ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
MTA Regionális Kutatások Központja A hálózati együttműködés lehetséges szervezeti és jogi keretei a Pozsonyi agglomerációban Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.
KVN OP 1.1. – TEAM – Képzés a közigazgatás hatékonyabbá tételének érdekében.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Baranya Megyei Önkormányzat
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
A vállalat szervezete.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
Szervezeti formák 1. rész
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
Nyugat-dunántúli Régió
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október Keringer Zsolt MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata ASP alapú közigazgatás lehetőségei.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Foglalkoztatás-politika
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A hajdúnánási szociális rendszer és modellprogramok továbbfejlesztésének és összehangolásának lehetősége (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Megyei tervezői workshop módszertana Varga Péter december 4.
Az egészségbiztosítási közigazgatás változásai 2011 Balatonalmádi, november 11. Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Varga Péter, Finanszírozási.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A falvak hatékonysági hálózatának kiépítése
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Magyar Útügyi Társaság
„Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel Kísérése II.”
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Városi Fenntarthatósági és Alkalmazkodási Tudásközpont
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT MEGALAPOZÓ KUTATÁS Előadó: Dr. Belényesi Emese PhD, egyetemi docens Dátum:

MINTACÍM SZERKESZTÉSE „A nemzetnek joga van elvárni azt, hogy közigazgatása a kor igényeihez és a saját anyagi erejéhez mérten a legjobb legyen.” Magyary Zoltán

KOORDINÁCIÓ A koordináció egymás mellé rendelést, összehangolást, “megfelelő viszonyba hozást” jelent. Az önkormányzati koordináció a területi és helyi szintű önkormányzatok (illetve ezek intézményei, gazdasági társaságai stb.), valamint a két szint közötti tevékenység összehangolását jelenti. (pl. információáramlás, kommunikáció stb.)

ÖNKORMÁNYZATI KOORDINÁCIÓ Vertikális koordináció: eltérő szintek között Hierarchikus: közvetlen befolyásolás (pl. hatáskörbe tartozó szervezetek irányítása/felügyelete/ellenőrzése) vagy közvetett befolyásolás (pl. adatszolgáltatás, beszámoltatás, tájékoztatás kérése működési kérdésekben stb.) Horizontális koordináció: azonos szintek között Piaci: pl. közös szolgáltatóközpont létrehozása, amelyet belső költségelszámolási szisztéma alapján működtetnek Hálózati: pl. az intézményi kapcsolódások, összeköttetések támogatják a szervezetek közötti együttműködést és a vezetők, munkatársak közötti személyközi kapcsolatokat

KOORDINÁCIÓS ESZKÖZÖK Koordinációs eszközök típusa Lehetséges elemei Technokratikus Szabályok, szabályzatok, eljárások Tervek, programok, ütemtervek Költségkeretek, pénzügyi tervek Strukturális Ad hoc és állandó bizottságok Projektek, teamek Szolgáltatásmenedzsment Személyorientált Vezető-kiválasztás Konfliktuskezelés Szervezeti kultúra

KUTATÁSI CÉLOK Átfogó célja, hogy feltárja, javítsa a települések közötti és a közigazgatás egyes szintjei közötti együttműködési és koordinációs mechanizmusokat. Indoklás: a megvalósulás segíti, szakmailag támogatja a as fejlesztési ciklus önkormányzati fejlesztéseit, hozzájárul a helyi közszolgáltatások minőségének javításához, a rendelkezésre álló források jobb kihasználásához, a működés hatékonyságának növeléséhez a fenntartható fejlődés érdekében.

