KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET 2011.10.25. HATÉKONY MÓDSZEREK ÉS ESZKÖZÖK A MINŐSÉGELVŰ INTÉZMÉNYMŰKÖDÉS SZOLGÁLATÁBAN KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERVEZÉSI ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET 2011.10.25.
KI HATÁROZZA MEG A MINŐDÉGET? A HOP ÉS A MIP KAPCSOLATA HOP = Ígéret MIP = Garancialevél Ígéret szakma, szülők, (állampolgárok) fenntartó felé Garancia szakma, szülők, (állampolgárok) - fenntartó felé
AZ ÉRTÉKELÉS INTÉZMÉNYI HAGYOMÁNYAI Valamiféle „értékelési kényszer” érzékelhető… ( a minőséget méterben mérjük…) Európában egyedülálló a magyar történet: Szakfelügyelet ???????????? Szaktanácsadás! COMENIUS 2000 („A Miniszter beköszön”) Minden gyermeknek joga van „jó óvodába és iskolába” járni
PEDAGÓGUSÉRTÉKELÉS Az nem lehet, hogy minden pedagógus egyforma Az értékelésnélküliség egyik félnek sem egészséges A közoktatás közszolgálat: - átláthatóság - elszámoltathatóság (egyre inkább megvalósul)
PEDAGÓGUSÉRTÉKELÉS A differenciált bérezés kezdő lépéseit megtettük: - 2007. Kitaláltuk, leírtuk - 2008. Kipróbáltuk? - 2009. Bevezetjük (2008. szeptember 1.) Megszületett a pedagógusvédettség enyhítési terve OM nyilvános adatbázisa (kompetencia mérés eredményei) MIP értékelés nyilvánossága Készülő új köznevelési törvény
MINŐSÉGFEJLESZTÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS
MINŐSÉGÜGYI ALAPFOGALMAK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS= Önértékelésen alapuló tevékenység (Ki határozza meg a minőséget?) Tudatos és szervezett tevékenység, amely egy intézmény kitűzött céljainak és tényleges működésének állandó közelítését szolgálja. Középpontban a partnerek igényei!
MINŐSÉGÜGYI ALAPFOGALMAK MINŐSÉGFEJLESZTÉS = Az intézményi tevékenységek és folyamatok eredményességének és hatékonyságának fokozása a partnerek elégedettségének növelése érdekében
MINDEN A VEZETŐN MÚLIK!?? Ki segít a vezetőnek?
A HATÉKONY TEAM FŐ TULAJDONSÁGAI - Világos és elfogadott értékek Alkalmankénti vezetés A csapatra való büszkeség Világos célok, feladatok Visszajelzés és felülvizsgálat / elemzés Nyitottság és őszinteség Letaráns kommunikáció (nem idézik a főnököt és a munkatársakat ) Kollektív döntéshozatal A hangsúly a cselekvésen van
AZ INTÉZMÉNY MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZERE MIT? MIKOR? MIVEL/HOGYAN? KI-KIT? (BRAINSTORMING) csoportmunka
AZ INTÉZMÉNY MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZERE MIT? MIKOR? MIVEL-HOGYAN? KI – KIT? Hatékonyságot befolyásoló tényező Mérési rend szerint Interjú Fókuszcsoportos Megbeszélés Értékelő lap Klíma teszt SWOT --------------------- Megfigyelés Brainstorming Ok kutatás Jövőkép alkotás Pedagógusok Partneri igény és elégedettség 2 1 TEAM Eredményesség Dolgozók teljesítménye Ön – társ - vezetői Átfogó intézményi 4 Teljes dolgozói kör
AZ INTÉZMÉNY MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZERE MIT MÉRNÉNEK A PARTNEREINK? Feladat célja: Látens partneri igények és elvárások összegyűjtése Feladat tartalma: Az értékeléssel szembeni dolgozói, szülői, gyermeki és fenntartói elvárások megfogalmazása (Valójában mit szeretnénk mérni?), a felvázolt értékelési rendszer kiegészítése, és közös értelmezése A mérési eredmények „sorsának” nyomon követése (Munkaterv) Módszer: Kiscsoportokban cédulázás, nagy csoportban értelmezés Időkeret: 20 perc Erőforrásigény: 4 féle színben cédulák, rendszerábra
Az információk minőségének vizsgálata KUTATÁSMÓDSZERTAN Mérés Értékelés Információk gyűjtése Az információk minőségének vizsgálata
MÉRÉSI MÓDSZEREK ÉS ESZÖZÖK Megfigyelés - Kódolás nélkül: feljegyzések, jegyzőkönyv - Kódolással: becslési skála (1-4, 1-7, 1-5, 0-3 stb.), jelrendszer (megfigyelési lap: I, x, stb.) Fontos a Megbízhatóság és érvényesség A megfigyelő személy képzése A megfigyelés során alkalmazott technikai eszközök (magnó, stb.)
