A Magyarországon működő iskolai drogprevenciós programok leírása Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt, Nyírády Adrienn, Nádas Eszter, Buda Béla, Felvinczi Katalin november 22.
„Fények és árnyak” c. NKFP projekt ( ) NDI BCE Viselkedéskutató Központ MTA Pszichológiai Intézet NDI BCE Viselkedéskutató Központ MTA Pszichológiai Intézet
KATASZTER + INTERAKTÍV KERESŐ PROGRAMFELTÁRÁS: nemzetközi standardoknak megfelelő strukturált adatlapok felvétele A programok egy szűkebb körében: RÉSZLETES ÉRTÉKELÉS Társadalmi környezet vizsg.-másodelemzések Poszt-vizsgálatok A programok kivitelezésének vizsg. + fókuszcsoportos interjúk A programok szervezeti hátterének vizsgálata Pre-vizsgálatok A különböző evaluációs módszerek tapasztalatinak összegzése Folyamat-evaluáció Eredmény-evaluáció Teoretikus-evaluáció A VIZSGÁLAT MENETE Kontrollcsoportos vizsgálatok
AMELY: működtet közvetlen a diákokra irányuló direkt vagy indirekt drogprevenciós, vagy az iskolai drogmegelőzéshez valamilyen módon kapcsolódó programot tevékenységet programszerűen végzi 2001/2002-es, a 2002/2003-as ill. a 2003/2004. tanévben végzett, iskolai prevenciós tevékenységet. ORSZÁGOSAN 136 ISKOLAI PREVENCIÓVAL FOGLALKOZÓ SZERVEZETET AZONOSÍTOTTUNK
AZ ISKOLAI PREVENCIÓS SZÍNTÉREN JELELENLÉVŐ SZOLGÁLTATÓK TERÜLETI ELHELYEZKEDÉSE
AZ ISKOLAI PREVENCIÓS SZÍNTÉREN JELELENLÉVŐ SZOLGÁLTATÓK PROFILJA
A SZOLGÁLTATÓK ÁLTAL MŰKÖDTETETT ISKOLAI PREVENCIÓS PROGRAMOK SZÁMA: 280
AZ ISKOLAI PREVENCIÓS PROGRAMOK MEGJELENÉSE (a feltárt programok kumulált %-ában kifejezve.N=233)
A PROGRAMINFORMÁCIÓS ADATLAP STRUKTÚRÁJA Szervezeti jellemzők Célcsoport/hatókör Populáció behatárolása, jellemzői Eddigi futási infó/lefedettség A prevenciós program leírása Célok (végső, közbenső) Alapkoncepció – a célok szerint részletezve Módszerek – a célok szerint részletezve Programértékelési információk Típusa Módja Eredménye Stáb összetétel Program finanszírozás jellemzői Folyamatosság Forrás-struktúra
a célcsoportra, annak típusára vonatkozó információk az elért populációra vonatkozó információk a programok céljára a programok koncepciójára, filozófiájára vonatkozó információk a célok megvalósítási módjára vonatkozó információk (alkalmazott módszerek, eszközök típusa, a program kivitelezőinek személyi összetétele) A TIPIZÁLÁSA SORÁN ALKALMAZOTT INFORMÁCIÓK
SZÁMA: 139 (A FELTÁRT PROGRAMOK 60%-A) EGY ÁTLAGOS TANÉVBEN ELÉRT DIÁKOK SZÁMA 310 EZER – KB. MINDEN NEGYEDIK DIÁK 2001/2002-BEN ELÉRT DIÁKOK SZÁMA: 370 EZER KÖZVETLENÜL AZ INTERVENIÁLT CÉLPOPULÁCIÓRA IRÁNYULÓ PROGRAMOK
KÖZVETLENÜL AZ INTERVENIÁLT CÉLPOPULÁCIÓRA IRÁNYULÓ PROGRAMOK ELOSZLÁSA A CÉLPOPULÁCIÓ KORCSOPORTJA SZERINT
KÖZVETLENÜL AZ INTERVENIÁLT CÉLPOPULÁCIÓRA IRÁNYULÓ PROGRAMOK SZÁMA AZ EGYES MEGYÉKBEN (N=136, vidéki átl:49)
KÖZVETLENÜL A DIÁKOKRA IRÁNYULÓ PROGRAMOK ELOSZLÁSA A PROGRAM IDŐTARTAMA SZERINT (N=136)
A KÜLÖNBÖZŐ CÉLKITŰZÉSEK MEGJELENÉSE A KÖZVETLEN PROGRAMOKBAN (a programok %-ában, N=136,átl:3,8)
SZÁMA: 94 (A FELTÁRT PROGRAMOK 40%-A) 42 KORTÁRSKÉPZÉS – EBBŐL 34 KORTÁRSSEGÍTŐ, 8 KORTÁRSOKTATÓ KÉPZÉS – AZ ÉVENTE KIKÉPZETT DIÁKOK SZÁMA PEDAGÓGUSOKRA IRÁNYUL – EBBŐL 31 ÉRZÉKENYÍTŐ, 21 PREVENCIÓS PROGRAM ALKALMAZÁSÁRA FELKÉSZÍTŐ – AZ ÉVENTE KIKÉPZETT/ELÉRT PEDAGÓGUSOK SZÁMA ÁTLAGOSAN EZER (A PEDAGÓGUSOK KB 10%-A) KÉPZŐ PROGRAMOK
KORTÁRSKÉPZŐ PROGRAMOK TERÜLETI ELOSZLÁSA (N=42 vidéki átl.=8-9) Pedagógusképző programok: BP: 41, vidéki átl.=36-37)
A KÉPZŐ PROGRAMOK ELOSZLÁSA A PROGRAM IDŐTARTAMA SZERINT (N=92)
A KÜLÖNBÖZŐ CÉLKITŰZÉSEK MEGJELENÉSE A KÉPZŐ PROGRAMOK ELOSZLÁSA (a programok %-ában, N=94,átl:4,4)
KIMENETEK DroginfóHelpdesk Országos Interaktív Adattár
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK A szereplők egymásra találásának valószínűsége nő A programok illeszkedésének növekedése Eredményesebb prevenciós tevékenység Szemléletváltozás