Integrált közlekedés Hálózat-menetrend 2017.10.08.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A TECHNIKAILAG LEHETSÉGES KÖVETELMÉNYÉRTÉKEK FELÚJÍTÁSOKNÁL.
Advertisements

Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Nagyrendezvények közlekedésszervezési problémái Munkácsy András – Szele András KTI Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Központ Közlekedéstudományi.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore Közlekedési.
Közlekedéstudományi Konferencia SUPERNOVA Komplex közforgalmú közlekedési modell Thomas Epp – dr. Horváth Balázs PTV AustriaSzéchenyi István Egyetem
Budapest Airport, a T1 bezárása Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója május 24.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Közlekedésfejlesztés Magyarországon XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged Dr. Becsey Zsolt, közlekedésért felelős helyettes államtitkár Nemzeti.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Hol tartunk… Beszámoló –Mérleg –Eredménykimutatás Értékelés – – – –2004- –Immateriális javak,
A vasúti elérhetőség és a vendégforgalom közötti összefüggés vizsgálata a Dunántúl vasúti közlekedése alapján Somogyi Bence Ph.D.-hallgató Pécsi Tudományegyetem.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
A villamosenergia–ipari sportmozgalom eredményei és aktuális kérdései - A szociális partnerek együttműködése az iparági sportmozgalomban EVDSZ II. Taggyűlés.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
1 Minőségmenedzsment - Beadandó feladat. 2 Kidolgozandó tartalmi vonatkozások és ( pontértékek ): 1.részfeladat: A választott szolgáltatástermék-csomag,
2016. A helyközi autóbusz-közlekedés A helyközi autóbusz- közlekedésről általában.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
Regős Gábor Könyvelőirodák Országos Szövetségének elnöke Hagyományos számlázás sajátosságai integrált környezetben KÖNYVELŐIRODÁK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
2. előadás Viszonyszámok
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Áramlástani alapok évfolyam
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Számítógépes hálózati alapismeretek - vázlat
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az IM csomópont funkciója, főbb tervezési kérdései
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Egészségügyi közbeszerzések
Downstream Power Back Off (DPBO)
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
A magyar gazdaságpolitika eredményeinek rövid bemutatása
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Komplex természettudomány 9.évfolyam
M4 metróvonal beüzemelési folyamatai
Tartalékolás 1.
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény I Budapest 2013.
Új autóbusz-hálózat Székesfehérváron
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Szerkezetek Dinamikája
Downstream Power Back Off (DPBO)
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
A ragadozás hatása a zsákmányállatok populációdinamikájára
Új pályainformációs eszközök - filmek
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Járműtelepi rendszermodell 2.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Baranya Megyei Önkormányzat
Készítette: Koleszár Gábor
A társadalmi egyeztetés számokban
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Integrált közlekedés Hálózat-menetrend 2017.10.08.

Független hálózatok Párhuzamos vonalvezetések jellemzőek Kapcsolat véletlenszerű Túlnyomórészt átszállás nélküli utazások Elméleti eset 2017.10.08.

Integrált hálózatok Párhuzamosság kis mértékű, vagy nincs Átszállások jellemzőek A hálózat egyes részein az a közlekedési eszköz üzemel, amely arra a legalkalmasabb Az alkalmasság döntő eleme a kapacitás, és ezzel összefüggésben a költség Hierarchia az érintett közlekedési eszközök között A hierarchia tervezési sorrendet is jelent Menetrendi összehangolás nélkül csak nagyforgalmú városi hálózatok működnek jól (kis követési időköz) 2017.10.08.

Átszállás nélkül-átszállással Közvetlen kiszolgálás Általában rövid utazási távolság, de lehet kivétel Átlátható utazási igény (megismerhető kiinduló és célpontok, utazási motívumok) A közvetlen kiszolgálás összességében hatékonyabb, mint a ráhordás Ráhordó-átszállásos rendszer Gerinchálózat Ráhordó hálózat 2017.10.08.

