Fényes Hajnalka December 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

„Tegyük Együtt!” Program az önkéntesség elterjesztéséért Pest megyében TÁMOP / A Magyar Vöröskereszt Pest Megyei Szervezete és a NIOK.
Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Fiatalok az önkéntes munka változó világában Kiss Gabriella, Fényes Hajnalka MSZT konferencia 2010 november 5.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
CIVIL SZERVEZETEK A civil szervezetek gyakorlatilag az élet minden területén jelen vannak: A civilek egyesületeket, klubokat hoznak létre Lehetőség az.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A mentálhigénés képzés hatása a sepsiszentgyörgyi Családsegítő Központ működésére 1.A CS. S. K. rövid bemutatása: ben jött létre a FAMTERRA alapítvány.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Az önkéntes munka és annak csoportképző szerepe a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka December 3.
Fényes Hajnalka Egyetemi élethelyzetek konferencia
F ORMÁLIS ÉS INFORMÁLIS CSOPORTOK A D EBRECENI E GYETEMEN Dusa Ágnes - Sőrés Anett DE Szociológia MA I. TERD-zárókonferencia május 14.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
12. Kulturális önszerveződés, önkéntesség
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
P Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység Összefogása Mélykút központtal” című, TÁMOP / pályázat Company Name.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Fogd A Kezem Alapítvány
Az önkéntesség és az arra ható okok a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka MSZT konferencia november 12. Miskolc.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Fiatalok Lendületben Program Youth in Action Tineret in Acțiune.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Elgondolások az aktív időskor programjára,
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
A KOMOLYZENEI CSR TRENDJEINEK HAZAI ÉS NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSA Ásványi Katalin PhD Egyetemi adjunktus.
Az önkéntesség társadalomfejlesztő ereje Dr. Czike Klára, nonprofit szakértő.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Érzékenyítés. Általános értelemben: valamilyen kérdésre való fokozottabb érzékenység kifejlesztése. Érzékenyítés.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

Fényes Hajnalka 2010. December 3. Az önkéntes munka és annak csoportképző szerepe a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka 2010. December 3.

Tanulás melletti munka nemi különbségei

A munka kapcsolódik-e a szakterülethez

Az önkéntes munka definiálása Nem kötelező; mások (egyének, szervezet, vagy az egész társadalom) érdekében történik; nem fizetett tevékenység; általában szervezett keretek között folyik. Az önkéntesség nem tisztán altruista tevékenység, mivel az önkéntesség egyéni haszonnal is jár (pl. a tudatos karrierépítési motiváció a fiataloknál). Az önkéntesség értelmezése, azaz hogy mit tekintenek önkéntességnek erősen függ a nettó költségektől (az önkéntesség költségei mínusz az önkéntesség haszna). Annál inkább tekintenek egy tevékenységet önkéntességnek, minél inkább meghaladják az önkéntesség költségei a vele járó hasznot. (Lucas Meijs és társai 2003)

Az új típusú önkéntesség Az új típusú önkéntesség specializáltabb, kevésbé ideologikus, kisebb a szervezeti követelmény a tagoktól. A tradicionális, érték alapú önkéntesség csökken, miközben a kulturális és a szabadidős önkéntesség, a sport szervezetek, a fogyatékosokat támogató szervezetek, a szomszédsági csoportok jelentősége nő, valamint megfigyelhető, hogy egyre több a lokális, helyi szervezet, országos vagy regionális központ nélkül. Az új típusú önkéntesség érdekes és értelmes elfoglaltságot ajánl, cselekvésorientált, rövid időtartamú elkötelezettséggel jár (projekt jelleg) és a szervezetekben erős a fluktuáció. (D. Wollebæk és P. Selle 2003) Napjainkban terjed a szolgáltatás-centrikus attitűd, szemben a „csak” segítő attitűddel, ahol nem feltétlenül érvényesül a reciprocitás. (J. Butcher 2003)

Az önkéntesség motivációi Az önkéntesség kollektív szintű motivációja lehet a közös orientációból, értékrendből fakadó kötelezettség, és a közjó növelésének igénye. Az önkéntesség egyéni szintű motivációi lehetnek belső indíttatásúak (egyéni személyiség jellemzők pl. segítőkészség, aktivitás, nagylelkűség), de külső indíttatásúak is (pl. a körülmények, mások viselkedése). Az altruista és egoista motivációk keveredhetnek, és napjainkban egyre inkább a racionális motivációk dominálnak (megújult altruizmus, reciprocitás). Motivációk (Czike, Bartal 2005): (1) szegényeken segítés, (2) tapasztalatszerzés, (3) vallás, (4) szakmai fejlődés, kihívás, (5) erkölcsi kötelesség, (6) szabadidő hasznos eltöltése, (7) új barátok szerzése, (8) közösséghez tartozás. Régi típusú: 1, 3, 5, 8, Új típusú: 2, 4, 6, 7.

