Fejlesztési célú adatintegrációs lehetőségek: kutatási és adminisztratív adatok Szemerszki Marianna OFI ISKOLAFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK: UTAK ÉS DIMENZIÓK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / KIR - a kutatás szemszögéből Dr. Fehérvári Anikó Budapest február.
A tanári munka értékelése
Az iskolai szociálismunka
„Ezt egy életen át kell játszani”
Professzionális iskolai kutatások
Projektciklus- menedzsment (PCM)
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Köszönjük az első mérésben való együttműködésüket!
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A fejlesztés hatása a szervezetre
Piackutatás.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Igénymérés a 2010/2011-es tanévben Beszámoló Összeállította: Fülöp Lászlóné Minőségirányítási vezető.
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Évzáró értekezlet 2006 Minőségbiztosítás Önértékelés 2006 mérés.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Turizmus gazdaságtan 3..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
Az országos mérések megújult rendszere
Marketing információs
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Mitől jó egy iskola? Setényi János 2015.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Iskolafejlesztési lehetőségek: utak és dimenziók OFI, január 27.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Móricz Zsigmond Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Tantestületi elemzés, szülői kérdőív
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Fejlesztési célú adatintegrációs lehetőségek: kutatási és adminisztratív adatok Szemerszki Marianna OFI ISKOLAFEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK: UTAK ÉS DIMENZIÓK január 27.

Eredményességkutatások és iskolafejlesztések  Tényeken alapuló döntéshozatal  Elméleti háttérrel alátámasztott tervezés és értékelés  Az eredményességkutatások jelentősége  Eredményességkutatások és iskolafejlesztési kutatások egymást erősítő hatása  A megalapozott differenciált fejlesztést elősegítő fontosabb kutatási eredmények:  Az eredményesség több dimenziója (tanulmányi, szociális …)  A kontextus figyelembe vétele  Szervezeti és gyakorlati megközelítés, a folyamatok vizsgálata  Közvetlen megfigyelések, kvalitatív vizsgálatok szükségessége

Iskolai eredményesség és hatótényezők Tanulási eredmények A tanulási-tanítási eredményeket befolyásoló egyéni/családi tényezők, egyéb inputok ISKOLAI EREDMÉNYESSÉG A tanulási-tanítási eredményeket befolyásoló iskolai tényezők A tanulási-tanítási eredményeket befolyásoló külső tényezők

Az eredményes iskola legfontosabb jellemzői Teljesítményorientáció, magas elvárások Jó vezetés Tantestületen belüli konszenzus és kohézió A tanterv prioritásai és minősége, gazdag tanulási lehetőségek Iskolai klíma Intézményi értékelési potenciál A szülők bevonása Tantermi klíma A tanulási idő hatékony kihasználása Strukturált tanítás, differenciálás, megerősítés és visszajelzés (Scheerens et al., 2003)

Kutatások és fejlesztések  A kutatások előkészítik a későbbi fejlesztéseket, szisztematikus adatgyűjtéseket (pl. IEA-mérés, PISA- mérés, OKM)  A kutatások, elemzések a korábbi fejlesztések hatásait, beválását megvizsgálva további fejlesztéseket, finomhangolásokat alapoznak meg  A kutatások, elemzések kontextusba helyezik az eredményeket, s ezzel további fejlesztéseket alapoznak meg, esetenként nem várt összefüggésekre világítanak rá

Kutatási és adminisztratív adatok, adatintegráció – miért fontos? Tényekre alapozott oktatáspolitika, adatokra, tényekre alapozott fejlesztések, elszámoltathatóság Az egyszerű input-output adatok mellett minőségi mutatók és kontextuális tényezők figyelembe vétele A szinergiák kihasználása, redundancia csökkentése Adatintegráció: Adminisztratív adatkörök összekapcsolása Kutatási és adminisztratív adatok összekapcsolása

