Haszon és morálökonómia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Globalizáció Globalizáció:
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A turizmus rendszer környezete
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
Negyedik előadás Március 11
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A turizmus gazdasági hatásai
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Egészségpolitika.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
Elméleti közgazdaságtan
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Nemzetközi szolidaritás. Gazdagok kontra szegények Életszínvonal.
A szegény és gazdag országok életszínvonalbeli különbségei
A szegény országokban élő gyermekek életszínvonala. Bemutatónk témája:
Gondoljunk másokra is!. Milleniumi fejlesztési célok 2000 szeptemberében az ENSZ kibocsátotta milleniumi nyilatkozatát. A nyilatkozat alapján, nyolc Milleniumi.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
turizmusért felelős helyettes államtitkár
Esélyek a piramis alján
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
Privatizáció Dr. Szigeti Ceclília.
A magyarországi K+F politika
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Esélyek a piramis alján
Európai pénzügyi intézményrendszer
LEADER, Identitás, Sport
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Európai Uniós ismeretek
Környezet-gazdaságtan alapkérdései
Gazdasági rendszerek.
Esélyek a piramis alján
Esélyek a piramis alján
GLOBÁLIS CÉLOK A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSÉRT Global Goals.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Urbánné Malomsoki Mónika
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Költségvetés.
Globalizáció.
Előadás másolata:

Haszon és morálökonómia

  Haszonökonómia Morálökonómia Korlátok Nincsenek, illetve határtalanul bővíthetők Vannak, elsősorban morálisak, másodsorban környezetiek A gazdaság célja Létszükségletek és kényelmi igények minél teljesebb kielégítése. Az ember anyagiakon keresztül tehető boldoggá Van felsőbb cél az anyagiaknál, ilyen az üdvösség, a béke, a fenntarthatóság. Az anyagi jólét itt csak egy tényező Az alkotó szándéka Világhírű közgazdásznak lenni, nevet és vagyont szerezni Segíteni a szegények felemelkedését, a nyomor megszüntetését Emberkép Haszonmaximalizáló, önző lény, homo oeconomicus Morális lény, felsőbb irányultsággal Személy Hangsúlyos elem Szükségletek, érdekek, verseny, hatékonyság, harc Az emberség anyagi feltételei, értékek, együttműködés, mértékletesség, béke Közgazdasá g- felfogása Mechanikus, szereplők kiszámítható, racionális viselkedése, célfüggvények Személyes, közösségi, nem modellezhető (természeti rend) Metafora Gazdasággép Gazdaságközösség

Tableu Économism A gyorsabb és jobb áttekinthetőség kedvéért létrehoztunk egy táblázatot, amelyben: 43 híres közgazdász kapott helyet Milétoszi Thálésztől Michael Porterig, 74 közgazdasági Nobel-díjas, 39 bölcselő, főleg újkori filozófusok, de néhány korábbi előd is a haszonpárt oldalán, valamint az elmúlt század nagy eszméinek, mai paradigmáinknak atyjai. Külön lapot érdemel a későbbiekben kifejtendő, legszisztematikusabb morálökonómiai iskola, a katolikus társadalmi tanítás (CST): ezt a közgazdasági szakkönyvekben nem tárgyalt vonulatot a Katolikus társadalmi tanítás 16 pápai enciklika és ezek kompendiumának kivonatos összefoglalása keresztényszocialista gondolkodó is. Az utolsó kidolgozott, ötödik munkalap a „modern alternatívoké”, ahol szemügyre vehetjük a reformer vagy a paradigmaváltást zászlajukra tűző iskolákat.

Arisztotelész

Arisztotelész nem volt a mai értelemben vett közgazdász, mégis ő adott nevet a közgazdaságnak (oikonomia), és bocsátotta útjára, mint önálló tudományt. A középkor végéig a Biblia mellett a „magasabb” európai kultúra legmeghatározóbb tekintélye: a Filozófus. Arisztotelész alkotta meg a szétosztó igazságosság fogalmát a kiigazító igazságossággal szemben: hol tekinthetők a társadalmi egyenlőtlenségek igazságosnak, a szabad társadalomból következőnek, és mikor igazságtalanok, veszélyesek, amelyek a közösséget robbanással fenyegetik (Organon). Megkülönböztette az áruk használati és csereértékét. A cserének két alaptípusát különböztette meg: a természetes és a természetellenes cserét. A csere addig természetes, amíg az önellátást szolgálja, ez van „összhangban a természettel”. A pénz megjelenésével a cseréből kifejlődött a kereskedelem egy másik, a vagyonszerzést öncélnak tekintő formája.

