Berényi Eszter – Damásdi Judit

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Advertisements

Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
SPORTISKOLÁK ORSZÁGOS TANÁCSKOZÁSA A SPORTSPECIFIKUS TANTÁRGYAK TÜKRÉBEN CSANÁDI ÁRPÁD ÁLTALÁNOS ISKOLA, SPORTISKOLA ÉS KÖZÉPISKOLA RABI FERENCNÉ intézményvezető.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
Tízből 8 magyar netező használ közösségépítő szájtot.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
avagy a háromszög technika
„A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” (K ) Az „Innova” kutatás „A helyi innovációk keletkezése,
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Budapesti Corvinus Egyetem Turizmus Tanszék Budapest a nemzetközi utazók szemével Előzetes kutatási jelentés A Ráday utca pozicionálása kapcsán Budapestre.
Légy több, mint a diplomád!
Nemzeti Audiovizuális Archívum
MEKkora a MEK köre? A 23 éves Magyar Elektronikus Könyvtár által elért eredmények és hatások Drótos László Országos Széchényi Könyvtár E-könyvtári Szolgáltatások.
A nemzetközi üzleti élet etikája
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
ÉRDI VÖRÖSMARTY MIHÁLY GIMNÁZIUM
Pályaválasztási tanácsadás
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Becslés gyakorlat november 3.
Intézmények minősítése és tanulságok - példák az Egyesült Királyságból
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A matematikatanítás aktuális kérdései február
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Sz&p prof.
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
MÉDIAFOGYASZTÓ VAGY TARTALOMFOGYASZTÓ? MENNYISÉG VAGY MINŐSÉG?
Hatékony és pontos munkavégzés
HHR.
A márkázás Marketing gyakorlat 6..
A VERESEGYHÁZI KATOLIKUS GIMNÁZIUM felvételi tájékoztatója a 2018/2019-as tanévre „Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek az én nevemben, ott vagyok.
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Reftantár bemutatása Merényi László.
Villamosmérnök képzés a BME-n
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
DARUS.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
BTMN.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Oktatóbemutató címe Előadó név
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
Áramlástan mérés beszámoló előadás
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
“Kicsit kemény, nehéz, de kezdem élvezni”
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

Berényi Eszter – Damásdi Judit Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 1

„1999 óta tanítok magyar nyelvet külföldieknek és 2010 óta tanítok a Globusnál. Diákjaim elsősorban cégek és üzleti vállalkozások közép- és felsővezetői, valamint diplomaták. Nagy tapasztalatot szereztem már a magyar mint üzleti nyelv tanításában, különböző nyelvi szinteken. Nagyon élvezem, hogy a munkám során számtalan remek emberrel ismerkedhettem már meg, sokat tanulhatok én is tőlük. Az óráimon nagy szerepet kap a kreativitás és a humor.” „Közel öt éve tanítok a Globus csapatában, angol- és magyartanárként. Számos tréninggel, intenzív, üzleti és általános tanfolyammal a hátam mögött még mindig lelkesedéssel és élvezettel nézek az újabb órák, tanulók elé. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a munkám a szenvedélyem és a szenvedélyem a munkám, ami nagyban hozzásegít ahhoz, hogy folyamatosan új pedagógiai megoldásokat és szakmai kihívásokat keressek.” Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 2

Honnan hova tart a mai MID mint üzleti nyelv oktatása Honnan hova tart a mai MID mint üzleti nyelv oktatása? Mit használhatunk a múltból a jövőben? Magyar mint üzleti nyelv oktatásának történeti áttekintése: kevés a forrásanyag A1/A2 szinten Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 3

ezért kitekintés az általános MID tanítás irányába 3 általános témakör közelebbi vizsgálata: 1. Szókincs: A magyar ételek és éttermi nyelvezet tanítása 2. Nyelvtani: A határozott igeragozás tanítása jelen időben 3. Üzleti: E-mailezés tanítása Források: 1991 óta napjainkig megjelent tankönyvek és az interneten fellelhető segédanyagok Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 4

Források vizsgálatának szempontjai: 1. Bemutatja-e a magyar konyhára jellemző ételeket a forrás? Ha igen, milyen szövegkörnyezetben teszi ezt? 2. Bemutat-e autentikus magyar éttermi étlapot a forrás? 3. Találunk-e valamilyen szöveget, dialógust, ami összefügg az étteremmel vagy a magyar konyhával? Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 5

Konklúzió: a MagyarOK tankönyvben a legjobb a bemutatott szókincs és a bemutatás módja több könyv használható szókincset vagy étlapot tartalmaz, és online elérhető anyagokat is találunk források kiegészítése autentikus anyagokkal, pl. létező éttermi étlapok legfontosabb szituációs gyakorlatok: terepgyakorlatok a diákokkal kultúraközvetítés kiemelkedő szerepet kap Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 6

számos kérdést felvet a tanítása legkomplexebb nyelvtani szerkezet ezen a szinten, diákok előismerete változó számos kérdést felvet a tanítása tanítás során a legfontosabb lépések: • határozott és határozatlan tárgy oppozíciójának megértése és gyakoroltatása (névelők és tárgyrag használatának gyakoroltatásával) • a kétféle igeragozás különbségének bemutatása, a kétféle igeragozás használatának gyakorlása • határozott igeragozás ragozási sorának megtanítása Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 7

hasznos lehet például egy időpont-egyeztető e-mail ezen a szinten... e-maileket elsősorban olvasási szövegértés feladatként találhatunk pár tankönyvben műfaj sajátosságairól semmi nincs a forrásokban, pedig mind az általános, mind az üzleti nyelvoktatás területén nagy szükség lenne rá megoldás lehet, ha mi magunk – már a kezdetektől – részben magyarul írunk e-mailt a diákunknak, illetve ha építünk a diák saját céges e-mailjeire később teljesen magyar nyelven írhatunk és elvárhatjuk a (részben) magyar nyelvű választ is. hasznos lehet például egy időpont-egyeztető e-mail ezen a szinten... Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 8

hasznos lehet például egy időpont-egyeztető email ezen a szinten... Műfaj sajátosságairól semmi nincs a forrásokban, pedig mind az általános, mind az üzleti nyelvoktatás területén nagy szükség lenne rá. Emaileket elsősorban olvasási szövegértés feladatként találhatunk pár tankönyvben. Megoldás lehet, ha mi magunk – már a kezdetektől – részben magyarul írunk emailt a diákunknak, illetve ha építünk a diák saját céges emailjeire Később teljesen magyar nyelven írhatunk és elvárhatjuk a (részben) magyar nyelvű választ is. hasznos lehet például egy időpont-egyeztető email ezen a szinten... ......valahogy így: Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 9

Globus Vállalati Nyelvoktatás Konferencia 2016. november 12. 10