12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Fontosabb fogalmak Képesség :
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
A munka világával kapcsolatos tudás
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Autonómia és felelősségvállalás
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A felnőttképzés szakmai programkövetelmények nyilvántartása, eddigi tapasztalatok Dr. Markovszky György Program Bizottság elnöke április 1., 9.,
A javaslattevők által készített szakmai programkövetelmények szakszerű kidolgozása, tartalmi és formai követelmények A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
A felnőttképzés szakmai programkövetelmények nyilvántartása, eddigi tapasztalatok Dr. Markovszky György Program Bizottság elnöke.
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Általános visszajelzések Előadó: Bay Gábor Emberi Erőforrások Minisztériuma.
1. szekció – A) képzési kör workshop/műhelymunka Szegény embert az A) is húzza! FSZOE szakmai nap Október 27. és november 6. Helyszín: NSZFH, 1085.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
Farkas Erika, felnőttképzési szakértő
Tűzvédelmi Szabályzat
moduláris szakképzési szerkezet
A programkövetelmény javaslatok formai és tartalmi követelményei
szakmai programkövetelmények Program Bizottság elnöke
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ ÖSSZEÁLLÍTÁSA
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Előadás másolata:

12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa

A gyakorlati modullal szembeni elvárások „3. Módszertani ismeretek 3.1. A szakmai követelmények leírási formái 3.2. A szakmai követelmények koherenciája a munkáltatói elvárások tükrében 3.3. A programszakértői vélemény felépítése, elvárt tartalma 3.4. Az elméleti képzés tananyagának kiválasztása, alkalmazkodás a célcsoporthoz”

Time management Rendelkezésre álló idő: 90 perc (11:10-12:40) Négy ötfős team Feladatok száma: Időbeosztás: 10 perc prezentáció 30 perc a feladatmegoldásra (3x10=30 perc) 36 perc a megoldások megbeszélésére (4x3x3=36 perc) 10 perc a tesztkérdésekre Zárás: 12:40

Egyéb szakmai képzés Fktv. 2. § 6. egyéb szakmai képzés: olyan, államilag el nem ismert szakmai végzettség megszerzésére irányuló képzés, amely valamely foglalkozás, munkakör vagy munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia megszerzésére, fejlesztésére irányul és nem a 16. pont szerinti hatósági jellegű képzés

Nem tekinthető egyéb szakmai képzésnek a kompetencia megszerzése/fejlesztése nem foglalkozás, vagy munkakör, munkatevékenység elvégzésére irányul szakmaspecifikus kompetenciákat nem tartalmaznak (kizárólag társas vagy személyes kompetenciák fejlesztését szolgálják) szabadidős/hobbi tevékenységekre, életvezetési technikák fejlesztésére, általános műveltség növelésére, munkatevékenységhez nem köthető, életminőség javítására szolgáló tevékenységekre irányulnak a szinten tartó képzés a munkavállalói kulcskompetenciák fejlesztését szolgálják (pl. munkavégzés szemléletére, munkaszervezésre, saját tevékenység monitorozására irányuló képzések)

A szakmai végzettség megszerzéséhez szükséges képzés minimális és maximális összóraszáma a képzés óraszáma időintervallumot tartalmaz, a maximális óraszám nem haladhatja meg a minimális óraszám kétszeresét a (formanyomtatvány) javaslat 9. pontjában szereplő összóraszám – modulrendszerű programkövetelmény esetén – a moduloknál meghatározott óraszám összegét tartalmazza

A szakmai programkövetelmény javaslat elutasításra kerül A szakmai követelmények leírása esetén: az OKJ-ban szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka megtalálható a szakmai programkövetelmény javaslatban

A szakmai követelmények leírási formái (1) A SZAKMAI KÖVETELMÉNYEK LEÍRÁSA AKKOR MEGFELELŐ, ha: a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza, Megállapította: 42/2015. (XII. 30.) NGM rendelet 5. § (2). Hatályos: I. 1- től.

A szakmai követelmények leírási formái (2) NINCS ÁLTALÁNOS SZABÁLY A TANULÁSI EREDMÉNYEK LEÍRÁSÁRA Lehetőségek: átfogó, holisztikus leírás (pl. felsőoktatási szakképzések, OKJ szerinti szakképesítések) részletezett, kategóriák szerinti leírás – tudás – képesség – attitűd – autonómia, felelősség

Átfogó, holisztikus leírás (Példa) MÉNESGAZDA FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS [18/2016. (VIII. 5.) EMMI rendelet] A ménesgazda a)Tudása - Ismeri a magyar lótenyésztési kultúrát, annak történelmét és a jelenlegi tenyésztésszervezést… b)Képességei - Képes fiatal csikók felvezetésére, alapszintű futószáras munka elvégzésére, alapszintű lovaglási és fogathajtási gyakorlati ismeretek birtokában van … c)Attitűdje - Nyitott tudásának korszínvonalon tartására, a szakterületén új eredmények befogadására, törekszik az újdonságok megismerésére, megértésére, alkalmazására… d)Autonómiája és felelőssége - Szükség szerint maga is elvégzi az egyes munkafolyamatokat…

