KARRIER ESÉLYEK, DE… A műszaki/inf-i tudományok területén szerezték a nők a legkevesebb diplomát; A műszaki/inf-i területeken dolgozó, szakképzett munkaerő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Molekuláris Bionika.
Anyagmérnöki Alapszak
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Reál diplomával a munkaerőpiacon Diplomás kutatás 2010.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A vidéki tér sikertényezői
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Kommunikáció az egyetemen
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
Perjésiné Hámori Ildikó
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
Avagy Microsoft Magyarország Innovációs Napja Budapest, november 30. – MTA Eszes Gábor.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Simonyi Károly Élete Bognár Beáta 11.D. Tartalom Életrajz Családja Díjai Könyvei Források.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Érettségi előkészítők GONDOLATOK AZ ÉRETTSÉGI ELŐKÉSZÍTŐKRE VALÓ JELENTKEZÉSSEL KAPCSOLATBAN.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
BME Részidős Mesterképzés 2015 tavasz Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Emberi erőforrás menedzsment Bérek, jövedelmek, trendek Dr.
Gyakorlatorientált emberi erőforrás tanácsadó MA képzés – a szakmai gyakorlat szerepe az NYME-AK képzésében VI. Országos Tanácsadói Konferencia BKIK székház.
„A vállalati társadalmi felelősségvállalásban rejlő lehetőségek kis- és középvállalkozások számára” Konferencia november 10. Hotel Mercure Buda.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
MUNKAERŐ-PIACI IGÉNYEKRE TÁMASZKODÓ GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSEK, SZOLGÁLTATÁSOK A SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM FÓKUSZÁBAN TÁMOP F-14/1/Konv
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Női Erőforrás Menedzsment Tanácsadás nők, vállalatok számára Dr.habil. Ternovszky Ferenc főiskolai tanár BGF.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Közösségszervezés BA.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A tanárképzésről Tél Tamás ELTE.
Tudományos fokozattal rendelkezők Magyarországon
Chugyik Attila villamosmérnöki szak
SZAKEMBERKÉRDÉS AZ ÉPÜLETGÉPÉSZETI SZAKKÉPZÉSBEN
Kohorsz élmény 1971: a generációk magatartásának figyelése (Yankelovich-riport címen készül kutatás-sorozat, USA) A generációk meghatározása: a fiatalkori.
Szombathelyi Szolgáltatási pályaorientációs feladatai
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
magyar nyelv és irodalom
BME Mérnök informatikus alapszak
Készítette: Szabó Tamás
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
Debreceni Szakképzési Centrum Brassai Sámuel Műszaki Szakgimnáziuma
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. évfolyamra
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
Új lendülettel az európai kutatóegyetemek élvonalába
A Mercedes-Benz duális szakmunkás képzés bemutatása
Duális képzés a Széchenyi István Egyetemen
Előadás másolata:

NŐKET A MŰSZAKI PÁLYÁRA (?) HR konferencia NŐKET A MŰSZAKI PÁLYÁRA (?) 2015. április 23. Győr-Moson-Sopron megyei Kereskedelmi és Iparkamara

KARRIER ESÉLYEK, DE… A műszaki/inf-i tudományok területén szerezték a nők a legkevesebb diplomát; A műszaki/inf-i területeken dolgozó, szakképzett munkaerő iránti növekvő kereslet; Nőket a műszaki/informatikai pályákra?

kérdések miért tanul kevés lány a műszaki és informatikai területen milyen vélekedések/előítéletek vannak a nemi jellegzetességekről és szerepekről milyen vélekedések/előítéletek vannak a nemek eltérő pályaválasztásáról a pályaválasztás előtt álló középiskolás lányokban és szüleikben hogyan lehet a műszaki pályák iránti félelmeket/tévhiteket eloszlatni milyen támogató intézkedések vannak és mi ezekről a vélemény

Dr. Baráth Erzsébet Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Angol Tanszék; Department of Gender Studies, CEU, Budapest A nő-központúság és a gender-szemlélet különbsége

150 év: nemek forradalma „nemek forradalma”: foglalkoztatás, egészségügyi helyzet, oktatás, politikai részvétel Shriver Report (2009) kínálati oldal: növekvő iskolázottság, csökkenő gyerekszám, az egyszülős családok arányának növekedése keresleti oldal: a szolgáltató szektor növekedése és a globális gazdaság által diktált változások = motivációk „csendes forradalom” elmélet: 3 szakasz evolúció, majd lecsendesülés megtorpant forradalom társadalmi status quo: a tradicionálisan nőies tevékenységek továbbra is alul-, illetve leértékeltek és alulfizetettek

Major Ernő főosztályvezető Győr- Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Nőket a műszaki pályára

