Egészségügyi Intézményi Ellenőrzési Főosztályvezető

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Advertisements

Államháztartási gazdálkodási előírások változásai
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Humán rendszerek, közszféra
TARKA-BARKA Szászvár Főtér
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
15. TÉTEL Egy vendége számlát kér Öntől
MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ Ügyfélbarát ügyintézés, partneri kapcsolat a pályázatkezelésben – Az Új Széchenyi Terv pályázatok tanulságai.
Szervezetfejlesztési Program
Biztosítók irányítási rendszere
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Felügyelési tapasztalatok Konzultáció könyvvizsgálóknak Fülöp Tamás Pénztárak felügyeleti főosztálya.
1 Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése Jelentéskészítés Galyatető Puskás István.
Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Dr. Pintérné Csermák Jolán, szakértő, bejegyzett könyvvizsgáló
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Munkahelyi egészség és biztonság
2014. Január 1-jétől várható számviteli változások
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
főigazgató-helyettes
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
MEGBÍZHATÓSÁGI ELLENŐRZÉS
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MKVK Minőségellenőrzési Bizottság
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
Kitöltési segédlet a zöldség-gyümölcs termelői csoportok beruházási támogatásához kapcsolódó B0471 nyomtatványhoz Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal.
1 Számvitel- pénzkezelés, vagyon elszámolás 2 Bevezetés Számviteli törvény változásai Indoka.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az államháztartási számvitel évi változása.
SZÁMVITELI POLITIKA II.. 2© Deák István A lényegesség és a költség-haszon összevetése elvével összefüggő számvitelpolitikai döntések Mit tekint.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Kockázati értékelés kis szervezetekben Tar György Szeged, 2013.október
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
TVI Az országos népszavazás pénzügyi előkészítése, a pénzügyi elszámolásokkal kapcsolatos feladatok.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Előzetes piaci konzultáció
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Belső ellenőrök szakmai képzésének kérdései
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Előadás másolata:

Egészségügyi Intézményi Ellenőrzési Főosztályvezető Az Egészségügyi Intézményi Ellenőrzési Főosztály által végzett kórházi ellenőrzések tapasztalatai Szabó Tamás Egészségügyi Intézményi Ellenőrzési Főosztályvezető 2017. április 26.

Ellenőrzési megállapítások minősítése Az ellenőrzési programpontokat a megállapítások függvényében minősítjük: A minősítéseket megalapozó tények, szempontok: ellenőr egyedi minősítése minta tételek esetében: hiba arány 10%-ig megfelelő hiba arány 40%-ig részben megfelelő hiba arány <40% nem megfelelő A vizsgált időszak a 2014-2015. év megfelelő részben megfelelő nem

Jelentések minőségbiztosítása Részmunkaanyagok, munkaanyagok, jelentéstervezetek minőségbiztosítás folyamata Előre meghatározott szempont rendszer alkalmazása Minőségbiztosítás hét lépésben

SZABÁLYZATOK Általános hiba az aktualizálás elmaradása, hatályon kívül helyezett jogszabályokra történt hivatkozás. A Számlarend nem minden esetben tartalmazta a kötelezően meghatározott elemeket. Bizonylati renddel sok esetben nem rendelkeztek. A leltározásra vonatkozó szabályzatban nem került meghatározásra, hogy vagyonkezelői szerződés eltérő rendelkezése hiányában a jogszabályban előírt leltározást a működtető, vagyonkezelő külön térítés és díjazás nélkül, évente köteles elvégezni. Az eszközök és források értékelési szabályzat hiányosan határozta meg a követelések év végi értékelésének elveit, a minősítési szempontjait, továbbá annak dokumentálásának szabályai nem kerültek kialakításra. Az önköltségszámításra vonatkozó szabályozás alapján pontos önköltségszámítást végezni nem volt lehetséges. A gazdasági szervezetre nem készült Ügyrend, vagy annak aktualizálása elmaradt.

SZABÁLYZATOK A kiadott iratkezelési szabályzat hatálya nem minden esetben terjedt ki a Kórház valamennyi szervezeti egységére. A Kórházon belüli információáramlás rendszerét nem alakították ki. Az iratok Kórházon belüli nyomon követhetősége nem került kidolgozásra. A levéltár egyetértésének hiánya. (Ltv. 10.§ (1) bekezdés a) pont) Nem tartalmazta az Ikr. 37. §-ában foglaltak ellenére a dokumentumok munkahelyről történő kivitelének rendjét. A Kórházon kívülre történő kapcsolattartás rendszere nem szabályozott.

SZABÁLYZATOK A Kórházak Kockázatkezelési szabályzattal rendelkeztek. Nem minden esetben határozta meg egyértelműen a kockázatok értékelését, A kockázatok súlyozása hiányzott, illetve kockázati térképen történő elhelyezésének metodikája nem volt kidolgozott. A Kórházak egy kivétellel kockázatkezelési rendszert nem működtettek. Az intézményi kockázatkezelésért felelős személyként a főigazgatót jelölték meg. (Bkr. 7. § (1)-(2) bekezdéseiben) A felelős személy dokumentáltan kockázatelemzést nem végzett, Nem mérte fel és nem állapította meg a Kórház tevékenységében és gazdálkodásában rejlő kockázatokat, Nem határozta meg az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedéseket, azok teljesítése folyamatos nyomon követésének módját.