Aquinói Szent Tamás

Aquinói Szent Tamás Summa theologiaeja a legidézettebb teológiai forrás a Biblia után. A szerző igazi sokoldalú tudós, évszázadokig meghatározó iskolaalapító. A társadalmat alkotó sok ember jólétének és biztonságának feltétele, írta, egységük megóvása. Ezt nevezzük békének. Ha ez megszűnik, elvész a társas élet haszna, sőt az emberek közötti viszálykodás elviselhetetlen méreteket ölt. Gazdaságelméletének két legfontosabb alapelve az igazságosság és az objektivista önérdek.

Sarkalatos erények A sarkalatos erények a természeti képességek legfőbb kifejeződései: az észhez hozzárendeli a bölcsességet, az akarathoz az igazságot, a törekvéshez a bátorságot, a vágyhoz a mértékletességet.

Mennyi? per Magyarország per fő 10 M Ft → 1 Ft 100000 € = 30 M Ft → 1 Mrd Ft → 100 Ft 10 M € = 3 Mrd Ft → 300 Ft 10 Mrd Ft → 1000 Ft 100 M € = 30 Mrd Ft → 3000 Ft 100 Mrd Ft → 10000 Ft 1 Mrd € = 300 Mrd Ft → 30000 Ft 1000 Mrd Ft → 100000 Ft 10 Mrd € = 3000 Mrd Ft → 300000 Ft 10000 Mrd Ft → 1 M Ft 100 Mrd € = 30000 Mrd Ft → 3 M Ft

Tűzijáték augusztus 20-án = 2 középiskolaéves fenntartása

• Magyarország évi 25 millió forinttal támogatja az UNICEF működését: 25 millió forint = 2,5 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a 2014. augusztus 20-i tűzijáték költsége: 150 millió forint = 15 Ft/fő. Sok vagy kevés? • egy középiskola éves fenntartása kb. 300 millió forint = 30 Ft/fő. Sok vagy kevés? • Magyar Turizmus Zrt. agrármarketingre (2015-ben és 2016-ban is): 850 millió forint = 85 Ft/fő. Sok vagy kevés? • „Tisztaszoftver Program”: 1,2 milliárd Ft/év = 120 Ft/fő/év. Sok vagy kevés? • Ennyi szükséges a kutatói béremelésre (2015. vége): 1,5 milliárd Ft = 150 Ft/fő. Sok vagy kevés? • Orbán Viktor 12 db levele összesen: 3,2 milliárd Ft = 320 Ft/fő. Sok vagy kevés? • országgyűlési választás költsége: 4 milliárd Ft = 400 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 106 km bicikliút a Balatonig: 4,3 milliárd Ft = 430 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a Széll Kálmán tér felújítása: 5,3 milliárd forint = 530 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a Pesti Vigadó felújítása 5,5 milliárdból: az 550 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2016.10.02. „kvótanépszavazás” kampányostul (alsó becslés): 8 milliárd forint = 800 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 8,5 milliárd a borágazatnak 2013-ban = 850 Ft/fő. Sok vagy kevés?

