeminárium:
My-X Hírlevél: március A tartalomból: SCORE vs. FRAMINGHAM: Egyedi „biometriai” elemzések rendszerszintű kockázata Médiatorta a meteorológiai előrejelzések.
A számvitelszervezés újszerű informatikai aspektusai
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Banki termékek értékesítése elektronikus csatornákon keresztül Dr
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
OKTATÁS, NEVELÉS, ÉLETHOSSZIGLANI TANULÁS SZÉKESFEHÉRVÁR, JANUÁR 15.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Önkormányzatiság Romániában – helyzetkép és jövőkép Kovács Péter, az RMDSZ ügyvezető alelnöke INNOVA KONFERENCIA Szabadka
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Mesterséges intelligencia az információbiztonság szolgálatában GOP /A ITBSZM Mesterséges intelligencia az információbiztonság szolgálatában.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Földmegfigyelés és objektivitás Pitlik László, SZIE Gödöllő GTK TKI ITT Budapest,
Innovációs menedzserképzés (30 órás verzió) Pitlik László SZIE Gödöllő / INNOREG-KMRIÜ
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pitlik László, SZIE1 IDARA & IACS, avagy úton a modern adatvagyon-gazdálkodás felé IA 2002, Debrecen.
Vállalkozásmenedzsment I.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
… gamifi ion … az © ń. GPS, avagy hasonlóságelemzés ill. solver-alapú matematika-oktatás Pitlik László, egyetemi docens SZIE GTK TTI KFI/My-X.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
„Virtuális Genom Projekt” Richnovszky Ádám – menedzsment Pitlik László (PhD) – tudásmérnökség Szöllössy Dániel – forráskutatás Kócs Róbert – rendszerszervezés.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
 Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport.
Startup felvásárlások multikulturális hátterének elemzése, avagy mesterséges intelligencia alapú ellenőrzőszámítás diszkriminancia-elemzéshez Barta Gergő,
Érdemes – e Magyarországra hozni egy nemzetközi rendezvényt
SZIE GTK TTI KFI-csoport
Start-up vállalkozások kommunikációjának
Tanácsadási tapasztalatok felsőoktatási és magán know-how
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
 Generációk együttműködése az oktatásban, avagy a generációk együttműködésére/együttmozgására utaló jelek tetten érése a Google Trends adatbázisa alapján.
Sakk algoritmus.
Milyen kulturális tényezők lehetnek hatással az USA tagállamainak mozgástudatosságára? I. rész – szimuláció / Békéscsaba (II. rész – hatásmechanizmusok.
Pitlik László, Szani Ferenc, Balogh Anikó
Az Ipar 4.0. – a tudásmenedzsment legújabb kihívásai az oktatásban avagy esettanulmány az oktatásról a „Jó” fogalmának tudományos értelmezése kapcsán.
Játékosított kooperációs tréning a hatékony közös munkáért
 Rosling - vizualizáció multikulturális jelenségek esetén Rosling - animations in case of multicultural phenomena Pitlik László SZIE MY-X kutatócsoport.
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
Oktatás-Informatika-Pedagógia konferencia (OIP 2018)
Rosling-animációk didaktikai potenciálja a tanításban/tanulásban
Játékosított keretrendszerben történő tanulásból nyert log-adatokra alapozó profilírozás Pitlik Mátyás, Pitlik László (sen) és Pitlik László (jun) ELTE/IK,
(SZIE MY-X, ELTE TTK, ELTE IK, BME GPK)
Gépi tanulás.
Műszaki- és Reáltudományi Tematikus Konferencia 2016/17
Robotszakértők (robot-tanácsadók) fejlesztése
Előadás másolata:

Innováció, big data, adatbányászat (Pitlik László, SZIE/INNOREG KMRIÜ) Felnőttképzők Szövetsége - BudapestI Szakmai Nap 2016.11.10. A Felnőttképzés jövője, innovatív elképzelések - Konferencia

Tartalom bevezetés Stratégiai vs. Operatív/operacionalizált tudás Deklaratív vs. Nem-deklaratív tudás Innováció  robotizálás Big-data/adatbányászat/mesterséges intelligenciák/… A Felnőttképzés jövője összefoglalás

bevezetés Lll => állandó adaptációs kényszer, a pla a személyre szabott oktatás alapja Mooc => az ikt használatára való képesség is anyanyelvi kérdés(vö. analfabetizmus) Solver-alapú gondolkodásmód vs. Papír-alapú problémamegoldás <= hatékonyság data-driven policy making vs. Intuíció =>az ember-gép hibridekben csak az arány a kérdés Olap/pivot/szakértői rendszerek/adat-vizualizáció => az ecdl új súlypontjai?! Ksh/teir/eurostat/dpr/fadn/céginformációs rendszerek/… => a virtuális dns elemei?! Mottó: …tudás az, ami forráskódba átírható – minden más művészet…

