Haláltudat és fenyegetettség Radnóti Miklós költészetében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jézus, a lelki trauma gyógyítója
Advertisements

Arany János: Toldi összefoglaló
Arany János Ősszel.
József Attila kései lírája
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
BALASSI BÁLINT ÉLETÚTJA
Radnóti Miklós : É j s z a k a
Arany János élete és munkásága
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
Zene: Cserháti Zsuzsa A diavetítést készítette: őszi szél
ÚT A TARTÓZKODÁSI HELYÜNK VÁLTOZIK. A HOL VAGYUNK KÉRDÉST, KIEGÉSZÍTHETJÜK AZZAL A KÉRDÉSSEL, HOGY HONNAN HOVÁ JUTUNK? AMI A HONNAN ÉS A HOVA KÖZÖTT VAN.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Radnóti miklós Totó.
„A Radnóti-hagyaték eddig nem látott kincsei” (..aki ezt nem látja, az alig látott valamit Radnótiból…) Eredeti levelek (köztük a Fannihoz írott két utolsó.
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
Radnóti (Glatter) Miklós ( )
Ady Endre: Harc a Nagyúrral (1905)
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A görög és római líra.
Forradalmi költészete
Szerelem „Azt kértem Tőled, hogy szeress még. Azt mondtad, hogy Neked ennyi nem elég. Annyi mindent adhatnék még hát kérlek Kicsim kérlek maradj még! Maradj.
RADNÓTI MIKLÓS ( Budapest 19O9.május 5. – Abda 1944.nov.9.)
Jung Károly: Dal a hazáról
A lehetséges énképek.
A Nyugat
Mátyás király, az igazságos
Ismeretlen szerzŐ verse
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
Homérosz és művei 3/A.
A Nyugat 30/C.
A fény szebbé teszi napjaid! Készítette:driszkili.
NÉVNAPODRA!.
Arany János Mindvégig.
Kertész Imre: Sorstalanság
A római irodalom.
Dráma Irodalmi mű.
Ányos István Pál Készítette: Horváth Vivien. Amiről szó lesz… Élete Művei Stílusa Gróf Zrínyi Miklósról című verse Utóélete.
Apokalipszis 12/C.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Egy műfaj nyomában: az elégia

A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Szombat? Úr napja? Munkaszüneti nap?
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
Radnóti Miklós.
József Attila tájlírája
Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok. 1. Bevezetés- Ady költészete  A 20. század eleji magyar líra megújítója  Szecessziós- szimbolista költői.
Radnóti Miklós eclogái Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti költészetében.
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
CSOKONAI ÉS PETŐFI KÖZÖTT VERSENYTÁRS NÉLKÜL A LEGKIMAGASLÓBB KÖLTŐI EGYÉNISÉG KÉSZÍTETTE: MÓCSÁNNÉ NAGY ÁGNES Vörösmarty Mihály
342. Csendes légy s az Úr vezet majd. Míg sürögve futsz, szaladsz, Nem tudod az Úr mit óhajt, Önnön vágyadnál maradsz. Dicséretek 342/1.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
József Attila: A Dunánál
1. Balladák.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
A szegény kisgyermek panaszai
Vergilius (Kr. e. 70—Kr. e. 19) Teljes neve: Publius Vergilius Maro
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
Összehasonlító elemzés
A keletkezés körülményei
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Előadás másolata:

Haláltudat és fenyegetettség Radnóti Miklós költészetében "mert ami volt, annak más távlatot ád a halál már"

Életpályája 1909-1944 - eredeti neve: Glatter Miklós. Tragikus volt születése is: édesanyja és ikertestvére születésekor meghalt. Mostohaanyja saját gyermekeként neveli apja haláláig, amikor elszakítják tőle és testvérétől (Erdélyi Ágnes) is. Nagybátyja kereskedelmi pályára szánja, ő mégis a tanári pályát választja, a szegedi egyetemen végez.

Életpályája Állást származása miatt nem kap, felesége, Gyarmati Fanni fizetéséből és fordításokból élnek. A 40-es években többször is behívják munkaszolgálatra, utoljára 1944-ben, ekkor kerül a szerbiai Bor városa mellé (Lager Heidenau) munkatáborba. Innen erőltetett menetben indítják útnak társaival Németország felé; Abdánál kivégzik.

Fannival…

Haláltudat Egész költészetét meghatározza a fenyegetettség érzete. Mindehhez hozzájárult az édesanyja és ikertestvére halála miatt érzett bűntudat (…megölted őket… - Ikrek hava). Zsidó származása kapcsán gyakran érik hátrányos megkülönböztetések (nem veszik fel a pesti egyetemre, nem kap állást, munkaszolgálatra kötelezik, elhurcolják rokonait is).

Haláltudat Már korai verseiben megjelenik az elkerülhetetlen vég motívuma. Költeményei többségében lehetséges magatartásformákat alakít ki a elkerülhetetlennel szemben. Sok esetben a forma harmóniája nyújt számára megtartó erőt.