Fradi-stadion: 14 milliárd forint = 1400 Ft/fő. Sok vagy kevés Fradi-stadion: 14 milliárd forint = 1400 Ft/fő. Sok vagy kevés? • budai fonódó villamos: 15,9 milliárd forint = 1590 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2016.10.02. „kvótanépszavazás” kampányostul (felső becslés): 21 milliárd forint = 2100 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2014. jan-szept. 30 milliárd forint adózatlan jövedelmet hoztak haza az adóamnesztia keretében: 3000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 40 darab Combino 36 milliárdból: az 3600 Ft/fő (= 90 Ft/db/fő). Sok vagy kevés? • a Blikk szerint 164 milliárd Ft-ot költöttek a minisztériumok 2010-2014 között: 41 milliárd Ft/év = 4100 Ft/fő/év. Sok vagy kevés? • Kőröshegyi völgyhíd: 41,5 milliárd Ft = 4150 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2015-ben a menekült-ügyre: 60 milliárd Ft = 6000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • Megyeri híd: 63 milliárd Ft = 6300 Ft/fő. Sok vagy kevés? • közmédia 80 milliárdból = 8000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2014-ben sportra (nem csak „stadionokra”): 82 milliárd Ft = 8200 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2,1 Mrd € kutatás-fejlesztésre 2014–2020-ig: 630 Mrd Ft / 7év = 63000Ft/fő / 7év = 9000 Ft/fő/év. Sok vagy kevés? https://users.itk.ppke.hu/~sass/sok_keves_forint_euro_millio_milliard.html

Közmédia Fenntartása=80db Combino

• „Százmilliárd forint uniós pénzt bukhat Magyarország” = 10000 Ft/fő • „Százmilliárd forint uniós pénzt bukhat Magyarország” = 10000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a felsőoktatás állami támogatása (2013): 123 Mrd forint = 12300 Ft/fő. Sok vagy kevés? • Paks bővítése: 10 milliárd € 21 évre: az 300000 Ft/fő / 21év = 14300 Ft/fő/év (=1200 Ft/fő/hó). Sok vagy kevés? • helikoptertender (2015?): 170 Mrd forint = 17000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a felsőoktatás állami támogatása (2010): 190 Mrd forint = 19000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2014. ősz, ennyi támogatást kapnak az MNB alapítványai: 200 milliárd Ft = 20000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • Quaestor-botrány (2015. március): 220 milliárd Ft = 22000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • családi adókedvezmény: 240 milliárd Ft/év = 24000 Ft/fő/év (=2000 Ft/fő/hó). Sok vagy kevés? • 4-es metró: 452 milliárd Ft = 45200 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a devizahitelek forintosításával megspórolt hitelnövekedés (2015. eleje): 600 milliárd forint = 60000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • EU támogatás 2004–2012: 18,2 milliárd € 9 évre: az 546000 Ft/fő / 9év = 60700 Ft/fő/év (=5060 Ft/fő/hó). Sok vagy kevés? • az összes (kb. 2500 db) középiskola fenntartása kb. 750 Mrd Ft = 75000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • fizetések hazautalása külföldről (2014.07-2015.06) 3,025 milliárd €: 907,5 Mrd Ft = 90750 Ft/fő. Sok vagy kevés? • Horváth András szerint 1000 milliárdot nyúlnak le az áfacsalók évente: az 100000 Ft/fő. Sok vagy kevés?

• (várható) EU támogatás 2014–2020: 34 milliárd € 7 évre: az 1020000 Ft/fő / 7év = 146000 Ft/fő/év (=12100 Ft/fő/hó). Sok vagy kevés? • 2012-es SZJA-bevétel: 1614 milliárd Ft = 161400 Ft/fő. Sok vagy kevés? • nyugdíjra 2015-ben: 2613 milliárd Ft = 261300 Ft/fő. Sok vagy kevés? • az MNB-től a bankoknak a devizahitelek forintosítására (2014. vége): 9 milliárd € = 2700 milliárd forint = 270000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2012-es ÁFA-bevétel: 2742,4 milliárd Ft = 274240 Ft/fő. Sok vagy kevés? • magánnyugdíjpénztári vagyon (2011): 3000 Mrd forint = 300000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • lakossági állampapírok összállománya (2015. szeptember): 3970 Mrd Ft = 397000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • ha a BP-re a nagy olajömlés miatt kiszabott büntetést mi fizetnénk: 4000 Mrd Ft = 400000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • 2016.09.13. „A teljes adósság húsz százaléka lakossági állampapírokban”: 4900 Mrd Ft = 490000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • az ATM-ek összforgalma 2013-ban: 5200 Mrd Ft = 520000 Ft/fő. Sok vagy kevés? • a lakosság hitelállománya (2014. június): 6400 Mrd Ft = 640000 Ft/fő. Sok vagy kevés?