Stratégiai vs. Operatív tudás Stratégiai tudás A ma ismert szakterületek, diszciplínák, szakkönyvek, tantárgyak zöme Segít felismerni a döntési helyzeteket, segít kérdezni tudni (pl. marketing – vö. sok potenciális ügyfélből ki az az első x, akinek adott ajánlatot érdemes kiküldeni a pozitív visszajelzések minél magasabb arányának reményében?) Operatív/operacionalizált tudás A megoldás lehet naiv/intuitív/ösztönös/asszociatív/ spontán/ráérzésre alapuló És/vagy lehet adat-vezérelt (módszeres, tény-alapú, automatizált, mesterséges intelligencia-orientált)  vö. sakk-automata vs. sakkjátékos

Deklaratív vs. Nem deklaratív tudás Alapvetően részletes Bizonyítás/bizonyítékok nélkül átadott Megkérdőjelezni intézményesen nem kívánt, nem engedett ismerethalmaz Vö. einstein: “A világ amit teremtettünk a gondolkodásunk eredménye; nem lehet megváltoztatni gondolkodásunk megváltoztatása nélkül.” Nem deklaratív tudás Ki/mi a leggyengébb láncszem/áldozati bárány? (vö. a sárkány-sziget tanmeséje) Sztyeppefölde vs. Iparváros tanmeséje, avagy a relativálás szintjei Hasonlóság-orientált világnézet és robot-fejlesztés (vö. a só-prevenció tanmeséje)

Innováció  robotizálás A nem anyag-tudományi, biotechnológia jellegű újdonságok mellett létezik a virtuális (log-adat-vezérelt, kísérleteket meg nem engedő) világok iteratív újra- és-újra értelmezésének mindennapi kihívása (pl. virtuális robot farmer) Az életünk „összes” rétegéről szóló automatikus megfigyelések (big-data) hatékonyan csak iparszerűen (robotizálva – vö. adatbányászat) értelmezhetők (vö. valós-idejűségi kihívások – vö. sakk-automaták) Pl. Az industrie 4.0 egyik következménye , hogy az ember elsődleges feladata az automatizálási folyamatok előkészítése, kialakítása

Big-data/adatbányászat/ mesterséges intelligenciák/… (További) Példák a misztikus fogalmak magyarázatának/megértésének támogatására: Google trends, meteorológia, seti-program, … (big data) Titkárnő, magánnyomozó, könyvtáros, … (információ bróker) Elemző, tervező, … (adatbányász) Sakk-automata, siri, videójátékok, smart cars, előrejelzések, kockázatelemzés, zene/film/hirdetés-ajánló rendszerek, stb. (mesterséges intelligencia - http://beebom.com/examples-of-artificial-intelligence/)

A Felnőttképzés jövője Mindenki számára Bármikor Bárhol Egyénre optimalizáltan Az autodidakta tanulás képességét fokozatosan erősítve A komplex önminősítések lehetőségét megadva Egyre hatásosabb és hatékonyabb lehetőségeket teremteni az emberi intuíció önvezérlő, önfejlesztő erőterei számára…

összefoglalás A felnőtt képzés (vö. lll) megkerülhetetlen keretet ad az alábbi akciókhoz: Bárki bármikor végzett bárhol a stratégiai tudását operatív rétegekkel mindenkor érdemes és lehetséges fokozatosan erősíteni személyiségének és élethelyzetének megfelelő tartalommal és módszertannal Érdemes és lehetséges egyre inkább elszakadni a deklaratív tudás terjesztésétől és fokozatosan erősíteni a nem-deklaratív (azaz felfedező, problémamegoldó, minőség- orientált, autodidakta, bizonyítás-orientált, tény-alapú, innovatív, elődökre épülő, önellenőrző, csapatként is értelmezhető, alkotási vágyat felébresztő, hatékony, kompetencia-vezérelt, …), ill. személyre szabott tanítás/tanulás-módszertani megközelítéseket…

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! További részletek: pitlik@miau.gau.hu Ajánlott irodalom: http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=e0&string=robottan.r http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=e0&string=du.lis http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=e0&string=szakm.dszertani http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=e0&string=komarom http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=e0&string=mta_tm http://miau.gau.hu/miau2009/index.php3?x=e0&string=bkik