D.54. sz. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
a sebesség mértékegysége
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
Az új épületenergetikai szabályozás
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény II Budapest 2014.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A vasúti zúzottkő ágyazat szerepe, feladatai és igénybevételei
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Várpalota elkerülő építése
AZ MSZ SZABVÁNYSOROZAT SZÜKSÉGESSÉGE
Vízbázisvédelem fázisai
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
EGYÉB FASZERKEZETEK Egyéb faszerkezetek: Provizóriumok
Szeretettel köszöntünk minden Kedves Vendéget! Építési geodézia a gyakorlatban 2010.
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
7. A vasúti pálya szerkezeti elemei
Járműfenntartás I. I. előadás
A műszaki kommunikáció alapjai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
KÖZMŰVEK, KERESZTEZÉSEK
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
tűzvédelmi tapasztalatai
MUNKAESZKÖZÖK IDŐSZAKOS ELLENŐRZŐ FELÜLVIZSGÁLATAINAK ELJÁRÁSI RENDJE
Munkahelyi egészség és biztonság
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
HIDAK ÜZEMELTETÉSE, FENNTARTÁSA Kolozsi Gyula okl. építőmérnök,
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
2. Zh előtti összefoglaló
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
Szemléletváltás a tűzvédelmi műszaki életben
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Biztosítóberendezési ismeretek Sorompók szigetelése
KÁL-KÁPOLNA vasútállomás és környezetének fejlesztése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
D.5. PÁLYAFELÜGYELETI UTASÍTÁS Budapest, II. 13. Magyarország 1/11 Feldmár Zoltán UNIRAIL KFT müszaki vezető.
Pilisvörösvár(kiz.) - Piliscsaba(bez.) vonalszakasz pálya és műtárgyépítési, valamint a kapcsolódó ideiglenes biztosítóberendezési, távközlési, közműkiváltási,
1 Vasúti beruházások a vállalkozó szemszögéből Horváth Róbert Vezető technológus Swietelsky Vasúttechnika Kft. X. KÖZFORGALMÚ ÉS VÁROSI VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉTŐL.
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉNEK TAPASZTALATAI Juhász Zsoltné tervező FŐMTERV ZRT november 2.
1 D.54. sz. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások Daczi László területi főmérnök MÁV Zrt. MFTI PLF PFO
A magyarországi vasúti jogszabályok aktuális változásai november 30. MVMSZ Dr. Rácz Gábor, NFM.
A Z ÖSSZEVONT TELEPÍTÉSI ELJÁRÁS. Sajátos jogintézmény alkalmas több önálló – építési engedélyezést megelőző – hatósági engedélyezés kiváltására és.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Keresztezési kialakítások a városi vasutak kitérőiben
Finszter Ferenc Beszámoló a GRRF 65. üléséről Genf, február Elnök: Ian Yarnold Department for Transport, Anglia Összeállította:
Tevékenység főbb területei: -Tervelőkészítés, tervellenőrzés, műszaki specifikációk és pályázati dokumentációk készítése, a tervezés irányítása -Vágányok.
VASÚTI PÁLYÁK Bevezetés, alapfogalmak Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék. Budapest Összeállította:
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
ADR 2017.
Járműfenntartás I. I. előadás
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
ÉPÍTÉSI TŰZVÉDELEM Az új Országos Tűzvédelmi Szabályzat
A VASÚTI ZAJ LÉLEKTANA & RUGALMAS VÁGÁNYSZERKEZETI ELEMEK
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Zajcsökkentett fékrendszerek tervezése és hatósági engedélyezése
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

D.54. sz. Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások Daczi László ny. MÁV pályás területi főmérnök 2016.10.05

Tartalom: - D.54. I. Kötet ismertetése, pontok sorrendjében, de nem minden pontot Mivel az utasítás egy része már elavult, részben hiányos, egy része érvényben lévő és hasznos információkat tartalmaz. Ezért utalások lesznek kék színnel a a D.10, D.11, D.12, D.12/H utasításokra az OVSZ-re, OKVPSZ-re (utóbbi 1983) melyekkel a D.54 nem lehet(ne) ellentmondásban. az Infrastruktúra és Mozgáskorlátozottak átjárhatósági műszaki előírásokra (ÁME) A D.54. használatakor (átdolgozásáig) ajánlatos lesz először a felsoroltakat megtekinteni Eltérés esetén mindenkor a szigorúbb utasítások előírásai a mérvadók. Kezdeményezni kell az eltérés feloldását.

