A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
A Hivatal jogállása Központi hivatal; Központi költségvetési szerv; Önállóan gazdálkodik, fejezeti jogosítványokkal rendelkezik; Pénzügyminiszter irányítása alatt áll; Elnök vezeti, akit feladatai ellátásában elnökhelyettesek segítenek; Alkalmazottai köztisztviselők.
A Hivatal feladatai I. A Hivatal ellátja a Kormány által kijelölt belső ellenőrzési szerv feladatait; II. Ellátja a közötti programozási periódus ellenőrzési hatósági feladatait; III. Elvégzi az egyéb uniós és más nemzetközi támogatások külön kormányrendeletekben meghatározott ellenőrzési feladatait.
I. Kormányzati belső ellenőrzés Hatáskörét e tekintetben az Államháztartásról szóló törvény rögzíti: - központi költségvetés, elkülönített állami pénzalapok, társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak pénzügyi ellenőrzése; - központi költségvetési szervek pénzügyi ellenőrzése; - központi költségvetésből, alapokból juttatott pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése; - állami kezesség vállalása és beváltása jogosságának ellenőrzése. - állami kezesség vállalása és beváltása jogosságának ellenőrzése.
I. Kormányzati belső ellenőrzés Külön jogszabályok, illetve kormányhatározatok által előírt ellenőrzéseket végez. Alapvetően a Ber. alkalmazandó, de eltérésekkel; Ellenőrzési Kézikönyv szabályozza a belső ellenőrzési vezető és a vizsgálatvezetői feladatok ellátását.
II. Ellenőrzési Hatósági feladatok Megfelelőségi ellenőrzés lefolytatása; Ellenőrzési stratégia kidolgozása és felülvizsgálata; Éves ellenőrzési terv készítése; Mintavételes ellenőrzések lefolytatása; Rendszerellenőrzések végzése; Éves jelentések összeállítása és éves vélemény kiadása;
II. Ellenőrzési Hatósági feladatok Részleges és végső elszámolásokhoz kapcsolódó zárónyilatkozat kiadása; Intézkedések megvalósításának nyomon követése; Kapcsolattartás az EU Bizottsággal; Közreműködés az EU Bizottság által folytatott ellenőrzések megállapításaihoz kapcsolódó tagállami észrevételek kialakításában; Részvétel a Monitoring Bizottságok munkájában.
II. Ellenőrzési Hatósági feladatok Interregionális együttműködés keretében ellenőrzési hatósági feladatok, ellenőrök csoportjának működtetése: a.Magyar – szlovák b.Magyar – román c.Magyar – horvát d.Magyar – szerb e.Dél-Kelet Európai Térség.
Mintavétel módszere Alapvetően véletlenszerű kiválasztás; Kiegészítő minta választható: kockázati faktorok figyelembevételével, valamint hogy különböző típusú műveletek és prioritások, illetve kedvezményezettek és KSz-ek ellenőrzése biztosított legyen.
Mintavétel módszere 1.A rendszer megbízhatóságának meghatározása magas/átlagos/alacsony; 2.Megbízhatósági szint min. 60% 3.Lényegességi szint max. 2% 4.Alacsony megbízhatósági szintű rendszer esetén a megbízhatósági szint min. 90%
III. Egyéb európai uniós és nemzetközi támogatások ellenőrzése 5-15%-os mintavételes és rendszerellenőrzések – 9. és 10. cikk szerinti ellenőrzések; Zárónyilatkozatok kiadása; Előcsatlakozási eszközök és az Átmeneti Támogatások programjainak ellenőrzése; Norvég és EGT Finanszírozási Mechanizmusok ellenőrzése; Schengen Alap ellenőrzése (10%-os mintavételes- és rendszerellenőrzések, költségigazolási feladatok);
III. Egyéb európai uniós és nemzetközi támogatások ellenőrzése INTERREG IIIC, CADSES, INTERACT közösségi kezdeményezések ellenőrzési feladatai – FCG; Éves jelentések összeállítása (SA operatív programokra, Kohéziós Alapra, közösségi kezdeményezésekre, PHARE és Átmeneti Támogatás programokra, Schengen Alapra, EGT és Norvég Alapra); Ellenőrzési stratégia és éves ellenőrzési terv készítése és felülvizsgálata; Részvétel a Monitoring Bizottságok munkájában.
KEHI Ellenőrzési Hatóság NFÜ Irányító Hatóság Pénzügyminisztérium Igazoló Hatóság Közreműködő szervezetek Kedvezményezettek eseti Ellenőrzés (mintavételes, rendszer, zárónyilatkozatok) Beszámoló az intézkedésekről Támogatási Szerződés Éves jelentés a változásokról Éves terv
Ellenőrzési környezet Különböző képzettségű ellenőrök alkalmazása (közgazdászok, mérlegképes könyvelők, könyvvizsgálók, jogászok, mérnökök, informatikusok); Informatikai támogatottság – belső nyilvántartó rendszer és EMIR/IMIR hozzáférés, lekérdezési lehetőségek; Ellenőrzési kézikönyv, ellenőrzési módszertanok; Helyszíni ellenőrzések technikai feltételei (laptop, személygépjármű, fényképezőgép, mérési eszközök).
Az ellenőrzések folyamata Előkészítés, adatbekérés, elemzés, mintavétel, kérdéslisták összeállítása; Helyszíni ellenőrzések; Munkalapok készítése; Jelentés tervezetének összeállítása; Belső egyeztetések, minőségbiztosítás; Észrevételezésre kiküldés; Észrevételek egyeztetése;
Az ellenőrzések folyamata Végleges jelentés elkészítése; Intézkedési tervek bekérése, felülvizsgálata; Intézkedési tervekben foglaltak megvalósításának nyomon követése, értékelése.
Egyéb feladatok Intézkedési tervek megvalósulásának éves beszámolóinak feldolgozása; Beszámolás a Kormány részére június 30-ig (feladatok teljesítésének értékeléséről, főbb megállapításokról, javaslatokról, intézkedési tervek teljesüléséről,eljárás indítására okot adó cselekmények okairól); Közös ellenőrzések.
Köszönöm a figyelmet!