Szociálpszichológia Menedzsment alapismeretek. Szociálpszichológia Az egyént vizsgálja szociális kontextusokban Pszichológus: kiragadja a szociális környezetből.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Advertisements

Csoport munka.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A deviancia összetett fogalma
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A fogyasztói magatartás
Környezetpszichológia III.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Kognitív megközelítések
interperszonális személyiség-koncepciója
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Én, Énkép, Önismeret, Önértékelés
Szociálpszichológia Attitűd Dr
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
A társas viselkedés pszichológiája
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Egyéni döntések a szervezetben
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A meggyőző érvelés pszichológiája
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Nevelés és nevelői attitűdök
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az emberi agresszió.
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
..
A reklám centruma.
Szociálpszichológia 3. Illés Anikó. Benyomáskeltés Eddig a benyomások alakulásáról Most: Reklám Becsapás Befolyásolás Stratégia Színház...
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Az üzletek operatív működtetése
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Környezeti hatások számszerűsítésének problémái
Kognitív és emotív jelentés
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

Szociálpszichológia Menedzsment alapismeretek

Szociálpszichológia Az egyént vizsgálja szociális kontextusokban Pszichológus: kiragadja a szociális környezetből Szociológus: az egyénre tekintet nélkül tanulmányozza a szoc. Interakciót

Interakció (kölcsönhatás) Viselkedés: reagálás és inger inger - válasz hatás – ellenhatás Kapcsolat struktúrája felfogás AB

Vizsgálat típusa 1. Személyiség 2. Szociális rendszera fő szempont az 3. Társadalmi rendszeregyéni viselkedés A pszichikum társadalmilag determinált

Szociális tényezők az észlelési és megismerési folyamatokban Introspektív módszer (saját maga vizsgál) 1. Személyi és szociális tényezők hatása a tapasztalási folyamatra 1. Szociális objektumokkal kapcsolatos tapasztalat

A szociális észlelés megfelelés (érzelem!) Hogyan befolyásolja az észlelést 1. Szociális és személyi tényezők hogyan hatnak az észlelési folyamatra indulat, amit szeretnénk, szorongás 2. Szociális objektummal kapcsolatos érzelmi indulati tapasztalat Hogyan alakítjuk ki más emberre vonatkozó ítéletünket, rokonszerv, ellenszenv kialakulás objektum észlelés

Az észlelési reakcióra ható alapvető folyamatok 1. Az észlelés szelektivitása 2. Előző tapasztalatok gyakorisága (konkrét ingerek) 3. Ingerek pozitív vagy negatív megerősítésének múltban való megtörténte 4. Az észlelés pillanatában túlsúlyban lévő aktuális tényezők (éhség, fáradtság, szorongás) 5. Az észlelés mutatói (nem tudunk közvetlenül megfigyelni)

Az észlelési reakcióra ható alapvető folyamatok 1. Szelektivitás Nagymennyiségű információ Szándékosan kiemelünk valamit Előítéletek 2. Tapasztalat gyakoriság Reakció készség Gyakori szavak

Az észlelési reakcióra ható alapvető folyamatok 3. Pozitív negatív megerősítés Az elkerülés megtanulása Nem észlelünk valamilyen ingert (határeset) Akutális meghatározók 4. Aktuális meghatározók Reakció preferencia Növelik vadász-őz csökkentik

Az észlelési reakcióra ható alapvető folyamatok 5. Észlelésre utaló mozzanatok „privát” bensőséges élmény –nehéz észlelni Mostoha inger-feltételekkel végzett kísérletek Felfokozott reakció preferencia /tachisztoszkóp készülék (éheztetés) erősödés -> csökkenés Felismerési küszöb Érték hatása az észlelésre Jutalom – büntetés hatása az észlelésre

Perceptuális elhárítás 1. Emocionálisan (érzelmileg) zavaró vagy fenyegető ingereknek magasabb a felismerési küszöbük. 2. Ilyen ingerek helyettesítő ingereket váltanak ki, amelyek eltérő jellegüknél fogva gátolják az eredeti inger felismerését (álom szorongás szint, ártalom szint) 3. Ezek az ingerek akkor is emocionális reakciókat keltenek, ha nem ismerik fel azokat. Tabu szavakgalvanikus bőr reakció Tudattalan észlelés (szubliminális észlelés) Coca Cola