Gazdálkodási jogkörök gyakorlása a kötelezettségvállalási szabályzat nem teljes körűen tartalmazta a feljogosított személyeket, az aláírás-minták hiányosak, nem naprakészek, a teljesítésigazolók, az ellenjegyzők, az érvényesítők, valamint az utalványozók kijelölését nem az arra illetékes végezte. A kötelezettségvállalásra, az utalványozásra, teljesítés igazolásra jogosultak személyét a főigazgató, a pénzügyi ellenjegyzésre, valamint az érvényesítésre jogosultak személyét a gazdasági igazgató írásban nem jelölte ki. Hiányosak voltak a munkaköri leírások.

Gazdálkodási jogkörök gyakorlása a jogszabályi előírásnál szigorúbban szabályozták a bevételek utalványozásának rendjét, azonban az csak a bevételek egy bizonyos köre esetében valósították meg. az utalványrendeleten a kötelezettségvállalás nyilvántartás száma nem került feltüntetésre. az utalványokon nem szerepelt a terheléssel, jóváírással (kifizetéssel, bevételezéssel) érintett könyvviteli számlájának száma és megnevezése. névaláírás bélyegző használata TILOS!!! A névbélyegző használata nem biztosítja a munkafolyamatba épített ellenőrzést és vezetői ellenőrzést, zavarokat okozhat a belső kontrollok alkalmazásának folyamatában. az utalványozás során az írásbeli rendelkezésen nem tüntette fel az „utalvány” szót. az utalványozás több gazdasági esemény tekintetében előbb történt, mint az érvényesítés.  

A KÖZZÉTÉTELI KÖTELEZETTSÉG hiányzik a közzétételi listák által előírt adatok tartalmazó jegyzékre mutató hivatkozás. a honlap kialakítása nem felelt meg az Info. tv 1. sz mellékletében meghatározott felépítésnek, szerkezetnek. legutóbbi módosítás ideje, archív állományba kerülése és annak elérését biztosító hivatkozás IHM rendelet 4.§ a-c) pont hiányos feltöltések: költségvetés, beszámoló, 5 M Ft feletti összegű szerződések. „f.a.”, „n.a.” nem elfogadható. a kialakított rendszerek nem szabályozták a megfelelő információknak a megfelelő időben az illetékes személyekhez történő eljutását. olvashatóság és nyomtathatóság nem biztosított

Belső ellenőrzés Nem biztosították a funkcionálás függetlenséget. A belső ellenőrzést végző személy feladatait a Kórház SZMSZ-e nem tartalmazta. A belső ellenőrzés a szervezeti ábrából hiányzik. A belső ellenőrzési vezető stratégiai ellenőrzési tervet és kockázatelemzést nem készített (40%). Az előírt kockázati tényezők és azok értékelése, valamint a szükséges erőforrások felmérése nem a stratégiai tervben, hanem az éves ellenőrzési tervekben kerültek meghatározásra. Az ellenőrzési gyakoriságot a stratégiai terv nem tartalmazta. Elmarad a stratégiai terv évenkénti felülvizsgálata, illetve annak dokumentálása.

Belső ellenőrzés Az éves ellenőrzési terveket alátámasztó kockázatelemzés nem készült. Az éves ellenőrzési tervek sok esetben nem tartalmazták az ellenőrzési tervet megalapozó elemzéseket. A magas kockázatúnak minősített területeket nem szerepeltették az éves ellenőrzési tervben vagy nem hajtották végre az ellenőrzéseket. Az éves ellenőrzési tervben meghatározott ellenőrzéseket a belső ellenőrök jelentős hányada nem hajtja végre. Az elmaradt ellenőrzésekhez kapcsolódóan az éves ellenőrzési terv módosítását a belső ellenőrzési vezető nem kezdeményezte.

Belső ellenőrzés A megbízólevelek, az ellenőrzési programok, a jelentések a Bkr. előírt elemeket az esetek 50%-ban nem teljes körűen tartalmazták. A belső ellenőr megbízólevelekkel a 2014. és a 2015. évben nem rendelkezett. A belső ellenőr a jelentéstervezetet esetenként nem küldte meg az érintetteknek. A jelentések a vezetői összefoglalót nem tartalmaztak. az érintettek dokumentáltan észrevételt nem minden esetben tettek a belső ellenőri jelentés tervezetekre. A belső ellenőrzési vezető az elvégzett ellenőrzések évenkénti nyilvántartását nem vezette: nem vezetett nyilvántartást a jelentésekben tett megállapításokról, nem követte nyomon az intézkedések végrehajtását.

