VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Rehabilitáció és dementia
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Kommunikációs stratégiák
VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A pánikbetegség kezelése
Önismeret Horváth Renáta.
Alkoholizmus.
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
PSZICHOLÓGIA GYÓGYSZERÉSZ HALLGATÓK SZÁMÁRA
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A lehetséges énképek.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Budapest, február 25. Kötik-e a cégek termékeikhez a fogyasztót, és ha igen hogyan?,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ VIII.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Depresszió Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet.
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A pánikbetegség kezelése
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Mindennapi veszteségeink
Önmenedzselés a mindennapokban
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A borderline személyiségzavar
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Személyiségfejlődési zavarok
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
A szakiskola jelene és jövője
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA
KÁROS SZENVEDÉLYEK - Kábítószerek (illegális szerhasználat)
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Therápia segítő program
Előadás másolata:

VISELKEDÉSELEMZÉS, VISELKEDÉSTERÁPIÁS és KOGNITÍV TERÁPIÁS MÓDSZEREK Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet lajko@nepsy.szote.u-szeged.hu

Miért jelennek meg kóros viselkedésformák? Lélek mélyén zajló folyamatok miatt? Az agy biológiai zavara miatt? Környezeti stresszek következtében? Több tényező kombinációja? Kóros, illetve normális viselkedés meghatározói minőségileg mások-e?

VISELKEDÉSELEMZÉS ELMÉLET általános elvek Mely tényezők kapnak szerepet a viselkedés megjelenésébe? Mely tényezők változtathatók gyakorlatban? GYAKORLAT egyéni tervezés Egy adott személy viselkedésének megjelenésében szerepet játszó környezeti tényezők azonosítása

Az emberi viselkedésszabályozás színterei I. Viselkedés következményei II. Biológiai tényezők III. Nyelvi szabályozás (szociális környezet normái) Kóros viselkedésformák: az egyes viselkedés meghatározó tényezők szerencsétlen kombinációja

A VISELKEDÉSTERÁPIÁK A tanulás elveire épül Belátásból nem következik a változás A múlt helyett jelen viselkedés a fontos Konkrét célokat tűz ki: félelmek leküzdése, evési-ivási problémák, önértékelési zavarok, halogatás, szexuális nehézségek, emberi kapcsolatok javítása,stb

A TANULÁS FORMÁI I. Nyelvi képesség nélküli Klasszikus kondicionálás Operáns kondicionálás Obszervációs tanulás II. Nyelvi képességre épülő szabályok követése (akarat)

Klasszikus kondicionálásra épülő terápiák Szisztematikus deszenzitizáció (fóbiák) ellenkondicionálás (relaxációban) szorongás hierarchia Averziós terápia (etikai kérdések) homoszexuálisok, alkohol betegek Inger-elárasztás (egyszerű fóbiák)

Operáns kondicionálásra épülő terápiák Viselkedés érzékeny a következményeire Szelektív megerősítés gyermekek, krónikus mentális páciensek Szociális készség tréningek asszertív viselkedés (‘nem’ mondás) Önkontroll módszerek (kóros étkezés, ivás) ingerfeltételek szabályozása, önjutalmazás Premack elv

Obszervációs tanulásra épülő terápiák Imitáció: nem kell nyelvi készség Helyettesített megerősítés: hasonló következménye lesz viselkedésemnek Modell tanulás: komplex viselkedés elsajátítása normarendszer átvétele (példakép)

Kognitív elvekre épülő terápiák Gondolatok viselkedést befolyásoló szerepe A gondolkodás torzításának korrigálása Téves meggyőződések felülírása Automatikus negatív gondolatok kiszűrése Beck kognitív triád: maladaptív hiedelmek önmagunkra az aktuális élményeinkre és a jövőre vonatkozóan

Viselkedésterápiák kombinációja Szorongásos, depressziós kórképekben A depresszió kombinált kezelése: Edukáció Relaxáció Asszertív tréning Megerősítők számának növelése

Komplex esetek megközelítése A rejtett stresszek azonosítása Tüneti viselkedés operáns jellege Kritikus személy rejtett szerepe: (valóságos vagy virtuális) Új normarendszerek megfogalmazása Akut helyzetek gyógyszeres kezelése

