A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az érettségi rendszere
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
~ 1970: Világnézetünk alapjai a középiskolában.
Mozgóképkultúra és médiaismeret Háttér: ● Választható közismereti vizsgatárgy (5. érettségi tárgy) ● ig kétszintű az érettségi 2011-től a felvételi.
A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése TESTNEVELÉS.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Informatika Minden szép, minden jó, mindennel meg vagytok elégedve?
Beiskolázási tájékoztató december
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Utazás &Turizmus érettségi 2008 tavasz. U&T érettségi Központilag akkreditált érettségi vizsgatárgy (Ady Endre Gimn., Ráckeve Csak k özépszintű! Felvételinél.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Informatika Reményi Zoltán
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
A belügyi rendészeti ismeretek vizsgatárgy
A kétszintű biológia érettségi vizsgáról
Kérdőív a fizika érettségiről Horányi Gábor Kép helye.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
Orosz nyelv TÁMOP / Kép helye április 10.
Kétszintű ének-zene érettségi vizsga
Vitaindító előadás A kétszintű érettségi rendszerrel kapcsolatos változtatási igények felmérése a gyakorlati tapasztalatok alapján a TÁMOP /
Földrajz Közép és emeltszintű vizsgák értékelése vizsgatárgyanként
Gazdasági ismeretek.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
A válaszadók > május-június október-november
Továbbtanulási terveim készítette: Roszik László
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Digitális középiskola Digitális középiskola Iskolahálózat kialakítása.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEINEK VÁLTOZTATÁSI JAVASLATAI.
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
Tájékoztató a kétszintű érettségiről és a felvételiről december 10. JAG.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Pedagógiai Könyvtár és Múzeum Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny __________________________________________________________________________________________________________.
Érettségi élő idegen nyelv
Szülői értekezlet
Kétszintű érettségi.
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Szóbeli feladatsor témaköreinek áttekintése, tipikus feladatok megoldásának.
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Kompetencia alapú szakoktatás
Felvételi a középfokú iskolákban a 2014/2015. tanévben
Aktuális érettségi időszak: május 06 – június 28.
Előadás másolata:

A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA TAPASZTALATAI ÉS MEGÚJULÁSA Ahogyan 10 év után látjuk…

KI NÉZI? KI LÁTJA? Mindenki ért hozzá – Foci effektus Lényeg a jobbító szándék! Én, a kívülálló –Mezítlábas fizikatanár (de saját osztály miatt továbbképzés), –„Multiplikátor” folyamatosan, –Lektoráltam a 2017-es változtatás előkészítő munkaanyagát –Nem dicsérni jöttem…

EGY KIS TÖRTÉNELEM (AZ „ÁTKOSBAN”): (AZ „ÁTKOSBAN”): egységes tanterv, tankönyv egységes tanterv, tankönyv szakfelügyelet szakfelügyelet Érettségi - „házi”-szóbeli (belső vizsga) Érettségi - „házi”-szóbeli (belső vizsga) -írásbeli (kvázi külső v.) - központi - központi - „közös” (külső vizsga)

A tantervek „fellazultak”... A tantervek „fellazultak”... NAT NAT Kerettanterv Kerettanterv Tankönyvek - teve effektus Tankönyvek - teve effektus Szakfelügyelet helyett - tanácsadás-SE ! Szakfelügyelet helyett - tanácsadás-SE ! Érettségi - felvételi (itt-ott) maradt (?) Érettségi - felvételi (itt-ott) maradt (?) a kimeneti szabályozás! a kimeneti szabályozás!

Követelményszintek „szétcsúsztak” Szakmai bizonytalanság Egyszerre 3-4 tanterv A fizika óraszámok drasztikus csökkenése A természet tudományok leértékelődése

Objektivitás Esélyegyenlőség (ne kelljen külső felkészítő) A középiskolai anyagra épüljön (felvétel is) Ne kelljen duplán vizsgázni (más tárgyak…) Eredetileg: - emelt szint továbbtanulóknak - középszint érdeklődőknek

RÉSZLETES VIZSGAKÖVETELMÉNYEK 1. Mechanika (25%) 1. Mechanika (25%) 2. Termikus kölcsönhatások (20%) 2. Termikus kölcsönhatások (20%) 3. Elektromágneses kh. (optika is) (25%) 3. Elektromágneses kh. (optika is) (25%) 4. Atomfizika, magfizika (20%) 4. Atomfizika, magfizika (20%) 5. Gravitáció, csillagászat (10%) 5. Gravitáció, csillagászat (10%) 6. Fizika- és kultúrtörténeti ismeretek