A személy-percepció Tárgya: más személyek, szociális objektumok Elnevezés: nem egészen helyes (a percepciónál közvetlen szenzoros információ feldolgozása történik, míg embereket közvetve is megismerhetünk)

Az észlelési helyzetek különböznek 1. Mennyi információ áll rendelkezésre a más személyre vonatkozólag 2. Milyen mérvű az interakció az érzékelő és a más személy között 3. Milyen mértékben áll fenn megszilárdult viszony az érzékelő és a másik személy között

Fizikai külső Az expresszív és egyéb modoros viselkedés Vertális viselkedés Az ingerekkel kapcsolatos előzetes érzések és Ismeretek. Az észlelt személy cselekedeteinek nyereség-veszteség értéke. Implicit személyiség elmélet és sztereotípiák. Önmagáról alkotott kép. Személyiség jellemzők és egyéb tények feltételezése. Aktuális érzelmek iránta. Okság, szándék, igazolhatóság észlelése Az inger nyújtotta információ Az észlelő változói Benyomás az észlelt személyről

Az észlelés néhány alapvető mozzanata 1. A bonyolultsági szint különböző az észlelésben felszíni jellemvonás -> nem könnyen megfigyelhető jell. 1. Központi vonások vannak az észlelésben adott szempontok szerint észlel az érzékelő 2. Az adott szempontokat az észlelő személyisége határozza meg 3. Az észlelő viszonyítás fogalomrendszerben írja le a másik személyt. (milyen mértékben hasonlít az észlelőre, vagy másra)

Milyen módon észlelünk másokat 1. Külső megjelenés, fizikai tulajdonság, arcvonás, modor (gyermek) 1. Centrális vonás szerint, összetartó fogalmakkal 2. Kongruensnek látszó tulajdonság alapján 3. Nem kongruens tulajdonságokkal nyájas, éleselméjű, becstelen, aszociális

Következtetés változatai Információ Verbális információ alapján A közlés sorrendje (első információ jelentősége, gátolni lehet) Nem verbális (némafilm) Fénykép Megjelenés, testi felépítés (személyiségtan ide vonatkozó része) Kifejező mozgás, gesztikuláció, testtartás

A következtetési folyamat természete Kevés információ esetén az érzékelő személyek általában egyetértenek a kialakított jellemvonások tekintetében Időbeli kiterjesztés Pillanatnyi állapot -> általánosítás Ismerősre hasonlítás Átvitel, tudattalan azonosítás (felruházás tulajdonságokkal)

A következtetési folyamat természete Kategorizálás Az észlelt személyt elhelyezi egy általa kialakított osztályban pl. idős -> tapasztalt Analógiás következtetés durva külsejű -> durva lelkületű zárt ajak -> zárkózott szemüveges -> intelligens

A szociális sztereotípia Kategóriákon alapuló információ Rendőr, tanító 1. Kategorizálás 2. Feltételezett vonások tekintetében egyetértés 3. A feltételezett és a valóságos vonások eltérése

A szociális sztereotípia 1. Kategorizálás Ha azonosítja a kategóriát az észlelő, feltételezi a kategóriára jellemező összes tulajdonságokat 2. Feltételezett vonások tekintetében egyetértés Személyes sztereotípia, csoportról alkotott egyéni vélemény szociális sztereotípia, egyetértés az ítélkezők között

A szociális sztereotípia 3. A feltételezett és a valóságos vonások eltérése Sztereotípia: túlzott egyszerűsítés osztályra érvényes egyénre érvényes absztrakció könnyelmű osztályozás

A szociális sztereotípia 3. A feltételezett és a valóságos vonások eltérése Problémák az észlelésben konkrétság – elvontság Azonos személy különbözőképpen viselkedik észlelő absztrakciós készségétől függ ennek megítélése Implicit személyiségelmélet

Az észlelő jellemzői 1. Észlelő feltételezi, hogy a másik személy ugyanolyan, mint ő, nem különbözik szignifikánsan tőle 2. Autoritárius (önkényeskedő) -> a másik is azt feltételezi 3. Nem autoritárius -> átlagos autoritárius a másik feltételezi Ön percepció – személy percepció baráttól, saját rossz tulajdonságunkat feltételezzük