Terápiás alapelvek Hatékony viselkedés befolyásolók legyünk Viselkedésszabályozást pontosan ismerjük Környezeti kontingenciákat változtassuk meg A megerősítés beépített hibáit korrigáljuk közvetlen megerősítés intermittáló megerősítés Megerősítés felhasználása: Premack elv A büntetés káros hatásainak áttörése extinkció elősegítése elkerülő viselkedés felszámolása

A pszichoterápia fő hatótényezője: a készség tréning Sikeres interperszonális viselkedés elősegítése (több megerősítő, kevesebb büntető) Biológiai működés átállítása: defenzív helyett offenzív lelki állapot Az elkerülő viselkedés visszaszorítása Az anticipáció pontosítása, optimista jövő

Az asszertivitás alapgyakorlata: „nem” mondás képessége - Nekem ezt a kérést nehéz lenne teljesíteni. Mégis szeretnéd? - Igen! - Te aztán tudod az érdekeidet érvényesíteni. Ez esetben az én rovásomra szeretnéd..

Az asszertív viselkedés formai elemei Feladatjátszó-helyzetekben gyakorlás Tekintetkontaktus tartása Megfelelő testtartás Gesztusok igazítása Tagolt, hangos, nyugodt beszéd Hatásszünetek alkalmazása Viselkedésváltozás elvárása

Az asszertivitás hatótényezője Ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere a tartalom: ürügy válaszolni a lényegre kell A lényeg: az egyén indokolatlan negatív minősítése, (lekezelése, kihasználása, visszautasítása) elítélhetőség kontextusába helyezése A válasz tartalma: a másik viselkedésének összevetése az együttélés írott, íratlan szabályaival a kapcsolat változásának kilátásba helyezése

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének hatásai Azonnal ellátja következményekkel a másik viselkedését Felhívja a figyelmet az együttélés normáira Lehetőséget ad a konfliktusok kultúrált megoldására, agressziót megelőzi Nem csak a pszichiátriai, hanem a testi betegségeket is pozitívan befolyásolja Életminőséget javítja

Melyik választ preferálná? Egyik csoporttárssal moziba megy és arra kéri, hogy ön fizesse ki a mozijegy árát, mert nincs nála pénz. De korábban már hasonló ürügyekkel egy-két ezer forintos tartozást halmozott fel. A. - Jól van, de erről jut eszembe, hogy akkor nem csak a mozijegy árával jössz, hanem a korábbi tartozásaidat is kellene rendezned. B. - Nekem ez problémát okozna, mert folyamatosan azt érzem, hogy te az én érdekeimet mindig háttérbe szorítod.

Melyik választ preferálná? A vállalat egyik befolyásos embere mondja a következőt: Ha elfogadja azt a munkakört, amit a vezérigazgató felajánlott önnek, akkor velem gyűlik meg a baja. A.- Ezt az álláspontját a vezérigazgatóval is fogja tudatni? B.- Azért mondja ezt, mert nem tart alkalmasnak erre a munkakörre?

Melyik választ preferálná? Főnöke ingerülten szóvá teszi, hogy nem végeztek el egy munkát, amely valójában nem az ön feladata lenne. A. - Ez nem az én feladatom! B. - Megértem, hogy bosszús, csak azt nem tudom, hogy miért nekem tetszik ezt mondani.

Melyik választ preferálná? Az egyik csoporttársa megjegyzi: Még mindig ezzel az özönvíz előtti mobillal telefonálsz. A. – Igen, most szégyellnem kellene magamat emiatt! B. - Nekem megfelel. Megbízhatóbb, mint az újak.

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere az orvosi gyakorlatban Az orvos-beteg kapcsolatban mind a betegség, mind az orvostudomány ürügy A lényeg: bizalomra épülő együttműködés megteremtése „Problémás” helyzetek megoldása „Problémás” betegek kezelése „Problémás” orvosok önismerete

Az orvos stressz-helyzetei I. „Problémás” betegek helyett a problémák kezelése (minősítés kerülése) Betegek bizalmatlan, ellenséges viselkedése Az együttműködés hiánya A „tudálékos” beteg A „manipulatív” hozzátartozó A rossz hír közlése, együttérzés terhei

Az orvos stressz-helyzetei II. A problémás önismeret Szakmai bizonytalanságok „Omnipotencia” érzése, túlértékelés Hierarchia viszonyok a vezetőkkel Territórium viták a kollégákkal Az orvosi identitás válságai, a „kiégés” Pszichológiai segítség elfogadása

