Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2017. "Térség és mobilitás" Széchenyi István Egyetem, 2017 március 30-31. Módszertani változások és sajátosságok az országos célforgalmi mátrixok kidolgozásában Albert Gábor központvezető
Mi az a célforgalmi mátrix? A közlekedési tér pontjai közötti forgalmi igényt leíró mátrix Közlekedési mód (közút, közösségi közlekedés, áruszállítás) Időszak (őszi-tavaszi munkanap, munkaszüneti nap, nyár, különböző napszakok, csúcsóra, adott időtávra) Alapegység (jármű, utas, tonna) Közlekedési tér (forgalmi körzet, település, megálló) Mintavételes adatgyűjtés alapján generálva
OCF visszatekintés - 1 Országos Célforgalmi Felvétel és mátrix: eddig hatszor 1956: közúti, kordonpontos, országos 1963: közúti, kordonpontos, nagyobb mintavétel 1973-74: közúti, műszaki vizsgán, 20.000 válasz (1,5%) két csoport: honnan-hová és utazási szokások 1987-88: közúti, közforgalmú és közületi üzemanyagtöltő állomásokon, (~5%, 500 ezer járműnap) 1995-96: közúti, üzemanyagtöltők és telephelyek, őszi-tavaszi és nyári hétköznap, nyári hétvége 91 ezer + 56 ezer + 53 ezer válasz (6,7%)
Eddig minden alkalommal új módszerrel, de összevethető eredményekkel! OCF visszatekintés - 2 2008-2009: közúti, háztartás kikérdezés, kordonfelvétel, KSH adatok, négy lépcsős modellezés (72 kistérség, 24 ezer háztartás, Budapest -> BKV, célforgalmi mátrixok 951 hazai forgalmi körzetre) 2007-2008: közösségi közlekedés, teljes körű utasszámlálás, autóbusz és vasút, őszi-tavaszi munkanap és hétvége, célforgalmi kikérdezés (>10%) megállóközi és településközi mátrix: buszos, vasutas, összevont közösségi közlekedési) Eddig minden alkalommal új módszerrel, de összevethető eredményekkel!
OCF újra: 2016-17-ben - 1 Különbségek: 2008 vs. 2016 Megbízó: KKK (NFM) NFM Feladatok: Közúti OD mátrix Közúti OD mátrix Közösségi OD mtx Közösségi OD mtx Vízi közlekedés Légi közlekedés Előrebecslés 2 távra TEN-T elemzés Útmutató aktualizálás
OCF újra: 2016-17-ben - 2 Különbségek: 2008 vs. 2016 Finanszírozás: Források: Időtartam: Új lehetőségek Kreativitás Együttműködés
A közúti célforgalmi mátrixok előállításának vázlatos folyamata Adatfelvételek Közlekedési jellemzők Háztartás- felvétel Kordonponti felvétel Határállomási felvétel Külső adatok Nyers mátrixok generálása Térmodell, forgalmi körzetek Szgk. közlekedési szokásjellemzők NÚSZ adatok Tehergépkocsi mátrixok EKÁER adatok Személygépkocsi mátrixok Külső adatok Flottakövetési adatok Úthálózati adatok Forgalmi modellezés KSH tehergépkocsi forgalmi adatok Mátrix kalibrálás Mátrix validálás Forgalmi adatok KSH területi adatok Finomított mátrixok A közúti célforgalmi mátrixok előállításának vázlatos folyamata Személygépkocsi mátrixok Tehergépkocsi mátrixok