Közép-Kelet Európa Az önkéntesség leggyakoribb Észak-Európában és Nagy-Britanniában. Közép- és Kelet Európában viszonylag alacsony szintű. (L. M. Salamon és S. W. Soklowski 2003) Közép- és Kelet Európában a rendszerváltások előtt az önkéntesség általában ellenzéki jelleget öltött (vallásos mozgalmak, „föld alatti” politikai mozgalmak és zöldmozgalmak), emellett jellemző volt az állam által kontrollált nagy arányú szakszervezeti és szakmai érdekvédelmi tagság. A rendszerváltások után a térségben csökkent a szocialista rendszert jellemző erőltetett, sokszor „kötelező jellegű önkéntesség”, és nőtt az új szervezetekben zajló „önkéntes alapú önkéntesség” (jóléti szervezetek, érdekcsoportok, emberjogi és zöld mozgalmak, fiatalok klubjai). Ennek ellenére az ezredfordulón a térségben igen alacsony volt az önkéntesség mértéke. (S. Juknevicius és A. Savicka 2003)

Önkéntesség és demokrácia A demokrácia években mért hossza, és az emberi jogok helyzete az adott országban erős pozitív hatást gyakorolt az önkéntesség gyakoriságára. DE az önkéntesség fontossága a demokratikus értékek terjedése szempontjából napjainkban csökken (az önszerveződés romantikus mitológiája?). Az önkéntesek valamivel magasabb értékeket értek el a demokratikus attitűd skálán (az életkor, a nem és az iskolázottság kontrollálása után is), de a hatás igen gyenge (az iskolázottság hatása jóval erősebb a demokratikus attitűdre). Országos szinten is gyenge a kapcsolat az önkéntesség mértéke és a demokratikus attitűdök előfordulása között. (L. Halman 2003) Az önkéntesség és a részvétel az önkéntes szervezetekben szélesíti a polgárok látókörét és erősíti a politikába való bekapcsolódásukat? Résztvevő megfigyelés USA (Nina Eliasoph 2003): A vizsgált önkéntesek, illetve a feletteseik direkt elkerülték a politikával kapcsolatos diskurzusokat az önkéntes munkamegbeszélések során, és inkább a konkrét feladatokra koncentráltak. A politikai témákat kisebb csoportokban egymás közt, illetve otthon beszélték meg. Az önkéntes munka egyre kevésbé generál igazi közösségeket, az önkéntes tevékenység nagymértékben individuális aktivitássá vált. (Nina Eliasoph 2003)

Fiatalok és az önkéntesség A fiatalokat az új típusú önkéntesség jellemzi. Funkciói: híd az oktatás, a munka és a szabadidő világa között, a fiatalság és a felnőtt lét között társadalmi, szakmai, állampolgári szocializáció, szereptanulás informális tanulás az atipikus munkavégzés közben szakmai tapasztalatszerzés (az önkéntesség egyre professzionalizáltabb) új típusú szabadidős tevékenységek megjelenítése emberi kapcsolatok szélesítése. A fiatal önkéntesek motivációi: tudatos karrierépítés (célracionális cselekvés) új típusú karitatív motiváció (értékracionális cselekvés) (szolgáltató jelleg és reciprocitás, szemben a „csak segítő” attitűddel) társadalmi- politikai tudatosság, egy szolidáris táradalom kialakításának igénye, a civil kontroll erősítése, a demokratikus értékrend terjesztése a különböző tevékenységek kipróbálása („forgóajtós önkéntesség”), önkipróbálás, kísérletezés, összhangban a fiatalokra jellemző „kísérletező szocializációval”.

