1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
A szakképzési rendszer modellje. 1. sz.m.2. sz.m.3. sz.m. 4. sz.m.5. sz.m. 6. sz.m. Kötelező szakmai tantárgyak Tantárgyi vizsgák Választható szakmai.
Amit a Honismeret órákkal kapcsolatban tudni kell!
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Szeretet, türelem, tolerancia
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
TERVEZET.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A feladatok szerepe Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Munkaszervezési formák
Regionális politika – beadandó feladat 1) Készítse el az Ön által kiválasztott megye elemzését az alábbiakban megadott szempontok szerint: 1.A megye informatív.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
A fizika tanítása 7. lecke Ismeretalkalmazás 2, mérési gyakorlat.
Didaktika A tanítás folyamat, a tanóra Orosz Ildikó.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az óravázlat felépítése
Szegedi Tudományegyetem
SZFP II Kompetenciamérés
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
FÖLDRAJZ 3.
FÖLDRAJZ 2.
FÖLDRAJZ 1.
Előadás másolata:

1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok

Definíció: Az oktatási folyamat makroszerkezete az egymást követő és egymást átszövő didaktikai feladatok tudatos és tervszerű rendszere, amely során a tananyag tényleges feldolgozása megtörténik. 2 Makroszerkezet:

Definíció: Az oktatási-tanulási folyamat finom- szerkezetét jelenti, amely rész- mozzanatok sorozata A mikrostruktúra kijelöli azt az ideális utat, amelyen haladva az oktatási folyamat eredményes és hatékony lehet. Mikroszerkezet: 3

A mikroszerkezetről: 4 Többnyire lineáris felépítésű A különböző óratípusoknál más finomszerkezet alakul ki Nem szigorúan kötelező elemekből épül fel Elemei: lásd 7 pontban, az új ismereteket feldolgozó órát véve alapul

1.Bevezető óra 2.Új ismereteket feldolgozó óra 3.Gyakorló óra: Ismeretek rögzítését szolgáló óra 4.Összefoglaló óra: Ismereteket szilárdító, ismétlő, rendszerező óra 5.Ellenőrző óra: dolgozatírás, feleltetés, mérés, értékelés 6.Feladatmegoldó óra 7.Tanulói kísérletező óra 8.Mérési gyakorlat 9.Kombinált típusú óra: több didaktikai feladat egyszerre valósul meg 5 Óratípusok:

Mikroszerkezet 1.Motiváció Motivációval történik a tanulás pszichológiai feltételeinek megteremtése, ez nagyon fontos mozzanata a tanórának. Cél: A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának biztosítása Lépései: A tanuló informálása a tanulási célról (táblára felkerül az óra címe, dátuma) Problémafelvetés: több utat választhatunk. Gyakorlati példa említése, pl. áram hőhatása, vasaló Fizikatörténeti vonatkozások, jeles személyek stb. Játékok szerepe Dátumok, évfordulók, aktuális események stb. Televízió műsorok (pl.: Brutális fizika Brutális Fizika Spektrum)Brutális Fizika Az előzetes ismeretek felidézése, az előismeretek meglétének regisztrálása, illetve ellenőrzése 6

7 Mikroszerkezet 2. A tényanyag tanulók elé tárása – az ismeretátadás fő területe Az új ismeret „ténybeliségét” biztosító jelenségek, folyamatok prezentálása, magyarázat Itt van a Kísérletek helye, amely lehet gondolatkísérlet, tanári kísérlet, tanulói kísérlet, de lehet ezek bármilyen kombinációja

Mikroszerkezet 3. Absztrakció: a tények, jelenségek, folyamatok, kísérletek stb. sokoldalú elemzése – a tényanyagból ismeret lesz Fontos: A tanulók vezetése, irányítása A tanulók önálló munkája nagyon eredményes lehet 4. „Törvényalkotás” – A fogalomalkotás, következtetés (szabály, törvény stb.) megszövegezése Induktív: kísérletből kiindulva pl.: Newton nyomán: gravitációs törvény Deduktív: elméletből kiindulva pl.: „g” értékének kiszámítása matematikai ingával Tanulói önállóság megint fontos!!! 5.A rendszerezés és rögzítés 8

Mikroszerkezet 6. A tanultak alkalmazása (visszacsatolás) Legmagasabb alkotó alkalmazás: feladatmegoldás és mérési gyakorlat Külön órán is megvalósulhat!!! (van ilyen óratípus: feladatmegoldó óra, mérési gyakorlat) 7. A teljesítmény mérése, értékelése, az új ismeretek ellenőrzése Ez is lehet új típusú órán!!! Összefoglaló, illetve témazáró óra… 9

Tanítási tervezet A tanítási tervezet megmutatja, hogyan kell egy órán a makro- és mikrostruktúrát megvalósítani. Ezt mutatja meg a tanítási tervezet… Beadandó feladat: Szabadon választott témából Tanítási tervezet készítése Határidő: Nappali tagozat: szorgalmi időszak vége Levelező tagozat: a szóbeli vizsga előtti nap 10

Köszönöm a figyelmet! 11