Mint a bika A vers klasszikus stíluseszközre épül: eposzi hasonlatra – erre utal a cím is. A költő önmagát a veszélyt felismerő, és azzal dacolni kívánó bikához hasonlítja. A vers szervező elve a szembeállítás: idősíkok és magatartásformák kerülnek összeütközésbe a műben.

Mint a bika A küzdelmet felvállalni kész bika nemcsak a farkascsorda (fasizmus), hanem az őzek (a menekülők) magatartásával is szembekerül. De saját korábbi gondtalan életmódja is szemben áll jelen- és jövőbeli hitvallásával. Nem véletlen, hogy küzdelme csak az elképzelés szintjén jelenik meg: „elgondolja, ha megjön az óra, kűzd…” Az elkerülhetetlen halál képzetével zárul a vers; a jövőkép kilátástalanságot sugall.

Járkálj, csak halálraítélt A kötetcímadó vers siralomházi szituációt tár fel. Belső, olthatatlan feszültséget tükröz a központi kép önmegszólító, s egyben önfelszólító jellege. A felszólításhoz rendelt módosítószó (csak) nyomatékosítja a kilátástalanságot.

Járkálj, csak halálraítélt Az első két strófa képsora egyszerre apokaliptikus és szürrealisztikus: a világ pusztulásának rémálomszerű látomása. A harmadik-negyedik versszak az egyetlen követhető magatartásformát szemlélteti: a humánumot, erkölcsi tisztaságot (hó, Jézus, gyermek) megalkuvás nélkül képviselő költőét. A farkas alakja a Mint a bikával szemben a küzdeni tudás metaforájává magasztosul.

Eklogák Az eklogák műfaji jegyeikkel is a fenyegetettséget tükrözik. A vergiliusi műfaj a IX. ecloga fordításán keresztül került Radnóti látószögébe. A nagy elődhöz hasonlóan ő is 10 eklogát tervezett, a 8. megírásáig jutott el, a 6.-nak sokan a Töredéket tekintik. Eklogái többsége hexameteres, dialogikus költemény, melyekben a haláltudatot a megidézett múltbéli harmónia, a theokritoszi idill ellensúlyozza némiképp.

Hetedik ecloga A vers a bori táborban íródott. Sajátos módon érvényesül benne a dialogikusság: a lírai én maga mellé képzeli kedvesét (Fannit), és ebben az elképzelt beszélgetésben osztja meg vele legbensőbb érzéseit. A többszöri megszólítás (látod-e) kérdő jellege egyszerre fejez ki reményt és bizonytalanságot, illetve levélszerűvé (episztolává) is alakítja a verset.

Hetedik ecloga A vers fő szervező eszköze az idő- és valóságsíkok váltogatása és egybemosása: jelen↔múlt tábor ↔ otthon rablét ↔ szabadság állati lét ↔ emberi élet valóság ↔álom, képzelet passzivitás (alvás) ↔ aktivitás (repülés) sötétség ↔fény

Hetedik ecloga Az otthoni idill felidézése reményt adó mozzanatnak is minősülhetne a versben, a lírai én külső szemlélővé válása az utolsó szakaszban azonban felülírja ezt az értelmezést. A költő tudja, hogy értelmetlen az álmodozás, hiszen lehet, hogy nincs is már meg „az az otthon”. Az éberség motívuma a racionális gondolkodásmód kíméletlen felismerését hordozza, ezt sugallja a záró paradoxon is: „nem tudok én meghalni se, élni se nélküled immár”.

Utolsó versek Az Erőltetett menetben a passzív és az aktív lírai én folytat egyfajta párbeszédet egymással; a passzív én már föladná, az aktív én a végsőkig vállalná a küzdelmet. A Razglednicák (=képeslapok) „miniatúráiban” lépésről lépésre követhetjük nyomon a haláltudat, a kilátástalanság elmélyülését.

Razglednicák A 4. Razglednica látomásos képsora valójában Lorsi Miklós hegedűművésznek állít emléket, de létértékelésnek, végső számvetésnek is tekinthető. A lecsupaszított stílus (Mellézuhantam), a naturalista képsor (sárral kevert vér), az eltárgyiasítás (Der) és az átértékelt közmondás (Halált virágzik most a türelem) teljes reményvesztettségre utal.

Somlyó György: Radnóti Miklós Hős, látnok, mártír – mily fakó nevek, ha csak a múltból ködlik fel alakjuk. De te itt jártál köztünk, egyre halljuk még el se csendült nevetésedet. Egy este a Korzón mentünk, alattunk jég zajlott, nem, nem, semmi ékeset nem szóltál, glória sem övezett, fejed fölött nem gyúlt ki a Fiastyúk. Csak ember voltál, aki sosem ölt, s ezért – jól tudtad – végül is megöltek. Előre lökdöstek. S hátad mögött már a szabadság ágyúi dörögtek. Ezt is felírtad még. Jól zsebregyűrted. Hogy emlékezzék rá, mely rejt, a föld.