Fókuszban a pedagógus mesterség A köznevelés és a felsőoktatás együttműködésének elmélyítése a pedagógusképzés megújításáért c. II. Nemzetközi inter- és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Hangunk megsokszorozza erőnket ! A betegszervezetek jelentősége
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Pedagógusképzési hálózat Közép-Magyarországon TÁMOP /02/B/KMR ELTE Pedagogikum Központ Szakmai vezető: Hunyady György Pénzügyi vezető: Bartha Edit.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Nem-hetero fiatalok a gender mainstream többség árnyékában
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
XV. Országos Családkongresszus A gender ideológia támadása a tisztaság ellen 2008.
Magatartástudományi Intézet
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
Tapasztalatok az orvosi szociológia oktatásával a Semmelweis Egyetemen
Mit tartunk ma normális családnak?
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A kriminálpszichológia
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Mindennapi veszteségeink
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
Integráció és inklúzió
HÁZASSÁG – CSALÁD - ÉLET Mégis élni akar Európa?
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Személyes életvitel. Mentális és csődhelyzet kialakulása 1. A társadalmi háttér negatív hatásai A mai magyar társadalomban megjelenő negatív jelenségek.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
A magyarországi pályatanácsadók kompetenciajegyzékének összeállítása és harmonizálása az európai standardokkal Kutatási beszámoló Előadó: Fejér Noémi 2009.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
személyek az egészségügyi ellátórendszerben
A helyettes szülői ellátás működése
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A diszfunkcionálisan működő család
Csókay László KPSZTI április 13.
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Fókuszban a pedagógus mesterség A köznevelés és a felsőoktatás együttműködésének elmélyítése a pedagógusképzés megújításáért c. II. Nemzetközi inter- és multidiszciplináris konferencia Vonyarcvashegy 2014. október 17. Meleg fiatalok az iskolában – a könyvtáros feladata az egészséges énkép és identitás megtalálásában Somorjai Noémi Informatikus könyvtáros Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet Harkai Schiller Pál Könyvtár somnoe@net.sote.hu

Miért kell foglalkozni a kérdéssel az iskolában - a pedagógus szemszögéből - Korlátozott ismeretekkel rendelkezünk a melegeket érintő oktatási, lélektani, egészségügyi kérdésekről Már nem ütközik törvénybe a beleegyezésen alapuló kapcsolat egyneműek között (1961. évi V. törvény a Magyar Népköztársaság Büntető Törvénykönyvéről 279. § a) Már nem betegség, az Amerikai Pszichiátriai Társaság 1973-ban törölte a DSM II.-ből (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders II.) A KSH 2009 óta szolgáltat adatokat a bejegyzett élettársi kapcsolatban élő párokról (Magyar Statisztikai Évkönyv, KSH 2010.) Számuk a társadalomban 3-5 % (Dr. Takács Judit szóbeli közlése) -- 5-10 % (Irodalmi adatok angol nyelvterületen)

Hogyan érzi magát egy nem-hetero serdülő - a diák nézőpontja - Kontrollvesztett, talajt vesztett Mi történik akkor, ha felvetődik benne a kérdés, talán nem is heteroszexuális beállítottságú Kivel beszélheti meg problémáit, érzéseit Osztálytársai zaklathatják Kortársai kirekeszthetik Mobbing, tettlegesség, védtelenség Az iskola, az egyház, a társadalom, a média heteronorm magatartása

…és annak következményei Iskolakerülés Otthoni meg nem értettség, csellengés Rizikómagatartás Drog, alkohol Öngyilkossági gondolatok

A pozitív minta, követhető életmodell hiánya Frankowski: azok a fiatalok, akik később magukat melegnek, leszbikusnak, vagy biszexuálisnak fogják tartani, 2 – 7-szer gyakrabban követnek el öngyilkossági kísérletet, mint heteroszexuális társaik Fontos tudni, hogy a meleg serdülők lelki problémái és a magas öngyilkossági késztetés nem a melegségnek a következménye, hanem a másság miatti stigmatizáció, a zaklatás, a társas támogatás hiánya, az iskolából való kimaradás, családi problémák, az 0tthon elvesztéséhez köthető Frankowski, B.: Sexual orientation and adolescents. Pediatrics 2004, 113, 1827-1832.

Nem volt ez mindig így… John Boswell: Same-sex unions in premodern Europe. Villard Books, 1994.

Pozitív pszichológia Nagyjából 15 éves múltra visszatekintő pszichológiai irányzat, - Martin Seligman és Csíkszentmihályi Mihály Nem a betegségeket akarja gyógyítani, hanem a meglévő adottságokat kiteljesíteni Az egyént úgy fogadja el, ahogy van A tanult tehetetlenségtől az optimista boldogságig A meglévő helyzetből, adottságokból a legjobbat kihozni

Fogalmak, rövidítések Szexuális orientáció – melyik nemet preferálja, érzelmek, fantáziák Szexuális identitás – hogyan vélekedik magáról Szexuális magatartás – hogyan viselkedik, kivel teremt kapcsolatot LGBTQI /LMBTQI Leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer (ejtsd: kvír, furcsa, különc), interszexuális (hermafrodita)

Sigmund Freud és Alfred Kinsey Freud meglátása szerint a csecsemő születéskori nemi irányultsága biszexuális Kinsey-skála

Hol végeznek ma kutatásokat Magyarországon a melegekről? MTA Szociológiai Kutató Intézet Dr. Takács Judit Háttér Társaság Labrisz Leszbikus Egyesület LMBTQ Tanácsadó Központ Közép-Európa Egyetem (CEU) (Semmelweis Egyetem)

