GKI Zrt., A TISZK-ek megalakulásának és kezdeti működésének tapasztalatai - kutatási beszámoló- Munkácsy Anna kutatásvezető GKI Gazdaságkutató.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Advertisements

Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola szempontjából
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat február 4. A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK irányítási rendszere
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
“Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása”
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Takács Erika Zádori Zoltán
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Előadás másolata:

GKI Zrt., A TISZK-ek megalakulásának és kezdeti működésének tapasztalatai - kutatási beszámoló- Munkácsy Anna kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.

Háttér A magyar szakképzés legsúlyosabb problémái - munkaerő-piaci kereslet - kínálat - szétaprózódott intézményi hálózat - minőségi, gyakorlati oktatás hiánya - hiányok a felnőttképzésben - berögzült, megmerevedett struktúrák - esélyegyenlőség hiánya az oktatásban - elavult eszközpark, elavult tananyagok

A szakképzés átalakításának legfőbb célkitűzései Szakképzés-fejlesztési stratégia , NFT I , UMFT átlátható intézményi hálózat - erőforrás koncentráció - regionális munkaerőpiaci igényekhez igazodó szakképzés - a szakképzés modern infrastrukturális környezetének kialakítása - új moduláris rendszerű szakképzés beindítása - felnőttképzés intézményi hátterének kialakítása - esélyegyenlőség biztosítása a szakképzésben

Koncepció lényege a rendelkezésre álló EU forrásokból Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása 6-8 intézmény együttműködésével, önállóságuk fenntartásával iskoláktól független irányító testület vezetésével a szakképzés tartalmi és infrastrukturális megújítása

A TISZK-ek kialakulásának története I. szakasz – a „régi” TISZK-ek kialakítása HEFOP és a HEFOP „a TISZK létrehozása, működtetése, infrastruktúrájának fejlesztése” - 16 TISZK (minden régióban 2 + Budapesten 2) - TISZK: szakképzés szervezés feladat ellátási rendszer - pályázat - működés - jogi szabályozás II. szakasz – az „új” TISZK-ek megalakulása új jogszabályi környezet - TÁMOP „TISZK rendszer továbbfejlesztése” - állami források koncentrált felhasználása, - munkaerő-piaci igényekhez jobban igazodó szervezet - TIOP jogi szabályozás – működési feltételek - pályázat

A GKI Zrt. kutatása a TISZK-ekről Kutatás az NSZFI és az SZMM megbízásából, 2008 június-december Kutatás célja -A „régi” típusú 16 TISZK működési tapasztalatainak, valamint a működés során felmerülő gyakorlati problémák összegyűjtése -Annak vizsgálata, hogy az első 16 TISZK megvalósította-e azokat a célkitűzéseket, amelyeket megalakulásukkor megfogalmaztak a rájuk vonatkozó dokumentumok, illetve hol tartanak az új képzési elveknek megfelelő forma és tartalom kimunkálásában.

Kutatás hipotézise A TISZK rendszerre történő átállás nem lehet zökkenőmentes folyamat, az átalakulás ezért sokszor alig lépi túl a formális alkalmazkodást a többnyire nagy hagyományokkal rendelkező, rugalmatlan képzési intézményekben.

Módszertan I. Szekunder kutatás - Jogszabályelemzés - Stratégia elemzés - Pályázati dokumentumok elemzése II. Primer kutatásmintaelemszámválaszadá si arány mélyinterjú TISZK vezetőkN=161488% Minden TISZK esetén egy vállalat, szakmai szervezet vezetője N=161381% Minden TISZK esetében egy önkormányzati képviselő N=161488% kérdőív TISZK partner tagiskola igazgatóN= %

A kutatás eredményeinek összegzése

Működést korlátozó tényezők I. Külső tényezők Nem megfelelő jogszabályi környezet – A TISZK nem rendelkezett jogi személyiséggel, nem jelent meg a vonatkozó jogszabályokban – Gyakran visszamenőleges szabályozás – Egy jogi személyiséggel nem rendelkező csoportnak kellett koordinálnia az intézmények működését – Döntési jogkörök hiány Csökkenő gyereklétszám, tanulólétszám, különösen a hiányszakmák, a szakképzés alacsony presztízse