Helyesbítések és kiegészítések: Sorsz. rendelet szám téma megjegyzés A 2. oldalon már Utasítás! Jóváhagyása: 112623/86 6B. Életbeléptetése: 102351/89 6B. Helyesbítések és kiegészítések: Sorsz. rendelet szám téma megjegyzés 1 102351/89 Életbeléptetés 14/89 MÁVÉRT 2 107508/90 fedvény 51. táblázat hatálytalan. 3 100739/93 Amsler vágánymérő. (51. táblázat) hatálytalan 4 101336/1996 D.54. 38. fejezet Sínek kiegyenlített magassági kopása 1996.04.15 5 101337/1996 PHMSZ. D.54. 51. fejezet A vágányok építésénél és fenntartásánál mértékadó mérethatárok 6 P-2911/1999 D.54. 51. fejezet: Síktorzulás mérethatárok módosítása 1999.05.21 7 P-12084/2000. Csapórudas sorompók helyreállítása. 2001.01.04. 8 P-2520/2004. D.54. ICV.//1 fejezet: Hidak felügyeleténél alkalmazandó minősítési határok 2004.06.11. 9 P-5235/2004. FMK-007 mérethatárainak jóváhagyása 2004.06.09. hatálytalan 10 14978/2014/MÁV D.54 új 51. fejezet A vágányok építésénél és üzemeltetésénél alkalmazandó mérethatárok 2014.04.01 hatálytalan 11 58725/2015/MÁV D.54 új 51. fejezet Átvételi mérethatárok módosítása 2015.12.15-től hatályos

Két kötetes: I. kötet: Általános és üzemi adatok, Alépítmény, Felépítmény II. kötet: Hidak, gépek, mélyépítési anyagok, egyéb előírások, mértékegységek I. kötet 53 pontja I. Általános és üzemi adatok Az új D.12-ben kiegészül a fontosabb fogalmak meghatározásával 1. Az űrszelvénnyel kapcsolatos alapfogalmak és általános előírások Az új D.12 2.2 pontja kiegészül az infrastruktúra ÁME (1299/2014/EU) előírásaival OKVPSZ (1983): MSZ 8691 szabványsorozat szerint ÁME: GA, GB, GC űrszelvény (MSZ EN 15273-3/2009 szabványban) S jelű a széles nyomtávhoz OVSZ: vegyes forgalom esetén a legnagyobb űrszelvény igényt, fejlesztésnél a villamos űrszelvényt kell figyelembe venni 2. Az űrszelvények és szabadon tartandó terek alakja és méretei Űrszelvény ábrák A, Av, B, Bv, C (2-13. ábra) Az EU-s GA, GB és GC űrszelvényábrák összehasonlítása a hazaival megtörtént: csak a legnagyobb GC űrszelvény egy pici sarka éri el a MÁV űrszelvényt. Mivel az Infra ÁME-ban lévő vonalkategóriáknál a GB biztosítása elegendő, ezért nincs probléma. Alsó rész D.54: 55 mm, ÁME: 130 mm

3. Űrszelvény bővítés Az űrszelvény bővítés nagysága, ívpótlék képlete, és táblázata R< 4000 m esetén Az űrszelvény bővítés kifuttatása Az új D.12 a D.54-re utal 4. A dőlt űrszelvény A függőleges vetületek táblázatokba foglalva (6. és 7. táblázat) 5. Az űrszelvény alsó része A nyomcsatorna szélessége táblázatba foglalva (8. táblázat). Szélesség min. 41 mm Mélység min. 38 mm. Az oldalirányban szabadon tartandó tér (építési anyagoktól) külön ábrában (19. ábra) A vasútépítő gépek részére hely biztosítása (20. ábra)

6. Rakszelvény Szabványos rakszelvény, tranzit kocsik szelvénye (21-24. ábrák) Járműdiagnosztikai berendezések (86 db) telepítése 17 db rakszelvényen túlnyúlás figyelő

7. A vágányok tengelytávolsága Új pálya építésénél, meglévő átépítésénél, és meglévőnél az A, Av, B és Bv alapűrszelvények fele (2000 mm) kétszer: 4.0 m Állomáson 5 m (kivételesen 4.75 m) (MSZ 8691 szabványsorozat) Utalás az OVSZ-re és OKVPSZ-re. D.12: új vg. min. 4.0 m OKVPSZ: min. 3,75 m OVSZ szigorúbb: min. 4 m. ÁME: min. 3.8 m 8. Az üzemi közlekedési tér Az üzemi közlekedési tér kialakítása, félreállóhely Elsodrási határ + 1 m 11. táblázat Félreálló helyek 30 méterenként 9. Alagút szelvény Új építésű és meglévő alagutak keresztszelvénye a 26. és 27. ábrában Alagutakkal kapcsolatban az SRT (Biztonság a vasúti alagutakban) ÁME figyelembe vétele 10. Védőtávolság Nem vasútüzemi jellegű épületek távolsága: az Országos Építésügyi Szabályzat (OÉSZ) határozza meg. OVSZ és OTÉK is előírja (nem vasúti épületek min. 9 m) Védősáv fogalma. Egyébként 50 és 100 m a védőterület. 11. Szabad látótávolság 5V [m] ahol V km/h-ban a pályasebesség (jelzők stb. láthatóságához)