Tervezett csatlakozás Csatlakozó pontok Közvetlen kiszolgálás esetén is adódnak Ráhordó rendszereknél tervezett Tervezett csatlakozás Egyedi, járatszintű (várakozási idők jegyzéke) Ütemes menetrendben 2017.10.08.

Ütemes menetrend Azonos indítási időközök Elvileg bármilyen időtartam lehet Praktikus: 120-60-30-20 -15-10 perc, ez alatt nagyvárosi fővonalon Ráhordó-átszállásos rendszerekben a kapcsolódó vonalak összehangolása → Integrált Ütemes Menetrend (Integraler Taktfahrplan - ITF) 2017.10.08.

ITF története 1908 Rotterdam-Den Haag-Scheveningen 1930 Németország 1938 Hollandia országos bevezetés – az ország sajátossága: azonos távolságra elhelyezkedő városok, kis távolságok, kevés tranzit vonat 1953 svájci vasutak tanulmánya, Svájc sajátosságai: egyvágányú vonalak, jelentős tranzit 1971 Svájc „Spinnerclub” 1980 svájci parlament döntés 1982 bevezetés 1991-93 Ausztria-Németország 90-es évek végétől „európai szabvány” 2017.10.08.

Hollandia 2017.10.08.

Svájc 2017.10.08.

Magyarország 2017.10.08.

Magyarország 1991 Budapest-Vác-Szob ütemes menetrend 2004 Budapest-Vác-Szob, Budapest-Veresegyház-Vác integrált ütemes menetrend, ráhordó autóbusz járatokkal 3 év alatt 14%-kal nőtt az utasforgalom Budapest éjszakai buszjáratok Az autóbusz-közlekedésben számos esetben van ütemes menetrend, de az integráltság kevés 2017.10.08.

2017.10.08.

ITF hatásai Kínálati menetrend Eljutási idő csökkenhet költséges beruházások (pl. nagysebességű vasút) Járműpark, pálya jobb kihasználása Menetrendre alapozott infrastruktúra fejlesztés 2017.10.08.

2017.10.08.

Fogalmak Ütemesség – adott időtartamon belül a menetvonalak ugyanazzal az időtávolsággal (rü) eltolva fedésbe hozhatók Szimmetrikus menetrend – szimmetria tengely Ha bármely járathoz tartozik egy azonos típusú, de ellentétes irányban közlekedő járat, és amellyel párat alkotva az időtengelyen vett számtani közép mindig azonos ts értéket vesz fel, akkor a menetrend szimmetrikus, és ts a szimmetria tengely. A párt alkotó járatok a szimmetria tengelynek megfelelő időpontban találkoznak, illetve találkoznának 2017.10.08.

2017.10.08.

Globális szimmetria tengely – lokális szimmetria tengely Globális szimmetria tengely – lokális szimmetria tengely. A szimmetria tengelyt érdemes egész órához igaztani. Globális szimmetria tengely 14:00 óra, lokális pl minden kerek óra. A szimmetria tengelyből következik, hogy az érkezési időből következik az indulási idő. i = rü -é pl. 60 perces ütemnél a 20-kor érkező járat ellenirányú párja 40-kor indul. Münchenből az EC196 18.27-kor érkezik Zürichbe, ebből következően az ellenjárat EC197 9.33-kor indul. R = 14:00 2017.10.08.

Ütemes érkezések és indulások következtében fix átszállási idők 2017.10.08.

Csatlakozások-”pók” A csomópontokban egy átszállási idősávba sűrítjük a gyüjtő-terítő járatok érkezését és indulását úgy, hogy a fővonalon éppen a sáv közepére essen az ellentétes irányba közlekedő járatok találkozása. Ábrázolva pókra emlékeztető forma alakul ki. 2017.10.08.

Forrás: Borza Viktor: A korszerű hazai vasúti személyszállítás menetrend szerkezetét… KTSZ 2007/11 2017.10.08.

Leosztó pók Adott vonal adott állomásán az induló járatok indulási sorrendje megegyezik menetvonaluk meredekségi mértékének sorrendjével, az érkezési sorrend pedig a meredekségi mérték fordítottja, az első érkező és az utolsó induló járat időpontja közötti időtartam kevesebb az rü felénél, az azonos típusú, de ellenkező irányú járatok indulási és érkezési időpontjainak középértéke ugyanazon tp érték. Kötött pályára jellemző 2017.10.08.

