A kommunikáció tényezői és funkciói

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A verbális kommunikáció
A kommunikáció.
modul Szövegfeldolgozás Speciális informatikai feladatok.
Verbális kommunikáció
Az információszerzés.
A mondat.
Információ és közlemény
A kommunikációról általában
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Verbális kommunikáció
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Az információ rögzítése, tárolása, átviteli módjai
A számítástechnika és informatika tárgya
A kommunikáció története
(második, harmadik előadás)
Kommunikáció.
A kommunikáció általános modellje
Adatábrázolás, algoritmusok
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A Kommunikáció Formái:
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A kommunikáció fogalma és általános modellje
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Kommunikáció a szervezetben
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Kommunikáció 4. Bemutató
Információ, adat, jel, kód
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
Kommunikációelméleti modellek
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció.
A kommunikáció tényezői
A tömegkommunikáció.
Az alapvető kommunikáció
Fekete Vivien Galambos Edit
Kapcsolatok ellenőrzése
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Kommunikáció.
Informatikai alapfogalmak
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Kommunikáció Boda Klaudia 12.c. Mi a kommunikáció? A kommunikáció tájékoztatás, információk cseréje közlése valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Alapfogalmak.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Flashcards Tátrai Szilveszter 10/2.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kommunikáció A FORRÁS v. ADÓ, aki küldi az információt, aki pedig fogadja az a célszemély, a NYELŐ v. VEVŐ. Az üzenet  a kommunikáció tárgya ( amiről.
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Bevezetés a nyelvtudományba
A nyelv mint jelrendszer
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Önnek egy új üzenete érkezett – Tárgy: adatigénylés
Előadás másolata:

A kommunikáció tényezői és funkciói

Elővázlat A kommunikáció definíciója A kommunikáció tényezői A komm. Funkciói A feladat megoldása

Kommunikáció fogalma Latin eredetű szó jelentése: érintkezés, összeköttetés Az emberek közti érintkezésnek az a fajtája, amelyik jelek segítségével történik Valamely jelrendszer szándékos és kölcsönös felhasználása

Mára a jelentése kibővült Pl.: gépek kommunikációja

Állatok kommunikációja

A kommunikáció 5 forradalma zajlott le 1. beszéd (30-40000 év) 2. írás (6000 év) 3. nyomtatás (1450) 4. elektronikus kommunikáció (1850-től) 5. számítógépes hálózatok (1970-től)

A kommunikáció tényezői

1. Beszélő (adó, közlő) Formába önt, azaz kódol, közöl Ez lehet reflexszerű vagy átgondolt

2. hallgató Akinek az üzenetet szánjuk Üzenetet észleli, felfogja, azaz dekódolja, értelmezi Ez néha automatikus, néha bonyolult (verselemzés)

3. üzenet Lehet egyszerű vagy igen bonyolult Ezt hordozzák a jelek A kommunikáció eredménye

4. Kód (jelrendszer) Ismert, közös jelrendszert kell használni A közösség elfogadja, ismeri Lehet verbális és nem verbális

5. csatorna Fizikai dolog A jelek terjedését, érzékelését biztosítja Pl.: levegő, papír, telefonkábel Néha több csatorna is működik

6. Valóság A valóságról közös előismerettel kell rendelkezni

7. Beszédhelyzet Beszélők pillanatnyi helyzete, viszonya Külső-belső körülmények Befolyásolják az üzenet megformálását, jelentését

A kommunikáció funkciói Alapvető 1. tájékoztatás a valóságra vonatkozó ismeretek közlése, azokra kérdés 2. kifejezés érzelmek, vágyak kifejezése a személyiség megnyilvánulása ált. minden közlés kísérője, néha a közlés célja

A kommunikáció funkciói 3. felhívás kívánság, felszólítás cél: a hallgató befolyásolása

Kiegészítő funkciók 4. kapcsolat fenntartása / kapcsolatteremtés-zárás a komm. elején, végén 5. értelmező funkció magáról a nyelvi megformálásról szól pl. visszakérdezünk 6. esztétikai funkció cél: gyönyörködtetés

Ezek a funkciók nem különülnek el Minden közlésnek ált. több funkciója van De ezek közül valamelyik domináns

Feladat ”A maktab alatt- keleten így hívják a tanítási órát- az egyik fiúcskával sehogy sem boldogult a tanító.„Mondd, hogy á!” (perzsául alef). A fiú tagadóan rázta a fejét, és összeszorította a száját. A tanító türelmes maradt, és újra kezdte: „Jó kisfiú vagy, mondd szépen, hogy á! Nem fog fájni.” (…) A fiúcska végül beadta a derekát, és mindannyiuk ámulatára tisztán és érthetően kimondta az á-t. A tanító a pedagógiai sikerétől meglepetten kiáltott fel: „Masallah, kitűnő volt! Most mondd azt is, hogy bé!” A fiúcska erre heves tiltakozásba tört ki, és öklével verte az asztalt: „Most már elég volt! Tudtam én, hogy mi vár rám, ha csak az á-t kimondom: Akkor azt akarjátok, hogy mondjam ki a b-t is, aztán mondjam el az egész ábécét, azután tanuljak meg olvasni, írni és számolni. Tudtam én, hogy miért nem akarom kimondani az á-t!” (Peseschkian: A tudós meg a tevehajcsár) Határozd meg a történetben zajló kommunikáció tényezőit és funkcióit!