Működést korlátozó tényezők II. Integrációt akadályozó tényezők –Az iskolák féltik saját függetlenségüket –Az ismerethiány kezdetben nagy ellenállást váltott ki –Idő előre haladtával javult az együttműködési hajlandóság –Nem állt az intézmények gazdasági érdekében az integráció –Egyenlőtlenségek a TISZK-en belül (központ) –Kommunikáció elégtelensége –Önkéntesség nem minden esetben jó rendező elv –Minél több az egyenrangú együttműködő partner, annál nehezebb az irányítás

Működést korlátozó tényezők III. Csúcstechnológiával kapcsolatos nehézségek -Kihasználtság, felnőttképzés -Fenntarthatóság -Párhuzamosan működő tanműhelyek TISZK-en belül, minden 10-dik iskolai tanműhely megszűnt, de maradtak párhuzamosságok -Utaztatás (tanárok, diákok) -Tanárok felkészültsége, új erőforrás igény

Működést korlátozó tényezők IV. Projektekkel kapcsolatos problémák - Túlbürokratizált, lassú eljárásmód - Késedelem a szerződéskötésben - Akadozó utófinanszírozás - Pályázati indikátorok kiforratlansága - Közbeszerzési eljárások lassúsága - Rugalmatlan pályázati feltételek - Merev elvárások ugyanakkor átfogó célok - A TISZK tevékenysége nincs hatással a vállalt indikátorok kimenetelére

Az „első generációs” TISZK-ek céljai -Regionális munkaerő-piaci igényekhez igazodó szakképzés -Szoros együttműködés a gazdaság szereplőivel, kamarákkal, szociális partnerekkel -Infrastrukturális fejlesztés épület felújítás, csúcstechnológia, erőforráskoncentrációval -Párhuzamos kapacitások megszüntetése -Harmonizált, átlátható irányítási rendszer - Közösségi funkciók ellátása (pályaorientáció, hátrányos helyzetűek fiatalok segítése, lemorzsolódás csökkentése) - Emberi erőforrás fejlesztés, tanárképzés, vezető képzés - Tananyagfejlesztés, e-learning -Modulrendszerű szakképzés bevezetése, új OKJ (4 szakmacsoportban) -Felnőttképzés, egész életen át tartó tanulás

Ami megvalósult az első szakaszban -A TISZK-ek teljesíteni tudják a pályázatban vállaltakat, a projektek sikeresen zárultak -Kialakultak a csúcstechnológiával felszerelt központi -Nőtt a szakképzés színvonala -Elindult a moduláris képzés (többnyire formálisan) -Lépések történtek a tananyagfejlesztésben -Az intézmények profiltisztításon mentek keresztül, megszűntek a párhuzamos képzések, racionalizálás ment végbe mindenhol -Oktatásszervezési programok kerültek bevezetésre vagy vannak folyamatban (e-napló, e-learning tananyagok stb.) -Nagy hiányt pótló közösségi rendezvények

Ami nem valósult meg az első szakaszban -Bár nőtt az együttműködés az iskolák között, nem jött létre valódi integráció -Intézményi működés szervezettsége nem kielégítő -Nem alakult ki szoros kapcsolat a gazdaság szereplőivel, a munkaerőpiac beleszólása a szakképzésbe formális maradt -A csúcstechnológiával felszerelt központi képzőhelyek kihasználtsága nem megfelelő -Kezdeti fázisban van, vagy egyáltalán nem indult el a felnőttképzés -A tanárok átképzése elindult, egyenlőre nem történt átütő változás -Lépések történtek, de még kezdeti állapotban vannak a szervezetirányítási rendszerek kialakításában -Gyerekcipőben a pályakövetés, hátrányos helyzetűek támogatása -Költséghatékonyság, új erőforrások váltak szükségessé -Esélyegyenlőség

Új korszak - a jelen Legfontosabb változások A közoktatási törvény módosítása Június 25-én - Az eddigi iskolai szintű fejlesztési támogatások fenntartói szintre emelése - Fejlesztési támogatások fogadható mértékének változása - A fejlesztési támogatások fogadásának szakképző iskolai tanulói létszám minimuma 1500 fő - Az RFKB-k növekvő szerepe, döntéshozói jogkör 79 db nyilvántartásba vett TISZK működik jelenleg

Köszönöm a figyelmüket! Munkácsy Anna GKI Gazdaságkutató Zrt.