ITF esetén a tp időpontok rü ütem szerint ismétlődnek. Csatlakozó pók A kiágazó vonalakon közlekedő járatok indulási/érkezési időpontjainak a középértéke is tp ITF esetén a tp időpontok rü ütem szerint ismétlődnek. 2017.10.08.

Ábrázolások 2017.10.08.

2017.10.08.

2017.10.08.

Matematikai feltételek Állandó ütem tr Szembe közlekedő járatok az ütemidő felének megfelelő időtartamonként találkoznak, ez az időpont a „szimmetria idő”, a találkozási hely az „ütempont” Ütempont nyílt vonal is lehet, nem csak megálló 2017.10.08.

Ideális esetben csatlakozási pont az ütempont, és az összes csatlakozó vonalnál a szimmetria időnek azonosnak kell lennie Az érkezési időpont minden vonalnál a szimmetria időpont előtt, indulás a szimmetria időpont után történik Szakaszmenetidő két csomópont között az ütemidő fele, vagy annak egész számú többszöröse n = 1,2,3…. 2017.10.08.

A hálózatban minden lehetséges körút esetén a szakaszmenetidők összegének az ütemidő egész számú többszörösének kell lennie 2017.10.08.

Szembe közlekedő járatok az ütemidő felének megfelelő időközönként találkoznak C A E t T = tr/2 2017.10.08.

Ideális és módosított ITF Az időbeli feltételek szemben állhatnak adott térség település struktúrájával, ami korlátozó tényező lehet A menetsebesség igazítható bizonyos korlátok között ehhez a korláthoz Az ideális ITF azonban ritkán valósítható meg Zárt hálózatoknál egyes esetekben nem valósítható meg 2017.10.08.

Egyik irány eltolásával elérhető, hogy legalább egy találkozó pont csomópontra essen 2017.10.08.

Nem lehet tökéletes ITF 2017.10.08.

Szakaszmenetidővel szembeni követelményk Nem „olyan gyorsan, amennyire lehet”, hanem „olyan gyorsan, amennyire szükséges” Menetidők csökkentése Pálya kiépítése, jármű, busznál forgalomtechnika Megállóhelyi tartózkodási idő csökkentése Megállók számának csökkentése - ellentmondásos Ki- és beszállási körülmények változtatása 2017.10.08.

A menetidők igazítása 2017.10.08.

Menetidők növelése Közbenső megálló felvétele Menetsebesség csökkentése Megállóhelyi tartózkodási idő növelése 2017.10.08.

Módosított ITF Módosítás okai Okok Az egységes követési idő nem tartható A szakaszmenetidő feltétel nem teljesül A körmenetidő feltétel nem telejesül Okok A települési struktúra adottságai ( pl. szakaszmenetidő) Gazdaságosság (pl. egységes követési idő) 2017.10.08.

A módosítás célja: az ITF előnyei részlegesen, de érvényesülhessenek A módosítás következtében egyes átszállási lehetőségek kiesnek Lehetséges módosítások 2017.10.08.

Megálló kivétele

Új megálló bevétele

Adott csomópontban egy vonal kivétele az ITF-ből

Állomási kapacitáshiány miatt egy vonal kihagyása

Csatlakozás feladása egyes irányokban egyes időszakokban

Egyes vonalak vagy járatok ütemtől eltérő közlekedtetése (pl Egyes vonalak vagy járatok ütemtől eltérő közlekedtetése (pl. iskolás járat)

Csomópontok üzemviteli technológiájának módosítása Különböző ütemidők megengedése (utasigény különbözősége, környéki-regionális-távolsági járatok, eltérő járati sebességek ugyanazon a vonalszakaszon a megállósűrűség különbözősége miatt) Csomópontok üzemviteli technológiájának módosítása A kapacitás nem elég valamennyi csalakozó járat egyidejű fogadására Hosszú átszállási utak hosszú várakozási időt okoznak a járatoknál 2017.10.08.