Az új METÁR szabályozás és a biomassza piac

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZTE ÁJTK Tehetségnap június 10. A rendezvény az Oktatásért Közalapítvány támogatásával, az NTP-OKA-XXII-088 pályázat keretében valósul meg.
Advertisements

A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
ENERGETIKAI CÉLÚ NÖVÉNYTERMESZTÉS Parlamenti nap, május 7. Jolánkai Márton SzIE Növénytermesztési Intézet.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft. „STEEP” projekt Workshop BOKIK Miskolc,
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
ENERGIA TAKARÉKOS RENDSZERSZEMLÉLET AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETBEN Fehér János okl. kohómérök Fűtéstechnikai szakmérnök Székesfehérvár, 2010.JAN.20.
Energetikai tanácsadás Tervezés Energetikai tanúsítás Komplex kivitelezés Megvalósítási tanulmány Projekt finanszírozás Több mint 400 db kivitelezés több.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Biomassza Murai Péter Tóth Barnabás Erdős Boglárka Tibold Eszter.
Steierlein István ÁHO-hálózatfejlesztési szakreferens
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
PANNON-LNG Projekt Tanulmány LNG lehetséges hazai előállításának
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kassa A KRÜH kassai irodájának székhelye a város belvárosában a Csáky-Dessewffy Palotában található, valamint az irodamegnyitó december 12-én.
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
AZ ENERGIAPOLITIKÁT MEGHATÁROZÓ KERET A PÉNZÜGYI VÁLSÁGOT MEGELŐZŐEN
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Természeti erőforrások
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Pályázati lehetőségek kisvállalkozásoknak és magánszemélyeknek
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
1993-as közoktatási törvény
Környezet és Energia Operatív Program Energetikai pályázatai
Az energiamérlegünk torzulásai és javítási lehetőségei
A búza és kukorica ráfordítás és jövedelem alakulása 2005-ben.
Ki meri hamarabb beismerni?
Megújuló energiák Készítette: Petőfi Sándor Általános Iskola
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Hárskúti Megújuló Energia Központ
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
MIT KELL TUDNI A NUKLEÁRISENERGIA ALKALMAZÁSÁRÓL AZ ÚJ OKJ-BEN
SZTE ÁJTK Tehetségnap június 10.
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Vállalati fenntarthatóság
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Megújuló energiaforrások
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
Készítette: Koleszár Gábor
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Energia-források: Nap geotermikus nukleáris Energia.
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
Energiahatékonysági és Megújuló Finanszírozási Program Erste Bank Hungary Budapest,
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Az új METÁR szabályozás és a biomassza piac Dr. Lovas András (LL.M.) ügyvéd Szombathely, 2017.05.10.

Biomassza szabályozás 2016-ig Biomassza energetikai felhasználás három alapvető módja (bioüzemanyagok, biogáz, szilárd biomassza) Szilárd biomassza felhasználás 2009. évi XXXVI. tv. célmeghatározása: „kiemelten hozzájáruljon: (...) a fa mint megújuló energia és nyersanyagforrás biztosításához„ (1. § g)) Fűtési tűzifa hasznosítás 26 PJ mértékben, amely szilárd biomassza 67%-a KÁT rendszer a villamosenergia termelésben KÁT rendszer működési tapasztalatai alapján felemás értékelések Pozitívum: Lehetővé tette a nagyméretű biomassza erőművek (át)építését, biomassza intenzív hasznosítását 2015 KÁT adatok: 371 MW biomassza tüzelésű erőművi kapacitás 1310 GWh áramtermelés (KÁT 54 %-a, 6 erőmű) Negatívum: KÁT-ban viszonylag nagy a biomassza arány, de ez 2010 óta folyamatosan csökken, korábban rendezetlen eredetigazolás miatt fenntarthatósági kérdőjelek

KÁT reform = METÁR Hosszú idő óta húzódott a KÁT rendszer reformja, 2016-ban ugyanakkor szabályozási áttörés EU-s szinten alakul át a megújuló energia alapú áramtermelés támogatási rendszere - Iránymutatás a 2014-2020 közötti időszakban nyújtott környezetvédelmi és energetikai állami támogatásokról (2014/C 200/01) – 300 mrd EUR globális befektetések megújuló energia szektorba Megújuló energiaforrásból származó villamosenergia-termelés EU piaci integrációjának ösztönzése – EU-s prenotifikáció Fontos szabályozói döntés 2016-ban - Megmarad a KÁT is 166/2016 (VI.23.) Korm. Rendelet, de 2017. január 1-től új belépőkre METÁR (165/2016. (VI. 23.) Korm. Rendelet + 62/2016. (XII.28.) NFM rendelet – pályáztatás feltételei) 2016 EU-s „Winter Package” – RED II tervezet Biomassza fenntarthatósági kritériumainak növelése, pl. kogeneráció és magas hatásfok előírása 20 MW feletti új biomassza erőművek esetén Megújuló áramtámogatás költséghatékony átalakítása 2030-ig, de 50 %-os megújuló áram részarány elérése 2030-ra LULUCUF szabályozás beillesztése az erdészeti energetikai biomassza termelésbe

METÁR - általában

METÁR – barna prémium Világos energiapolitikai célja van: a KÁT, illetve az újak esetén a zöld prémium lejártát követően se kelljen leállítani a megépült biomassza vagy biogáz erőműveket Nem pályázaton elnyerhető prémium jogosultság, hanem a MEKH által határozatban 5 évre megállapított Kettő típusa lesz: normál és alternatív Normál barna prémium – támogatott ár a működési költségek fedezéséhez (piaci árakhoz viszonyított) Alternatív barna prémium – vegyes tüzelésű esetén a fosszilis és biomassza energiahordozóval való termelés költségének különbsége (fix prémium ár) Nagy kérdés: Mikor kerülhet bevezetésre, mert egyelőre EU Bizottság vizsgálja, hogy összeegyeztethető-e az EU állami támogatási szabályokkal

Összegzés A szilárd biomassza már nincsen annyira energiapolitika és szabályozás fókuszában, mint a korábbi években Nagy eredmény, hogy KÁT rendszer alapján a jelenlegi nagy erőművek továbbá termelhetnek, a KÁT azaz szükséges lesz továbbra is az erdészeti alapanyagra Van kormányzati szándék, hogy a 2020-ig meglévő KÁT engedélyeket követően is legyen lehetőség a meglévő biomassza erőművekben is termelni (normál barna prémium) sőt akár növelni is a biomassza részarányt (alternatív barna prémium) Nagy bizonytalanság, hogy EU jóváhagyja-e a barna prémium rendszert a jelenlegi tervezet formájában Az EU RED II elfogadása és implementálása esetén nagyon nehéz lesz gazdasági szempontból új biomassza erőművet létesíteni. Bizonytalan, hogy zöld prémium rendszerben ilyen projektek más megújuló technológiákkal (elsősorban napelem) versenyképesek lesznek-e A szilárd biomassza villamosenergia termelésben való felhasználhatóságának helyzete tehát 2020-at követően nagyon bizonytalan, a 2017-2018. évi szabályozói változtatások alakulásán múlik a szektor közép távú jövője

Köszönjük a figyelmet!