Észlelés folyamatos interakcióban Túl sok információ Egyszerűsíteni kell a helyzetet (takarékoskodási folyamat) szín-látás 1. Szociális környezet észlelése Stabil, változatlan entitás 2. A személyeket látjuk az akciók forrásának 3. Szélsőséges véleményt alakítunk ki (pozitív –negatív) a személy összes tulajdonsága 4. Kategorizálás

A struktúrák hatása az észlelése 1. Szerep struktúra Pozíciót töltenek be személyek –elvárások a szereppel kapcsolatban 2. Rokonszenv struktúra Rokonszenv – hasonló hozzánk 3. Státus és hatalom struktúra Státusz befolyásolja az észlelést Magas státuszban lévő jóindulatú cselekedetének nagyobb értéket tulajdonítunk 4. Az ok, helyének megítélése Belső vagy külső ok, -> másként értékeljük jó szándék – rossz szándék

A szociális befolyásolás folyamatai Az attitűd megszerveződése és a viselkedés változása

Az attitűdök természete Az attitűd szabályszerűség, amely egy egyénnek környezete valamely aspektusával (jelleg) szembeni érzelmeiben, gondolataiban és cselekvési prediszpozícióiban (hajlam, fogékonyság) figyelhető meg.

Az attitűdök természete Érzelem -> affektív összetevő Gondolat -> kognitív (megismerési) összetevő Cselekvés -> viselkedési összetevő Segély a, emelkedik a vérnyomása - érzelmi b, véleményét elmondja - gondolati c, levelet ír a kongresszusnak - cselekvési Hipotetikus –egyes szerzők szerint Valóságos létezésére nem tudunk következtetni. Vélemény: mentes az affektív összetevőktől Attitűd: lehet funkcionális: levezet valamilyen agresszivitást

Elméletek az attitűd megszerveződéséről Az attitűdöt kontextusban vizsgálják A konzisztencia, mint szervező elv (következetes, egységes) Hiedelmeink megegyeznek viselkedésünkkel Ha valakit jónak tartunk – jó tulajdonságokkal ruházunk fel Dohányzás – a dohányzás káros volta

Rosenberg elmélete az affektív – megismerési konzisztenciáról Milyen az összefüggés az egészen belül az affektív és megismerési összetevők között AZ ATTITŰD Az affektív és megismerési összetevője egyezés van. Az értékrend és a megismerés kapcsolata Az értékrend egy elmét mesterségesen megválasztják az ismeret is ellenkezőjére fordul segély pozitív, negatív gazd. előny hátrány

Festinger megismerési disszonancia elmélete attitűdösszekapcsolása viselkedés Normális esetekben összhang (konszonancia) Mi történik, ha disszonancia lép fel?

Disszonancia a disszonáns elemek fontossága * súlya Disszonancia= a konszonáns elemek fontossága * súlya Maximális értéke: 1 számláló nem lehet nagyobb a nevezőnél ez változást okoz

A disszonancia mérséklésének módjai 1. Egy viselkedési (-megismerési) elem megváltoztatása Árt a dohányzás -> leszokik róla 2. Egy környezeti (-megismerési) elem megváltoztatása Árt a dohányzás -> füstszűrős cigaretta Szociális vagy interperszonális környezet megváltoztatása –hasonló attitűdű viselkedésű (véleményű) társaságot keres magának

3. Új megismerési elemek beiktatása A dohányzás nyugtatóan hat Következtetések: 1. Attitűdje ellenére cselekszik (kényszer) megváltoztatja az attitűdje ->konszonancia 2. Minél nagyobb a kényszer ( a minimálison túl) annál kevésbé változik az attitűd A disszonancia mérséklésének módjai

Kísérlet Unalmas munka -> meggyőzni a k.sz.-et Disszonancia maximuma: Ha az ellentétbe került megismerési elemek egyenlő erősek és fontosak

Funkcionális attitűd elmélet (Katz) Attitűd változás – változással szembeni ellenállás az attitűd motivációs bázisától függ Négy főbb funkciója van az attitűdnek

Az attitűd funkciói 1. Az instrumentális (eszköz), alkalmazkodási vagy utilitárius (haszonelvű) funkció Max -> jutalom (célszerű cselekvés eszközei) Min -> büntetés 2. Az önvédelmi funkció Védjék az egyént a kellemetlen igazságtól, realitásoktól -> erős előítéletek 3. Értékkifejező funkció Kielégülést jelent, ha az attitűddel megegyező viselkedést mutathat -> önértékelés magas 4. Ismereti funkció Átstrukturálja a tapasztalatot, hogy a összhangban legyen attitűdjeivel