12. Épületek és egyéb építmények elhelyezése a vágányhoz viszonyítva A 12 sz. táblázatban összefoglalva. A 13. táblázatban a jelzők és felsővezetéki oszlopok távolsága van megadva a vágánytengelytől 13. A vasúti járművekre vonatkozó adatok 13.1 A vasúti kerékpár méretei (13.1 ábra) A MÁV K2 vontató jármű- és MÁV (DB II. új) teher és személykocsi kerék profil ábrái 29. és 30. ábra K5, K6 és S1002 profilok nincsenek benne a jelenlegi D.54-ben, de ezek megtalálhatók a 2616 sz. MÁV szabványban. Benne vannak a mérethatárok is. 13.2 Vontató járművek fontosabb adatai (hiányos, elavult). 13.3 Körívekben megengedett legnagyobb menetsebességek a sugár függvényében 16. táblázat. A D.54., OVSZ, OKVPSZ még nem foglalkozik az egyenértékű kúpossággal, aminek tervezési határértéke (0.25) már a korábbi Infra ÁME-ban is szerepelt.

Fogalma UIC 519-es döntvény (2004) MSZ EN 15302 (2008) Pályás összetevői: Sín profil, sín dőlés, nyomtáv Első ellenőrzése a tervezési határértékre (új kerék és új sínprofil): VMMSZK 2009. A legutóbbi Infra. ÁME tartalmaz üzemközbeni E.K. határértékeket is. Teendők UIC Vonat-Vágány Kölcsönhatás csoport szakértői szerint: Instabil futás észlelése esetén E.K. mérés. Pályások SDS, Gépészek Eredménye alapján intézkedés.

Az új D.12-ben már benne van az Egyenértékű kúposság fogalma, tervezési és üzemközbeni határértékei. Még nincsenek benne a teendők. Új D.5 4. függelék (Vonalbeutazás) már tartalmazza. Mérni is tudjuk. Keretszerződésben is benne van. 14. Kitérőkben megengedhető sebességek Kitérőkön megengedhető legnagyobb sebességek biztosítás szempontjából 17. táblázat (egyenesben max. 120 km/h = elavult) Kitérőkön megengedhető seb. szerkezeti szempontból (18. táblázat, max. 160 km/h) Új D.12 K tartalmazza a hiányzó kitérő típusokra is 15. Felépítményi anyagok szállításához alkalmas vasúti kocsik Betonaljak szállítása 19. táblázat Talpfaszállítás 20. táblázat Sínek szállítása 21. táblázat A II. kötetben a gépeknél kellene lennie

Alépítmény 16. Közforgalmú vasúti pályák nyíltvonali keresztszelvényei Mintakeresztszelvények 0.40, 0,50 és 1 méteres padka szélességre, méretekkel 31-54 ábrák 17. Közforgalmú vasúti pályából kiágazó iparvágányok mintakeresztszelvényei MSZ 7068-79 sz. szabvány szerint 55. és 56. ábrák 18. Az ágyazat Az ágyazati anyag mennyiségének megállapítása, különböző ágyazat vastagságokkal és aljhosszakkal 23-27. táblázatokban. Az anyaggal és minőséggel a D.54 45. pontja foglalkozik. Ágyazat felpúpozás ábrája (57. ábra) és anyagszükséglete (HN, R < 600 m)

19. Vasúti földmunkák 19.1 Talajmechanikai alapfogalmak (32. és 33. táblázatok) 19.2 Talajosztályozás (34. táblázat) 19.3 Talajok tömörítése (35. és 36. táblázatok) 19.4 A vasúti alépítményi korona védelme (39. táblázat) Az új D.11 utasítás hatálytalanítja a D.54 eltérő előírásait. Két kötetes, 20/2016 EVIG határozat 07.01-től hatályos. 20. Peronok kialakítása 20.1 Általános előírások (42. táblázat) 20.2 Alacsony peronok kialakítása (sk + 0 és 15 cm) 20.3 Emelt peronok kialakítása (sk+30 cm és sk+60 cm) 60 cm-hez 1.75 és meglévőnél 1.725 m oldaltáv előírás A 60 cm peronmagasság nem vált be, és az Infrastruktúra ÁME is 550 vagy 760 mm magas peronokat ír elő átépítés esetén. Rmin 300 m Az 55 cm magas peronhoz 1.65 m-es oldaltáv az előírás (ÁME) Tengelyátszerelt kocsik problémája Megoldás: 50224-3/2014/MÁV rendelkezés: Ahol peron nélküli fővágány nincs, egy olyan vágányt kell kijelölni, ahol a magas peron egyedi oldaltávolsága: 1650 mm +3750/R+50 mm (1650 + ívpótlék + tűréshatár)