A női műszaki értelmiség múltja és jelene Nők egyetemi tanulmányai Mo-on 1885. Királyi Rezolúció (filozófiai, orvosi és gyógyszerészi karokon) Hugonnai Vilma dr. (1847-1922) Az első, egyetemi diplomás magyar nő (orvos) Az első nő, akinek cikkei a Királyi Magyar Természettudományi Társulat lapjában megjelentek Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu Götz Irén Júlia (1889-1941) az első nő Mo-on, aki egyetemen tanított (volna) elméleti kémia, 1919 (dr. Vendl Mária geológus) Mérnöki tanulmányok Az I. vh. után Az első mérnökhallgató nők: a Budapesti Műszaki Egyetemen, 1918-ban: Sternberg-Várnay Marianne építész, Pécsi Eszter építész, Máhrer Vilma gépészmérnök és Simonyi-Hajós Irma 1927, rendelet nők nem folytathattak gépészmérnöki és vegyészmérnöki tanulmányokat a Budapesti Műegyetemen; az Építészmérnöki Karon a hallgatók összes számának 5%-a erejéig vehettek fel nőket, ha nem volt elég férfi jelentkező Fleisch Etelka, Ives Paula, Thier-Szabó Felícia és Wolf Johanna: az első női mérnökök 1927 után Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu 2. vh. után fokozatos emelkedés: 20% 1967, Műszaki Egyetem: a nők legnagyobb számban a Vegyészmérnöki Karon végeztek A nők érdeklődése a kémia iránt hagyományosan nagy Magyarországon. Ez sajátosan magyar jelenség. A kémiát jellegzetes női szakmának tartotta a közvélemény. Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

SZE MTK férfi/női létszám 2006-2014 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Férfi 6241 5942 5936 6326 6526 6502 6294 5654 Nő 1640 1331 1262 1256 1299 1297 1298 1220 Összesen 7881 7273 7198 7582 7825 7799 7592 6874 Nők %-os aránya 20,81 18,30 17,53 16,57 16,60 16,63 17,10 17,75 Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

SZE MTK ffi/női létszám Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

SZE MTK női hallgatók száma és aránya 2006-2014 Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

SZE MTK női létszám szakcsoportonként 2006-2014 Szakok 2006 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Építész 463 478 449 452 458 433 394 363 Gazdasági informat. 46 62 67 86 98 102 111 96 Gépészmérnök 31 45 49 42 59 79 77 Járműmérnök 3 9 13 28 39 Környezetmérnök 216 138 97 124 101 91 Közlekedésmérnök 414 261 259 236 230 232 214 175 Logisztikai mérnök 26 33 44 41 56 Mechatronikai mér. 5 8 16 18 Mérnök informatik. 51 57 52 47 43 Mérnöktanár 37 10 7 4 6 Műszaki informatika 19 2 1 Műszaki menedzser 199 148 119 118 136 163 210 217 Műszaki szakoktató 14 Tanár-mérnöktanár 21 17 Településmérnök 32 Villamosmérnök 12 20 Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

személyügyi referensek vezető Audi Hungaria Motor Kft. Németh Kinga személyügyi referensek vezető Audi Hungaria Motor Kft. Nagyvállalati tapasztalatok a műszaki területek női munkavállalóiról

Groupama Garancia Biztosító Budai Máté coach-trainer Groupama Garancia Biztosító Női vezetők/munkavállalók coaching-ja

A sztereotípiák leküzdése A női szerepvállalás növelése a műszaki és a természettudományok területén (WiTEC – European Association for Women in Science, Engineering and Technology) 2006 a műszaki és természettudományos tanulmányokat folytató nők minden európai országban alulreprezentáltak a műszaki és természettudományos pályák munkaerőpiacán a nők jelenléte szignifikánsan kisebb a nők jelentős nehézségekkel találják szembe magukat, ha természettudományos és/vagy műszaki pályán szeretnének elhelyezkedni akiknek ez sikerül, azoknak kisebb az esélyük az előléptetésre, fizetésük alacsonyabb, mint a férfiaké, jóval kisebb arányban jutnak vezető pozíciókba és kerülnek be a döntéshozó testületekbe Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu A nők alacsony számban vannak képviselve az ipar legfelsőbb szintjein. A szervezetekben férfi domináns környezet uralkodik (ez vonatkozik a nyelvezetre, az öltözködésre, a hivatal fizikai munkakörnyezetére és belső arculatára, a viccekre). Hiányoznak a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtését célzó stratégiák. A nőkre jellemző az elszigeteltség, valamint az önbizalom/elismertség hiányának érzése. Hiányoznak a női példaképek és vezetők. Nehéz a karrier megszakítása után a munkába történő visszatérés. A nőkkel szemben negatív elfogultság nyilvánul meg a munkafelvételnél (a kiválasztási folyamatok, a hirdetések és a munka profiljának kialakítása során). A nőkkel szembeni negatív elfogultság nyilvánul meg a karrier-politikában – hiányoznak a nők szakmai fejlődését biztosító megfelelő képzések. Az előmenetel a férfiak által meghatározott társadalmi értékeken alapszik. A nők munkáját alacsonyabb bérekkel honorálják, mint a férfiakét. Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Horváthné Borsodi Mónika ügyvezető Borsodi Műhely Kft Nők műszaki vállalatok élén