MÉRÉSI MÓDSZEREK ÉS ESZÖZÖK A KIKÉRDEZÉS - Információk gyűjtése kérdések segítségével - Alkalmas egyének és csoportok igény és elégedettség, vélemény, attitűd, élmény, motívum stb. felderítésére - Lehet önállóan, vagy más módszerekkel együtt is alkalmazni - Alapváltozatai: szóbeli (személyes interakció), vagy írásbeli - Fajtái: Egyéni, csoportos A szóbeli kikérdezés sajátosságai szerint: Interjú, beszélgetés Írásbeli kikérdezés sajátosságai szerint: kérdőíves felmérés, attitűdvizsgálat,
A KÉRDŐÍVEK KÉSZÍTÉSÉNEK ALAPELVEI Formai szempontok A partner megszólítása A megkérdezés céljának megjelölése Az önkéntesség és a névtelenség biztosítása Időtartam megjelölése A visszajuttatás módjának jelölése A válaszadás megköszönése A kitöltött kérdőívek kezelésének szabályozása, a visszaélés lehetőségének kizárása
A KÉRDŐÍVEK KÉSZÍTÉSÉNEK ALAPELVEI 2. Tartalmi szempontok Kerüljük a terjengős kérdőívek alkalmazását (Kérdések száma) Gondoljunk az összevethetőségre Az erősségekre és gyengeségekre kérdezzünk rá A nevelő/fejlesztő tevékenységre célszerű rákérdezni Legyenek állandó tartalmú kérdések a trendvizsgálat miatt A 4, 6, vagy 7 fokozatú skálát használjuk Feltétlenül legyenek nyitott kérdések Próbáljuk ki a kérdőívet Törekedjünk a reprezentatív mintavételre Segédlet: Iskolai igény és elégedettségmérés eszköze
AZ INTERJÚ -KÉSZÍTÉS TECHNIKÁJA Meg kell nyerni az alanyt - a kérdező barátságos, érdeklődő legyen - helyszín kiválasztása közösen Téma jelzése - igény és elégedettség mérésnél előre Kitérhet a válasz elől (klasszikus interjú) Kérdezői hibák: - magatartáshibák (nyitottságot, együttműködést gátolja) - szakmai hibák ( bonyolult, zavaros kérdések) Az írnok szerepe: Előnye a kérdőívvel szemben: Mélyebb megismerés, kifejtés lehetősége
A MÉRÉS ETIKAI KÉRDÉSEI A nevelési - oktatási folyamatot soha nem zavarhatja A mérésnek előnye legyen, és ne hátránya Fontos a résztvevők jogainak védelme (beazonosíthatatlanság) Fontos a résztvevők egyetértése Szerzői jogvédelem kérdése -------------------------------------------------------------- AZ ÉRTÉKELÉS ÉS A MÉRÉS ESZKÖZ, MELY SOHA NEM LEHET CÉL!