A kirekesztés,megbélyegzés, homofóbia háttere Tabutéma, heves indulatok kapcsolódnak a kérdéshez. A heteroszexuálisok többnyire elfojtják homoerotikus érzéseiket neveltetésük folyamán Rettegés attól, nehogy az árnyéka vetüljön valakire, hogy meleg vagy leszbikus Frusztrációt eredményez -- egyéni és társadalmi szinten egyaránt

További problémák Társadalmi szintű, világméretű tabutéma, narratív diskurzus hiánya Az egyház kirekesztő magatartása a melegekkel szemben, ez változóban van Természettudományi és társadalomtudományi kutatások hiánya, amely akadályozza a jogi, politikai, oktatási hiátusok felszámolását

Homofóbia félelem, irtózás a melegektől, a homoszexualitással kapcsolatos kérdésektől érzelmi és gondolati szinten. Megnyilvánulási formái: Ellenszenv, utálat, megvetés, előítélet, gyűlölet, esetleg irracionális félelem Ennek következtében felléphet - Ellenséges viselkedés - Erőszakos, agresszív magatartás - Társadalmi szintű diszkrimináció Okai: a homoerotikus érzések létjogosultságának tagadása

Internalizált homofóbia, kisebbségi stressz Internalizált homofóbia: homofób környezetben + társas támogatás, megfelelő családi háttér hiányában a személy maga is elkezd idegenkedni saját magától, meggyűlöli saját magát homoerotikus érzései, magatartása miatt Kisebbségi stressz: Stigmatizált kisebbségi csoportokban a stressz –szint és a vele járó pszichofiziológiai mutatók tartósan és károsan megemelkednek Kis K.: Szexuális kisebbségek és oktatás. Iskolakultúra 2010. 20.évf. 11.sz. 40-57.

Csellengők, családi kapcsolatok megszakadása Szakirodalmi adatok szerint a fiatalok sokszor kénytelenek elhagyni otthonukat vagy az elviselhetetlen meg nem értés miatt, vagy a család űzi el otthonából a fiatalt. A család, mint támogató háttér eltűnik, a szülőket felkészületlenül éri gyermekük magatartása, érthetetlenül és tehetetlenül állnak, a probléma kibeszéletlen és megoldatlan marad Savin-Williams, R. – Cohen, K.: Development of Same-Sex Attracted Youth In: Health of Sexual Minorities Ed. Meyer, I., Springer 2007

Coming-out, előbújás, felvállalás Egészséges életet úgy élhet a meleg fiatal, ha legalább részben felvállalja meleg identitását A szülők reakciója lehet döbbenet, csalódottság vagy szégyenérzet (Miért éppen velem történik ez meg?) Coming-out krízis –a család is krízisbe kerülhet A szülőknek meg kell gyászolniuk reményeiket, álmaikat + korrekt tájékoztatést kell kapjanak a lehetséges meleg/leszbikus életformákról LaSala Fam Proc 2000. 39. 67-81.

A könyvtárak szerepe a korrekt tájékoztatásban 1. A diákok tájékoztatása 1.1. Középiskolában: Iskolai könyvtár, Gyermekkönyvtár, Közművelődési könyvtár A könyvtáros felügyelete mellett keressen irodalmat az interneten, pld. Wikipédia ‚Homoszexualitás’ címszó 1.2 Iskolai védőnő, iskolapszichológus (SE EFK Dr. Hoyer Mária) 1.3. Felsőoktatásban: Háttér Társaság Archívum és Könyvtár – http://hatter.hu 1.4. Egyetemi Életvezetési Diáktanácsadók (ELTE, SOTE) 1.5 Egyetemi meleg kör (BGME, SOTE)

A könyvtárak szerepe a korrekt tájékoztatásban 2. A szülők tájékoztatása 2.1 Ajánlott irodalom: Fischer Eszter: Meleg a gyerekem? Saxum, 2010. 2.2 Felkereshető - az iskolapszichológus - a regionális Nevelési Tanácsadó munkatársai, szakpszichológusai

A könyvtárak szerepe a korrekt tájékoztatásban 3. A tanárok, pedagógusok tájékoztatása 3.1 Ajánlott irodalom Tóth László: Adalékok a homoszexualitás társadalmi problémájához. Esély 1994. 1. 31-44. http://www.esely.org/kiadvanyok/1994_1/toth.pdf „Az igazi kérdés azonban nem az, miért lesz valaki homoszexuális, hanem az, hogy mit jelent ez az egyén mint társadalomban élő ember számára, hogyan befolyásolja életesélyeit, környezetéhez való viszonyát, lehetőségeit az emberhez való életre”

3.2 Kis Kata: Szexuális kisebbségek és oktatás. Iskolakultúra 2010. 20. 11. 40-57. 3.3 A Magyar Elektronikus Könyvtárban mek.oszk.hu Dr. Takács Judit munkái teljes szöveggel olvashatók 3.3.1. Homoszexualitás és társadalom 3.3.2. A lélek műtétei 3.3.3. Az egyenlő bánásmód gyakorlatai 3.3.4 Az LMBT emberek társadalmi kirekesztettsége Magyarországon 3.3.5. Homofóbia Magyarországon Stb.

Örmény családmodell Az örmény családmodellben a szülők továbbra is szeretik gyermeküket, ha ők melegként vagy leszbikusként azonosítják magukat

Mi mennyire szeretjük őket?? Köszönöm megtisztelő figyelmüket!!! somorjai.noemi@med.semmelweis-univ.hu