Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2017.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
Advertisements

Az EDR szerepe a Rendőrség műveletirányításában
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A kerékpáros közlekedésfejlesztés aktuális feladatai
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Idegenforgalmi statisztika
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása november 24.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Csomópontok és főbb áramlási vonalak Magyarországon
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
VISUM 11.x Közlekedéstervezési rendszer
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
FUTÁR projekt – célok és eszközök
Forgalomszámláló állomások átalakítása tengelyterhelés mérővé
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Turizmus gazdaságtan 3..
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
Számítástechnika az UVATERV-ben
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
A személyszállítási piacnyitás tapasztalatai és lehetőségei Közlekedéstudományi Konferencia Győr, március 25. ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi.
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
Előzetes javaslatok az öko-mobilitás elősegítéséhez az osztrák-magyar határtérségben EMAH projekt Virág Álmos, projektvezető.
Intelligens közlekedési rendszerek
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az utazási igények megismerése
A határmenti térségek fejlesztési céljai és területi folyamatai
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Előadás másolata:

Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2017. "Térség és mobilitás" Széchenyi István Egyetem, 2017 március 30-31. Módszertani változások és sajátosságok az országos célforgalmi mátrixok kidolgozásában Albert Gábor központvezető

Mi az a célforgalmi mátrix? A közlekedési tér pontjai közötti forgalmi igényt leíró mátrix Közlekedési mód (közút, közösségi közlekedés, áruszállítás) Időszak (őszi-tavaszi munkanap, munkaszüneti nap, nyár, különböző napszakok, csúcsóra, adott időtávra) Alapegység (jármű, utas, tonna) Közlekedési tér (forgalmi körzet, település, megálló) Mintavételes adatgyűjtés alapján generálva

OCF visszatekintés - 1 Országos Célforgalmi Felvétel és mátrix: eddig hatszor 1956: közúti, kordonpontos, országos 1963: közúti, kordonpontos, nagyobb mintavétel 1973-74: közúti, műszaki vizsgán, 20.000 válasz (1,5%) két csoport: honnan-hová és utazási szokások 1987-88: közúti, közforgalmú és közületi üzemanyagtöltő állomásokon, (~5%, 500 ezer járműnap) 1995-96: közúti, üzemanyagtöltők és telephelyek, őszi-tavaszi és nyári hétköznap, nyári hétvége 91 ezer + 56 ezer + 53 ezer válasz (6,7%)

Eddig minden alkalommal új módszerrel, de összevethető eredményekkel! OCF visszatekintés - 2 2008-2009: közúti, háztartás kikérdezés, kordonfelvétel, KSH adatok, négy lépcsős modellezés (72 kistérség, 24 ezer háztartás, Budapest -> BKV, célforgalmi mátrixok 951 hazai forgalmi körzetre) 2007-2008: közösségi közlekedés, teljes körű utasszámlálás, autóbusz és vasút, őszi-tavaszi munkanap és hétvége, célforgalmi kikérdezés (>10%) megállóközi és településközi mátrix: buszos, vasutas, összevont közösségi közlekedési) Eddig minden alkalommal új módszerrel, de összevethető eredményekkel!

OCF újra: 2016-17-ben - 1 Különbségek: 2008 vs. 2016 Megbízó: KKK (NFM) NFM Feladatok: Közúti OD mátrix Közúti OD mátrix Közösségi OD mtx Közösségi OD mtx Vízi közlekedés Légi közlekedés Előrebecslés 2 távra TEN-T elemzés Útmutató aktualizálás

OCF újra: 2016-17-ben - 2 Különbségek: 2008 vs. 2016 Finanszírozás: Források: Időtartam: Új lehetőségek Kreativitás Együttműködés

A közúti célforgalmi mátrixok előállításának vázlatos folyamata Adatfelvételek Közlekedési jellemzők Háztartás- felvétel Kordonponti felvétel Határállomási felvétel Külső adatok Nyers mátrixok generálása Térmodell, forgalmi körzetek Szgk. közlekedési szokásjellemzők NÚSZ adatok Tehergépkocsi mátrixok EKÁER adatok Személygépkocsi mátrixok Külső adatok Flottakövetési adatok Úthálózati adatok Forgalmi modellezés KSH tehergépkocsi forgalmi adatok Mátrix kalibrálás Mátrix validálás Forgalmi adatok KSH területi adatok Finomított mátrixok A közúti célforgalmi mátrixok előállításának vázlatos folyamata Személygépkocsi mátrixok Tehergépkocsi mátrixok