• Magyarország devizatartaléka: (kb • Magyarország devizatartaléka: (kb.) 36 Mrd € = 10800 Mrd Ft = 1,08 M Ft/fő. Sok vagy kevés? • az MNB mérlege: (kb.) 12500 Mrd Ft = 1,25 M Ft/fő. Sok vagy kevés? • Magyarország éves költségvetése: (kb.) 17000 Mrd Ft = 1,7 M Ft/fő. Sok vagy kevés? • Magyarország államadóssága: (kb.) 25000 Mrd Ft = 2,5 M Ft/fő. Sok vagy kevés? • Magyarország GDP-je: (kb.) 30000 Mrd Ft = 3 M Ft/fő. Sok vagy kevés? https://users.itk.ppke.hu/~sass/sok_keves_forint_euro_millio_milliard.html

Ibn Khaldun (1332-1406)

A gazdaságot olyan folyamatok összességeként fogja fel, amelyekben hozzáadott érték keletkezik. Az alapanyagokhoz munka és szaktudás adódik a technikának és a mesterségbeli ügyességnek köszönhetően. Ezáltal nagyobb érték keletkezik. Megkülönbözteti emellett a létfenntartáshoz szükséges javakat a feleslegesektől, azaz egyértelműen elválasztja az élethez elengedthetetlen jövedelmet a nyereségtől. Neki köszönhető az egyik első elmélet a munkamegosztásról. Ezt három szinten értelmezte: az iparágakban, a nemzeteken belül és a nemzetek között. Részletesen és logikusan leírta a specializációt, összehasonlítva országa nomád és letelepedett törzseinek munkaszervezési szokásait.

208 nemzetgazdaságra kiterjedő vizsgálatukban 113 mérhető változó segítségével becsülték az egyes országok iszlamizáltságát… Gazdasági lehetőségek és gazdasági szabadság; Igazságosság a gazdaság minden területén (tulajdonjogok, szerződések sérthetetlensége); Dolgozókkal való jobb bánásmód (ideértve a munkahelyteremtést, esélyegyenlőséget); Felsőoktatási kiadások a GDP arányában (beleértve az egyenlő esélyű hozzáférést); Szegénység felszámolása, segélyek, alapszükségletek ellátása, spekuláció és luxus kerülése; A jövedelem és gazdagság egyenlőbb elosztása; Jobb szociális infrastruktúra, szociális szolgáltatások az adókból, szociális jólét; Magasabb megtakarítási és beruházási ráták, természeti és kimerülő erőforrások kontrollja; Magasabb erkölcsi sztenderdek, becsület és bizalom a piacon, korrupciómentesség; Iszlám Pénzügyi Rendszer I. – kockázatmegosztás hitelszerződés helyett, nincs spekuláció; Iszlám Pénzügyi Rendszer II. – kamat kerülése; A kereskedelem, a külföldi segélyek, a környezetvédelmi kiadások nagyobb részesedése a GDP-ből, a piac szorosabb felügyelete, hatékony állam Rehman 2010

Iszlamizált országok 1. 2. 3. 4. 5. 10 11 Írország Dánia Luxemburg Svédország Egyesült Királyság … Belgium Ausztria 33. 41. 42. 43. Malajzia Magyarország Kuvait Görögország

Muhammad Yunus – A mikrohitel angyala

Graamen Bank a hitel és az üzlet nem eleve rossz dolog, amíg a pénz az embert szolgálja, s nem fordítva