PRM ÁME 4.2.2.11.1 A lépcső pozíciója a fel- és leszálláshoz Átlépési távolság vizsgálatához

Peron elemek ábrái: L15, L30, U1, U2, és A elemek (68-71. ábra) 21. Alépítmény építésénél felhasznált betonelemek Árok béléselem 84. ábra Íves árokburkoló elem 85. ábra Elhelyezésük 86. ábra 22. Vasúti átjárók 22.1 Rálátási háromszög fogalma (teljes és csökkentett) A 0.5 m magasság azóta 0.8 méterre módosult 22.2 Biztosítás módjai Jelzőőr állítás szabályai A szabályokat a 20/1984/XII.21 /KM rendelet, a végrehajtásra kiadott 30/1988 (IV.21) MT rendelet és az 55/2011 (X.24) NFM rendelet tartalmazza. A teljes és csökkentett rálátási háromszög vasút-menti befogója 5V [m], ahol V km/h-ban a pályasebesség, vagy a bizt.ber által üzemzavar esetén engedélyezett sebesség (20/1984) A csökkentett rálátási háromszög szabadon tartását csak a korábbi D.11 alépítményi utasítás 6.3.5. pontja (csökkentett) és 18/2015. (V. 22. MÁV Ért. 8.) ÁVIGH. sz. utasítás „Műszaki útmutató, környezeti rend (gallyazás, fakivágás, kaszálás, parlagfű mentesítés)” tárgyról utasítás 4.3.8. pont írja elő. Rálátási háromszög (de melyikét?) Nem egyforma. Új D.11. hatályba léptetése 20/2016 EVIG határozat 07.01-től hatályos

23. Szintbeni vasúti útátjárók kialakítása 23.1 Kockakő burkolattal (98. ábra) 23.2 Aszfalt burkolattal (99. ábra) Az útburkolat mintaszelvénye (100. ábra) 23.3 MÁV típusú betonelemekkel (101. ábra) 23.4 Bodán elemekkel (102. ábra) 23.5 Előregyártott vasbeton áthidaló (postai áthidaló) (103. ábra) Új típusok hiányoznak. Az új D.12 részletesebben tartalmazza a vezetősínes és laposvas burkolat határoló kialakítást, kis és középpaneles megoldásokat, Bodan burkolati rendszert, Strail burkolat családot és a Holdfast, BRENS és BRENS-SUPER burkolati rendszert, nagyelemes RailSystem burkolati panelt.

25. Rakterület burkolatok 25.1 betonburkolatok kialakítása (rajz és táblázatok) 25.2 használt burkolatok felújítása (A és B változat) 25.3 burkoló anyagok adatai (48. és 49. táblázatok) 26. Vágányzáró földkúp Méretei a 117. ábrában 27. Víztelenítés 27.1 Kétvágányú vasút és közút szintbeni keresztezésének víztelenítése (118. ábra) 27.2 Pályaudvar víztelenítése (két vágányonként szivárgóval) (119. ábra)

Felépítmény 28. Általános felépítményi fogalmak 28.1 Pályaszint (sín tengelyben alj felület, ívben belső sínszál), sínkoronaszint, 28.2 Vágánytengely, pályatengely, 28.3 Síndőlés 1:20 (1:40 még nincs benne) Az új D.12 tartalmazza az 1:40 dőlést is. Az 1:20 síndőlés határértéke a korábbi tankönyvekben rossz értékkel: 1:10, 1:30 Az 1:40 síndőlés kedvezőtlenebb az esetleges instabil futás szempontjából (közelebb van az E.K. határértékhez), mégis benne van az új OVSZ tervezetben is. A NIF-től lehet kérni a munkák kiírásában az 1:20 síndőlést 60E1 és K5 pl 0.34 Síndőlést mérni tudjuk (SDS és kézi) határértéke nincs, kiértékelve nincs 29. Nyomtávolság, nyombővítés 29.1 Nyomtávolság 1435 mm. Szűkített nyomtáv 1433 mm volt v> 80 km/h, HN, egyenes vagy R> 600 m esetén Hátrányos a futásminőségre (egyenértékű kúposságra), visszatértünk az 1435 mm-re Új aljak gyártása 1437-re 5 éven belül (Infra. ÁME életbeléptetésétől 2015.01.) 29.2 Nyombővítés 3 táblázat: 1940-1952 közti fektetésre R< 400 m max. 32 mm 1953-1985 közti fektetésre R< 300 m max. 25 mm 1985-től R< 300 m max. 25 mm Az új D.12 2.4 pont csak a legutóbbi táblázatot tartalmazza, értékekben változás nincs.