A közúti célforgalmi mátrixok előállításának folyamata

Helyközi közösségi közlekedés - 1 Cél: település szintű belföldi őszi-tavaszi mátrix létrehozása 2007-2008: teljes körű utasszámlálás és célforgalmi kikérdezés (>10%) megállóközi és településközi mátrix: buszos, vasutas, összevont közösségi közlekedési) 2016: Autóbusz: szolgáltatói jegystatisztika jelentős átszálló helyeken utas kikérdezés megállóközi  településközi adatok Nehézségek: heterogén gép- és szoftver állomány nagy forgalomnál számlálni kell, késések! Felkészülés: minta adatfelvétel

Helyközi közösségi közlekedés - 2 2016: Vasút : szolgáltatói jegystatisztika (csak eladott jegyek) járművön utas célforgalmi kikérdezés megállóközi  településközi adatok Nehézség: ingyenes utazások feltárása a napi lefolyás megismerése (JÉ !) Első szint: egy módú utazási mátrix generálás Egyesítés: Közösségi közlekedési mátrix Nehézség: számos, pl. megállóhely azonosítás

Helyközi közösségi közlekedés - 3 Elővárosi vasút budapesti elővárosi vonalakon (a héveket kivéve) kedd-csütörtök 12-22 óra között 418 vonaton, 131 fő bevonásával, 941 óra időtartamban Távolsági vasút 1124 vonaton, 288 fő bevonásával, 1945 munkaórában kedd-csütörtökök 4-23 óra között 4 kisforgalmú szakasz és két tartós vágányzár kivételével minden vonalon

Helyközi közösségi közlekedés - 4 Közlekedési Központok (autóbuszok)   Műszakok száma Felmérési helyszín Óraszám Keresztmetszeti utasszámlálás 933 292 fordabusz 2333 Célforgalmi kikérdezés járaton 270 270 fordabusz 1360 Célforgalmi kikérdezés autóbusz-állomáson 878 96 autóbusz-állomás (89 település) 5171

Egyéni személygépkocsi közlekedés - 1 Cél: forgalmi körzet szintű őszi-tavaszi mátrix (adatfelvételek település-szinten, majd összevonás) Belföldi forgalom: háztartás felvételből Nehézség: heterogén útdíj rendszer Határt átlépő forgalom: határátkelőnél kikérdezés Nehézségek: schengeni belső határok: nem állnak meg schengeni külső határok: ki tudta mi lesz??? Segítség: korábbi adatfelvételből származó adatok KKK megbízásból a szlovák, osztrák, szlovén, horvát határon EU projektekből a szlovák, osztrák határon NFM igény: vendégmunkás idényforgalom mérése

Egyéni személygépkocsi közlekedés - 2 Belföldi forgalom meghatározása: 2008-2009: háztartás kikérdezés, kordonfelvétel, KSH adatok, négy lépcsős modellezés (72 kistérség, 24 ezer háztartás, Budapest  BKV, célforgalmi mátrixok 951 hazai forgalmi körzetre) 2016: 18 járás, 4707 háztartás, 9281 személy 5330 hétköznapi és 1732 hétvégi helyközi utazása Vizsgálat: Osztályokba sorolt 1-1 járásban (területi stat. adatok) A család jellemzői (pozíció, jármű tulajdon, jólét, stb.) Az egyén jellemzői (pozíció, hozzáférés járműhöz, stb.) Előző napi utazások (időpont, módok, indok, stb.) Előző hétvégi utazások (időpont, módok, indok, stb.)

e-matrica használat gyakoriság és fajta szerint, 2016 hét minden napján, hétvégén is hétköznap minden nap hetente többször hetente egyszer havonta többször ritkábban most először Összesen 10 napos 0,0% 0,1% 0,2% 0,4% 0,9% havi 0,5% 0,3% 1,5% éves országos 2,4% 1,4% 0,7% 5,4% éves megyei 10,0% 3,7% 1,2% 1,6% 18,4% egyéb matrica nem 31,3% 14,7% 4,2% 11,4% 9,0% 72,6% 1,9% 44,6% 20,9% 6,2% 14,2% 11,5% 100,0%