A VIZSGA LEÍRÁSA Középszint - Írásbeli(120 min - 90 pont) feleletválasztós(36-40 pont) 2 numerikus fel. 1 jelenségért. (2-ből 1 v.)(50-54 pont) - Szóbeli(15 min – 60 pont): Elmélet + hozzá mérés v. kísérlet + egyszerű számítás (esetleg) kifejtés módja(5 pont)

A VIZSGA LEÍRÁSA Emelt szint – Írásbeli (240 min – 100 pont) 15 feleletválasztós(30 pont) Esszé (3-ból egy v.)(18+5 pont) 4 num. Feladat(47 pont) – Szóbeli(20 min – 50 pont) Mérés (+ elméleti háttér + értékelés, elemzés, hiba)(29 pont) 4 elméleti kérdés(4 x 4 pont) kifejtés módja(5 pont)

Pontos, egységes követelményrendszer Pontos, egységes követelményrendszer Részletes, egységes vizsgaleírás Részletes, egységes vizsgaleírás Kompetenciák Kompetenciák Vizsgáztatók képzése (országos program volt) Vizsgáztatók képzése (országos program volt) (Felkészítésre is képzett jobb híján) Egységes értékelési rendszer (de ksz. szóbeli) Egységes értékelési rendszer (de ksz. szóbeli) HIBA: továbbtanuláshoz emelt szint kellene!!

Kötelező szóbeli vizsga Kötelező szóbeli vizsga Elvégzendő ( megtervezendő ) mérés, kís. Elvégzendő ( megtervezendő ) mérés, kís. Feleletválasztós tesztkérdések Feleletválasztós tesztkérdések Jelenségértelmezés, függvények elemzése Jelenségértelmezés, függvények elemzése Szöveges kifejtés (írásban, szóban) Szöveges kifejtés (írásban, szóban) ennek külön értékelése (emelt sz. 10pont) Fizikatörténeti ismeretek Fizikatörténeti ismeretek Szemléletváltozás – sokrétűbb (gyak.) Szemléletváltozás – sokrétűbb (gyak.)

Koncentrációs gyakorlat (is) Elméleti ismeretre kérdező Alkalmazás Egyszerű számítás Gyakorlat, természet, „mindennapok” Egy helyes válasz (ksz: 3, em: 3 – 4) Igazat – vagy hamisat?! Disztraktorok Döntő a tudás, a felismerés, a modell…

Alkalmazás Középszint kevésbé összetett (lehetne könnyebb?!) Emelt szint (több témán átívelő, kicsit „nehezebb”, vagy „csak emelt tartalom” Egy helyes válasz, de sok út Jelenség, modellalkotás Fiz. tartalom, mat. megoldás! Könnyebb, mint a „régi”

A számításokban is! Két alaptípus: 1. Esemény „megjósolása”, magyarázata - lépések, ok-okozat,„szárnyalás” - hivatkozás a fizikai (alap-)jelenségre, annak modelljére, a törvényekre - gondolati ív (a jelenség egysége) 2. Mérési eredmények feldolgozása + táblázat, grafikon (jobban szeretik- konkrétabb) Új?! Könnyű?!

Ismeretanyag „összeszedése” Ismeretanyag „összeszedése” Összefüggéseik, kapcsolatrendszerük, Összefüggéseik, kapcsolatrendszerük, az állítások magyarázata, alkalmazása… az állítások magyarázata, alkalmazása… Értelmesen le is kell írni! Értelmesen le is kell írni! Buktatói: Buktatói: Kevés, vagy hiányos ismeret Kevés, vagy hiányos ismeret Kifejtés szintje: Említse! Ismertesse! Mutassa be! Elemezze! Értelmezze! Alkalmazza! … Szótár-kiskáté!!! Kifejtés szintje: Említse! Ismertesse! Mutassa be! Elemezze! Értelmezze! Alkalmazza! … Szótár-kiskáté!!! Vázlatosság Vázlatosság Egy téma önálló kifejtése, szempontok… ?