Az önkéntesség csoportképző szerepe I. Az önkéntes munka nem „l’art pour l’art” tevékenység, hanem valamilyen ügy, hasznosnak tartott cél, segítendő csoport érdekében folyó tevékenység, ezáltal csoportképződést segít elő a segítők és a segítettek körében egyaránt. Ha személyre irányul akkor is csoportot képvisel (fogyatékosok, fiatalok mentális segítsége). Korábban az önkéntes munka egyházi és társaséleti indíttatású volt, ma az önkéntes munkavégzéskor a csoporthoz tartozás rövidebb idejű, ritkán társasági jellegű, inkább programcentrikus és szerződéses. Az önkéntesség ma individualizáltabb, de nem egoista motivációjú, terjed az új típusú altruizmus, ami nem zárja ki az önérdeket. Ez a csoportképződés új formáit hozza létre.

Az önkéntesség csoportképző szerepe II. Bár a mai fiatalokra az individualizáltabb önkéntes munkavégzés jellemző, de azt is tulajdonképpen a csoportmunka, az együttműködés, a szolidaritás, a szociális készségek (elfogadás, megértés, kölcsönösség), a konfliktuskezelés és megoldás tanulására használják, és a munkáltatók is ezt értékelik. A növekvő reciprocitás is segítheti a csoportképződést (szemben az önkéntesség korábbi egyirányú paternalista jellegével). Az önkéntes munka során a demokratikus értékek erősödése által a csoport és a közösség is erősödik, a közösség, a csoport iránti felelősségérzet nő. A fiatalok és a nők inkább preferálják a csoportos tevékenységet.

OTKA - önkéntes munka KUTATÁSI KÉRDÉSEK: Az önkéntesség hogyan illeszkedik a munkához, a tanuláshoz és a szabadidős tevékenységekhez a fiatalok körében? Az új típusú önkéntes munka mennyiben jellemző a fiatalokra? (nemi különbségek: a lányokra inkább a tradicionális típusú?) Az új típusú önkéntesség belső ellentmondásossága (instrumentális racionalitás kontra értékracionalitás) hogyan jelenik meg a fiatalok körében? Milyen formákban, milyen szervezetekben folyik a fiatalok önkéntes munkavégzése? Motivációk, funkciók, típusok vizsgálata. Milyen értékek mentén szerveződnek az önkéntes munkát végző csoportok? Milyen a vallásosság szerepe a régi és új típusú önkéntességben?

OTKA folyt. Milyen az önkéntesség közösség- és csoportképző szerepe? Létrejönnek-e az egyetemi évek alatt jellegzetes önkéntes munkát végző és önkéntes tevékenységet folytató csoportok? Milyen típusúak (formális-informális, állami, piaci, non-profit)? Milyen a társadalmi és kulturális tőkeképződés az önkéntes munka során? Milyen a családi, baráti közösségek hatása? Milyen az önkéntes munka és az informális tanulás kapcsolata? Anómia csökkentése: Milyen az önkéntesség prevenciós, védő és korrekciós funkciója a fiatalok körében? Háttérváltozók: pl. nem, kor, évfolyam, kar, szak, kollégisták, bejárók, városiak, albérletesek szerint vannak–e különbségek?

Fókuszcsoport kérdései Végez-e önkéntes munkát: egyénileg - csoportosan, rendszeresen – alkalmanként, belföldön – külföldön, tudatosan – véletlenül, állami, non profit, for-profit keretben, formálisan (szervezetekben) – informálisan? Miben látja hasznát, előnyét? Mi motiválta? Kik véleménye szerint a rászorulók? Szokott-e adományokat adni és milyet (pénz, ruha, játék stb.), évente milyen összegben, kinek? Milyen típusú önkéntes munkát végez? Milyen szervezeti keretek között? Tisztséget visel-e? Milyen területen végzi? (egészségügy, szociális szolgáltatás,sport, kulturális szolgáltatás, jogvédelem, politikai párt, környezetvédelem, békemozgalmak?) Milyen önkéntes szervezetek vannak a DE-en? Részt vesz-e bennük? Melyek véleménye szerint az önkéntes munkák legfőbb jegyei? Milyen tulajdonságok kellenek, kik a jó önkéntesek? Milyen a társadalmi elismerése az önkénteseknek általában és a hallgatók között? Az önkéntesek kapcsolati hálója, csoportképződés.