Esélyek a piramis alján CK Prahalad

Millenniumi Fejlesztési Célok 1.Véget vetnek a súlyos szegénységnek és éhínségnek A napi egy dollárnál kevesebből élők arányát felére csökkentik Az éhínségtől szenvedők arányát felére csökkentik 2. Megvalósítják a mindenkire kiterjedő alapfokú oktatást Biztosítják, hogy minden fiú és lány befejezze az általános iskolát 3. Előmozdítják a nemek közti egyenlőséget és segítik a nők felemelkedését Kiküszöbölik a nemek közötti beiskolázási különbségeket az alap- és középfokú oktatásban lehetőleg 2005-ig, valamennyi szinten pedig 2015-ig 4. Csökkentik a gyermekhalandóságot Kétharmadával csökkentik az öt év alatti gyermekhalandóság arányát 5. Javítják az anyai egészségügyet Háromnegyedével csökkentik a gyermekágyi halandóság arányát 6. Küzdenek a HIV/AIDS, a malária és más betegségek ellen Megállítják és elkezdik visszafordítani a HIV/AIDS terjedését Megállítják és elkezdik visszafordítani a malária és más súlyos betegségek terjedését 7. Biztosítják a környezeti fenntarthatóságot A fenntartható fejlődés elveit beépítik a nemzeti politikákba és programokba; visszafordítják a környezeti erőforrások csökkenését Felére csökkentik azoknak az arányát, akik tartósan nem jutnak egészséges ivóvízhez 2020-ra jelentősen javítják legalább 100millió nyomornegyedben lakó életkörülményeit .

Millenniumi Fejlesztési Célok 8. A fejlesztés érdekében globális partnerséget építenek ki Továbbfejlesztik a szabályozott, kiszámítható és megkülönböztetés mentes, nyílt kereskedelmi és pénzügyi rendszert. Foglalkoznak a legkevésbé fejlett országok sajátos szükségleteivel . Ide tartozik ezen országok exportjára vonatkozó illeték- kvótamentesség; a súlyosan eladósodott szegény országok adóssága mérséklésének a fokozása; a hivatalos kétoldalú adósság elengedése; és bőségesebb hivatalos fejlesztési segítségnyújtás azoknak az országoknak, amelyek elkötelezték magukat a szegénység csökkentése mellett Foglalkoznak a tengerparttal nem rendelkező és a kis szigetek fejlődő államainak sajátos szükségleteivel Nemzeti és nemzetközi intézkedéseken keresztül átfogóan foglalkoznak a fejlődő országok adósságproblémáival, hogy az adósságot hosszú távon elviselhetővé tegyék A fejlődő országokkal együttműködve tisztességes és termékeny munkát teremtenek a fiatalok számára A gyógyszeripari vállalatokkal együttműködve elérhetővé teszik a megfizethető alapvető gyógyszereket a fejlődő országokban A magánszektorral együttműködve hozzáférhetővé teszik az új technológiák - különösen az információs és kommunikációs technológiák előnyeit

2000-2015

Gazdasági-társadalmi fejlődés http://www.ted.com/t alks/hans_rosling_an d_the_magic_washin g_machine.html

„ A legtöbbet ígérő piacot nem a fejlett világban élő kevés vagyonos ember jelenti, de még csak nem is a középosztálybeli fogyasztók egyre növekvő rétege. Az igazi lehetőség abban a többmilliárd törekvő szegényben rejlik, akik a történelemben először fellépni készülnek a piacgazdaság porondjára.” C.K. Prahalad

Forradalmi gondolat: a világ milliárdnyi szegénye is óriási piac lehet Forradalmi gondolat: a világ milliárdnyi szegénye is óriási piac lehet. C.K. Prahalad, mélységes humanizmussal, meglepő példákon keresztül mutatja be, hogy a termékek, az értékesítési csatornák és a marketingeszközök sokszor radikálisan új változataival nemcsak új piacokat nyerhetünk, de a jobb kiszolgálás által esélyt is adhatunk a szegényebb rétegek felemelkedéséhez.

Népesség millió főben 75-100 Vásárlóerőparitás dollárban 1500-1750 >20000 1500-20000 1500 <1500 75-100 Vásárlóerőparitás dollárban 1500-1750 4000

BOP Márkatudatosak, Jól terjed az információ, Szívesen használnak csúcstechnológiát.

Sajátos piac Árhatékonyság- nem árcsökkentés „hibridek”- nem leporolt csúcstechnológia Nagy mennyiség Környezetbarát megközelítés Képzettség nélkül végezhető munkák, Fogyasztók oktatása, Strapabíró termékek… stb.

