A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád
Madáretető készítése A 9. felzárkóztató évfolyam reintegrációs tanulói munka közben
Árnyképcsarnok A 9. felzárkóztató évfolyam reintegrációs tanulói munka közben
A mérésben résztvevő tanulók
Szülői érdeklődés osztályonként
Tanulói visszajelzések Tanulók száma%-ban Teljesen egyetértek1617% Nagyrészt igaz rám1515% Felerészt egyetértek99% Kismértékben értek egyet2021% Egyáltalán nem értek egyet1718% Nem értem az értékelést1920% A szöveges értékeléssel kapcsolatos vélemények
Általános következtetés Akik jó eredményt értek el, azok elfogadják az értékelést. Akik gyengén teljesítettek, azok nem fogadják el az értékelést. – Kifogásként a fáradtságot, érdektelenséget, lustaságot,az idő rövidségét és a feladatok érthetetlenségét említik meg.
Idézetek a tanulóktól Kommunikáció: „Kérem ez felháborító! Négyes vagyok szövegértésből!” „Szerintem maguk nem használják az Internetet!” Problémamegoldás: „Lehet, hogy nem értem a feladatot, de ez nem jelenti azt, hogy nem tudom megoldani.” Szabálykövetés: „Én elég szabályos vagyok!” „És a szabályokról van szó? Maguk betartják?”
Tanári visszajelzések A mérés eredményei jól használhatók –Az iskola eredményeit viszonyíthatjuk a többi iskola eredményeihez –Támpont az iskolának az objektív önértékelésben Szeretnénk ezeket a szakmai munka tervezésére és fejlesztésére felhasználni A mérési eredmények alapján több tanuló egyéni fejlesztése is szükségesnek bizonyult Az érdemjegyekben a kompetenciamérés eredményeinek nagyobb hangsúlyt kell kapnia
Szülői visszajelzések Csak kevés szülő tekintette meg az iskolában az eredményeket –Általában nem értették az idegen kifejezéseket –Nem látják a kompetenciamérés gyakorlati hasznosságát –„Inkább a tanítással foglalkozzanak, ne a ilyen feladatlapok kitöltésével!”
Pozitív visszajelzések Az osztályfőnökök egyetértenek a szöveges értékelésekkel Pedagógiai szempontból a korai időben felfedezett hiányosságok egyéni fejlesztési terv segítségével javíthatók
Negatív visszajelzések Az idegen kifejezések a tanulók és szülők számára nehezítik a megértést, pl: –szenzibilitás – legitimitás –szociális extenzivitás –realitásérzék –konfliktuskezelés(!)
Javaslatok a kollégáknak a fejlesztésekre Fejlesztő feladatlapok és Módszertár használata Mérőlapok készítése, bemeneti mérések Az ITEM program felhasználási lehetőségeinek széles körű használata Az OKÉV felmérések letöltése A szociális kompetencia fejlesztéséhez –EQ tanfolyamon való részvétel Kompetencia fejlesztő módszerek a tanórán: –kooperatív technikák, –projektmódszer, –tanulói portfólió