30. Túlemelés Elméleti értéke m = 11,8 v2/R Gyakorlati képlet m = 11,8 v2/R –a (a = túlemelés hiány mértéke) 30.1 Alkalmazandó túlemelés értékei az ívsugár és sebesség függvényében az 53. táblázatban Min.: 20 mm max.: 150 mm ÁME: 180 és 160 mm Infra ÁME Túlemelés hiány: mozdony, személykocsi max 153 mm vagon max: 130 mm D.54-ben a szabad oldalgyorsulás max van: 0.654 m/s2 (100 mm túlemelés hiány) 30.2 Túlemelés átmeneti geometriák: lineáris (klotoid) vagy koszinusz Szabványos régi túlemelési táblázat 1986 előtt fektetett (54. táblázat) Csökkentett régi túlemelési táblázat 1986 előtt fektetett (55. táblázat) 31. Körívek 31.1 Körív sugarak R1 Fejlesztési sebességhez R2 új vonalon vagy korszerűsítésnél előzetes engedéllyel R3 legkisebb R meglévő vonalon Körív sugarak határértékei 56. táblázat 31.2 Körívek hossza 31.3 A körívek csatlakoztatása Harmonikus ívsugár képlet Rátl= 2 (R1R2/R1+R2) feleljen meg az 57 táblázatnak Ennek használata ROLA közlekedés elbírálásánál legyen > 250 31.4 Az átmeneti ív nélküli ellenívek legkisebb sugarai (57. táblázat)

32. Átmeneti ívek 32.1 Körívek csatlakozása átmeneti ívekkel L=C/R C= átmeneti ív állandó C1 csökkentett átm. ív állandó (előzetes engedéllyel) v≤120 km/h klotoid v> 120 km/h koszinusz átmeneti ív 32.2 Klotoid átmeneti ívek állandói a sebesség függvényében (58. táblázat) 32.5 Koszinusz átmeneti ívhosszak a sugár és sebesség függvényében (59. táblázat) 32.6 Azonos görbületű körívek közötti átmeneti ívek 32.7 Ellenkező görbületű körívek közötti átmeneti ívek 32.8 Vágányszéthúzások klotoid és koszinusz átmeneti ívekkel 33. Ívmagasság táblázatok Ívmagasság táblázat körívekre a sugár függvényében 20 és 10 m húrhosszra (60. táblázat) Ívmagasság táblázat felépítményi mérőkocsikhoz (61. táblázat, elavult) Ívmagasság táblázat klotoid átmeneti ívekre (62. táblázat) Ívmagasság mérés gyakorlati végrehajtása (kézi mérés esetén 20 vagy 10 méteres húrral)

34. Ívszabályozás közös kezdőpontú kéthúros eljárással Tiszta ívben, klotoid átmeneti ívben, koszinusz átmeneti ívben Kézi ívszabályozáshoz használható 35. Ívsín kiosztás Belső sínszál rövidülése egy mezőben körívben, klotoid átmeneti ívben, koszinusz átmeneti ívben, grafikus módszer, számítógépes eljárás 36. Sínek 36.1 A sínek fontosabb adatai (i, X, c, I, XI, 44, 48.3, 48.5, UIC 54, UIC 60, UIC 60E) Az új D.12 már kiegészül az MSZ EN 13674 szabvány adataival, és az Infrastruktúra ÁME előírásaival. Tartalmazza a D.54-ből még hiányzó sínprofilokat (S49 MÁV, 54E1, 60E2) 36.4 Sínrendszerek felhasználása (67. táblázat) A sínrendszer és sínminőség megválasztása a sebesség és terhelés alapján (67. táblázat). Az új D.12-ben leírt sínminőség és sínrendszer kiválasztás (3.4.4 pont). R<3000 m külső sínszálba 350HT sínminőséget kell majd igényelni. A nagyvasúti sínek felhasználásának irányelvei (68. táblázat) A felépítmény kialakítása (69. táblázat) Az új D.12 bővebben ismerteti „A vasúti pálya átvezetése hídon” pontban (3.11 pont) 36.5 Az engedélyezhető legnagyobb sebesség és tengelyterhelés a pályaszerkezet függvényében (70. táblázat, 34-54 kg-os sínekre, csak 210 kN-ig) Hiányos.