Előirányzatok módosítása Az előirányzat-változtatások átvezetése a számviteli nyilvántartásokon jellemzően megtörtént, azonban azok megalapozására szolgáló bizonylatot, előirányzat módosítást elrendelő okiratot nem készítettek. A munkaköri leírásokban nem szerepeltették az előirányzat módosítással, nyilvántartással kapcsolatos tevékenységet. Az ügyrendekben, a munkaköri leírásokban több esetben nem szabályozták a 4/2013. Korm. rendelet által előírt éves beszámolók elkészítésének kötelezettségét, az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének rendjét. (időközi mérlegjelentés, időközi jelentéstételi kötelezettség) A Kórházak likviditási tervet a 2014. évben nem készítettek, 2015. évi likviditási tervek nem dekádonkénti ütemezést tartalmaztak.

Leltározás nem teljes körűen tettek eleget eszköz és forrás sorok tekintetében leltározási kötelezettsége végrehajtásának. nem évenként leltározták a vagyonkezelésbe vett eszközöket. (ÁEEK levél) a leltározással kapcsolatos dokumentumok több esetben hiányosak voltak, a leltárfelelősök kijelölése nem történt meg, saját eszközök leltározása, belső ellenőr részvétele (összeférhetetlenség) nem megoldott az idegen eszközök leltározása a leltározási ütemterv nem tartalmazta: a leltározás előkészítését, a forrásoldal leltározási kötelezettségét, mire terjed ki a leltározás, a leltározási bizottság elnökének, tagjainak megnevezését, akiértékelés gazdasági vezetőnek történő átadás időpontját, a záró-jegyzőkönyvek elkészítésének határidejét, nem határozták meg az eltérések könyvviteli nyilvántartásokban történő átvezetésének határidejét.

Selejtezés selejtezési utasítás hiánya, selejtezési bizottság elnöke és a tagok nem kerültek kijelölésre, a feleslegessé vált eszközök hasznosításának módjára a felelős dokumentáltan javaslatot nem tett, a hasznosítás eredményét a selejtezési jegyzőkönyv nem tartalmazta, a selejtezési jegyzőkönyv nem tartalmazta a selejtezés hatáskörét, a selejtté válás okát, a selejtezett készlet hulladékként történő elszállításáról szállítólevél, számla nem állt rendelkezésre. eszközt az ÁEEK „Kórházi piactér” honlapon nem hirdették meg. nem a selejtezési szabályzatban meghatározott nyomtatványokat használták.

Külső ellenőrzések A főigazgató több alkalommal nem tett eleget a Bkr.-ben foglaltaknak, mivel: a külső ellenőrzések nyilvántartás felelősét nem jelölte ki. a külső ellenőrzések nyilvántartásának rendjét nem szabályozták. a nyilvántartás folyamatos vezetése a gyakorlatban nem, vagy hiányosan valósult meg. (különböző ellenőrzéseket különböző személyek vezették, nem volt összehangolt a tevékenységük) Bkr. 14. § (1) bekezdés.

Egyéb hiányosságok A kiszervezett feladatok saját alkalmazottakkal történő ellátását költség-haszon elemzéssel nem támasztották alá, azt nem vizsgálták. A helyiségekre kötött bérleti szerződéseket önköltségszámítással nem alapozták meg. (külső étkeztetés, őrzés-védés) A bevételekhez kapcsolódó, teljesítmény arányában megkötött szerződéseket nem küldték meg az ÁEEK részére. (250 ezer Ft-os értékhatár). GYEMSZI/020437/2014. számú iránymutatása Nem tettek eleget az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 25/A. § (1) bekezdésében foglaltaknak, mivel az ellenőrzés részére nem állt rendelkezésre dokumentáltan a szerződő bérbevevő fél arra vonatkozó igazolása, hogy vele szemben nem áll fenn kizáró ok (Pl: köztartozás) Nem tettek eleget az Nvtv. 11. § (10) bekezdésében foglaltaknak, mivel nem állt rendelkezésére nyilatkozat, olyan dokumentáció, amely alapján az átláthatóság ténye bizonyítható.

Ellenőrzési megállapodásokat teszünk az 1.sz. melléklet tartalmával, a könyvvizsgáló záradékával, a belső ellenőrzéssel kapcsolatban.

Integritás kérdőív Értékelési területek: Összeférhetetlenség és etikai elvárások, Humánerőforrás gazdálkodás, Szervezet vagyonának megvédésére tett intézkedések, A nem kívánatos dolgozói magatartással szembeni intézkedések és azok érvényesülése Az integritás erősítése, annak tudatosítása, valamint a kockázatelemzések alkalmazása

Integritás Bkr. 7. § (1) A költségvetési szerv vezetője köteles integrált kockázatkezelési rendszert működtetni. Az integrált kockázatkezelési rendszer koordinálására szervezeti felelőst jelöl ki. Belső ellenőr szervezeti felelősnek nem jelölhető ki. Ha a költségvetési szerv integritás tanácsadót foglalkoztat, akkor az integritás tanácsadó látja el. A Bkr. 6. § (4) költségvetési szerv vezetője köteles szabályozni: a szervezeti integritást sértő események kezelésének eljárásrendjét, az integrált kockázatkezelés eljárásrendjét.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!