Részletezett, kategóriák szerinti leírás TudásKépességAttitűdFelelősség, autonómia a tanulási eredmények horizontálisan koherensek a tanulási eredmények vertikálisan elkülönülnek

Horizontális koherencia Az egyes deszkriptorok között összefüggés van A tudás és a képesség között szoros összefüggés van Nem minden tudáselemhez kell azonos számú képesség, attitűd, és felelősség/autonómia elem Minden tudáselemnek kell valamely képességelemhez kapcsolódnia Minden képességelemhez kell, hogy tudáselem kapcsolódjon Lehet olyan képességelem, amelyhez több tudáselem tartozhat Attitűdök kevésbé kapcsolódnak a tudás- és képességelemekhez A felelősség és önállóság a legtöbb esetben illeszkedik a tudás- és képességelemhez

Vertikális elkülönülés Tartalmazzon minden tanulási eredményt, amivel a tananyagegység (modul) célja elérhető Markáns legyen a tanulási eredmények közötti különbség Egy modulhoz 5-15 tanulási eredményt célszerű rendelni

Ki végzi el a szakmai programkövetelmények MKKR besorolását? 18. § (4) Felnőttképzési szakmai programkövetelmények nyilvántartásba vételére vonatkozó javaslatnak tartalmaznia kell a.a szakmai programkövetelmény megnevezését és annak az OKJ-ban szereplő szakmacsoportnak a megjelölését, amelybe a programkövetelmény besorolható, valamint a programkövetelménynek az Európai Képesítési Keretrendszerhez kapcsolódó Magyar Képesítési Keretrendszer szerinti szintjének meghatározására és besorolására vonatkozó megjelölését Módosította: évi LXVI. törvény 88. § (1) b).

FEOR-ba történő besorolás A kamarai nyilvántartásba kerülő szakmai végzettség FEOR-08- ba történő besorolása a legjellemzőbb tevékenység, munkaterület alapján kerüljön meghatározásra KSH honlap:

A szakvélemény tartalma A szakvéleménynek tartalmaznia kell … a szakmai ténymegállapításokat … JOGSZABÁLYI MEGALAPOZOTTSÁG A szakértőtől elvárható, hogy ténymegállapításait, következtetéseit és indoklásait jogszabályi normaelemekkel támassza alá!

A tananyag az információhordozók gyűjteményéből áll a tananyagelemek gyűjteményét (azaz a tananyagot) az információhordozók mátrixában lehet hatékonyan és célszerűen bemutatni

18 IGAZ-HAMIS TESZT 1. A szakmai programkövetelmény a foglalkoztatás oldaláról értelmezi a követelményrendszert a kamarai nyilvántartásban szereplő szakmai végzettség tekintetében 2. A szakértői ténymegállapítást, következtetést és indoklást jogszabályi normaelemekkel kell alátámasztani 3. Minden tudáselemhez kell önálló/saját képesség, attitűd és önállóság/felelősség elemet is hozzárendelni 4. Amennyiben a szakmai programkövetelmény több modulból áll, csak abban az esetben tekinthető a szakmai programkövetelmény alapján megvalósult képzésnek, amennyiben a képzés során az összes modul megvalósításra került 5. A szakmai végzettség FEOR főcsoportba történő besorolása minden esetben a munkavállaló iskolai végzettsége és készsége alapján történik

19 FELELETVÁLASZTÓS FELADATOK 1. Egyéb szakmai képzésnek minősüla) munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia fejlesztésére irányuló képzés b) szinten tartó képzés c) a munkavállalói kulcskompetenciák fejlesztésére irányuló képzés 2. A szakmai programkövetelményre vonatkozó javaslatban a szakmai végzettség megszerzéséhez szükséges képzés minimális és maximális óraszámát úgy kell meghatározni, hogy: a) az óraszámok egymástól eltérőek legyenek, valamint a maximális óraszám nem haladja meg a minimális óraszám kétszeresét b) a maximális óraszám nem haladja meg a minimális óraszám kétszeresét c) az óraszámok egymástól eltérőek lehetnek, de a maximális óraszám nem haladhatja meg a minimális óraszám kétszeresét 3. A hatályos 59/2013. (XII. 13.) NGM rendelet értelmében a szakmai követelmények leírása akkor megfelelő, ha: a) a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza b) a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat a javaslat tartalmazza c) a legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tevékenység alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza 4. A szakmai programkövetelmény tartalmazza a) képzés célját és célcsoportját b) a szakmai követelmények leírását c) a képzés módszereit 5. A szakmai programkövetelmény javaslat abban az esetben utasítható el, amennyiben a) nincs összhangban a képzés megkezdéséhez szükséges bemeneti feltételek meghatározása a munkaterület leírásával b) az OKJ-ben szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka megtalálható az SzPK javaslatban c) az OKJ-ben szereplő valamely modul szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka megtalálható az SzPK javaslatban

20 Köszönjük megtisztelő figyelmüket!