Az új D.12 2.11 pont tartalmazza A vasúti vágányt terhelő erőket, azok számítását (függőleges, hosszirányú, oldalirányú) és megengedhető értékeit 250 kN-ig. 36.6 A 48 és 54 r. síneken alkalmazott gyári jelölések 36.7 Felépítményi vasanyagok jótállási ideje (71. táblázat) 36.8 A pályában lévő sínek minőség szerinti nyilvántartása (72 táblázat) 1976.01.01-től vezetendő 36.9 A pályából visszanyert sínek minőségi osztályozása (73. táblázat) 37. A sínhibák 37.1 A pályában megállapított sínhibák jelölése (változatlan) 37.2 A sínhibák minősítése: a MÁV KFV Kft az UIC 712 döntvény alapján elvégzi. Az UH-s sínhibák minősítése és a hibák besorolása megváltozott Az UH hibák besorolását az itt leírtaktól eltérően a P-4290/2004.06.16. PMLI és a P-2193/2007 PMLF rendeletek alapján kell végezni Helyreállítási határidők jelenleg, és a D.10 által tervezett (a D.10 már megkülönbözteti az ideiglenes és végleges helyreállítás határidejét.) Változnak az ideiglenes helyreállítás határidői is, több sebesség fokozat és az átgördült tonna terhelés figyelembe vétele.

38. A sínek kiegyenlített magassági kopása Elmélet nem változott. Az értékek a 38. fejezet újbóli kiadásával igen

39. Talpfák 39.1 Talpfák adatai (75. táblázat) és mérettűrések 39.2 A talpfák alkalmazhatósága (76. táblázat) 39.3 A magánaljak és toldott talpfák alkalmazása (77. táblázat) 39.4 A talpfafúrók és facsapok méretei (78. táblázat) A talpfák javítására használt facsap méretei (79. táblázat) A kreozotos talpfa telítés lehetséges betiltása 2018-ban. 2011. július 26-i 2011/71/EU Direktíva Talpfa alternatívák: betonalj, műanyag alj (Sekisui, Sicu, stb.) Labor eredmények műanyag aljakkal Az új D.12 pluszként tartalmazza a talpfákon alkalmazható sínleerősítéseket. 40. Kitérőfák 40.1 Méretei, tömege (80. táblázat) 40.2 Köbtartalma (81, 82. táblázat) 41. Vasaljak 83. táblázat Vasaljak reneszánsza: angol, indiai, svájci példa, hazai: Y alj Hatékony ágyazatvastagságot lehet nyerni

42. Betonaljak Betonalj típusok, átmeneti aljak, a betonaljak alkalmazhatósága, átmeneti betonaljak alkalmazásának példái, betonaljak fa és műanyag betétei A betonaljak és betétek legutóbbi típusai hiányoznak Az új D.12 tartalmazza az előfeszített betonaljak gyártási mérettűréseit, a MABA Hungária Kft. L2 és L4 betonalj típusait, a cseh B91 típust és a Lábatlani Vasbetonipari Zrt. betonalj típusait 43. Betonaljas kitérők aljai Az alábbi kitérő típusokra: B54XIII, B54XI, B48XIII 43.1 Betonaljak adatai 43.2 Nyomtávolságok a betonaljas kitérőkben 43.3 Aljtávolságok a betonaljas kitérőkben 43.4 Abszcissza-ordináta értékpárok 43.5 Ragasztott, szig. sínillesztések a betonaljas kitérőkben: B54XIII, B54XI, B48XIII Az új D.12 tartalmazza még az Y acél aljat, és a műanyag aljak közül a már nálunk is engedélyezett Sekisui típust. Tartalmazza az Aljtalppal szerelt vb. aljakat (alj alatti betét = aljpapucs = USP) Hazai alkalmazás: Győr, dél-balatoni vonal átépítés 44. Aljbeosztások 96. Táblázat Min 56 cm (sarkított)

45. Ágyazati anyagok Z termékosztály szemmegoszlási követelményei NZ termékosztály szemmegoszlási követelményei Az ágyazati anyag tájékoztató mennyisége Az új D.12 3.1 pontja más előírásokat is tartalmaz, szemeloszlási görbét, hatékony ágyazatvastagsági előírást, és utal a zúzottkő minőségi átvételére is (MSZ EN 13450:2013 Kőanyag halmazok vasúti ágyazathoz c. szabvány alapján). Ágyazat minőség: 102345/1995/PHMSZA 4. módosítása: P-10813/2009 Az új D.12 3.2 pontja tartalmazza az alágyazati szőnyeget is (UBM), melynek egy ismertetője az UIC 719-1 döntvénye. 46. Kapcsolószerek 46.1 Nyíltlemezes síncsavaros leerősítés betonaljon (186. ábra) 46.2 Geo rendszerű leerősítés LX aljon (187. ábra) 46.4 SKL 2 leerősítés LM(LX) aljon (188. ábra) 46.5 SKL 3 sínleerősítés LM (LX) aljon (189. ábra) 46.6 Különleges szorítólemez kialakítása (190. ábra) Szöveg nincs a kapcsolószerekhez, csak rajzok és táblázatok Az új D.12-ben Sínleerősítések 3.5 pont ismerteti a - merev (sínszeges, nyíltlemezes-síncsavaros, Geo rendszerű), - kvázi rugalmas (SKL2, SKL3, SKL12, Vaskút, Pandrol K-konverzió) - és rugalmas (SKL1, SKL14, Pandrol Fastclip FC és FE) sínleerősítéseket.