Határforgalmi felmérések, személy- és tehergépkocsik Schengeni külső határokon: Horvát, Szerb, Román, Ukrán határszakaszokon kétirányú forgalomszámlálás valamint a belépő forgalom célforgalmi kikérdezése román határszakasz személy és teherforgalom, a többi csak teher felmérések 19 határátkelőhelyen és két pihenőn (Hegyeshalom és Csanádpalota) Felmérési napok: kedd, szerda, csütörtök 6-18 óráig A Schengeni belső határszakaszokra és a külsőn fel nem mért forgalomra korábbi tanulmányok adatait használjuk fel (Trenecon, ViaFutura) Teherforgalmi adatok a belföldi teherforgalomhoz kapott útdíj és flottaadatokkal kerülnek kiegészítésre

Tehergépkocsi forgalom - 1 2008: KSH adatok: „A közúti teherszállítás belföldi és nemzetközi teljesítményei”, 2003-2008 2016: NÚSZ EKÁER FLOTTA

Tehergépkocsi forgalom - 2 Cél: forgalmi körzet szintű őszi-tavaszi mátrix (adatfelvételek település-szinten, majd összevonás) NÚSZ: csak a díjköteles hálózaton, külföldiek is, viszonylati jegy pontos címmel, jól kategorizált, teljes körű EKÁER: teljes magyarországi útvonal, nem kategorizált, részleges, nem reprezentatív (csak ellenőrzésre) Flotta adat: teljes útvonal, akár külföldön is, nagy minta, kategóriák nélkül Határt átlépő forgalom: határátkelőnél kikérdezés Nehézségek: mint a személygépkocsi forgalomnál Kis tehergépkocsik: szinte teljesen hiányoznak: külön felvétel

Tehergépkocsi forgalom - 3 2015. október-novemberi adatok: iCell (23732 db jármű) Webeye (31532 db jármű) iData (feldolgozás alatt) NÚSZ OBU (64726 db 3,5 tonna feletti jármű) NÚSZ viszonylati jegy (165938 db utazás)

Tehergépkocsi forgalom - 4 Flotta adatok NÚSZ-nak való megfeleltetése GPS log viszonylati jeggyé (szelvényszám) konvertálása Ez alapján az adott szelvényen és időpontban (+-10 perc) milyen járművek jártak Amint 1 eleműre szűkült, megtaláltuk a járművet Flotta jármű így osztályba sorolható! 2. nap 1. nap 3. nap 4. nap

Tehergépkocsi forgalom - 5 Minta megoszlás (összesen 29074 megfeleltetett jármű) 3,5-7,5 tonna = 11651 db jármű 7,5-12 tonna = 1752 jármű >12 tonna = 15671 jármű Ez a NÚSZ alapján vett teljes sokaság 45%-a (+ iData) 2/3-a magyar 1/3-a román, lengyel, szlovák, szerb Belföldi, import, export, tranzit leválogatás készül

Tehergépkocsi forgalom - 6

Elemi utazás meghatározása Tehergépkocsi forgalom - 7 Elemi utazás meghatározása Koncepció: inkább több utazás legyen meghatározva, minthogy elveszítsünk úti célokat Kizárva: 10 percnél rövidebb állásidő, benzinkút (+100 m) és pihenő (+200 m) környékén történő megállás Validálás: célpontok összevetése térképpel („hőtérkép”) 30 km szár Ebben az esetben mindenképp megszakítja <10 fok

Tehergépkocsi forgalom - 8 Kecskemét hőtérképe, 250x250 m-es raszter alapján

Területi modell Forgalmi körzetek a járások tovább bontásával Nagyvárosok: több forgalmi körzet (pl. Budapest, Debrecen, Győr) Közepes települések: egy-egy forgalmi körzet Aprófalvas térségek: több település egy forgalmi körzet Kiemelt forgalomvonzó térségek: ipari park, logisztikai központ Körzetszám: területi bontásból: 1460 város bontásból: 120 forgalom vonzó: 68 Külföldi körzet: összesen: 68 határ mentén sűrűbb, távolabb ritkább

Területi modell 2008  2016

konzultálva egy 8 fős szakmai Tanácsadó Testülettel A munkát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) forrásból támogatja A feladatot a KTI Közlekedésfejlesztési Központ dolgozza ki a Személyközlekedési Igazgatóság támogatásával, konzultálva egy 8 fős szakmai Tanácsadó Testülettel

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! albert.gabor@kti.hu