A magyar egészségügy finanszírozásának múltja és jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Advertisements

Munkajog és társadalombiztosítás II.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
AZ EGÉSZSÉGÜGYI RENDSZER ÖSSZETEVŐI
MILYEN KIIGAZÍTÁSOK SZÜKSÉGESEK A PROGRESSZIVITÁSI SZINT, A KAPACITÁS ELOSZTÁS ÉS A TEK VONATKOZÁSÁBAN A RENDSZER MŰKÖDŐKÉPESSÉGÉNEK JAVÍTÁSA ÉRDEKÉBEN?
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Mi mennyi, pontosabban: Mi micsoda? Fogalmi rendzavarás társadalom- biztosítás ügyben Dr. Kincses Gyula Zell am See 2007.
Egészségügyi finanszírozás
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Mottó: A szakadékot nemcsak három lépésben, hanem tréning nélkül, illetve helyből sem lehet átugrani.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Tabletták helyett egészségnyereség Együttműködésre épülő új modellek „Egészségközpontú egészségügy” Szakmai konferencia Jakab Zoltán.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Dr. Kincses Gyula 17/1 A keresleti oldal élénkítésének lehetőségei az egészségügyi szolgáltatások piacán Dr. Kincses Gyula Dr. Kincses Gyula Zell.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Az egészségügyi ellátás teljesítménye
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
A HBCS finanszírozás Egészségügyi finanszírozás Veszprémi Egyetem
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
1/9 Kőleves kő nélkül azaz kényszerek, peremfeltételek és esélyek Dr. Kincses Gyula.
1/11 Dr. Kincses Gyula – Dr. Surján György ESKI Dr. Racskó Péter EüM Informatikai minimum-feltételek és akkreditáció.
Kormányszóvivői tájékoztató Újabb elfogadott reformtörvények 4/5.
Miként lehetnék érdekelt az egészségügyi reformban, avagy szubjektív megjegyzések az egészségügyi reform egyetlen kérdéséhez.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Az OEP regionalizációja
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Kiegészítő egészségfinanszírozás: önkéntes egészségpénztár, üzleti betegségbiztosítás 2012 február, Corvinus Egyetem dr. Lukács Marianna,
HVG konferenciák Önkéntes pénztári változások január 25. dr. Lukács Marianna, az előadás letölthető:
A hippokratészi eskü értelmezése
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
Az egészségügyi reform egy esélye: A “köz” és a “magán” új együttélése az egészségügyben Dr. Kincses Gyula /1.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Az egyetemi klinikák és az ellátási területükhöz tartozó kórházak közötti feladatmegosztás speciális kérdésének kezelése a szakmai egyeztető fórumokon.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
Államháztartási alapismeretek
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
CÉL – ADAT - ELLÁTÁS Törvénynek hosszútávon megfelelő költség- hatékony rendszer működtetése Szakember szükséglet optimalizálása Szempont: 16 – 08 óra.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Szakmapolitikai fórum
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kórházátalakítási pályázat
Adómentes juttatás 2019-ben? Igenis létezik!
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Költségvetés.
Előadás másolata:

A magyar egészségügy finanszírozásának múltja és jövője Dr. Kincses Gyula egészségpolitikus

Mottó: „Ahhoz, hogy valami változzon, mindennek meg kell változnia.”

Agenda Fogalmak A kicsit régmúlt (1990-2010) A közelmúlt/jelen Forrásoldal Elosztási - megtérítési rendszerek A közelmúlt/jelen Hogyan tovább Forrásoldal – az „alaprendszer” A szolgáltatásfinanszírozás egy lehetséges jövőképe

(a primer jövedelem- tulajdonosok teherelosztása, ennek technikái) A „finanszírozás” Forrásképzés (a primer jövedelem- tulajdonosok teherelosztása, ennek technikái) Elosztás/megtérítés Azok a technikák, amelyek segítségével a szolgáltatók hozzájutnak a működési költségükhöz

Az egészségügy finanszírozói (Működési költség) Finanszírozók Költségvetés és alrendszerei Társadalom-biztosítás - E.Alap Egyéb költség-vetési előirány-zatok háztartások Szervezett magán-finan-szírozás Egészség-pénztár Üzleti egészség-biztosítás Out of Pocket Gazdálkodó szervezetek Kötelező terhek Munkáltatói „járulék”, célzott adó „beteg-szabadság” a táppénz első 15 napja Kötelező gyártói befizetések, visszatérítések Önkéntes K+F (klinikai vizsgálat) Hitelezés, támogatás, donáció, CSR