47. Felépítményi anyagok, szerkezetek, eszközök 47.1 Csilléry dilatációs szerkezetek elhelyezése és beállítása A dilatációs szerkezet hézagtáblázatai a dilatáló hídhossz és hőmérséklet függvényében (103., 105. és 106. táblázatok) 47.4 Fektetési hézagtáblázatok hagyományos vágányban (107 táblázat) Az új D.12 fektetési hézagtáblázatában (3.25 táblázat) az értékek módosultak. Edilon és VM dilatációs készülék nincs a D.54-ben Az új D.12 tartalmazza a 60 VM (3.10.2 pont) az E60VM (3.10.3 pont), és a holland 54 r. Edilon dilatációs készüléket (3.10.4. pont) Tapasztalatok az első Edilon dilatációkkal Hova kell helyezni a dilatációs készüléket. 47.5 Sínhőmérők 47.6 Oetl kengyelek alkalmazása Az új D.12 az Oetl kengyelen kívül tartalmazza a sínvándorlás gátló alátétlemez, a Barcsi és az Unit-típusú rugalmas kengyeleket is. 47.7 Betonaljakon biztonsági sapkák alkalmazása (47.7 pont) 47.8 1 km felépítményhez szükséges kapcsolószer, alj, sín mennyiség (108. táblázat) 47.9 A folyópálya fontosabb anyagai és anyag minősége (109. táblázat)

48. Ragasztott szigetelt sínillesztések 48.1 Ragasztott sínillesztés keresztmetszete (198. ábra) 48.2 A ragasztott szigetelt sínillesztések elhelyezése (48.2 pont) 48.3 A ragasztott szigetelt sínszálak felhasználási területei (110. táblázat) 48.4 Szigetelési minták (199-209 ábrák) 48.5 Ragasztott szigetelt sínillesztések új építés esetén (ábrák, táblázatok) 48.6 Ragasztott szigetelt sínillesztések utószigetelés esetén (ábrák, táblázatok) 48.7 Ragasztott szigetelt sínillesztések elhelyezése egyszerű és kettős vágánykapcsolatokban új építés és utószigetelés esetén (225-227 ábrák) 48.8 A szigetelési szabványtervek használata (48.8 pont) Az új D.12 felsorolja az alkalmazott szigetelt sínillesztés típusokat - 48 r. Teramid heveder 101758/1988 1364:1993 MÁVSZ - 54 r. polimer kompozit heveder P-893/1998.PHMSZA, 2953:2001 MÁVSZ MTH-AP "ApATeCh” polimer kompozit heveder, P-10273/2009 PLF GTI kötés, 107650/1986 MÁVSZ 2895/1993 PC Wagner kötés 100506/1990 MÁVSZ 2895/1993.

49. Kitérők 49.1 MÁV kitérő típusok: rendes, széles és keskeny nyomtávú kitérők. Az új D.12 csak a normál nyomtávú kitérőket tartalmazza. 49.2 A váltók ismertetője (120. táblázat) 49.3 Egyszerű keresztezések ismertetője (121 táblázat) 49.4 Kitérő alkatrészek anyaga és anyagminősége (122. táblázat) 49.5 Ötvözetlen és mangánacél keresztezések megkülönböztetése (40.5 pont) 49.6 Kitérők ágyazati anyagának tájékoztató mennyisége (123. táblázat) 49.7 Krolupper váltóállító tárcsa beszabályozása (49.7 pont) Új D.12-ben: újabb váltóállítók és váltójelzők (3.7.1.11 pont): váltóállító készülék forgólapos váltójelzővel Krolupper készülék ábralemezes váltójelzővel Átszelési váltóállító készülék (törpe váltóállító szerkezet) Átszelési váltó jelző Új D.12-ben: Görgős csúcssín alátámasztó szerkezetek (3.7.1.12 pont): Austroroll, Ecoslide, MGV szerkezet (aljközbe és váltó-sínszék mellé szerelhető) Saferoll görgős szerkezet VM görgős szerkezet (fix görgő tartós, himbás) Schwihag IBAV típusú sínszékkel egybeépített szerkezet 2000-ben volt nagy előrelépés: 3000 csoport kitérőre 5153 pár Austroroll és 2756 pár MGV lett felszerelve