A közúti célforgalmi mátrixok előállításának folyamata
Helyközi közösségi közlekedés - 1 Cél: település szintű belföldi őszi-tavaszi mátrix létrehozása 2007-2008: teljes körű utasszámlálás és célforgalmi kikérdezés (>10%) megállóközi és településközi mátrix: buszos, vasutas, összevont közösségi közlekedési) 2016: Autóbusz: szolgáltatói jegystatisztika jelentős átszálló helyeken utas kikérdezés megállóközi településközi adatok Nehézségek: heterogén gép- és szoftver állomány nagy forgalomnál számlálni kell, késések! Felkészülés: minta adatfelvétel
Helyközi közösségi közlekedés - 2 2016: Vasút : szolgáltatói jegystatisztika (csak eladott jegyek) járművön utas célforgalmi kikérdezés megállóközi településközi adatok Nehézség: ingyenes utazások feltárása a napi lefolyás megismerése (JÉ !) Első szint: egy módú utazási mátrix generálás Egyesítés: Közösségi közlekedési mátrix Nehézség: számos, pl. megállóhely azonosítás
Helyközi közösségi közlekedés - 3 Elővárosi vasút budapesti elővárosi vonalakon (a héveket kivéve) kedd-csütörtök 12-22 óra között 418 vonaton, 131 fő bevonásával, 941 óra időtartamban Távolsági vasút 1124 vonaton, 288 fő bevonásával, 1945 munkaórában kedd-csütörtökök 4-23 óra között 4 kisforgalmú szakasz és két tartós vágányzár kivételével minden vonalon
Helyközi közösségi közlekedés - 4 Közlekedési Központok (autóbuszok) Műszakok száma Felmérési helyszín Óraszám Keresztmetszeti utasszámlálás 933 292 fordabusz 2333 Célforgalmi kikérdezés járaton 270 270 fordabusz 1360 Célforgalmi kikérdezés autóbusz-állomáson 878 96 autóbusz-állomás (89 település) 5171
Egyéni személygépkocsi közlekedés - 1 Cél: forgalmi körzet szintű őszi-tavaszi mátrix (adatfelvételek település-szinten, majd összevonás) Belföldi forgalom: háztartás felvételből Nehézség: heterogén útdíj rendszer Határt átlépő forgalom: határátkelőnél kikérdezés Nehézségek: schengeni belső határok: nem állnak meg schengeni külső határok: ki tudta mi lesz??? Segítség: korábbi adatfelvételből származó adatok KKK megbízásból a szlovák, osztrák, szlovén, horvát határon EU projektekből a szlovák, osztrák határon NFM igény: vendégmunkás idényforgalom mérése
Egyéni személygépkocsi közlekedés - 2 Belföldi forgalom meghatározása: 2008-2009: háztartás kikérdezés, kordonfelvétel, KSH adatok, négy lépcsős modellezés (72 kistérség, 24 ezer háztartás, Budapest BKV, célforgalmi mátrixok 951 hazai forgalmi körzetre) 2016: 18 járás, 4707 háztartás, 9281 személy 5330 hétköznapi és 1732 hétvégi helyközi utazása Vizsgálat: Osztályokba sorolt 1-1 járásban (területi stat. adatok) A család jellemzői (pozíció, jármű tulajdon, jólét, stb.) Az egyén jellemzői (pozíció, hozzáférés járműhöz, stb.) Előző napi utazások (időpont, módok, indok, stb.) Előző hétvégi utazások (időpont, módok, indok, stb.)