Adminisztratív adatbázisok előnyei  Nagy mennyiségű, jelentős értéket képviselő, teljes körű  Idősorosan összevethető adatok (többnyire)  Egymással is összekapcsolhatók (ha úgy tervezték meg)  Adminisztratív célhoz kötöttség  Jól meghatározott az adatok köre (törvényben, jogszabályban rögzített)  Ellenőrizhető adatgyűjtés és módszertan  Elméleti teljes körűség  Fontos, csak így hozzáférhető adatkörök  Nem igényel újabb primer adatfelvételt  Viszonylag olcsón elemezhető, hiszen már rendelkezésre áll

Adminisztratív adatbázisok korlátai  Jellemzően igazgatási, szabályozási célt töltenek be  Adminisztratív célhoz kötöttség  Kevésbé gyorsan tud reagálni a felmerülő igényekre (pl. jogszabály-módosítás lehet szükséges)  Az adatkör korlátozottan bővíthető (tematikai és időkorlát)  Az intézményeknek, tanulóknak csak szűkebb körére vonatkozó adatok gyűjtése nehezebb  (Szubjektív) Vélemények, nézetek, attitűdök megjelenítése hiányzik vagy erősen korlátozott  Eltérő lehet az adatok szintje és az adatokhoz való hozzáférés, elemezhetőség  egyéni, telephelyi, intézmény szintek  trend: egyéni szintű adatgyűjtés  Bonyolult adatstruktúra, túl sok adat, szakértelem szükséges

Adminisztratív adatbázisok korlátai/2  Komplexitás: egyes iskolai jellemzők nehezebben mérhetők és számszerűsíthetők  Az adatok eltérésének/időbeni változásának okait kevésbé képes megragadni, azok pusztán az adatok alapján nem mindig beazonosíthatók  A változások/eltérések egyben értelmezési kérdéseket is felvetnek

Adatok összekapcsolásának előnyei  Adminisztratív és mérési adatokon alapuló mintavétel: olyan iskolák beazonosítása, amelyek bizonyos (háttér)változókkal jellemezhetőek új és/vagy mélyebb fókusz pl. hátrányos helyzetű tanulókat nagy arányban oktató, de eltérő eredményességű iskolák vizsgálata kvalitatív módszerekkel az eredményességre ható tényezők feltérképezése céljából  Kutatási adatok összekapcsolása adminisztratív adatokkal: olyan jellemzőkre világít rá, amelyek csak új adatfelvétellel tárhatók fel DE nem szükséges valamennyi adat ismételt megkérdezése (rövidebb kitöltési idő, kevesebb teher a kérdezett részéről) pl. pedagógusok vélekedése az életpálya-modellről, tanulói motivációk vizsgálata

Tapasztalatok  Több év adatai jobban tükrözik egy-egy intézmény esetében az eredményeket: Pl. Országos kompetenciamérés: - Kis létszámú iskolák problémái - Háttérkérdőívek kitöltöttsége  Több év adatbázisának összekapcsolási nehézségei: -Intézményi azonosító változása, intézménymegszűnések, - átalakulások (nem csupán OM azonosító, de a feladatellátási hely azonosítója is fontos) -Definíciók változása (pl. HH/HHH)

Eredmények Mintavétel: számtalan példa Kutatási adatok és/vagy adminisztratív /mérési adatok összekapcsolása: Alacsony PHÉ-kel rendelkező, alacsony társadalmi státuszú (veszélyeztetett) iskolák és pedagógusaik, valamint magas PHÉ-kel rendelkező alacsony társadalmi státuszú (reziliens) iskolák és pedagógusaik attitűdjeire vonatkozó kérdőíves vizsgálat (Széll, 2015) az iskolában uralkodó légkör minőségére, a tanári attitűdök szerepének fontosságára hívta fel a figyelmet. Igazgatói és pedagógus kérdőívek összekapcsolása az iskolai légkör tényezőire és a klímával összefüggő további tényezőkre vonatkozó vélemények vizsgálatára. (Széll, 2015) Pedagógusok körében készült panelvizsgálat adatainak összekapcsolása a KIRSTAT és az OKM eredményeivel. (Sági, 2015)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!