49.8 Kitérők, átszelések, vágánykapcsolások tengelyábrái 49.9 Kitérők méret táblázatai (128-131 táblázatok) 49.10 Kitérők kitűzési adatai 49.11 Kitérők lekötési adatai Egyszerű egyenes kitérő, ellenkező görbületű kitérő, átszelések, átszelési kitérő, kettős vágánykapcsolat, ívesített kitérők lekötése 49.12 Kitérők ívesítése 49.13 Kitérők kopása, a kitérőben megengedhető legnagyobb kopása Adatlap a kitérő cseréhez (135. táblázat) Irányelvek a váltók elhasználódásának vizsgálatához (136. táblázat) 49.14 Kitérő vizsgálatok és mérések, mérések helyeinek meghatározása Kereszt-fekszint mérethatárok: +-4 és +-6 mm ha v< 40 km/h 49.15 Kitérőkben varrat törések és hibák helyének helyreállítása

A D.54-ben nem szereplő kitérők adatai az új D.12 utasításban, a kitérők bevezető rendeletében és a kitérőgyár dokumentumaiban találhatók meg Az új D.12 utasításban a III. rész foglalkozik a kitérőkkel (majdnem 300 oldal): Fontosabb fogalmak Kitérők általános ismertetése Kitérőszerkezetek és kitérőalkatrészek Kitérők fektetése és cserélése Kitérők szabályozása (KIAG) Kitérők üzemeltetése, fenntartása, karbantartása Vágányátszelések Vágánykapcsolatok Használt kitérők, kitérőalkatrészek újrahasznosítása Kitérők diagnosztikája (D.5, D.54 és a 103140/1989 alapján)

50. Hézagnélküli vágányok 50.1 A HN pályák létesítésének feltételei 50.2 A HN vágányok tervezése: Semleges hőmérséklet, lélegző szakasz, védőmező, védőillesztés, szigetelt illesztések 50.3 HN felépítmény kialakítása 50.4 HN vágány fenntartása A D.12/H az elsődleges (2009 óta) 51. A vágányok építésénél és fenntartásánál megengedett méreteltérések A legutóbbi módosítás 58725/2015/MÁV hatályban van 2015.12.15 óta. A 2014.04.01 változat vette először figyelembe az Infra ÁME és az MSZ EN 13848-5 kötelező előírásait (C1, C2 és C3 mérethatárok kidolgozása, stb.) Fő különbség a régi vágánygeometriai mérethatár rendszerünktől: Módosultak az átvételi (A1, A2 és B mérethatárok) Oka. Újabb módosítás lesz ebben az évben (C1, C2, C3 esetleg D mérethatárok) Oka 51.1 Lokális hibák mérethatárai 51.2 Vágány geometria minősítése Elterjeszteni az átvételi méréseknél

52. Felépítmény fenntartási munkák 52.1 Felépítmény fenntartási munkák megjelölése (az aljakon) 52.2 Rövid és hosszú sínek szállítása 52.3 Kitérők keresztési középrészének traverzan eljárással történő javítása 52.4 Gépláncos vágányszabályozáshoz szükséges adatok helyszíni felírása Utóbbi helyett FKG Technológiai utasítás: 2/2009

A jelenlegi D.54 még nem tartalmazza a különböző aljjavítási módszereket. Az új D12. 4.6.2. pontja „A keresztaljak hiányosságai és azok megszüntetése” a furatok javítására sok féle alj javítási módszert ismertet.

Az új D.12 II. része: A hagyományos (illesztéses) vágány fektetése, cserélése és karbantartása, mivel a HN vágánnyal a D.12/H foglalkozik Fontosabb fogalmak meghatározása A hagyományos vágány létesítésének feltételei A folyóvágány fektetése, cserélése A vasúti felépítmény fenntartása A vágányfekvés hiányosságai és megszüntetésük Balesetes illetve sérült pálya helyreállítása Új és használt felépítményi anyagok, elemek, szerkezetek alkalmazhatósági feltételei 53. Vágánylezáró szerkezetek Ütközőbak 48.3 kg-os sínből Erősített ütközőbak Az új D.12 a vágány lezárásokat bővebben ismerteti: Erősített, fékező hatású ütközőbak Egyszerű ütközőbak Energia emésztő vágánylezáró saru Kerékmegfogó tuskó Földprizma

Összefoglalás A D.54. sz. utasítás nagyon megérett az átdolgozásra. Még nem alakult meg e munkára Bizottság. Technológiai Osztály hiánya, szakmai osztályok leterheltsége A D.54. használatakor (az átdolgozásáig) ajánlatos először az - új alépítményi (D.11) (20/2016 EVIG hatályba lépett 07.01-től, felépítményi (D.12) és sín-diagnosztikai (D.10) utasítást megtekinteni (hatálybalépésük után) az ÁME-kat, azokban meghivatkozott szabványokat, OVSZ-t, OKVPSZ-t, D.12/H-t megnézni. Amennyiben az utóbbiak a D.54-től eltérő előírásokat tartalmaznak, értelemszerűen a szigorúbb előírásokat kell figyelembe venni.

Köszönöm a figyelmet Ha kérdés van: daczi.laszlo@mav.hu