Újító BOP eljárások a gyakorlatban piac a piramis alján CEMEX: Újítás a szegények lakáshelyzetében ismert problémák, ismert megoldások Egészség mint áru- a Hindustan Lever Limited és a szappanpiac ismert problémák, egyedi megoldások Aravind Látásvédelmi Rendszer- ismert problémák, egész rendszerre kiterjedő reform ICICI Bank- pénzügyi újítások régi probléma új megközelítés Voxiva sztori

CEMEX: Újítás a szegények lakáshelyzetében Mexikó, cementgyártás építési ktsg 50%-a cement Megtakarítások- tanda (gyűjtőpénztárak) Nők- értékesítési megbízottak Partimonio Hoy (36 ezer vevő, 10 millió dollár hitel, 19 állam, 23 város, 49 körzet) Rendszer: 5000vásárló 100ezer fő- egy körzet Értékesítési megbízott „socio”- vevő 3 fő min 70 hétre min 120 pezo Technikai tanácsadás Anyagok kiválasztása, sorrend. Első szakasz (10 hét): 5. héten szállítás (10 heti anyag) 2. szakasz (11-70. hét) 12., 22., 32., … héten tízheti anyag szállítása

www.cemex.com

Egészség mint áru- a Hindustan Lever Limited és a szappanpiac Hasmenéses betegség évente 2,2 millió fő halálát okozza Megelőzés: kézmosás India vidékiek 74%-a 492 millió fő nem mos kezet napi rendszerességgel. PPP(Private Public Partnership) Iskolai bemutató Falusi egészségnap- gyerekek, Hasmenéskezelés- fiatal anyák.

http://www.hul.co.in/sustainable-living/healthandhygiene/

Aravind Látásvédelmi Rendszer Nem csak kórház, segédeszközök gyártása Pénzügyileg önálló Kiváló képzési rendszer Ingyenes és fizetős ellátás „Ipari” rendszer- négy asztalon két orvos dolgozik 196 e műtét: 128 e ingyenes Látásvédelmi táborok Iskolások látásvédelme Olcsóbb alapanyag

Aravind Aravind Eye Hospital in India

ICICI Bank- pénzügyi újítások legvagyonosabb 20% Legszegényebb 20% banki elérés 46,1%-át banki elérés 8,1% Megoldási javaslat: önsegélyező csoportok (SHG) alapítása, ahol a bankok közvetlenül az SHG-nak adják a hiteleket. 1. megtakarítás 2. hitelelérés 3. Igazságosság előmozdítása

SHG jellemzői Minden tag ugyanabból a faluból származik, Családosak, 20 és 50 év közöttiek, Írástudatlanok, szegénységi küszöb alatt élők. Csoport alakítás: 4-5 hónap, „Előbb megtakarítások, aztán hitel”. Első havi összejöveteltől minden tag havi 1 dollárt hoz, Egy hónap 120 dollár- pénzalap 1 év alatt hiteljavaslat Támogatható tevékenység: pl. földvásárlás

Közvetlen hozzáférésű banki irányítású modell Csoport szerveződése Megtakarítások módosítása Irányított megtakarítás Vezetői feladatok Felelősség a falu iránt Tőke mikrohitel

Voxiva sztori PERU Fertőző betegségek diagnosztikája Falusi nyilvános telefon+számítógép. Egyszerűen összeilleszthető rendszerek. Bármely telefonról ingyenes szám, egyszerű menürendszer 5 kontinensen

Magyar példa Login Initiative Netboxnak nevezett számítógépekhez 18 ezer forintért juthatnak hozzá a programban résztvevők, A számítógépek pár éves irodai gépek, melyek azonban Ubuntuval megfelelő teljesítményt biztosítanak az internezéshez. A gépek közösségi WLAN hálózaton kapcsolódnak a világhálóhoz. négy faluban összesen 200 háztartásban kötik be az internetet szeptember végéig. Borsodban Tomor, Lak és Selyeb településeken, valamint Baranyában Alsószentmártonon.

"A költségeket piaci szereplők fair trade alapú bevonásával, valamint EU-s, állami és magán forrásokból fedezzük, a végfelhasználók számára akár banki szereplők bevonásával is mikrohiteleket szervezünk"

Köszönöm a figyelmet!