Kehnan háromfolyamatos elmélete az attitűd-változásról Ideiglenes - állandó (hallgató – oktató) 1. Engedelmeskedés Azért fogadja el más befolyását, mert kedvező reagálást vár 2. Identifikáció Azért fogad el befolyást, mert önmagát meghatározó viszonyba kerül a személlyel vagy csoporttal

Kehnan háromfolyamatos elmélete az attitűd-változásról 2. Identifikáció a) Gyermek –szülő azonos viselkedés b) Orvos – páciens eltérő viselkedés c) Orvos – orvostársak azonos v. beilleszkedés a csoportba Az illető hisz a magáévá tett viselkedésben!

Kehnan háromfolyamatos elmélete az attitűd-változásról 3. Interiorizáció Azért fogad el befolyást, mivel az elvárt viselkedés összeillik az értékrendszerével oktató – hallgató szakértő véleményét – ha azonos az értékeinkkel

Hogy melyik következik be? A befolyásoló ágens (hatóerő) erejétől függ Tartósság – 1.Befolyásolás megszűnik 2.Amíg a viszony fennáll 3.Amíg az értékrend fennáll Nem csak egyik jelentkezik a gyakorlatban, hanem több is egyszerre.

Az attitűd változás folyamatai Választás, döntés -> disszonancia Hasonló alternatívák vannak általában Gépkocsi prospektus tanulmányozása vásárlás előtt, vásárlás után Termékvásárlás Eljegyzés Önkéntes elkötelezettség okoz disszonanciát Brehm szerint Gyenge késztetés – nagyobb eredmény több viselkedés változik meg

Szociális hatalom Fontos, mindenütt jelenlévő hatás A közvetlen hatalom determinánsai Erőforrás, függőség, alternatíva

Erőforrások Jutalmazó és kényszerítő hatalom Jutalmazó hatalom -> nyereséghez juttat Kényszerítő hatalom -> megbüntet Ezen tényezők hatásai a megfigyelés valószínűsége jutalmazás – büntetés valószínűsége

Referens hatalom Jutalmazó hatalom referens hatalom átalakítható identifikáció függetlenné válik A-tól Szakértői hatalom szakértelem alapján mértéke: a feltételezett szakértelem nagysága Erőforrások

Legitim hatalom B magáénak vall bizonyos normákat, értékeket. interorizáció Nem a megfigyeléstől függ, hanem a fennálló értékrend stabilitásától Erőforrások

Erőforrások és csereelmélet A hatalom általában kölcsönös elváráson alapszik Engedelmes kezdés -> jutalom ellenkezője több költség (veszteség) Referens hatalom pl. a gyermek biztonságérzettel jutalmazza magát, hogy szülője viszontszereti őt.

A hatalom tartós gyakorlása Kétféle változás: 1. Nyereség költségekre gyakorolt hatása révén 2. A hatalom alapjait módosító feltételek révén Azonos munkabér, elveszti a hatalom jelentőségét. Referens és kényszerítő hatalom általában változik Szakértői és legitim hatalom nem változik

Függőségek B személy igényeitől függ a rajta gyakorolt hatalom, ha valaki minél jobb polgár akar lenni, annál nagyobb a hatalom rajta Segítőkészség, szépség, szociabilitás, szakértelem, bátorság, testi erő.

Alternatívák Az engedelmesség megtagadásának következményei milyen alternatívák állnak rendelkezésre Fenyegetőzés: általában nem váltják valóra

Hatalmi folyamatok Nem személyes tulajdonság Nem egyirányú, hanem kölcsönös AB = AB BA = BA kölcsönös Hatalom függőség hatás Ha az egyenlőség nem áll, kiegyenlítődés indul

Egyensúlyhiány feloldásának módjai Visszalépés a kapcsolatból fiú – lány viszony Alternatív kapcsolatok kialakítása Differenciál értékelés A-ban erősödik a kielégülés iránti igény B-től való függése növekszik Koalíció képzés Hatalmi különbségek fennmaradása Szervezeti korlátok -> szervezet működése szükségessé teszi Hatalmi folyamatok

A hatalom értékelése, interperszonális stratégiák Általában mindenki jól észleli Ettől függően alakítja ki stratégiáját Hatalmi struktúrák