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 1. Kérdéskör 1. Milyen de jure és de facto tényezők indokolják/határozzák meg a vertikális és horizontális önkormányzati koordinációt? Alkérdéskörök 1. a koordináció jogi szabályozása finanszírozási feltételek közös önkormányzati feladatellátás közös stratégiai tervezés feltételei területi fejlesztéspolitika

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 2. Kérdéskör 2. Milyen szerepe van a vertikális koordinációnak az önkormányzati tevékenységekben és az egyes önkormányzatok működésében? Alkérdéskörök 2. területi és helyi önkormányzatok együttműködése önkormányzati stratégiai tervezés koordinációja támogatáspolitika hatása önkormányzatok intézményeinek szerepe a feladatellátásban önkormányzatok gazdasági társaságainak szerepe a feladatellátásban járási hivatalok és önkormányzatok párhuzamos feladatköreinek hatása szakági szervek Kormányhivatalba integrálásának hatása

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 3. Kérdéskör 3. Milyen szerepe van a horizontális koordinációnak az önkormányzatok működésében és azok hatékonyságában? Alkérdéskörök 3. közös önkormányzati hivatalok koordinációja önkormányzati társulások koordinációja önkormányzatok közszolgáltatásainak koordinációja önkormányzatok közös projektjeinek koordinációja érdekszövetségek koordinációja

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 4. Kérdéskör 4. Milyen szerepe van az eredményességben a vertikális és horizontális koordináció együttes megjelenésének, azaz az integrált koordinációnak az önkormányzati tevékenységekben? Alkérdéskörök 4. közös önkormányzati hivatalok integrált koordinációja MJV és vonzáskörzetük önkormányzatainak integrált koordinációja központi szerepet betöltő települések és vonzáskörzetük önkormányzatainak térségfejlesztő szerepe, integrált koordinációja

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 5. Kérdéskör 5. Milyen formális és informális típusú koordinációs mechanizmusokat és eszközöket alkalmaznak az önkormányzatok és milyen tényezők befolyásolják ezeket? Alkérdéskörök 5. képviselő-testületek működése bizottságok működése érdekszövetségek és ágazati társulások lobbytevékenységének hatása civil szervezetek tevékenységének hatása helyi stakeholderek befolyásoló szerepének hatása testvérvárosi kapcsolatok szerepe személyközi kapcsolatok szerepe

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 6. Kérdéskör 6. Mivel magyarázható az alkalmazott koordinációs mechanizmusok és eszközök eltérő sikere az egyes önkormányzatok esetében? Alkérdéskörök 6. települési adottságok szervezeti kompetencia szervezeti reziliencia

A kutatás kérdéskörei és alkérdéskörei 7. Kérdéskör 7. Milyen típusú – a fenntarthatóságot és szolgáltató önkormányzati működést segítő –, önkormányzati koordinációs mechanizmusok és eszközök kerülhetnek bevezetésre 2020 után? Alkérdéskörök 7. vertikális koordináció szerepének változása piaci koordinációs mechanizmusok szerepének változása hálózati koordinációs mechanizmusok szerepének változása

A kutatás módszertana – elemzési eszközök A kutatás deduktív és induktív, dominánsan kvalitatív eszközöket alkalmaz: –dokumentumelemzés; –szakirodalom-elemzés; –on-line kérdőív; –strukturált interjúk; –fókuszcsoportos interjúk; –strukturált és strukturálatlan megfigyelés; –benchmarking a „jó gyakorlatok” feltárására; –esettanulmány a hazai „jó gyakorlatok” tapasztalatairól; –kísérlet: a „koordinációs modell” alkalmazásának hatásvizsgálata, MJV - Megyék és települések együttműködése programsorozat, utánkövető workshopok.

Adat- és információforrások Településtípusok fő alatti települések és fő közötti települések és fő közötti települések és fő közötti települések főnél nagyobb települések További tipizálás községek (2 000 fő alatt) közös önkormányzati hivatal községek (2 000 fő felett) – önálló önkormányzati hivatal nagyközségek városok megyei jogú városok megyeszékhely

A kutatás eredménytermékei

MINTACÍM SZERKESZTÉSE Végezetül… „Az állam nem attól jó, hogy a közjó érdekében igényeket elégít ki, hanem, hogy a szükséglet-kielégítés normatív rendszerét hogyan tudja megvalósítani.” Prof. Dr. Bukovics István

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!