Miért érzékeljük a technológiát maszkulinnak? Az izomerő, a gépek és az eszközök férfiak általi kisajátítása a nők alárendelésének fontos forrása A maszkulinitás kultúrája beágyazódik a technológiába Lányok „token” (jelkép) szerepben Bináris oppozíciók Fiúk: okosak, kreatívak, hanyagok Lányok: szorgalmasak/magolósak

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu http://www.origo.hu/tudomany/20130410-nok-a-tudomanyos-eletben-phd-mtadoktor-szechenyidij.html Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Az akadémia 273 rendes tagjából 12 a nő, azaz 4 % (2010) MTA Az első, 1949-ben választott tag Andics Erzsébet (1902-1986) történész volt Az akadémia 273 rendes tagjából 12 a nő, azaz 4 % (2010)

Környezetmérnöki Tanszék, Széchenyi István Egyetem Buruzs Adrienn Környezetmérnöki Tanszék, Széchenyi István Egyetem Női karrieresélyek a műszaki akadémiai pályán

Lányok útja a műszaki diplomáig (OE 2012) A műszaki pályák iránti érdeklődés motivációi Megfelelő érdeklődési kör Biztos megélhetés Mérnök szülők A műszaki pályáktól elfordulás okai A fizika tantárgy elutasítása Nemi sztereotípiák Alacsony önbizalom Nem érdekli őket a műszaki területek Feltételezett női inkompabilitás, eltérő nemi identitás Lehetséges eszközök az érdeklődés felkeltésére Információ Személyes benyomások (nyílt nap, előkészítők, Lányok Napja) Alumni diákok, sikeres műszaki nők Interdiszciplináris képzés Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu 22

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu Lányok Napja a hasonló rendezvényeket már évek óta szervező országokban a lányok érdeklődése kimutathatóan megnőtt a K+F, a műszaki és informatikai területek iránt Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu 2012, 2013, 2014, 2015 Szervező: Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) Célcsoport: 9., 10. és 11. osztályos lányok bővüljön a lányok látóköre, táguljon a munka világáról alkotott képük, felhívja a lányok figyelmét olyan pályaválasztási lehetőségekre, melyekre általában nem gondolnak, ösztönözni a lányokat az informatikai és mérnöki szakmák felé („férfias" szakterületeken saját élmények) hozzájárulni a gazdasági és társadalmi válságból való kilábaláshoz (innováció) Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu Kérdőívek Mi motiválhatna egy középiskolás lányt arra, hogy műszaki, természettudományos pályára lépjen? interaktívabb tanórák (19%), céges nyílt napok (17%), több tudományos kísérlet (15%), több műszaki pályaorientációs program (14%) „Szerinted miért van kevés nő műszaki pályán?” 30%: „Nem becsülik meg a nőket ezen a pályán” 18%: „Túl nehéz (nem érdekes) a matek és a fizika” 15%: „Nem támogatják a lányokat ezen a pályán a szülők és tanárok” „Mi a kedvenc tárgyad?” nyelv (18%), matematika (17%), biológia (12%), informatika (9%), irodalom (8%), történelem (8%), testnevelés (6%), fizika (5%), művészeti tárgy (5%), kémia (4%), földrajz (3%) Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu

Márkus-Tamás Consulting Kft. Márkus-Tamás Zsolt ügyvezető Márkus-Tamás Consulting Kft.

Work Café Részmunkaidő, családbarát munkahely Dr. Pongrácz Attila, adjunktus NYME Apáczai Kar Pályaorientáció általános iskolában Molnár Márta, pályaorientációs tanácsadó GYMSKIK Munka-magánélet…pszichés teher a nőkön Sinkóné Idei Edina, kineziológus, önismereti tréner Trendek a munkaerőpiacon, női fejvadászat Vincze István, HR tanácsadó (WHC)

Kell-e több lány a műszaki, informatikai vagy természettudományos pályákon? És ha igen, miért? egyrészt a méltányosság miatt, hogy mindenkinek legyen egyenlő esélye azt tanulni, amit szeretne. másrészt a veszteség elkerülése miatt, mert a műszaki területen tehetséges lányok egy része nem választ műszaki pályát, ami veszteség a nők általában növekvő felsőoktatási részvétele önmagában még nem hozza meg az eredményeket. A proaktív intézkedések tehát nélkülözhetetlenek.

Köszönjük a közreműködést! Dr. Konczosné dr. Szombathelyi Márta, kszm@sze.hu