KÖZÉPSZINT Az adott iskola helyi tanterve szerint (is) Saját tanár A kísérlet és az elméleti kérdések összefüggenek EMELT SZINT A követelményrendszer szerint 3 szaktanár (ismeretlen) Az elméleti (kis)kérdések függetlenek a méréstől ÚJ: A kísérlet-mérés nem „megkerülhető”

Túl nehéz (sokrétű! szöveg-értés, -alkotás) Túl nehéz (középszintű írásbeli 120 perc, nem sokkal egyszerűbbek a feladatai) Túl könnyű (a régi érettségi feladatainál …) Túl könnyű (nem késztet eléggé munkára, gyengék az egyetemre kerülők,…) Kevesen választják az emelt szintet… Nem elég szoros a kapcsolat a tantervekkel Kimaradtak bizonyos tartalmak,… Kevesen szeretik a fizikát… Messzire vezet! PROBLÉMÁK

 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról (melléklete: ált. köv.)  40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről  erettsegi/jogszabalyok TÖRVÉNYEK

 SZEMLÉLETMÓD (szerethetőség, gyakorlat, technikai fejlődés, természet, környezet,...)  PEDAGÓGIAI, SZAKMÓDSZERTANI TRENDEK (gondolkodási képességek, gyakorlati problémák elemzése, modellezése, megoldása, ismeretek alkalmazás-irányú felidézése)  ÚJ TÉMÁK, TARTALMAK (forgómozgás, folyadékok,...) A VÁLTOZÁSOK

A SZINTEK TÁVOLÍTÁSA  közép (egyszerűsítés, „A” minta)  emelt (egzaktabb, hagyományosabb, szaktárgyi) hagyományosabb, szaktárgyi)  továbbtanulási belépő?! (lassú emelt szint felé tolódás; (lassú emelt szint felé tolódás; középszint a csak érdeklődőknek) középszint a csak érdeklődőknek)

KOMPETENCIÁK „szemlélet” „szemlélet” Ismeretei összekapcsolása a mindennapokban tapasztalt jelenségekkel, a modern kor technikai eszközeinek működésével és azok hétköznapi használatával; Ismeretei összekapcsolása a mindennapokban tapasztalt jelenségekkel, a modern kor technikai eszközeinek működésével és azok hétköznapi használatával; Tudományos és áltudományos szövegek; Környezetvédelem; környezettudatosság; Adatsorok, grafikonok elemzése „gondolkodás” „gondolkodás” Induktív és deduktív; Analógiás köv.

TARTALMI ARÁNYOK VÁLTOZÁSA mechanika 25 % 30% (forg., foly.) mechanika 25 % 30% (forg., foly.) hőtan 20 % 15% hőtan 20 % 15% elektromágneses jel. 25 % 20% (optika kiválik) elektromágneses jel. 25 % 20% (optika kiválik) (új témakör) OPTIKA 10% (új témakör) OPTIKA 10% Atom-atommagfizika 20 % 15% („nehéz”...) Atom-atommagfizika 20 % 15% („nehéz”...) gravitáció és csillagászat 10% gravitáció és csillagászat 10%

VIZSGALEÍRÁS MÓDOSÍTÁSAI  Középszint írásbeli  tesztek 3-4 válaszlehetőséggel  forráselemzés (num. fel. helyett!)  Középszint szóbeli  OH 40 kísérlet – a tételsor legalább 80%-át ebből kell választani!  vizsgahelyszín (60 nap) honlapján közzéteszi a kísérleti eszközök részletes listáját és fényképeit.

VIZSGALEÍRÁS MÓDOSÍTÁSAI Emelt szint írásbeli Emelt szint írásbeli esszé átalakul témakifejtés, források, irányító kérdések esszé átalakul témakifejtés, források, irányító kérdések Emelt szint szóbeli Emelt szint szóbeli A) egy mérés elvégzése, B) elméleti téma kifejtése - összetevők 4-10 pont, A) egy mérés elvégzése, B) elméleti téma kifejtése - összetevők 4-10 pont, A) feladat nem lehet több 25 pontnál. A) feladat nem lehet több 25 pontnál. (mérési feladat elvárt időtartama a tételben) (mérési feladat elvárt időtartama a tételben) Vizsgahelyszín (60 nap) honlapján közzéteszi a kísérleti eszközök részletes listáját és fényképeit. Vizsgahelyszín (60 nap) honlapján közzéteszi a kísérleti eszközök részletes listáját és fényképeit.

VOLT ILYEN JAVASLAT ! Középszint írásbeli Középszint írásbeli 180 perc legyen Emelt szint szóbelihez (B rész)- Tételbank Emelt szint szóbelihez (B rész)- Tételbank NEM NYERT 

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!