Elvtelen uniós energia politika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
Roncz Gábor vezérigazgató
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A Közös Agrárpolitika (KAP) aktuális kérdései, várható változások ÚMVP képzés „Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
GKI Zrt., Vitaanyag az új EU-költségvetésről A 2013 utáni EU-költségvetés fő kérdései Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt. Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
HETESY ZSOLT A TERROR ELLENI HARC ÉS AZ ALAPJOGOK MAGYARORSZÁGON
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
1 Prof. Dr. Kocziszky György Társadalmi és gazdasági helyzet változása az EU-ban a Római Szerződéstől napjainkig A társadalmi és gazdasági kohézió célkitűzései.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Magyar Útügyi Társaság
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Az információrendszerek kialakulása
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
MIT TEHETÜNK A GÁZFÜGGŐSÉG CSÖKKENTÉSE ÉRDEKÉBEN?
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Kicsi, közös és bank Az Autonómia Alapítvány kísérleti pénzügyi fejlesztő programjai Béres Tibor programfelelős.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Dr.Grúber Károly:Egy fontos stratégiai háromszög (EU-Kína-Oroszország) az eurázsiai geopolitikai térben SZE, Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola,
SZTE Gazdaságtudományi Kar Differenciált integráció – kiútkeresés az Európai Unió válságából Budapesti Corvinus Egyetem április 29. Farkas Beáta.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Nemcsak energia, kapacitás is kell
Európai pénzügyi intézményrendszer
Magyar Útügyi Társaság
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Elvtelen uniós energia politika  Kacsó András: Elvtelen uniós energia politika Budapest, 2011. 10. 10. 112. Enpol hétfő 1

Fő gondolati csomópontok Az Európai Unió változásai A „részben az egész” Az energia politika tükrözi az EU problémáit „És mi hova álljunk?” Mit tegyünk?

Az Európai Unió változásai I. A kezdetek: Háború utáni totális csődhelyzet, új háború fenyegetése Alkalmas vezetők (Adenauer, Schuman, Gasperi, …) Az életet támogató értékrend (személyre irányultság, készség az áldozatra, a hatalom gyakorlása: szolgálat, …) A művészetnek célja van Világos célkitűzések: újabb háború elkerülése, újjáépítés Hatékony eszközök: megbocsátás, munka, együttműködés, („Kö- zös Piac”), célirányos intézményi és pénzügyi rendszer, korrekciós készség (gyarmatok felszámolása, Németország szétszakítása,…) Következmény: nagy sikerek, Európa mint fogalom megerősödik, értelmet kap.

Az Európai Unió változásai II. A „legendás hatvanas évek”: A feladat és cél nélküli értelmiség súlya növekszik (Uljanov: „hasznos idióták”). A felsőoktatás felhígulása. Értékvesztés („önmegvalósítás”, uralmi késztetések). A művészet eszközzé válik. Az új célok a régi eszközök (öncélú pénzügyek). Új eszközök: önmagáért való hatékonyság, individualizmus/ellenségkép. Következmény: romló alkalmazkodás, a közösségi célok elvesztése.

Az Európai Unió változásai III. „Pyrrhusi győzelem” Bővülési kényszer jelentős feszültségekkel. Az értékrend nem alkalmas a bővítés végrehajtására. Az új ellentétek palástolása (divatos eszmék mestersé- ges felkarolása, gazdasági-pénzügyi buborékok fújása). A korábbi változások megteszik káros hatásukat elfor- dulás az élettől, széteső társadalmak, kulturális beszű- külés, a termelés kivonulása Európából. Felsőoktatás, tudomány, művészet kifulladása. Gyenge korrekciós készség (válság reakció). Ellentmondásos kapcsolat Oroszországgal.

Az energia politika az EU-ban I. Az extenzív növekedés kora Az újjáépítés technológiai megújulással járt. Az energia igények robbanás szerűen fejlődtek. Kiépültek a nagy ellátó rendszerek (különösen villamos-energia). A korszak végét a korlátok (pl.: olajválság) jelezték.

Az energia politika az EU-ban II. Szolgáltatásból piaci ellátás Közérdekű szolgáltatások: villany + gáz (Római Szerződés) A változás jellemzői: - Az ellátás áru - Nincs ellátási kötelezettség - Legkisebb költség elve helyett maximális profit Szembesülés a korlátokkal és a klímaváltozás veszélyével

Az energia politika az EU-ban III. EU szintű energia stratégia Nincs világos célfüggvény, de vannak ellentétes célok (biztonság, fenntarthatóság, versenyképesség). A stratégiát a „Bizottság” és nem a szakma készíti. Doktriner megközelítés, a piac kikapcsolása. Rendszerszintű elemzés/értékelés hiánya Óriási szakmai tudáshiány (autó, amiben csak gázpedál van…). Durva keresztfinanszírozások. Piacidegen támogatási rendszer. Járulékos előnyök metrikája hiányzik.

Az energia politika az EU-ban IV. Következmények Piacon kívüli folyamatok dominálnak. Inadekvát üzenet a befektetőknek. Lobbi harcok a beruházás támogatásért. Szürreális projektek. Tisztázatlan kapcsolat Oroszországgal. Torzuló árak és megoldatlan energia szegénység.

„És mi hova álljunk?” I. A probléma lényege Nem az energia politika az igazi gond, hanem az EU műkö- dése… Ambivalens érdekeink vannak: - Fontos az erős, működőképes EU-hoz tartozni. - Fontos hogy segítséget kapjunk a felzárkózáshoz. - Ugyanakkor nem jó „zsákmány állatnak” lenni. - Saját bűneinket, mulasztásainkat is kivetítjük az EU-ra.

„És mi hova álljunk?” II. Megoldások általában Nem összetörni, tisztítani kell a tükröt. Leltár az értékeinkről és hiányainkról. Döntési kényszer: az értékrendről, életről, halálról. Bár ezek közhelyek, végrehajtásuk nem könnyű...

„És mi hova álljunk?” III. Megoldások az energetikában Vegyük komolyan a piacgazdaságot. Támogatások csak a piaccal összhangban. Kényszerek, zsarolási potenciál felszámolása. Költségokozó fizessen. Járulékos előnyökhöz metrika rendelése. A közösség (10 millió „részvényes”) érdeke legyen olyan fontos mint a magán érdek. Nyilvános ár és adópolitika az energetikában. Energia szegénység kezelése. Az állam és a meghatározó piaci szereplők között stratégiai partnerségi megállapodás. Az állami energetikai vagyon erősítése és hatékony működtetése. Az EU „ötletek” követése csak a hazai adottságok és érdekek figyelembe vételével.

„És mi hova álljunk?” IV./1 Az aktuális ötletek és következményei Északi – tengeri szélerőmű park (30 GW) Hajózási gondok. Kiszolgálási gondok. Energia szállítás. Hálózati kapacitás gondok. Rendszer biztonság. Kiszabályozás. Desertec – Észak Afrikában 175 GW naperőmű park. Technikai változatok. Kihasználás, kiszabályozás. Politikai kockázatok.

„És mi hova álljunk?” IV./2 Carbonmentes villamos energia ellátás 2050-re Vannak modell számítások is (Role of Electricity + Eurelectric, KFKI… A Bizottságnak is van anyaga de következmények nélkül… KFKI: bármely kivitelezhető változatban minimum duplázni kell a nukleáris kapacitást Citi group elemzés 5 európai fő villamos-energia részpiacra.

Várom az észrevételeket! Köszönöm a figyelmet! Várom az észrevételeket!