Elosztás/ megtérítés Előirányzat jellegű Teljesítés alapú Bázis finanszírozás Feladat finanszírozás Teljesítés alapú Normatív teljesítmény finanszírozás HBCs/ABCs Fejkvóta alapú Tevékenység alapú (fee for service)

Agenda Fogalmak A kicsit régmúlt (1990-2010) A közelmúlt/jelen Forrásoldal Elosztási megtérítési rendszerek A közelmúlt/jelen Hogyan tovább Forrásoldal – az „alaprendszer” A szolgáltatásfinanszírozás egy lehetséges jövőképe

A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS szerepváltozása 1990 és 1994 között a társadalombiztosítás „aranykora” 1990 január: „forráscsere” (a rendszerváltás előtt!) Önálló egészségbiztosítási ág kialakítása Önkormányzatiság megteremtése, vagyonjuttatás Nem teljeskörűen kötelező! (a nem munkajövedelemből élők kimaradhattak) 1994-1998 A teljeskörűen kötelező társadalombiztosítás bevezetése 1998-2002 Önkormányzatiság felszámolása, kísérlet a több-biztosítós modell bevezetésre 2002-2010 IBR alapú területi biztosítási reform elvetélése (Radnai féle reform) A „potyautas” kérdés kiélezése, jogviszonyok pontosítása (Gyurcsány) A Molnár Lajos féle több-biztosítós reformkísérlet

Önkéntes finanszírozási rendszerek 1990-2010 Önkéntes egészségpénztárak Megalapul nagy tervekkel (1993. évi XCVI. pénztári törvény) Közösségi rész.. Elismert pénztár a törvényben… Életmód támogatás (amit a Dechatlon árul, az mind prevenció…) Egyéni számlára való áttérés: dinamikus fejlődés indul, de a funkció termékvásárlásra és wellnesselésre redukálódik Csomagból a „primer prevenció” kizárása a folyamatos csalások miatt A cafeteria rendszer bevezetését túléli Magán egészségbiztosítások Érdemi szerep nincs Főleg összegbiztosítások élet- vagy utazási biztosításhoz kötve

A megtérítési rendszer változása 1990 és 1994 között „a nagy ugrás” 2 év alatt átállás a bázisfinanszírozásról teljesítmény-finanszírozásra : Alapellátás: fejkvóta pótlékokkal Járóbeteg-ellátás „német+pontrendszer”, „lebegőpont” Aktív fekvőbeteg-ellátás: HBCs alapú, egyéni súlyszám-forintértékkel 1994-1998 Egységesítés a pontértékekben + bizonyos helyeken fix pótlék (progresszivitás) IBR elindítása 1998-2002 Praxisjog bevezetése, a „prospektív lebegtetés” bevezetése (fix forint/pont érték) 2002-2010 IBR eltörlése TVK bevezetése

Agenda Fogalmak A kicsit régmúlt (1990-2010) A közelmúlt/jelen Forrásoldal Elosztási megtérítési rendszerek A közelmúlt/jelen Hogyan tovább Forrásoldal – az „alaprendszer” A szolgáltatásfinanszírozás egy lehetséges jövőképe

2010-2016 Az állam kivonul a finanszírozásból Társadalombiztosítás A közfinanszírozás aránya érdemben csökkent, 2010 után a kritikus szint alá Társadalombiztosítás Kvázi felszámolva (Vélhetően vissza a szocialista időkbe: marad a munkavállalói járulék a táppénz fedezetére, de az egészségügyi szolgáltatás az állami egészségügyi szolgálattól.) Önkéntes finanszírozási rendszerek A magánnyugdíjpénztár felszámolása megingatta az öngondoskodásba vetett amúgy is gyenge bizalmat. (1, A FIDESZ lenyúlta, 2, a vád: „eltőzsdézték”) Magán egészségbiztosítás: a nagy kedvezmény ellenére lassan éledő piac (kb. 6-8 milliárd) Az egészségpénztárak ellehetetlenítése a cafeteria és Szépkártya rendszerrel A megtérítési rendszer változása Valójában 6 év alatt semmi érdemi nem történt.