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A bizalmatlan beteg Ürügy: legyen szíves valamilyen komolyabb vizsgálatra elküldeni, már tíz éve fáj a fejem és semmit sem javultam. A lényeg: Mit gondol, ki hibáztatható ezért a krónikusan meglévő problémájáért? Azt érzi, hogy elégedetlen velem?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása Ellenséges beteg Ürügy: Ön nem orvos, ön egy hentes! Fel fogom jelenteni. A lényeg: Biztos benne, hogy ez a meglehetősen lesújtó minősítése megalapozott? Mi van akkor, ha ez valójában csak indokolatlan rágalmazás?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása Az együttműködés hiánya Ürügy: Önnek kórházi kezelésre és szigorú ágynyugalomra van szüksége. - Doktor Úr, én nem maradok itt! A lényeg: Bizonyára alapos oka van, hogy ilyen döntést hozott. Nem mondaná el, hogy mi az az ok, ami miatt akár életveszélyes helyzetbe is kerülhet?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A „tudálékos” beteg Ürügy: Doktor Úr, úgy érzem, hogy nekem a csontvelőm van elrohadva. Nem tudna valamilyen jó gyógyszert adni erre? A lényeg: Ön természetesen olyan szavakkal számol be a bajáról, ahogy azt érzi. El tudna-e fogadni más, azaz orvosi magyarázatot a tüneteinek okáról?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A „manipulatív” hozzátartozó Ürügy: Behoztuk a mamit, fel kellene venni egy kis felerősítésre. A lényeg: Mi lesz akkor, ha a vizsgálat azt mutatja, hogy az ön anyja nem igényel sürgősségi intézeti ellátást és az üres ágyakat súlyosabb betegek számára kell fenntartani?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A rokkantnyugdíjazáshoz papír kellene Ürügy: Írja bele, hogy én nem tudok dolgozni, mert nagyon fáj a derekam! A lényeg: Nézze, nekem bajom lenne abból, ha vizsgálati leletekkel nem tudom igazolni a diagnózist. Szeretné, hogy mégis az elvárásai szerint írjam meg a leletet?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A rossz hír közlése, együttérzés terhei Ürügy: Sajnos a szövettani eredmény azt mutatatta, hogy nem jóindulatú a daganat. - Akkor tehát hamarosan meg fogok halni? A lényeg: Ezt senki sem tudhatja pontosan, csak azt, hogy bárhogyan is alakul az állapota, mi mindig ön mellett leszünk.

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A büntető főorvos Ürügy: Kórteremben a betegek előtt a főorvos ingerülten mondja: - Ne szerencsétlenkedjen már azzal a vénás injekcióval! A lényeg: Biztosan tetszik tudni, hogy nem fog javulni a kézügyességem, ha a betegek előtt megszégyenítenek.

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A territórium villongások paramedikális személyekkel Ürügy: Magának sem esne le az aranygyűrű a kezéről, ha egyszer megmérné a beteg vérnyomását. A lényeg: Gondolja, hogy ilyen hangnemben előadott kérés után szívesen fogom segíteni az önök munkáját?

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása A pszichológiai segítség elfogadtatása Ürügy: Kollégája jól érezhetően ittas állapotban kezd el dolgozni, ingerülten beszél a betegekkel. A lényeg: Szeretnék nekem valamit visszajelezni a jelenlegi állapotodról, de félek, hogy nem segítségnek vennéd, hanem ellenségeskedésnek.

Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása Egy fiatal embernek egy hónapja fája a hasa. Hajnali 2-kor megy sebészhez. Ürügy: A vizsgálat szinte teljes biztonsággal kizárja, hogy nincs sebészeti betegsége. Valószínű, hogy stressz okozhatja a tüneteit. Pszichiáterhez kellene fordulnia. Beteg: akkor csak beképzelem a bajt? Lényeg: Majd III. évben pszichológiai gyakorlaton

Az orvos viselkedéstani önismeret Kommunikációs stílus: arrogáns, túlzottan határozott kihasználható, szorongó, bizonytalan Milyen normarendszert követ Kiégettség jeleinek felismerése: munkájával elégedetlen betegekkel, kollégákkal rossz viszony túlzott alkoholfogyasztás súlyosabb pszichés zavarok

VÉGE