ESZKÖZEINK OTTHON Célja: Saját eszközök Átvett eszközök Igény szerint adaptáljuk… forrás megjelölés!
LEGGYAKRABBAN HASZNÁLATOS MÓDSZEREK Erősség: INTÉZMÉNYEN Gyengeség: BELÜL Lehetőség: Korlát: KÍVÜL SWOT- analízis: Alkalmas az intézmény folyamatainak, szolgáltatásainak, belső és külső helyzetének felmérésére
SWOT- ANALÍZIS Erősségek: továbbra is nagy hangsúlyt... Gyengeségek: javítandó, szabályozandó folyamatok, megoldandó feladatok Lehetőségek: kihasználására akciótervek készülhetnek Veszélyek: elhárítására akciótervek készülhetnek
A SWOT- ANALÍZIS ELVÉGZÉSÉNEK LÉPÉSEI Bevonandók körének meghatározása Alkalmazott módszer kiválasztása (nyitott, zárt) Felmérés elkészítése Felmérés kiértékelése Szabályozandó, fejlesztendő, javítandó területek kijelölése A két legkézenfekvőbb módszer a SWOT- analízis elvégzéséhez a kérdőíves felmérés és az interjú Önálló eszközként is használható SWOT kitöltése - gyakorlat
A PROBLÉMA MEGFOGALMAZÁSA A minőségbiztosítás folyamatában az egyik legfontosabb mozzanat a probléma „élesre” fogalmazása. (Mélyebbre kell menni az első megérzésnél!) Nem mindegy, hogyan fogunk hozzá a probléma megoldásához!
A PROBLÉMAMEGOLDÁS FOLYAMATA A probléma kiválasztása (súlyozás) A probléma élesre fogalmazása Okok kutatása Az okok megszüntetésére célok kitűzése A célok eléréséhez fejlesztési javaslatok megfogalmazása ………………………………………………………….. Intézkedési tervek elkészítése (R – K - H) Az intézkedési tervek Munkatervbe illesztése
OKFELTÁRÓ MÓDSZEREK „5 miért” A halszálka A gondot okozó jelenség pontos megfogalmazása Megkérdezni, hogy vajon miért? A kapott válaszra ismét rákérdezni, „miért?” Az ötödik miért kérdésre általában eljutunk egy problémagyökérhez Alkalmas az ok-okozati viszonyok feltárására „Fejétől bűzlik a hal”(itt van a probléma)… …A „szag” okai a szálkákon: emberi, eljárásbeli, eszközök, politika, stb.
BRAINSTORMING (ötletbörze) „Minden szervezetben, illetve a szervezet bármely szintjén ott van a jó ötletek megcsapolatlan hordója. A kreatív gondolkodás célja épp ennek a hordónak a csapraverése, a szervezet és az ott dolgozók hasznára.” (G.Rawlinson) Alapelvek: Az ítélkezés felfüggesztése A legvadabb ötletek is elfogadhatók Mennyiségre törekvés Felmerülhető problémák: Belső gátak (mi magunk építjük fel ezeket) Konformizmus, avagy az elvárt válasz adása A nyilvánvalónak tűnő, kényelmes elfogadása A túl gyors ítélkezés Félelem attól, hogy bolondnak tartanak
A JÖVŐKÉP MEGALKOTÁSA A múlt áttekintése Mit tanultunk a múltból? Jelenlegi helyzetünk értékelése Az intézmény életét alapvetően meghatározó hitek és értékek Az intézmény életét és jövő felé haladását meghatározó események A választott jövőkép megalkotása Küldetésnyilatkozat megfogalmazása
TERVEZÉSI TECHNIKÁK Szellemi alkotó technikák „TEÁZÁS”
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET, TOVÁBBI SZÉP NAPOT KÍVÁNOK! Lendvai Lászlóné Ani T. (20) 468- 29- 39 E-mail: lendvaiani@gmail.com MÓD-SZER-TÁR Oktatásszervezési és Tanácsadó Kft www.mod-szer-tar.hu