Dobrik-Lupták Sára 2016. szeptember 19. VGYKE – „Családi erőforrások” Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló Gyógypedagógiai Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye Dobrik-Lupták Sára 2016. szeptember 19.
Kik a látássérültek? A két szemen maximális korrekcióval mért látásélesség az ép látás 30%-a, (V: vízus 0,3), vagy ennél kevesebb, vagy látótérszűkülete nem nagyobb 20 foknál Gyengénlátók: 10-30% közötti látásteljesítmény Aliglátók: 10% alatti látásteljesítmény Vakok: fényt sem érzékelnek
A múlt 1976-tól vizsgálták a vak gyermekeket Célja a beiskolázás 1980-tól folyik a korai fejlesztés Csak Budapestieket Csak vak gyermekeket Hely hiányában családlátogatásként
A tevékenységünk fő részei Szakértői Bizottsági tevékenység Korai fejlesztés
Ki fordulhat hozzánk? Egész Magyarországról 0-16 éves korig
Ami még szükséges Szemészeti lelet Intézményi nevelésben részesülő gyermekeknél: „Szakértői vélemény iránti kérelem” kitöltése – az intézmény és a szülő közösen tölti ki
Látásvizsgáló Látássérült-e a gyermek? Igen Érzékszervi fogyatékos: látássérült, sajátos nevelési igényű (SNI) képességek, készségek felmérése további fejlesztési lehetőségek intézmény kijelölése kiegészítő vizsgálatok – együttműködés más Szakértői Bizottságokkal Nem Nem merül fel egyéb probléma Felmerül: továbbirányítani más Szakértői Bizottsághoz
Látásvizsgáló A vizsgálat részei: Anamnézis felvétel Szemész szakorvosi vizsgálat Funkcionális látásvizsgálat Gyógypedagógiai vizsgálat (csecsemőknél) Pszichológiai vizsgálat Megbeszélés, a következő lépések áttekintése Előzetes szakértői vélemény kiállítása
Látásvizsgáló Funkcionális látásvizsgálat eszközei:
Kontroll vizsgálatok Első vizsgálat után egy év múlva Minden intézménybe lépés előtt Egyéb esetben 3 évente Az utolsó 16 éves korban
Korai fejlesztés Komplex fejlesztés - látásneveléssel, vagy a kompenzációs technikák kialakításával Gyógypedagógus Gyógytornász Pszichológus
Korai fejlesztés Látásnevelés A vizuális alapfunkciók gyakorlása: lokalizálás, pásztázás, követés, fixálás, tekintetváltás A látás összekapcsolása a többi fejlesztési területtel Finommotorika Nagymozgás Kognitív készségek Önkiszolgálás Kommunikáció
Korai fejlesztés Formái: Egyéni: hetente 45/60/90 perc Csoportos: zenés csoport, óvoda-előkészítő csoport, úszás Egyéni mozgásfejlesztés, TSMT Családlátogatás – korai fejlesztés a család otthonában Tanácsadás - havonta Keretei: 0-3 éves kor között: heti 1-4 óra 3-5 éves kor között: heti 2-5 óra
Korai fejlesztés Team munka: Esetmegbeszélő csoport Konzultáció pszichológussal A szülőkkel való közös munka: Egyéni konzultációs lehetőség a pszichológusokkal Szülőcsoport
Korai fejlesztés A korai fejlesztés vége: Óvodába kerülés Segítségnyújtás a megfelelő intézmény megtalálásához Felkészítés az intézményi életre: óvodaelőkészítő-csoport
Korai fejlesztés Videó – „Így fejlesztünk, így fejlődünk” - részlet
Köszönöm a figyelmet!