Az állami kiadások aránya az egészségügyi kiadásokban EU források

A közvetlen lakossági fizetés (OoP) aránya az egészségügyi kiadásokban

Agenda Fogalmak A kicsit régmúlt (1990-2010) A közelmúlt/jelen Forrásoldal Elosztási megtérítési rendszerek A közelmúlt/jelen Hogyan tovább Forrásoldal – az „alaprendszer” A szolgáltatásfinanszírozás egy lehetséges jövőképe

Mottó 2: „A jóslás nehéz dolog, különösen a jövőt illetően” (W.A.)

Modell szint: A jövő nagy kérdése Az egészségügy hagyományos/ 2010 előtti rendszere (biomedikális elvű gyógyítás + kényszerszolidaritás alapú, korlátozás nélkül mindenkire érvényes hozzáférés) nem lesz fenntartható. A térségben a spontán folyamatok az egészségügy kettészakadását hozzák: ellátási hiánnyal küzdő ingyenes „szegényegészségügy”, + spontán fejlődő, szabályozatlan, nem teljes lefedést biztosító magánegészségügy. A jövőhöz: Egységes rendszer helyett az egyes rétegek, csoportok aktivitását, saját erőforrásait, egészség-erőfeszítéseit kihasználó, támogató, az erre nem képeseket célzottan segítő rendszer kell (a szubszidiaritás és a szolidaritás egyforma súlyú). A kérdés: hogyan tudunk olyan rendszert kialakítani, amelyik támogatja az egyéni képességeket, erőfeszítéseket, de nem zárja ki a szükséges ellátásból az öngondoskodásra képteleneket.

A társadalombiztosítás + hálapénz rendszer lehetséges alternatívái Jól definiált alapcsomag + önkéntes kiegészítő biztosítás (ekkor tud valóban kiegészítő biztosítás lenni). Elvben jó, de inkább elvben. A köz- és magánfinanszírozás összekapcsolása: az ellátás a kijelölt szolgáltatónál ingyenes, de minden más szolgáltató (ideértve magánszolgáltatókat) megkapja az OEP ár 70%-át szabadon kérhető kiegészítő díj mellett. Erre épülhet kiegészítő biztosítás/egészségszámla. Cenzus: a gazdagabbak egy szolidaritási adó megfizetése mellett kiszállhatnak a társadalombiztosításból. (Nálunk nem túl jó modell) Kétszintű kötelező biztosítás I. szint: a nagyértékű, nagykockázatú ellátások. Nemzeti kockázatközösség, egységesen a kötelező társadalombiztosítás része. II. szint: a „rutinellátások”: választható, hogy valaki az állami csomagban marad az eddigi járulékszintért, vagy csökkentett járulék mellett kilép piaci biztosításba, illetve MSA-ból fedezi a rutinellátásokat.

A feladat: segítség az egyéni képességek függvényében, nem pedig azonos segítség mindenkinek.

Szolgáltatás-finanszírozás: térség ellátás-szervezési társaságok A több, mint 20 éve bevezetett finanszírozási rendszer „lejátszott”, korrekció, karbantartás már nem elég. Egy lehetséges alternatíva: Térségi ellátás-szervezési társaság az egy súlyponti kórházhoz tartozó ellátási területen: kapacitás-optimalizálási és szolgáltatásvásárlási jogosítványokkal rendelkezik a teljes vertikumra (járóbeteg-szakellátás és alapellátás is), gazdálkodik az ellátási területre leosztott forrásokból, fizet a területen kívülről igénybevett szolgáltatásokért, az ellátási területen a hivatalos teljesítmény-elszámolási szabályoktól eltérő belső-elszámolási/megtérítési rendet is alkalmazhat, a „nyereséget” a dolgozók ösztönzésére és prevenciós programok finanszírozására használhatja. A rendszer kialakításában fel kell használni az IBR tapasztalatait. (Az előnyök és hibák egyaránt elemzendők.)

Összegzés Az egészségügyi rendszer újabb érdemi, globális átalakításra érett. Visszatérési pont nincs: a 2010 előtti (akkor is csak névleg betartott ígéretű) rendszerhez a technológiai fejlődés és a demográfiai folyamatok miatt nem lehet visszatérni. Az igazságosságot, esélyegyenlőséget mint célt nem szabad feladni, de ma már nem az egyen-megoldások biztosítják az egyenletes hozzáférést, hanem a nagyon eltérő kooperációs képességű lakossági csoportok számára differenciált eszközöket kell nyújtani a jobb globális egészségnyereség érdekében. Mindehhez a gyógyítási teret a beteg felé kell kitágítani, és az egészségügyi rendszer aktív szereplőjévé kell tenni.

Rájuk figyeljetek