VASA hajó elsüllyedése süllyesztők
Hajó adatai HajótípusSorhajó Pályafutása Építés kezdete1626. Vízrebocsátás1628. Szolgálatba állítás1628. Sorsa1628. augusztus 10-én elsüllyedt. Általános jellemzők Vízkiszorítás1210 t Hossz69 m Szélesség11,7 m Merülés4,8 m Hajtómű3 árboc, 10 vitorla, 1275 m² Fegyverzet64 ágyú Legénység145 matróz, 300 katona
Süllyedés előzményei A mai fejlett tervezési eljárásokhoz képest régen nem voltak ilyen modern eszközök mint napjainkban. Ezért már a megtervezés is komoly kihívást jelentett a dán mesternek de az csak tetőzte a problémát hogy terveit nem tudta befejezni mert váratlanul elhunyt. Inasa folytatta a hajó tervezését és építését akink viszont nem volt olyan nagykörű tapasztalata mint mesterének. Ez nem lett volna akkora probléma ha a király nem szól bele a tervezésbe, ugyanis megtudta hogy más országok elkezdtek nagy hajókat készíteni így mindent megtett hogy az övé legyen a legjobb. Ám mivel nem értett a hajók elméleti részéhez nem gondolt a hajó stabilitására, irányíthatóságára.
Ez okozta a hajó vesztét, mivel nem tudtak annyi ballaszt tenni a hajó aljába hogy az stabil maradjon. Stabilitásán rontott hogy szélessége nagyobb volt mint kellett volna így nagyobb lett a vízkiszorítása. Az miatt hogy túlságosan kint volt a vízből a hajó rontott a stabilitásán, mivel jobban billegett. De nem ez az egy hiba volt a tervezés során. Először ugyanis nem tervezték akkorának, mint amilyennek végül megépítették. A gerincét még a régi tervek alapján csinálták meg de utána a király előállt a módosításokkal: nagyobb ágyúterek, Több ágyú Magasabb árboc Stb. Ezek mind hozzájárultak ahhoz hogy a hajó olyan instabil lett hogy a teszten –amikor 30 matróz rohangál fel-alá a hajón megpróbálva feldönteni azt- majdnem felborult.
A hajó elsüllyedésének története Senki nem merte elmondani a királynak hogy a hajó egy félresikerült kísérlet, ezért 1628 augusztus 10-én vitorlákat bontott és elhagyja a stockholmi kikötőt. Amint a hajó méltóságteljesen siklott a kikötő bejárata felé, hirtelen feltámadt a szél. A szél belekapott a vitorlákba, majd a Vasa az oldalára billent, de rövidesen visszaállt egyenes helyzetbe. Egy hirtelen jött második széllökés a hajót azonban már az oldalára fordította. Az ágyúnyílásokon keresztül a víz akadálytalanul tört utat a hajó belseje felé. A Vasa rövid idon belül a tenger mélyére süllyedt, örök hullámsírba temetve a személyzet 150 tagjából legalább harminc embert, ám egyes források szerint ötvenet.