e-matrica használat gyakoriság és fajta szerint, 2016 hét minden napján, hétvégén is hétköznap minden nap hetente többször hetente egyszer havonta többször ritkábban most először Összesen 10 napos 0,0% 0,1% 0,2% 0,4% 0,9% havi 0,5% 0,3% 1,5% éves országos 2,4% 1,4% 0,7% 5,4% éves megyei 10,0% 3,7% 1,2% 1,6% 18,4% egyéb matrica nem 31,3% 14,7% 4,2% 11,4% 9,0% 72,6% 1,9% 44,6% 20,9% 6,2% 14,2% 11,5% 100,0%
Határforgalmi felmérések, személy- és tehergépkocsik Schengeni külső határokon: Horvát, Szerb, Román, Ukrán határszakaszokon kétirányú forgalomszámlálás valamint a belépő forgalom célforgalmi kikérdezése román határszakasz személy és teherforgalom, a többi csak teher felmérések 19 határátkelőhelyen és két pihenőn (Hegyeshalom és Csanádpalota) Felmérési napok: kedd, szerda, csütörtök 6-18 óráig A Schengeni belső határszakaszokra és a külsőn fel nem mért forgalomra korábbi tanulmányok adatait használjuk fel (Trenecon, ViaFutura) Teherforgalmi adatok a belföldi teherforgalomhoz kapott útdíj és flottaadatokkal kerülnek kiegészítésre
Tehergépkocsi forgalom - 1 2008: KSH adatok: „A közúti teherszállítás belföldi és nemzetközi teljesítményei”, 2003-2008 2016: NÚSZ EKÁER FLOTTA
Tehergépkocsi forgalom - 2 Cél: forgalmi körzet szintű őszi-tavaszi mátrix (adatfelvételek település-szinten, majd összevonás) NÚSZ: csak a díjköteles hálózaton, külföldiek is, viszonylati jegy pontos címmel, jól kategorizált, teljes körű EKÁER: teljes magyarországi útvonal, nem kategorizált, részleges, nem reprezentatív (csak ellenőrzésre) Flotta adat: teljes útvonal, akár külföldön is, nagy minta, kategóriák nélkül Határt átlépő forgalom: határátkelőnél kikérdezés Nehézségek: mint a személygépkocsi forgalomnál Kis tehergépkocsik: szinte teljesen hiányoznak: külön felvétel
Tehergépkocsi forgalom - 3 2015. október-novemberi adatok: iCell (23732 db jármű) Webeye (31532 db jármű) iData (feldolgozás alatt) NÚSZ OBU (64726 db 3,5 tonna feletti jármű) NÚSZ viszonylati jegy (165938 db utazás)
Tehergépkocsi forgalom - 4 Flotta adatok NÚSZ-nak való megfeleltetése GPS log viszonylati jeggyé (szelvényszám) konvertálása Ez alapján az adott szelvényen és időpontban (+-10 perc) milyen járművek jártak Amint 1 eleműre szűkült, megtaláltuk a járművet Flotta jármű így osztályba sorolható! 2. nap 1. nap 3. nap 4. nap
Tehergépkocsi forgalom - 5 Minta megoszlás (összesen 29074 megfeleltetett jármű) 3,5-7,5 tonna = 11651 db jármű 7,5-12 tonna = 1752 jármű >12 tonna = 15671 jármű Ez a NÚSZ alapján vett teljes sokaság 45%-a (+ iData) 2/3-a magyar 1/3-a román, lengyel, szlovák, szerb Belföldi, import, export, tranzit leválogatás készül
Tehergépkocsi forgalom - 6
Elemi utazás meghatározása Tehergépkocsi forgalom - 7 Elemi utazás meghatározása Koncepció: inkább több utazás legyen meghatározva, minthogy elveszítsünk úti célokat Kizárva: 10 percnél rövidebb állásidő, benzinkút (+100 m) és pihenő (+200 m) környékén történő megállás Validálás: célpontok összevetése térképpel („hőtérkép”) 30 km szár Ebben az esetben mindenképp megszakítja <10 fok
Tehergépkocsi forgalom - 8 Kecskemét hőtérképe, 250x250 m-es raszter alapján
Területi modell Forgalmi körzetek a járások tovább bontásával Nagyvárosok: több forgalmi körzet (pl. Budapest, Debrecen, Győr) Közepes települések: egy-egy forgalmi körzet Aprófalvas térségek: több település egy forgalmi körzet Kiemelt forgalomvonzó térségek: ipari park, logisztikai központ Körzetszám: területi bontásból: 1460 város bontásból: 120 forgalom vonzó: 68 Külföldi körzet: összesen: 68 határ mentén sűrűbb, távolabb ritkább
Területi modell 2008 2016
konzultálva egy 8 fős szakmai Tanácsadó Testülettel A munkát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból támogatja A feladatot a KTI Közlekedésfejlesztési Központ dolgozza ki a Személyközlekedési Igazgatóság támogatásával, konzultálva egy 8 fős szakmai Tanácsadó Testülettel
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! albert.gabor@kti.hu